נושאים קשורים

מורה שהורשע בתקיפת חוסים פוטר מעבודתו

שאדי טרביה, שהורשע בתחילת 2023 בעבירות אלימות כלפי מטופלים קטינים, הועסק במקביל בבית ספר בסחנין. בית הדין למשמעת של נציבות שירות המדינה קבע כי יש לסיים את העסקתו

גם אפוטרופוסים יורשו לבדוק ב”הר כסף” ו”הר הביטוח”

חידוש לפלטפורמה לבדיקת חסכונות וביטוחים של משרד האוצר: גם אפוטרופוסים יוכלו לגשת למידע כדי לשפר את המצב הפיננסי של האדם לו הם מסייעים

ביטוח לאומי: נפגעי איבה זכאים למימון טיפולים אלטרנטיביים

בין הטיפולים: דיקור סיני, עיסוי, רפלקסולוגיה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טאי צ'י, ביו פידבק ואפילו גלישת גלים. איך מקבלים את ההחזרים? כל הפרטים בכתבה

לאהבה אין מגבלה: צפו בהצעת הנישואים המרגשת

במהלך ההכנות למירוץ "איתן", דור שירן, ספורטאי אוטיסט, הציע נישואים לבת זוגו טל הוף, גם היא עם מוגבלות. כמובן שהיא הסכימה: "אני מחכה כבר לחתונה"



“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"
ראשיאוטיזםמשרד הרווחה נסוג: "נאפשר ביקורים במוסדות בתנאים מסוימים"

משרד הרווחה נסוג: “נאפשר ביקורים במוסדות בתנאים מסוימים”

אחרי שסירב לעשות זאת במשך יותר מחודש ובעקבות לחץ ציבורי כבד, במשרד נערכים לפתיחת הסגר בהוסטלים

בעקבות הלחץ הציבורי המאסיבי, במשרד העבודה והרווחה החליטו להחליף דיסקט ולהתחיל להיערך לפתיחת מוסדות הרווחה וההוסטלים של אנשים עם מוגבלות לביקורי משפחות – כך נודע ל”שווים”.

“כל ההנחיות שניתנו עד כה נועדו לשמור בראש ובראשונה על בריאות הדיירים ולעמוד בהנחיות משרד הבריאות בנושא הקורונה”, אומרים במשרד הרווחה. “הנחיות אלו זכו גם לגיבוי מלא של מרבית המשפחות. עם זאת, המשרד מגבש הנחיות חדשות שיאפשרו ביקורים של בני משפחות בתנאים מסוימים”. בינתיים לא נמסר מועד לפתיחת ההוסטלים וגם לא פורטו התנאים לקיום הביקורים.

כבר יותר מחודש שכל ההוסטלים הכפופים למשרד הרווחה סגורים לחלוטין. אין יוצא ואין בא. המשמעות היא שהדיירים, אנשים עם מוגבלויות שונות, לא יכולים לצאת למשפחותיהם, וגם שהמשפחות לא יכולות להגיע ולבקר אותם במוסדות. היום, בהמשך לתלונות רבות של הורים על המדיניות של המשרד, התערב ראש מערך הסיוע המשפטי במשרד המשפטים וקרא למשרד הרווחה לשנות את מדיניותו האוסרת על ההורים להיפגש עם ילדיהם.

בשבוע שעבר נערך דיון בנושא בוועדה המיוחדת לענייני רווחה ועבודה בכנסת. במהלך הדיון הבהירה עו”ד ליאת יעקובוביץ’ ממחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים כי אין מניעה משפטית לאסור מפגשים בין המשפחות לילדים. “במקרים של חוסים עם מוגבלות אין למנהלי מוסדות סמכות בחוק למנוע לחלוטין ביקורי בני משפחה”, קבעה היועצת המשפטית.

בניגוד למציאות בשטח, התברר לנוכחים בדיון כי משרד הבריאות מעולם לא אסר על הביקורים, וכי הביקורים מותרים בהגבלות מסוימות. ההגבלות כוללות תיאום של הביקור מראש, קיומו במקום נפרד מכל הדיירים והצוותים (בחצר המסגרת, למשל, ולא בחדר), וכל זאת תוך שמירת מרחק של שני מטרים בין אדם לאדם. כמו כן, מותר להביא אוכל ומתנות לדיירי המוסדות. בשיחה שקיימנו עם בכירים באלו”ט ובעמותת צהר בלב הם סיפרו כי מאז תחילת משבר הקורונה ההנחיות לא השתנו, והם כפופים לגמרי להחלטות משרד הרווחה בנושא.

יוני ואחיו משני צידי גדר ההוסטל. צילום מתוך פוסט של ח”כ יאיר לפיד

אמירה מורג, אם לבחור הנמצא בהוסטל של אלו”ט בכפר סבא, לא ראתה את בנה במשך שבועות ארוכים. ”יותם הוא אוטיסט בן 32, ילד מקסים שלא ראה אותנו במשך חודש”, סיפרה האם בכאב לכאן ב’. “הוא נמצא בסוג של כלא ונאסר עלינו לבקר אותו. הוא שם במשך 24 שעות, לא יוצא למרכזי התעסוקה, ובכל שבת הוא היה מגיע הביתה והיום הוא לא. אנחנו מנסים להסביר לו את המצב ולמה הוא לא יוצא הביתה בגלל הקורונה, אבל זה לא מעניין אותו ואת חבריו. כל מה שהוא רוצה זה לראות אותי ואת אבא שלו, והוא חושב שנטשנו אותו. זה מצב נוראי. אני מקבלת דיווחים שהוא במצב דיכאוני, אפאתי, לא אוכל לפעמים, יש עלייה בהתפרצויות זעם, פגיעה עצמית, הלקאה עצמית, דפיקות ראש בקיר. זו ממש התעללות בחסרי ישע”.

גם תקשורת מרחוק היא לא אפשרות כשמדובר בילד כמו יותם. ”יותם לא מתקשר, אי אפשר לנהל איתו שיחה”, אמירה אומרת. ”הוא מסתכל על המסך בווידיאו כאשר אנחנו מבצעים שיחת וידיאו, שזה עלבון לקרוא לזה כך כי הוא רק מסתכל על המסך ולא מבין דבר. הוא לא מבין מה עובר עליו ולמה אנחנו לא נמצאים לצידו. גם אנחנו לא מבינים מדוע אנחנו לא באים, מה שיש פה זה החמרת יתר של הוראות משרד הבריאות על ידי מנהל האגף לשירותים חברתיים במשרד הרווחה גדעון שלום, שאוסר עלינו להגיע לבקר את הילדים שלנו בהוסטל או להוציא אותם לזמן קצר. אם הוא היה מבין את המצב, הוא היה משנה את ההנחיות הללו. הכוונה שלו טובה אולי, לשמור עליהם מבחינה פיזית, אך הפגיעה הנפשית הולכת ומחמירה, ואת המחיר הם ישלמו וגם אנחנו. למה אתם מחכים, שהם יתחילו לחרפן ויסממו אותם בכדורים כדי שיהיו רגועים? אני לא ישנה, אני בוכה המון”.  

הראיון של אמירה התווסף לפוסט שהעלה קודם לכן ח”כ יאיר לפיד מיש עתיד, אב לילדה עם מוגבלות, שעסק גם הוא במדיניות משרד הרווחה ואיסור הביקורים של בני המשפחות. לפיד סיפר כי הציג בוועדת הקורונה בכנסת תוכנית עבודה שתאפשר ביקורי הורים בהגבלות והתאמות. מול המצלמות, לטענתו, כל נציגי הרשויות הבטיחו שיהיה בסדר. אחרי שהמצלמות כבו, מניעת הביקורים נמשכה.

לפיד חשף את אחד הסיפורים שהגיעו אליו. בחור בשם יוני סיפר לו על האהבה הגדולה שלו לאחיו ואת רצונו העז לבקרו. ”אעמוד במרחק 2 מטר מהגדר”, הבטיח יוני, “אני בחוץ והוא בפנים. עם מסיכה, כפפות, לפי כל ההנחיות. המצב שלו מתדרדר מיום ליום. עם התקפי זעם תכופים מבוקר עד ערב. עבודה של 25 שנים יורדת לטמיון תוך פחות מחודש. סמנכ״ל הרווחה מצפצף על החוק. אמר שאם יש לנו בעיה שנתבע אותו. אין לי זמן לתבוע, יש לי אח אוטיסט להציל את נפשו. שהוא יתבע אותי”.

בתמונה שהתלוותה לפוסט  נראים יוני ואחיו במפגש משני צידי הגדר של ההוסטל. “זה בטוח, זה בהתאם להנחיות שנתן משרד הבריאות לאנשים שאין להם צרכים מיוחדים, וזה מנוגד להוראות המופרכות והפחדניות של משרד הרווחה”, כתב לפיד. “אם הם יתבעו את יוני, אני מבקש להיות ברשימת עדי ההגנה.

”לא ייתכן שמשרד הרווחה”, הוסיף לפיד, “שאמור לדאוג למשפחות, מתעלם מההחלטה שניתנה לתת להורים לבקר את ילדיהם תוך שמירה על ההוראות. לא ייתכן ששבועות ארוכים הם לא מוצאים פתרונות שיאפשרו לחוסים לראות את הוריהם. הרי יש פתרונות. אפשר לעשות לחוסים בדיקות קורונה, אפשר לקיים ביקורים במרחב פתוח עם ציוד מגן”.

בתה של ליז אמאר מתגוררת בכפר השיקומי עלה נגב. מרגע שנודע על אחות במעון שנדבקה בקורונה, ולאחר התוצאות השליליות שקיבלה בתה, אמאר לא היססה ולקחה אותה הביתה לבלות את חג הפסח יחד איתה. כעת, פנו בכפר השיקומי לאם ואמרו שאפשר להחזירה, אך בעקבות ההנחיות האוסרות לראות את הילדים, היא לא מוכנה לעשות את זה.

”הילדה היא כל החיים שלי”, אומרת האם. “אני אוהבת אותה מאוד ואין סיכוי שלא אראה אותה לפחות פעם אחת בשבוע. זה לא פשוט להתמודד איתה ומאוד קשה לי, זו סיטואציה לא פשוטה. אבל היא כל העולם שלי הילדה הזאת, ואני לא מתכוונת לוותר על כך. אין לי מה לתת לה חוץ מטונה של אהבה. אין לי את כל העזרים המיוחדים שיש בכפר או את הטיפולים השונים, אבל עם זאת אני לא מחזירה את הילדה לכפר כל עוד המצב הקיים נשאר”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות