נושאים קשורים

פיתוח ישראלי: מברשת שיניים לאנשים עם מוגבלות

"אוטודנט" פיתחו מברשת אוטונומית, שעוזרת לאנשים עם מגבלות מוטוריות בפעולת הצחצוח. בחברה מתגאים: "צריך רק ללחוץ על כפתור, והמברשת עושה את כל העבודה"

דיסנילנד נגד הונאות נכים: “מי שיזייף תעודה יורחק לצמיתות”

ענקית פארקי השעשועים טוענת לעלייה במספר המתחזים לאנשים עם מוגבלות – כדי לקצר תורים. הודיעה: "מי שימסור הזהרת כזב, יורחק מכל הפארקים שלנו ללא אפשרות חזרה"

משרד החינוך אישר לחזור לפעילות החופש בחינוך המיוחד, אבל לא קבע מתי

המשרד הבוקר: "לאור השינויים במדיניות פקע"ר, הפעילויות החינוכיות בחופשת הפסח יוחזרו בכל רחבי הארץ. החזרה לפעילות תהיה הדרגתית". במרכז השלטון המקומי מתחו ביקורת: "אי אפשר לחזור בלחיצת כפתור"

“הציורים הם רגשותיי, האוטיזם שלי. המציאות שלי”

התערוכה החדשה של האמן האוטיסט דן שטיין, היא ביטוי יוצא דופן של רגש טהור. "אם תראו אותי מצייר, תחשבו שזה מה שאני צריך לעשות לשארית ימי חיי"
הסתדרות 480-100

גם מחר לא יתקיימו מסגרות בחינוך המיוחד

בעקבות הנחיות פיקוד העורף, אלפי ילדים עם מוגבלויות יאלצו להישאר בבית. אילו מוסדות בכל זאת יהיו פעילים? כל הפרטים
ראשיחדשותראש עיריית ר"ג, הכסף חשוב לך יותר מעובדים עם מוגבלות?

ראש עיריית ר”ג, הכסף חשוב לך יותר מעובדים עם מוגבלות?

לפני פרוץ המשבר החליטה העירייה לסגור את "קפה עמנואל", המעסיק עובדים עם מוגבלות. שאמה הכהן: "בית הקפה לא מוסיף לנו"

המוני עובדים בישראל מוצאים עצמם חסרי תעסוקה בימים אלה. חלק פוטרו מהעבודה בעקבות משבר הקורונה והזעזוע הכלכלי שהתלווה אליו, חלק הוצאו לחופשה ללא תשלום בתקווה לשוב למשרתם עם תום המשבר. אבל מי שכבר יודעים בוודאות שלא יהיה להם לאן לחזור הם עובדי בית הקפה ”עמנואל” ברמת גן, ברובם המוחלט אנשים עם מוגבלות, שזמן קצר לפני פרוץ המשבר ועוד לפני השבתת פעילויות הפנאי גילו שהעירייה החליטה לסגור את המקום.

מאז סוף 2017 מפעילה עיריית רמת גן את בית הקפה באמצעות החברה הבת שלה “מפעלי בית עמנואל”, האגף לשירותים חברתיים ומחלקת הצעירים של אגף החינוך. הקפה, שממוקם ממש בלב העיר באזור נחשק ביותר, נולד כמיזם חברתי פורץ דרך המבוסס על כוח אדם עם מוגבלות, והיה מקור לגאווה בעירייה. אלא שבינואר האחרון העירייה, בראשות ראש העיר כרמל שאמה הכהן, קיבלה החלטה לסגור אותו. העובדים, שלא עודכנו על הצעד הקשה, שמעו על זה לראשונה מכתבה במקומון “ידיעות רמת גן”.

