נושאים קשורים

חוששים מדמנציה? 7 הרגלים שישמרו על חדות המוח שלכם

שינויים קטנים באורח החיים, לאורך זמן, יכולים לסייע לנו לשמור על צלילות ככל שמתבגרים. אלו ההמלצות של מומחים עולמיים בתחום המוח – קראו ושתפו

13,220 פצועי צה”ל במלחמה: “למשפחות אין מספיק מעטפת”

ח"כ רייטן בוועדת החוץ והביטחון: "אין הגנה מפיטורים להורי החייל הפצוע, חסרים מענים לאחר שחרורו מביה"ח ואין תמיכה נפשית מספקת לאחים"

המשטרה מבקשת: צרו קשר אם אתן מזהות את החשוד

מאיר גבריאל (35) מקריית אונו נעצר בחשד לאינוס במרמה של נערות עם מוגבלות, והמשטרה מפרסמת את תמונתו כדי לאתר מתלוננות נוספות

גאווה: 6 סטודנטים עם מוגבלות שכלית סיימו תואר ראשון

הלימודים נערכו באוניברסיטת בר אילן, ביוזמת פרויקט "עוצמות" שמפעיל מודל הכשרה ייחודי. אחת הבוגרות: "תמיד יש תקווה. אפילו בגיל מבוגר אפשר ללמוד ולהגשים חלומות"



פיתוח ישראלי: מברשת שיניים לאנשים עם מוגבלות

"אוטודנט" פיתחו מברשת אוטונומית, שעוזרת לאנשים עם מגבלות מוטוריות בפעולת הצחצוח. בחברה מתגאים: "צריך רק ללחוץ על כפתור, והמברשת עושה את כל העבודה"
ראשיאנשים עם מוגבלויותימי קורונה: מה מציעות העיריות לילדים מיוחדים

ימי קורונה: מה מציעות העיריות לילדים מיוחדים

באיזו עיר אפשר לקבל טרמפולינה הביתה, איפה יכולים הילדים להאכיל בעלי חיים, והיכן יש אומגה נגישה

תקופת הקורונה הייתה, והיא עדיין, קשה במיוחד עבור משפחות של ילדים עם מוגבלות. ובכל זאת, ישנן ערים שעשו מאמצים מיוחדים כדי להקל עליהן את החיים בימי הסגר המוחלט וגם בימי הסגר החלקי. אספנו כמה יוזמות יפות של ערים כאלה, שאולי ייתנו השראה לערים נוספות בארץ.

רעננה: פארק נגיש וטרמפולינה עד הבית

רעננה הייתה העיר הראשונה שהרימה את הכפפה, כאשר ביקשה כבר לפני כמה שבועות אישור ממשרד הבריאות לפתוח את פארק ”חברים” בעיר. הפארק הוא גן שעשועים נגיש ומשלב שהוקם במיוחד בשביל ילדים עם מוגבלות, הנמצא בתוך פארק רעננה.

יותר מ-150 משפחות עם ילדים בעיר נהנות כיום מהפעילות הזו, שנעשית תוך הקפדה על הוראות משרד הבריאות: הפרדה בין שעות, כך שלכל משפחה יש את השעה שלה, וחיטוי המתקנים בין משפחה אחת לאחרת.

ושימו לב, עבור מי שלא יכול לצאת מהבית, העירייה סיפקה מתקנים לבית המשפחות. בתפריט: כדורים מתנפחים, טרמפולינות ואביזרים נוספים להפגת השעמום וליציאה מהשגרה.

מודיעין: טלפון לעזרה בהצטיידות ומשלוחים  

במודיעין פתחו לרווחת משפחות הילדים המיוחדים את פארק ענבה בעיר. מדובר בפארק טבע גדול עם אגם, אמפיתיאטרון, שטחי משחק רבים, שולחנות פיקניק ושבילי הליכה ורכיבת אופניים. הפתיחה נעשית לפי הנחיות משרד הבריאות ובתיאום מראש עם גורמי הרווחה בעירייה.

עוד לפני חופשת הפסח פתחה העירייה את בית הספר לחינוך מיוחד ”פסיפס”, על מנת שהילדים יקבלו את הטיפולים שלהם הם זקוקים. הם אפילו נפגשו עם צוותי ההוראה שלהם. ועוד משהו: כל משפחה קיבלה מספר טלפון לצלצל אליו במקרה שתזדקק לעזרה בהצטיידות במזון ובמשלוחים הביתה.

בת ים: אמפי פארק לרשות הילדים  

גם בת ים פתחה בית ספר לחינוך מיוחד, בית ספר ”מסילות”, עוד לפני פסח, בהלימה עם הנחיות משרד הבריאות. בית הספר נתן מענה לילדי החינוך המיוחד שאותרו מכל המסגרות בעיר. אנשי צוות חינוכי וטיפולי נפגשו עם הילדים בביתם או במרכז העירוני, תוך שמירה על הצוות ומיגונו.

האמפי פארק בעיר, שבדרך כלל מארח הופעות עבור התושבים, נפתח לרווחת המשפחות המיוחדות. זאת, בכפוף לכללים הבאים: הפרדות בין משפחה למשפחה, ללא התקהלות ובשעות מוסדרות. שרונה בכר, אם לילדה על הרצף, בירכה על הפעילות: “נועה שלי היא לא ילדה רגילה, היא לא מדברת, אין לה חברים, וכל מי שהיה איתה ניצל את טוב ליבה. הפעילות המיוחדת שאירגנה העירייה למען המשפחות שלנו היא דבר מבורך. זה הוציא אותנו קצת מהבית ונתן לנו אוויר לנשימה בטירוף המתמשך של ימי הקורונה”.

רמת גן: נאבקו עד שפתחו את הספארי
אחרי מאבק מתוקשר הצליח כרמל שאמה הכהן, ראש עיריית רמת גן, לפתוח עבור ילדים עם צרכים מיוחדים ומשפחותיהם את החלק האפריקאי של הספארי, שנמצא בעיר. הביקור נעשה ברכב בלבד, כך שהיושבים בו אינם חשופים לקורונה וגם לא מסכנים איש בחוץ. אחרי יום אחד בלבד של פעילות החליט משרד הבריאות להפסיק אותה, בנימוק של בריאות הציבור, אולם גם ברמת גן וגם בעמותת אלו”ט התעקשו – והצליחו להביא לפתיחה של המקום מחדש. יש לציין כי הפעילות פתוחה לילדים מכל הארץ, לא רק מהעיר.

נס ציונה: האכלת בעלי חיים ועציץ במתנה

בימי ההסגר הצליחו באגף החינוך בעיריית נס ציונה להקל במעט על משפחות לילדים עם מוגבלות עם יוזמה שנעשתה בשיתוף עמותת נס הורים. המשפחות הוזמנו על ידי האגף לסיור מיוחד בפינת החי העירונית. כל סיור הוגבל להורה וילד ואחד, בהתאם להנחיות משרד הבריאות. הסיור נערך על ידי הווטרינר העירוני, ובמהלכו זכו הילדים לשמוע הסברים על החיות, האכילו אותן ואפילו קיבלו עציץ של רוזמרין עם הסבר על הצמח והדרכה על השימוש בו.

עד כה זכו לסיור עשרות רבות של משפחות, ובכוונת העירייה להמשיך עם היוזמה. הסיור נעשה בזכות תושבת העיר, רעות עמר, שיזמה את הפרויקט.

מאכילים בפינת החי העירונית בנס ציונה פלוס מסיכה. צילום: יח”צ

חיפה: אומגה לילדים עם מוגבלות, אדניות צמחים נגישות

בחיפה פתחו את גן המשחקים המונגש בשכונת הדר לפעילות הפגה לילדים עם מוגבלויות. הפעילות בגן, הממוקם בגן הזיכרון, מתקיימת על פי הנחיות משרד הבריאות. לקראת פתיחת הגן חיטאו עובדי העירייה את המתקנים, ואלה עוברים חיטוי נוסף מדי יום קודם הגעת הילדים לגן.

מדי יום מגיעים למקום תשעה ילדים עם הוריהם ואחיהם, השוהים איתם בבית באופן קבוע. ההגעה מחייבת רישום מוקדם במרכז למשפחה של המחלקה לשיקום ילדים ובוגרים עם מוגבלות באגף הרווחה בעירייה.

לרשות הילדים מתקני משחק מונגשים, המותאמים לשימוש של ילדים עם מוגבלויות שונות – קרוסלה, כיסא נדנדה, אומגה ועוד. המתקנים מותאמים גם ליושבים בכיסאות גלגלים. כמו כן יש בגן צמחי תבלין שנשתלו באדניות מוגבהות, המותאמות לנכים בכיסאות גלגלים, ומאפשרות לילדים ליהנות מריחותיהם ולחוש את מרקמם. לצד האדניות מוצבים שלטים עם שמות הצמחים בכתב ברייל, לטובת אוכלוסיית העיוורים וכבדי הראייה.

תל אביב: ערכות חקלאות, כולל משלוח  

בתל אביב חילקו 400 ערכות חקלאות ביתית לילדי חינוך מיוחד המתגוררים בדרום העיר וביפו. הערכות נועדו לספק לילדים עיסוק וגירוי, בתקופה שבה הם אינם מורשים לצאת מבתיהם. כמו כן, חולקו 3,000 ערכות יצירה לילדי גני החינוך המיוחד וילדי משפחות הרווחה בעיר. בעירייה ממשיכים בהפעלת המסגרות לילדי חינוך מיוחד בסיכון, זאת כמובן באישור משרד הבריאות ומשרד החינוך, ושומרים על קשר עם המשפחות המיוחדות באמצעים דיגיטלי.

בנוסף, מינהל השירותים החברתיים ריכז באמצעות אפליקציית Tribu את אפשרויות ההתנדבות בעיר, באופן המקל על המתנדבים באיתור תחומי ההתנדבות המתאימים ובלוח זמנים הנוח להם, ובכלל זה גיוס מתנדבים לאיוש קשר טלפוני. הכוונה למערך טלפוני להפחתת הבדידות ואיתור צרכים לאנשים ומשפחות עם ילדים עם צרכים מיוחדים.

חולון: משחקים ואייפדים לילדים

בחולון הצוותים החינוכיים והמטפלים נמצאים בקשר יומיומי עם ילדי החינוך המיוחד ובני משפחותיהם. המחלקה לטיפול בפרט במינהל החינוך המשיכה לתת מענה שוטף לכל הפניות, נעשתה הוראה מקוונת מותאמת, וילדים הגיעו לטיפולים במרכזי הטיפול במתי”א ובבי”ס “הרצפלד” שנפתחו עבורם. אחרי שנעשה מיפוי צרכים לילדים חולקו להם משחקים, מחשבים ואייפדים. כמו כן, נפתחה חצר בית ספר לפעילות עבור מספר ילדים מורכבים במיוחד. 

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות