נושאים קשורים

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי יעברו מחר לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
הסתדרות 480-100

חוששים מדמנציה? 7 הרגלים שישמרו על חדות המוח שלכם

שינויים קטנים באורח החיים, לאורך זמן, יכולים לסייע לנו לשמור על צלילות ככל שמתבגרים. אלו ההמלצות של מומחים עולמיים בתחום המוח – קראו ושתפו
ראשיחדשותלמי יש תחושת מסוגלות גבוהה יותר: לסייעות אישיות או כיתתיות?

למי יש תחושת מסוגלות גבוהה יותר: לסייעות אישיות או כיתתיות?

מחקר ראשון מסוגו בארץ בחן את ההבדלים בין שתי קבוצות הסייעות. זה מה שגילו החוקרות

לסייעות של ילדים עם מוגבלות המשולבים בבתי ספר בחינוך הרגיל יש תחושת מסוגלות גבוהה יותר לגבי תפקידן לעומת סייעות כיתתיות בבתי ספר בחינוך המיוחד – כך עולה ממחקר חדש וראשון מסוגו בארץ של ד”ר אליסיה גרינבנק וד”ר גלית אגם בן-ארצי מקריית החינוך גבעת וושינגטון.

מטרתו העיקרית של המחקר הייתה לבחון האם קיימים הבדלים בין סייעות אלה באשר לאמונה העצמית ביכולתן להשפיע על הילד שלו הן מסייעות בכמה רמות :ברמה האישית, הלימודית, הרגשית והחברתית. בנוסף, נבחן הקשר בין תחושת המסוגלות לבין משתני רקע של הסייעות: גיל, ותק, הכשרה וסוג הלקות של התלמידים עימם הן עובדות.

המדגם כלל 291 סייעות פדגוגיות ממרכז ומדרום הארץ העובדות בבתי ספר יסודיים ועל-יסודיים; מתוכן 110 סייעות אישיות לתלמידים עם צרכים מיוחדים המשולבים בכיתות רגילות, ו-181 סייעות כיתתיות בחינוך המיוחד. הנתונים נאספו באמצעות שאלונים אישיים.

בהתאמה להשערת המחקר, החוקרות מצאו שסייעות אישיות דיווחו על תחושת מסוגלות עצמית גבוהה יותר בהשוואה לסייעות כיתתיות. תחושת המסוגלות העצמית נמצאה גבוהה באופן מובהק בכל ארבעת המדדים שנבדקו – האישי, הלימודי, החברתי והרגשי. – טיפול רגשי .

כלומר, סייעות אישיות מאמינות יותר מסייעות כיתתיות כי יש להן יכולת להשפיע על תפקודו של התלמיד מבחינה רגשית, חברתית ולימודית. כמו כן, הן נוטות לייחס את הישגי התלמיד לביצועיהן האישיים יותר מאשר הסייעות הכיתתיות.

למרות תחושת המסוגלות העצמית הנמוכה יותר, מהמחקר עולה שהסייעות הכיתתיות קיבלו הכשרה רחבה יותר לתפקיד מאשר הסייעות האישיות. לפי הנתונים, כמחצית מהסייעות האישיות לא עברו הכשרה כזו, לעומת כשליש מהסייעות הכיתתיות.

הבדלים נוספים שנמצאו בין שתי הקבוצות: הסייעות הכיתתיות ותיקות יותר (בממוצע) מהסייעות האישיות; כ-60% מהסייעות האישיות עובדות עם תלמידים בספקטרום האוטיסטי, בעוד ש-52% מהסייעות הכיתתיות עובדות עם תלמידים המתמודדים עם לקות נפשית או התנהגותית.

“לסייעות בישראל אין התמחות או הכשרה מסודרת מטעם משרד החינוך”, אומרת ל”שווים” אחת החוקרות, ד”ר אגם בן ארצי. “דבר זה בוודאי לא תורם לתחושת המסוגלות העצמית שלהן בעבודה”. לדבריה, התחושה הזו עשויה לעתים לחלחל גם לילד שהן מלוות. “ילד מבני ברק שאל אותי פעם: ‘מה הבעיה שלי? לשכן שלי בכיסא גלגלים יש סייעת, לסבא שלי שהוא זקן יש סייעת. אבל למה לי יש סייעת?’ במקרה שלו המערכת והמשפחה לא סיפרו לו למה יש לו סיוע, וזה גם לא תורם לתחושת הביטחון”.

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות