נושאים קשורים

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי יעברו מחר לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"

חוששים מדמנציה? 7 הרגלים שישמרו על חדות המוח שלכם

שינויים קטנים באורח החיים, לאורך זמן, יכולים לסייע לנו לשמור על צלילות ככל שמתבגרים. אלו ההמלצות של מומחים עולמיים בתחום המוח – קראו ושתפו

13,220 פצועי צה”ל במלחמה: “למשפחות אין מספיק מעטפת”

ח"כ רייטן בוועדת החוץ והביטחון: "אין הגנה מפיטורים להורי החייל הפצוע, חסרים מענים לאחר שחרורו מביה"ח ואין תמיכה נפשית מספקת לאחים"
הסתדרות 480-100

המשטרה מבקשת: צרו קשר אם אתן מזהות את החשוד

מאיר גבריאל (35) מקריית אונו נעצר בחשד לאינוס במרמה של נערות עם מוגבלות, והמשטרה מפרסמת את תמונתו כדי לאתר מתלוננות נוספות
ראשיחדשותחזרת החינוך המיוחד: אתם שאלתם, משרד החינוך עונה

חזרת החינוך המיוחד: אתם שאלתם, משרד החינוך עונה

ילדי החינוך המיוחד מתחילים היום את החזרה לגנים ולבתי הספר. קבלו 27 שאלות של הורים ו-27 תשובות של מערכת החינוך

בתחילת השבוע, בעקבות החלטת הממשלה להשיב את תלמידי החינוך המיוחד ללימודים, פנינו אליכם, ההורים, וביקשנו מכם להעביר אלינו שאלות הנוגעות לילדיכם. את השאלות העברנו במרוכז למשרד החינוך כדי לקבל עליהן מענה. הבוקר, יום חזרת הילדים הלומדים במוסדות החינוך המיוחד (מחר יחזרו הכיתות הקטנות והילדים המשולבים), אנחנו מפרסמים את תשובות המשרד. אנחנו מתנצלים מראש בפני ההורים שאת שאלותיהם לא הספקנו להעביר, בשל לוחות הזמנים הצפופים. חזרת החינוך המיוחד: אתם שאלתם, משרד החינוך עונה.

1. כמה ימים ושעות ילמדו בכל אחת ממסגרות החינוך המיוחד?
לכל תלמיד תתוכנן מערכת אישית של עד שלוש פעמים בשבוע. כל מפגש יימשך עד שלוש שעות. המפגש הלימודי והטיפולי של התלמידים יתקיים בימים קבועים במערכת קבועה, וייתכן שגם במשמרות.


2. האם יהיו טיפולים פרא-רפואיים במסגרות? איך שומרים על בטיחות ובריאות הילדים והצוות?
יתקיימו טיפולים של עובדי הוראה ממקצועות הבריאות וכן מטפלים באמנות, וזאת בכפוף להנחיות משרד הבריאות, כגון:
* תתקיים הקפדה יתרה על היגיינה אישית של הצוות והתלמיד לפני תחילת הפעילות, במהלכה ובסיומה.
* איש הצוות והתלמיד יעטו מסיכה, אלא אם התלמיד פטור מדרישה זו בהתאם להנחיות בצו הבריאות.
* איש הצוות והתלמיד יקפידו על שטיפת ידיים עם מים וסבון או חומרי חיטוי. גם אם עטו כפפות במהלך המפגש, בסיומו יש להוריד את הכפפות, להשליכן ולשטוף היטב את הידיים.
* התלמידים יגיעו למסגרת החינוכית עם ציוד לימודי אישי.
* בפעילות משותפת יש להימנע מהעברת חפצים מיד ליד במהלך הטיפול.
* ניתן לאפשר שימוש של תלמידים אחרים בחפצים רק אם ניתן לחטא את החפצים טרם ההעברה.

(יש לציין כי ל”שווים” הגיעו דיווחים של הורים לילדים בגני תקשורת שלפחות כרגע אין טיפולים פרא-רפואיים אצלם בגן, מכיוון שהעמותות שאחראיות לנושא עדיין לא חוזרות לעבודה).

3. האם יהיו גם שיעורים פרונטליים?
יתקיימו גם שיעורים פרונטליים עם מחנכת הכיתה או עם עובד הוראה אחר, וככל שניתן גם עם הצוות שעובד עם התלמיד בשגרה, בהתאם לצרכיו ולתפקודו בהיבטים לימודים, חינוכיים, רגשיים וחברתיים.

4. מה זה אומר שני אנשי צוות לכל 2-3 ילדים? האם מורה/גננת וסייעת, או שגם שתי סייעות זה אפשרי?
יגובש הרכב של 2-3 תלמידים, להם יתוכנן מפגש לימודי וטיפולי עם עד 2 אנשי צוות. לפחות אחד מאנשי הצוות יהיה עובד הוראה (מורה/גננת/עובד הוראה ממקצועות הבריאות).

5. מה עם תלמידים שנמצאים בדיור חוץ ביתי/הוסטלים ולומדים בחינוך המיוחד? גם הם חוזרים ללמוד?
כן, גם תלמידים המתגוררים במסגרת חוץ ביתית חוזרים ללימודים באופן מבוקר ובהתאם למערכת שתגובש בעבורם.  

שאלות לגבי ילדים משולבים

6. האם המשלבות האישיות חוזרות לפעילות יחד עם התלמידים המשולבים?
המשלבות האישיות/סייעות אמורות לחזור לעבודה בהנחיית השלטון המקומי.

7. האם המשלבות יקבלו את שכרן המקובל בשגרה מהרשויות המקומיות?
משרד החינוך ממשיך להעביר את התשלום לרשויות כבשגרה.

8. איך תתבצע בפועל הלמידה של התלמידים המשולבים? האם באופן פרטני עם המשלבת? האם בקבוצות של עד שלושה ילדים יחד עם מורה/מורת שילוב? מהי בדיוק מתכונת הלמידה ומי יעביר אותה?
בכל מפגש ישתתפו עד שלושה תלמידים ועד שני אנשי צוות, באופן מותאם לתפקודם ולצורכיהם של התלמידים. ככל שניתן עם עובדי הוראה אשר עובדים עם התלמיד/ים בשגרה, ובהתאם לתוכנית האישית של התלמיד. הרכב התלמידים יהיה קבוע וכן הרכב הצוות. ניתן גם לאפשר לסייעת האישית מפגש פרטני עם התלמיד.

9. האם גם התלמידים המשולבים והכיתות הקטנות ילמדו שלוש פעמים בשבוע?
לתלמידים עם זכאות לסל אישי וגם לתלמידים הלומדים  בכיתות חינוך מיוחד יתקיימו מפגשים  עד שלוש פעמים בשבוע. לתלמידים בשילוב ניתן לעבות את מספר המפגשים עם הסייעת האישית, ככל האפשר.

10. האם הורה שלא מעוניין לשלוח את ילדו המשולב למסגרת יוכל להביא את המשלבת לביתו כדי שתסייע לו בלמידה מרחוק עם הכיתה הרגילה שלו?
אחריות ומדיניות הכניסה של הסייעות/משלבות לבתי התלמידים הינה בידי הרשות המקומית. כל הורה זכאי לפנות לרשות כדי לברר את האפשרות, בתנאי כמובן שילדו זכאי לסייעת ויש לו אותה בשגרה.

שאלות בנושא בטיחות

11. מהם האמצעים להגן על ילדי החינוך המיוחד והצוותים מפני קורונה?

  • קיום אורחות חיים במוסד החינוכי והקפדה של כל הנוכחים על היגיינה בהתאם להנחיות משרד הבריאות, כפי שפורסמו.
  • במידת הצורך קיום שיח בנושא במהלך המפגשים במוסד החינוכי ובמרחב הווירטואלי, בהתאם לצורך ובהתאם לתפקוד התלמיד.
  • הקפדה על הנחיות משרד הבריאות בסביבות השונות ובכללן בבית התלמיד יתרמו רבות להפנמת ההתנהגות הנדרשת.



    12. האם הגנים ובתי הספר יעברו חיטוי? כמה פעמים ביום?
    הרשויות המקומיות נערכות בהקפדה יתרה לניקוי וחיטוי מוסדות החינוך טרם ההפעלה. כמו כן יתבצע חיטוי במהלך היום, בין החלפת הקבוצות ובאופן שוטף בחדרי השירותים, ובסיום כל יום פעילות. כל זאת בכפוף לכל התנאים הנדרשים ולהנחיות משרד הבריאות.



    13. מה עושים עם ילדים שמתקשים לשים מסיכה על הפנים?
    על פי צו בריאות העם נגיף הקורונה החדש הוראת שעה תיקון מס’-13:
  • חובת חבישת –  מסיכה.
  • לא ישהה אדם במקום שאינו מקום מגוריו ללא חבישת מסיכה. 
  • ההוראות לא יחולו על כל אלה:
    • קטין מתחת לגיל 6.
    • אדם שמחמת מוגבלות נפשית, שכלית או רפואית מתקשה באופן משמעותי או שנמנע ממנו עקב מוגבלותו האמורה לכסות את הפה ואת האף.



      14. מה לגבי מרחק של 2 מטרים בין אדם לאדם? אצל ילדים עם מוגבלות זה מאוד מסובך ליישום.
      במרחב הציבורי ובכיתות הלימוד יש לשמור, ככל האפשר, על ריחוק פיזי של שני מטרים בין אדם לאדם. במידת הצורך, צוותי החינוך יקדישו את מפגשי הלמידה גם להבנה ולתרגול של הדרישות העדכניות באופן מותאם לתפקוד התלמידים, וכן בהתייחס לחשיבות שמירת המרחק.

15. מה עושים אם מורה/גננת קבועה לא מגיעים? האם מותר לאיש צוות אחר להחליף או שהלימודים יבוטלו?
אנו נערכים לעבודת הצוותים אשר עובדים בשגרה ככל שניתן. במידת הצורך ישובצו עובדים אחרים באופן מותאם ככל שניתן.

16. מה לגבי לימודים ביישובים אדומים, כלומר כאלה שסובלים מהתפרצות של הנגיף?  
הפעילות במוסד חינוכי תתקיים בכפוף להתניות הסגר היישובי, אם קיימות, ועל פי הנחיות משרד הבריאות.

שאלות בנוגע להסעות

17. איך יתנהל מערך ההסעות?
איך יתנהל מערך ההסעות לתלמידי החינוך המיוחד בכל המסגרות? אם לא, איך ההורים אמורים להביא את הילדים? מה עושה משפחה שאין ברשותה רכב? האם ההסעות יהיו קבוצתיות (כמה ילדים) או פרטניות? אם יש הסעות, מה עושים כדי לשמור על בטיחות ובריאות הילדים וצוות ההסעה?
באחריות ההורים להביא את ילדם למוסד החינוכי ולאסוף אותו בסוף יום הלימודים.
במקרים שבהם זכאי התלמיד להסעה בשגרה ואין להורים יכולת להביא את ילדם, יינתן מענה על ידי הרשות המקומית בה הוא מתגורר.
ההסעה תבוצע בכפוף להנחיות ולכללים, כגון:

  • דאגה לניקיון מקיף של רכב ההסעה לפני כל נסיעה ולאחריה – ניקוי משטחים, מעקות, כפתורים ומתגים עם מים וסבון או חומר חיטוי.
  • לא תהיה ישיבה של נוסע בצמידות לנוסע אחר, כלומר מכל צד של הנוסע יהיה מושב ריק או מעבר.

שאלות פרטניות של הורים

18. אמא שואלת: “הילדים שלי משולבים בחינוך רגיל, אך הם חולים במחלה שקורונה עלולה לגרום בה לסיבוכים קשים ולכשל נשימתי. אני לא יכולה לשלוח אותם ללמידה, מה יהיו זכויותיהם כשייאלצו להישאר בבית? האם משלבת תוכל להגיע לביתנו לסייע בלמידה מרחוק? האם כשחבריהם יחזרו לכיתה הם יוכלו להמשיך בלמידה מרחוק בשל מצבם? האם יהיה איזשהו פתרון יחידני (בבית או במקום אחר) לצורך שלהם בטיפולים?”  
הלמידה מרחוק תמשיך לפעול בכלל המערכת. הגעת  הסייעת/המשלבת לבית התלמיד תיבחן עם הרשות המקומית. במקרים חריגים ובמידת האפשר הצוות החינוכי, בהסכמה ובתיאום עם ההורים, יוכל לקיים מפגש בבית התלמיד בכפוף לנוהל – קיום מפגש חינוכי לימודי וטיפולי בבית התלמיד .

19. אמא שואלת: “אני סייעת בחינוך המיוחד וגם אמא לילדה אוטיסטית. איך אני אמורה לחזור לעבודה כשיש לי ילדים קטנים בבית ואין מי שישמור עליהם?”
יש להפנות את הבקשה לממונה הישיר ברשות המקומית.

20. אמא שואלת: “הכיתה של הבן שלי בתיכון היא הכיתה היחידה בכל בית הספר והתלמידים גם משתלבים במקצועות רבים בשכבה, אבל כל המורים בתיכון מלמדים בזום מהבית”.
תלמיד בכיתת חינוך מיוחד בבית ספר רגיל, המשתלב במקצועות רבים בשכבה, יוכל להמשיך את הלימודים המקוונים מהבית עם חבריו לשכבה, ובנוסף יוכל להגיע להמשך לימודים עם בני כיתתו במוקד שייקבע. מערכת השעות השבועית האישית תגובש בשיתוף התלמיד/ ההורים.

21. סייעת שואלת: “אני עובדת משרה מלאה בשילוב, כלומר בכל ימות השבוע. איך אני אעבוד עכשיו? רק חצי מהשבוע”?
העובדים ישובצו ככל שיינתן בהלימה להיקף משרתם בשגרה ובכפוף להנחיית הממונה ברשות המקומית.

22. אמא שואלת: “מה קורה עם ילדים שמקבלים טיפול רפואי במסגרת? ‘ביקור רופא’ חוזרים להתנהלות רגילה?
תלמידים אשר מקבלים שירות בשגרת הלימודים מ”ביקור רופא”, בשלב זה יקבלו את המענה בביתם ככל הניתן.

23. אבא שואל: “איך זה יעבוד מבחינת ההסעות עם ילד בגן תקשורת שלומד בעיר אחרת?
באחריות ההורים להביא את ילדם למוסד החינוכי ולאסוף אותו בסוף יום הלימודים. במקרים שבהם זכאי התלמיד להסעה בשגרה ואין להורים יכולת להביא את ילדם, יינתן מענה על ידי הרשות המקומית בה הוא מתגורר, בכפוף לאישור משרד החינוך.

24. אמא שואלת:  “האם יש ילדים שיוחלט לא להחזיר אותם ללימודים? לדוגמה, אם חוץ מאוטיזם יש גם אפילפסיה?”
במקרים חריגים, תלמידים עם מערכת חיסונית ירודה, מחלות נלוות, תלמידים מונשמים, כשל נשימתי, או כל מחלה מגבירת סיכון להידבקות ולהיפגעות, ימשיכו לקבל מענה בביתם במידת האפשר.

25. אמא שואלת: “האם אפשר להחזיר טיפולים פרא- רפואיים לילדים המשולבים?
הטיפולים הפרא-רפואיים נכללים במתן המענה לתלמידים המשולבים. ככל הניתן תכלול המערכת האישית של התלמיד גם מענה טיפולי על ידי עובד הוראה ממקצועות הבריאות/מטפל באמנות.

26. אמא שואלת: “האם אפשרי לתת לילד משולב לעשות עבודה פרטנית עם המשלבת במוסד החינוכי שתבחר הרשות? כלומר לא קבוצתי, רק פרטני”
ניתן לאפשר גם לסייעת האישית מפגש פרטני עם התלמיד. גיבוש ותכנון המערכת האישית וכל בקשה של ההורים יש להפנות למנהל המוסד החינוכי ומחנכת הכיתה.

 27. שואלת מורת חינוך מיוחד: “מה לגבי מורות חינוך מיוחד שהבעלים שלהן עובדים חיוניים? מי ישמור על הילדים?”
בעת חירום זו עולים קשיים שונים, ולכן מומלץ לפנות ולשתף את מנהל המסגרת החינוכית או את המפקח על המוסד החינוכי כדי לגבש מענה.  

עוד בנושא: כל הפרטים על מתווה משרד החינוך לחזרת החינוך המיוחד

וגם: איך הילד שלכם יישמר מפני הדבקה בבית הספר

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות