נושאים קשורים

ביטוח לאומי: נפגעי איבה זכאים למימון טיפולים אלטרנטיביים

בין הטיפולים: דיקור סיני, עיסוי, רפלקסולוגיה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טאי צ'י, ביו פידבק ואפילו גלישת גלים. איך מקבלים את ההחזרים? כל הפרטים בכתבה

לאהבה אין מגבלה: צפו בהצעת הנישואים המרגשת

במהלך ההכנות למירוץ "איתן", דור שירן, ספורטאי אוטיסט, הציע נישואים לבת זוגו טל הוף, גם היא עם מוגבלות. כמובן שהיא הסכימה: "אני מחכה כבר לחתונה"

“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"

דוח מטריד: שיעור מיטות האשפוז בישראל בירידה

על רקע המלחמה, מפרסם משרד הבריאות נתונים מדאיגים על הצפיפות במוסדות הבריאות השונים. המצב הקשה ביותר – באשפוז הפסיכיאטרי. בוסו: "נקדם את השינויים הנדרשים"
הסתדרות 480-100

“בונוסים לבכירים יותנו בקליטת עובדים עם מוגבלות”

כך אמרה רשות החברות הממשלתיות במהלך דיון בוועדת הרווחה בהצעת החוק לשילוב עובדים עם מוגבלות בחברות אלה. ההצעה אושרה לקריאה שנייה ושלישית
ראשיאוטיזםהרבה יותר אוטיסטים בתל אביב והמרכז

הרבה יותר אוטיסטים בתל אביב והמרכז

נתוני משרד הרווחה לרגל יום האוטיזם הבינ"ל מצביעים: פערים ניכרים בין המרכז לבין הצפון והדרום

במחוז תל אביב והמרכז, נכון לשנת 2018, היו רשומים במחלקות לשירותים חברתיים של משרד העבודה והרווחה 24 תושבים עם אוטיזם על כל עשרת אלפים איש. זאת, לעומת 18.8 במחוז ירושלים, 16.1 במחוז חיפה והצפון ו-18.3 במחוז באר שבע והדרום. כך עולה מנתונים שמפרסם משרד הרווחה לרגל יום המודעות הבינלאומי לאוטיזם שיחול מחר.  

בכל המחוזות נרשמה עלייה בשיעור התושבים עם אוטיזם משנת 2017 ל-2018. במחוז תל אביב טיפס שיעור האוטיסטים מ-22 ל-24 לעשרת אלפים איש, בירושלים מ-17.5 ל-18.8, במחוז הצפון מ-14.2 ל-16.1 ובמחוז הדרום מ-16.5 ל-18.3.  

לפי טבלה של משרד הרווחה, אזור תל אביב והמרכז מוביל בשיעור התושבים עם אוטיזם לאורך שנים רבות. דבר זה עשוי להיות מוסבר באבחון המוגבר של הלקות ברשויות בעלות דירוג סוציואקונומי גבוה. ככל שאוכלוסייה אמידה יותר ומשכילה יותר, המודעות לאוטיזם עולה, ובהתאם גם עולה מספר המאובחנים. בנוסף, באזור המרכז ישנה נגישות גבוהה יותר לשירותי אבחון וטיפול.

מן הצד השני נמצא המגזר הערבי. בעוד שהמגזר מהווה 20 אחוז מאוכלוסיית המדינה, כיום רק 9 אחוז מהאנשים הרשומים עם אוטיזם מגיעים משם. בתחילת העשור (2010) היוו האוטיסטים מהמגזר הערבי רק 3 אחוז מכלל האוטיסטים בארץ – כך שמדובר בעלייה משמעותית. עם זאת, מדובר בשיעור נמוך דרמטית משיעור האנשים עם אוטיזם בחברה היהודית.

בדומה לנתונים שכבר נתקלנו בהם, גם משרד הרווחה מדווח על גידול משמעותי בהיקף הטיפול של המשרד באנשים בעלי אוטיזם, וזאת במקביל לעלייה במספר המאובחנים השנתי. בתחילת העשור (שנת 2010) אובחנו 700-980 אנשים עם אוטיזם בשנה, אך מאז מספר המאובחנים גדל באופן ניכר, ומשנת 2014 מאובחנים  בין 1,300 ל-2,100 אנשים חדשים בשנה – גידול של עד 300%. בין השאר מיוחסת העלייה להתפתחויות באבחון אוטיזם, המאפשרות לדייק את הזיהוי ולהוריד את גיל האבחון.  

בעשור האחרון, מדווחים במשרד הרווחה, חלה עלייה של פי 3 במספר הישראלים עם אוטיזם, ומספרם ב-2018 עמד על 17,687 איש. בחלוקה למגדרים, 79.3 אחוז מהאוטיסטים היו בנים, ואילו 20.7 אחוז היו בנות.

בהתאם לעלייה במספר האנשים, מעידים במשרד הרווחה על גידול בשירותים, בתקציב ובכוח האדם המיועד לטיפול באנשים עם אוטיזם. לפי הנתונים, בשנת 2017 היו 117 תקנים לעובדים סוציאליים ייעודיים לטיפול באוטיסטים ברשויות המקומיות, לעומת 5 בלבד בשנת 2009. ההשקעה התקציבית באדם עם אוטיזם, לפי נתוני המשרד, זינקה בעשור ב-388 אחוז.

המענים שמספק משרד הרווחה לאנשים עם אוטיזם ניתנים במסגרת שירותים לילדים ונוער (עד גיל 18) ושירותים למבוגרים. בין השירותים שניתנים לילדים ונוער – מעון יום שיקומי לגיל הרך, סייעת שילוב במעון רגיל, מועדונית שיקומית לאחר שעות הלימודים, מועדון חברתי לנוער עם אוטיזם בתפקוד גבוה, קייטנות ונופשונים ייעודיים ועזרה בהשתלבות בשירות לאומי וצבאי. השירותים למבוגרים עם אוטיזם כוללים פתרונות דיור מגוונים, עזרה בהשתלבות בעולם התעסוקה, שילוב במרכזי צעירים, מנטורינג, מועדונית תעסוקתית וכן טיפול מיני-חברתי.

בעשור האחרון גם גדל היקף ההשמה החוץ ביתית לבוגרים אוטיסטים, המתבצע במסגרות דיור בשני מודלים: מעונות פנימייה ומערכי דיור. שיעור האנשים עם אוטיזם שקיבלו מענה חוץ ביתי עומד על 11 אחוז, והוא לא השתנה משמעותית בעשור האחרון. עם זאת, ההיקף גדל במספרים אבסולוטיים לאור הצמיחה במספר האוטיסטים בארץ. במהלך העשור גם הוקמו מסגרות דיור חדשות המותאמות לתפקוד, גיל ומגזר, על מנת לתת מענה אישי ומותאם.

מאלו”ט, האגודה הלאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם, נמסר: “דווקא בעשור האחרון, שהיה בו הגידול הדרמטי ביותר במספר המאובחנים על רצף האוטיזם, אנחנו עדים לפערים הגדולים ביותר בין הצרכים ההולכים וגדלים לבין השירותים והמסגרות שאינם מספיקים. במיוחד כעת, משבר הקורונה מעצים את מצוקתן של המשפחות הכלואות בבתיהן שקורסות בהיעדר מסגרות חינוך מיוחד וטיפול. אנו קוראים לממשלה לשמוע את זעקת המשפחות, לתת לכך מענה דחוף ולשים את נושא הטיפול באוכלוסיית האנשים עם אוטיזם על סדר היום בעדיפות הראויה לו”.

יליד 1986. ממנצ'סטר באנגליה. על הרצף האוטיסטי. הבן השביעי מתוך 14 אחים לרב חרדי. נשוי לאישה גם עם מוגבלויות. משמש כעיתונאי במעריב ובאתר שווים. מתנדב בוועד של עמותת Keep Olim , ובמגן לקהילות.

כתבות אחרונות