1,000 הורים לילדים הלומדים בחינוך המיוחד פנו במכתב לראש הממשלה, לשר החינוך, לשר הבריאות ולשר הפנים, שבו הם דורשים להחזיר את הלימודים במסגרות החינוך המיוחד מיד אחרי חופשת הפסח.
“מאז החלטת הממשלה להשאיר את הילדים המיוחדים בבית בזמן מגיפת הקורונה, הילדים ובני משפחותיהם נמצאים במצוקה הולכת וגוברת”, כותבים ההורים, ובהמשך מפרטים את המצוקות: “היעדר מענה פרא רפואי הנדרש להתפתחות הילד ולעצירת הנסיגה”, “היעדר מסגרת חינוכית ראויה שתסייע לילד להתמודד עם הקשיים החמורים בתחום השכלי, הגופני או הרגשי”, “היעדר ציוד, אביזרים וסביבת למידה מתאימה”.
כאמור, ההורים דורשים משרי הממשלה לפעול כעת ולזרז את החזרת התלמידים למסגרות מיד לאחר פסח, וליצור את התנאים הבריאותיים לכך. לגבי ילדים שחייבים להישאר בבית, הדרישה היא שהם יטופלו באופן מקצועי ומלא בביתם. בנוגע לילדים המשולבים במוסדות החינוך הרגילים, דורשים ההורים שהרשויות המקומיות יאפשרו את הגעת המשלבים שלהם לביתם, “הן לצורך הפגתי והן לתמיכה רגשית, התפתחותית ולימודית”.
במכתב מצוין שתנאי הכרחי להחזרת המסגרות לפעילות הוא מיגון מתאים לצוותים ולילדים, וכן עבודות בקבוצות קטנות. “איננו רוצים שילדינו ייצאו עם צלקות מתקופה זו”, מסכמים ההורים, “הזמן פועל לרעתם, ואין להם יכולת להיאבק”.
הבוקר, בישיבת ועדת החינוך של הכנסת, התייחס יו”ר הוועדה, ניצן הורוביץ (מרצ), לפניות ההורים והבטיח שהדבר הראשון שיעלה לדיון בוועדה לאחר חול המועד הוא פתיחת מסגרות החינוך המיוחד מחדש. הורוביץ הוסיף כי הוועדה תפנה גם למנכ״ל משרד הבריאות כדי לקבל תשובות של איך עושים את זה מבחינה בריאותית-בטיחותית.
מכתב ההורים מגיע בהמשך לפנייה של 22 ארגונים הפועלים לקידום זכויותיהם של ילדים עם מוגבלות, בעניין “אי מתן שירותי טיפול וסיוע לתלמידים בשל מצב החירום”. הפנייה נעשתה במכתב לשר החינוך ולשר הבריאות. לפי הארגונים, מדובר בכ-274 אלף תלמידים שהפסקת השירותים כבר החלה לתת בהם את אותותיה, כאשר “בקרב רבים מהם החלה נסיגה משמעותית”.
לטענת הארגונים, הפתרונות שמציע משרד החינוך לתקופת החירום, ובהם שירותי למידה מקוונת, טיפול פרטני בבית התלמיד במקרים חריגים ומענה טיפולי וחינוכי במוקדי הרשויות המקומיות, אינם נותנים מענה לכלל הצרכים, וגם יש קושי רב ביישומם. לפיכך, דורשים הארגונים מהממשלה לנקוט בכמה צעדים:
- להכיר במשלבים/סייעים כתפקיד חיוני ולחייב את הרשויות המקומיות להמשיך ולהעסיקם, על מנת שייתנו מענה לתלמידים משולבים בביתם או באמצעים טכנולוגים, והכל על פי הנחיות משרד הבריאות.
- להמשיך את יישום התוכניות הטיפוליות ל-27 אלף תלמידים משולבים, בין אם באמצעי מקוון ובין אם במענה פרטני בבית, בכפוף להנחיות משרד הבריאות.
- רכישת ציוד טכנולוגי החסר לתלמידים: מחשבים ניידים, טאבלטים, טלפונים סלולריים וכדומה.
- פתיחת גני החינוך המיוחד, כיתות החינוך המיוחד ובתי הספר לחינוך מיוחד מיד אחרי פסח, בכפוף להנחיות משרד הבריאות.
בין הארגונים החתומים על המכתב: בזכות, אילן, אקי”ם, בית איזי שפירא, משתלבים ברצף, סיכוי שווה, קואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, קשר ותסמותק.