נושאים קשורים

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי יעברו מחר לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"



חוששים מדמנציה? 7 הרגלים שישמרו על חדות המוח שלכם

שינויים קטנים באורח החיים, לאורך זמן, יכולים לסייע לנו לשמור על צלילות ככל שמתבגרים. אלו ההמלצות של מומחים עולמיים בתחום המוח – קראו ושתפו
ראשיחדשותהמחדל שכמעט עלה בחיי תלמיד החינוך המיוחד

המחדל שכמעט עלה בחיי תלמיד החינוך המיוחד

בן 6 על הרצף הופקר על ידי מלווה בהסעה, חצה כביש לבדו ונפגע בעוצמה מרכב חולף. מועצת גבעת זאב: "המלווה הושעה"

זה הסיוט של כל הורה, סיוט שרק בנס לא הסתיים הפעם במוות.

דוד (שם בדוי – השם האמיתי שמור במערכת), בן 6 וחצי מגבעת זאב המאובחן על הרצף האוטיסטי, חזר ביום שישי, לפני כעשרה ימים, מגן התקשורת שבו הוא לומד בירושלים. כמו בכל יום, הוא ישב עם חבריו ברכב ההסעות של חברת מגל הסעות יחד עם מלווה ונהג שהסיע אותם הביתה.

כשהגיעו סמוך לביתו, נהג הרכב עצר, פתח את הדלת ודוד ירד למטה. משום מה, המלווה של ההסעה בחר לא לרדת יחד איתו, למרות שאף אדם מבוגר – אביו, אמו או מישהו אחר – לא המתין לו במקום. יש לציין כי ההתנהלות הזו מנוגדת לכל כללי משרד החינוך.

בחוץ ירד גשם, ודוד כבר רצה להגיע הביתה. בזמן שרכב ההסעות עדיין עומד, הוא החל לחצות את הכביש בריצה מלפני הרכב. בדיוק בשנייה הזו הגיח מאחור רכב שעקף את רכב ההסעות מבלי לראות את דוד – ופגע בו בעוצמה. הילד נחבט בחוזקה אל הקרקע. למזלו הרב, הפגיעה הייתה מדופן הרכב, ולא מהחזית. אם היה חוצה את הכביש קצת יותר מהר, זה עלול היה להסתיים במוות.

כל השתלשלות האירועים הקשה הזו מתועדת בסרטון שצולם מתוך רכב ההסעות והגיע לידי אתר “שווים”. הוא איננו קל לצפייה. בסרטון נראה דוד הולך על המדרכה לקדמת הרכב ואז חוצה את הכביש בריצה. לאחר שניים-שלושה מטרים מתרחשת ההתנגשות בינו לבין הרכב שמגיע מאחור, והוא נופל אל הכביש.

תוך שניות מעטות ניגש נהג הרכב הפוגע בבהלה לראות מה מצבו, ואליו מצטרף נהג רכב ההסעות. זמן קצר אחר כך מגיע בריצה לזירה אבא של דוד, כשהוא מנופף בידיו בכעס לעבר נהג ההסעות.

דוד דימם וספג חבלות קשות, כולל חבלת ראש. הוא פונה לבית החולים שערי צדק בירושלים, שם תפרו לו את החתך בפנים ועשו לו שורת בדיקות כדי לשלול זעזוע מוחי. מה שהמצלמה לא קלטה זה את אחותו בת ה-4 שצפתה בכל המחזה הנורא הזה מחלון הדירה של המשפחה. לדברי הוריה, מאז האירוע היא נמצאת במצוקה נפשית גדולה.

“ההסעה איחרה באותו יום אז התקשרנו לנהג של מגל הסעות”, מספרת דפנה (שם בדוי), אמו של דוד. “הוא אמר לנו שהוא התחלף עם נהג אחר, אז התקשרתי למלווה של ההסעה והוא אמר שהם רק יצאו מירושלים. חשבתי שיש לנו קצת זמן, אבל חמש דקות אחרי זה ההסעה הגיעה ללא ידיעתי”.

דוד בבית החולים שערי צדק בירושלים. חבלה קשה בראש, חתך בפנים

לדבריה, ללא שום סיבה הגיונית רכב ההסעות נעצר מהצד השני של הכביש, הצד הנגדי לבית שלהם. “דוד סיפר אחר כך שהנהג פתח את הדלת, המלווה הוציא אותו ואמר לו ‘תרוץ הביתה'”, היא משחזרת. “הילד עשה מה שאמרו לו, ובסרטון רואים איך הוא פשוט רץ לצד השני של הכביש בלי להסתכל, ואז הרכב פוגע בו עם הצד. אם הרכב היה מגיע שנייה לפני הוא היה פוגע בו מקדימה וזה היה נגמר כמעט בטוח במוות. תודה לאל שזה נגמר רק בכאבים חזקים, אבל גם בטראומה לילדה שלי שראתה הכל מהחלון והייתה בטוחה שאח שלה נהרג”.

בסרטון, כאמור, נראה בעלה של דפנה, אביו של דוד, כשהוא רץ בחרדה אל מקום התאונה. “רואים שם כמה הוא כועס”, אומרת דפנה. “הוא לא הבין, וגם אני לא מבינה, איך נתנו לילד לעבור את הכביש לבד”.

“יש פה צבר של אנשים שנהגו ברשלנות פושעת”, אומרת יוליה בן משה, מייסדת עמותת קול הזכויות, עמותה למימוש זכויות של אנשים עם צרכים מיוחדים. “הנהג שעצר אחרי מעבר החצייה, המלווה ששלח ילד לבד לאסון שיכול היה להיגמר במוות. אני לא רוצה לחשוב על הטראומה לילדים הנוספים בהסעה. רוצה להאמין שהמשטרה מעורבת ומי שצריך לתת את הדין על הרשלנות הפושעת ייתן”.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: “צפינו בסרטון בזעזוע עמוק. אנו פועלים בדחיפות לבירור העניין מול הרשות המקומית – שבידיה האחריות לתפעול ההסעות. כמו כן, הנחינו את הרשות לבצע ריענון מיידי של ההנחיות. חשוב לציין שהמשרד מנחה באופן חד וברור שחל איסור להוריד ילד בחינוך המיוחד מרכב ההסעה מבלי שימתין לו מבוגר. נמשיך לטפל באירוע הקשה הזה ונמשיך להעניק סיוע לתלמיד ככל שיידרש”.

ממועצת גבעת זאב נמסר: “אכן, התאונה המצערת התרחשה ביום שישי 7 בפברואר, אולם חברת ההסעות דיווחה על כך למועצה רק ביום שני, 10, בפברואר בשעות הערב! מייד ביום שלישי בבוקר שוחחה מנהלת מחלקת החינוך עם האם לשאול לשלומו של הילד ולבירור פרטי המקרה. במקביל, בוצעו הפעולות הבאות:

דיווח לגב’ רות כהן, האחראית על ההסעות במשרד החינוך.

דיווח לקב”ט המחוז, כולל העברת סרט התאונה לידיו.

חברת ההסעות ונציג חברת משכ”ל (שמכרז ההסעות בוצע על ידה) זומנו אל לשכת ראש המועצה ביום רביעי, 12 בפברואר, לבירור האירוע. בתום הבירור, הורה ראש המועצה לחברת משכ”ל לקיים חקירה מעמיקה בעזרת בודק חיצוני ולהביא את תוצאות החקירה לידיו.

ביום חמישי, 13 בפברואר, הגיעה האם ללשכת מנהלת מחלקת החינוך ומנכ”לית המועצה לשיחה ולתמיכה, וכן שוחחה שעה ארוכה עם פסיכולוגית המועצה.

בנוסף, השירות הפסיכולוגי הונחה לתת מענה ולטפל באחות הצעירה, באמצעות מפגשים וכן במעקב צמוד ובתמיכה בעת שהותה בגן. במקביל, למשפחה הוצעו שלושה מפגשים פסיכולוגיים משותפים.

מלווה ההסעות הושעה. המועצה ממתינה כעת לתוצאות החקירה”.

ממגל הסעות נמסר בתגובה: “אנו מצרים על המקרה ולומדים את פרטיו. במקביל, אנו מצויים בקשר מול המשפחה, הצענו לה את עזרתנו, ואנו מקיימים שקיפות מלאה עימה ועם גורמי החקירה.

חשוב לציין כי החברה עומדת בכל הנהלים הקבועים בחוק, ומקיימת הדרכות שוטפות וריענון הנהלים לעובדי החברה אחת לתקופה.

 בשלב זה מתבצעת חקירה של האירוע על ידי משטרת ישראל ועל ידי החברה למשק ולכלכלה. חברתנו תפעל בהתאם לתוצאות התחקיר. אנחנו שולחים איחולי החלמה מהירה לנפגע”.

על שאלת “שווים” מדוע נמנעה החברה מלדווח על התאונה למועצה במשך ארבעה ימים, ענו במגל הסעות כך: “אין שום סיבה מיוחדת למעט אי הבנה. אחד המנהלים הונחה לעדכן את מנהלת מחלקת החינוך במועצה, אך הוא עשה זאת רק אחרי כמה ימים. בפגישה שהייתה לנו במועצה הוא הודה בטעות שלו”.

יליד 1986. ממנצ'סטר באנגליה. על הרצף האוטיסטי. הבן השביעי מתוך 14 אחים לרב חרדי. נשוי לאישה גם עם מוגבלויות. משמש כעיתונאי במעריב ובאתר שווים. מתנדב בוועד של עמותת Keep Olim , ובמגן לקהילות.

כתבות אחרונות