“הטענות שנשמעו נגד המקום מגוחכות”. בית קפה עמנואל

לפני כחודשיים, במהלך ישיבה של הנהלת העיר, התייחס שאמה הכהן לנושא. “בית הקפה לא מוסיף לנו, הוא לא מוסיף לתושבים לדעתי במצב שהוא נמצא”, אמר ראש העיר לנוכחים. ”אף אחד לא יבוא להשקיע עכשיו הרבה כסף בבית הקפה הזה”. בהמשך לדברים ביקש שאמה הכהן להוציא קול קורא על מנת למצוא רשת ארצית גדולה שתפעיל אותו.

“עמנואל” נחשב לבית הקפה החברתי הראשון ברמת גן ולאחד המוסדות הקהילתיים המסקרנים שיש היום בארץ. לקוחות רבים מרמת גן ומהסביבה הגיעו לבלות בו, לשלם מחירים נוחים וליהנות מהיחס החם של העובדים. שאמה הכהן לא התרשם כך ובאותה ישיבה טען שלקוחות מתלוננים על השירות ואומרים שהמזון לא אטרקטיבי.

לפני כשבוע ביקרנו במקום ושוחחנו עם העובדים. לדבריהם, 80 אחוז מהלקוחות של בית הקפה הם קבועים, “וכל מי שמגיע אליו עושה את זה באהבה”. העובדים אמרו עוד כי הקפה מוכר את מוצריו במחיר נמוך ב-20 אחוזים בממוצע משאר בתי הקפה בעיר. “הטענות שנשמעו בישיבת הנהלת העיר מגוחכות”, אמר אחד העובדים ל”שווים”. “טוענים שבית הקפה נמצא בהפסד? אולי כי הניהול היה לוקה בשנה הראשונה להפעלתו? לבוא ולקחת את המקום הקסום הזה ולהפוך אותו לבית קפה רגיל של עוד חברה מסחרית כזו או אחרת זה הפסד גדול מאוד לעיר ולתושבים”.

זמן קצר לפני פרוץ המשבר החליטה עיריית רמת גן לסגור את בית קפה "עמנואל", מיזם עירוני שמעסיק עובדים עם מוגבלות
כרמל שאמה הכהן. צילום מאתר הכנסת

”אף אחד לא הודיע לנו על הסגירה”, סיפר העובד בכעס, “לקוחות הגיעו אלינו עם העיתון וכך גילינו שעומדים לסגור אותנו בלי שום הכנה מראש. הדברים שאמרו במועצה מרתיחים את הדעת. תושבים בעיר אומרים שהאוכל לא טעים? אז מדוע ממשיכים לבוא לכאן לקוחות ללא הפסקה? בית הקפה עבורנו, האנשים שעובדים כאן, הוא מרכז החיים. אנשים קמים לעבודה עם חיוך רחב ומעניקים שירות נפלא וזה מה שמיוחד במקום הזה. כעת רוצים לסגור אותנו וזה עצוב וכואב מאוד. אנחנו מרגישים פגועים מכל המצב”.

”מאז שהקפה נפתח אנחנו פה”, סיפרו העובדים. ”הביקורות שנכתבו הם לא נכונות בכלל. הבית קפה מלא, הלקוחות אוהבים להיות פה ולאכול פה איתנו. זה נראה לא טוב. אין לנו לאן ללכת. עד שמצאנו את המקום הזה לקח לרובנו כמה שנים טובות. בית הקפה הוא הבית שלנו, מקום עבודה מעולה, הוא שגרת החיים שלנו וכאן מתייחסים אלינו כאחד האדם. אנחנו מרוויחים כאן טוב, מקבלים טיפים טובים ובעיקר עובדים וגם נהנים. פתחו את הקפה בשבילנו, האנשים עם המוגבלות ועכשיו רוצים לסגור אותנו? ולפתוח בית קפה רגיל זה כואב. הלקוחות מעוצבנים מאוד על העירייה, חלק מהם הלכו לעירייה להתלונן על כך שרוצים לסגור את המקום. חשוב להבין יש פה לקוחות שמרגישים שהם מגיעים לכאן לבית ואנחנו נותנים להם את כל האהבה לכך”.

אחת מהלקוחות הכי ותיקות היא שושי שוורץ, שמגיעה לבית הקפה ‘עמנואל’ מהיום הראשון שהוא נפתח. ”אנחנו מגיעים ל’בית שלנו’ לשתות קפה ולאכול. אני באה עם החברות שלי והנכדה שלי ונהנית מכל רגע”, אמרה ל”שווים”. “האוכל פה טעים מאוד ובמקום עצמו מרגישים אווירה מאוד חיובית. הפרסום שבישיבת המועצה דנו על סגירת בית הקפה בגלל שלטענתם אנשים התלוננו שהאוכל לא טעים, אני לא מבינה מדוע. תשאל כל לקוח שמגיע לפה, הוא יגיד לך שהוא נהנה פה. זה בית קפה מיוחד ולא עוד בית קפה. אני מאושרת לראות את האנשים שעובדים כאן למרות המוגבלות, וזה הדבר הייחודי בבית הקפה. השכילו להקים מקום עם ערכים ולא עוד סתם קפה, אני באמת מקווה ומאמינה שהמקום הזה יישאר”.

יעל לוקו, לקוחה קבועה נוספת, ציינה שהיא מאוכזבת מאוד מהצעד של העירייה. ”אני מאוד אוהבת להגיע לכאן ויהיה לי כואב מאוד אם בית הקפה הזה ייסגר”, אמרה לוקו. “אני מביאה לפה את הנכדים שלי, את בעלי ואנחנו מאוד נהנים. הלקוחות באים לפה שוב ושוב ושוב, האהבה כלפי העובדים זה משהו יוצא דופן. האוכל טעים ומגישים אותו בזמן. יש כאן עובדים מקסימים וקשובים לכולם, וכל הטענות השונות לסגירת המקום לא נכונות. הקפה לא רווחי? לא רווחי לעירייה אולי. יש כאן אנשים שמאוהבים בבית הקפה הזה. המקום הזה שנפתח למען אנשים עם מוגבלות זה רעיון נפלא ואני מקווה מאוד שהוא יישאר. היו פה כבר בתי קפה כמו ‘קפה קפה’ ו’קפה רוטשילד’ וזה לא הצליח, אז לא ברור למה רוצים להביא לפה עוד רשת בתי קפה. יש מספיק נכסים לעיריית רמת גן כדי לגבות מהם ארנונה, שיעזבו את המקום המיוחד הזה”.

גם אביהוא בן משה, חבר המועצה ויו”ר ועדת הביקורת העירונית בעיריית רמת גן, התרעם על סגירת בית הקפה. “‘האמירה של ראש העיר שהמקום לא תורם לאף אחד ולא מוסיף לתושבים היא אמירה מגוחכת”, אמר בן משה ל”שווים”. “ראש העיר מכיר את המקום היטב. עצם זה שיש בית קפה שהעירייה מפעילה אותו ומייצרת הכנסה לאנשים עם מוגבלות אמור להיות עבור העירייה מגדלור. לא הכל זה כסף, יש גם ערכים. אז העירייה לא תרוויח כסף? יש דברים יותר חשובים מכסף.

”חשוב להבין שבית הקפה הזה נמצא על שטח נדל”ני במיקום מרכזי וחשוב מאוד”, הסביר בן משה את המניעים למהלך של העירייה. “לכן העירייה רוצה להשכיר אותו למפעיל אחר כדי שישלם ארנונה. העסק כושל? זה מגוחך. זה העסק שהעירייה מפעילה, אז צריך לטפל בו ולדאוג שלא יהיה כושל. צריך לבצע פעולות כדי להפוך את המקום לרווחי. לסגור את בית הקפה זה הדבר הכי קל. צריך להשקיע ולהפוך את העסק למשגשג. הרבה מאוד מתושבי רמת גן מתנגדים לצעד הזה”.

למרות פניות חוזרות ונשנות, מעיריית רמת גן לא נמסרה תגובה.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות