נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשות"יא אוטיסט!": ככה אני מרגיש כשאתם מטיחים בי את הקללה הזאת

“יא אוטיסט!”: ככה אני מרגיש כשאתם מטיחים בי את הקללה הזאת

ג’וש ארונסון, כתב אתר שווים ואוטיסט, לא מוכן יותר לקבל את היחס המזלזל של החברה. איך הגענו למצב שאפילו ראש הממשלה לועג לבעלי מוגבלויות?

בטיסה ללונדון התיישב לידי בחור נחמד. השיחה בינינו התפתחה במהירות להרבה נושאים – אחד מהם היה שפה תקינה. שאלתי אותו איך יכול להיות שכל-כך הרבה אנשים לא מחויבים למשמעות המילים שיוצאות מהפה שלהם? קללות כמו ״אוטיסט״ או ״מפגר״ מאוד מעציבות אדם כמוני עם אוטיזם.  

“האם אני לא אדם?”, שאלתי. “המוגבלות שלי הופכת אותי לפחות בן-אדם?”. 

“למילים יש משמעות” (צילום: ג’וש ארונסון)

הנציבות לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות הגישה בשבוע שעבר בקשה ליושב ראש וועדת הבחירות להורות למתמודדים לכנסת לשמור על שיח מכבד על אנשים עם מוגבלות. איך הגענו למצב הזה שראש הממשלה לועג לגמגום של המתמודד מולו? שנשיא ארה”ב לועג לבעלי מוגבלויות? השיח אמור בכלל להיות “איך אנחנו עוזרים לאנשים עם מוגבלות להשתלב בחברה ואיך מקדמים שוויון?”. יחס מכבד צריך להיות ברור מאליו.

איך מרגיש בן-אדם עם אוטיזם ששומע את הקללה “יא אוטיסט!”? אני מרגיש פגוע, אני מרגיש שאני לא חלק מהכלל, שאני לא מספיק טוב להשתלב בחברה.  

“היום שלי קשה יותר משלכם” 

הרשו לי לספר קצת – כמו שסיפרתי לידידי בטיסה – איך נראים החיים עבורי כאוטיסט. כל יום אני במלחמה עם עצמי האם אני צריך להתקלח למרות שהתקלחתי אתמול? כשאני מתלבש אני צריך להסתכל יותר מארבע פעמים האם אני לבוש בסדר? האם השיער מסודר? האם התגלחתי? אלה דברים שהייתי חייב ללמוד, להבין אותם כל יום מחדש. יום בחיי כנראה קשה יותר מיום של בן אדם נורמטיבי.

הבחור שישב לידי בטיסה אמר לי “האמת לא שמתי לב, גם אני לפעמים מקלל מישהו ככה ולא חשבתי מעולם על המשמעות מאחורי המילים”. אוטיסט פשוט לא צריכה להיות מילת גנאי – יש כל כך הרבה מאיתנו שחיים לצדכם. מוגבלות היא לא קללה – מוגבלות היא מה שדוחף אותנו קדימה למרות הקושי הרב.

יליד 1986. ממנצ'סטר באנגליה. על הרצף האוטיסטי. הבן השביעי מתוך 14 אחים לרב חרדי. נשוי לאישה גם עם מוגבלויות. משמש כעיתונאי במעריב ובאתר שווים. מתנדב בוועד של עמותת Keep Olim , ובמגן לקהילות.

כתבות אחרונות