נושאים קשורים

גם אפוטרופוסים יורשו לבדוק ב”הר כסף” ו”הר הביטוח”

חידוש לפלטפורמה לבדיקת חסכונות וביטוחים של משרד האוצר: גם אפוטרופוסים יוכלו לגשת למידע כדי לשפר את המצב הפיננסי של האדם לו הם מסייעים

ביטוח לאומי: נפגעי איבה זכאים למימון טיפולים אלטרנטיביים

בין הטיפולים: דיקור סיני, עיסוי, רפלקסולוגיה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טאי צ'י, ביו פידבק ואפילו גלישת גלים. איך מקבלים את ההחזרים? כל הפרטים בכתבה

לאהבה אין מגבלה: צפו בהצעת הנישואים המרגשת

במהלך ההכנות למירוץ "איתן", דור שירן, ספורטאי אוטיסט, הציע נישואים לבת זוגו טל הוף, גם היא עם מוגבלות. כמובן שהיא הסכימה: "אני מחכה כבר לחתונה"

“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"
הסתדרות 480-100

דוח מטריד: שיעור מיטות האשפוז בישראל בירידה

על רקע המלחמה, מפרסם משרד הבריאות נתונים מדאיגים על הצפיפות במוסדות הבריאות השונים. המצב הקשה ביותר – באשפוז הפסיכיאטרי. בוסו: "נקדם את השינויים הנדרשים"
ראשיאנשים עם מוגבלויותמצוקת ההסעות: בת"א אין מענה לרוב ילדי החינוך המיוחד

מצוקת ההסעות: בת”א אין מענה לרוב ילדי החינוך המיוחד

בעירייה מפנים אצבע מאשימה כלפי כללי ההסעות הנוקשים של משרדי החינוך והבריאות. המצוקה - בכל הארץ

עם החזרה ההדרגתית ללימודים בחינוך המיוחד, נראה כי המכשול המרכזי להתקדמות התהליך הוא ההסעות של התלמידים למוסדות החינוך. ביישובים רבים מדווחים הורים שההסעות טרם חזרו, וזאת למרות הסיכום שהושג בין השלטון המקומי למשרד החינוך, שפורסם כאן ב”שווים”. גורמים במערכת החינוך מסבירים שמדובר ב”חבלי לידה טבעיים של חזרה ממצב של השבתה מוחלטת לשגרת לימודים”.  

בתל אביב, אחת הערים עם הכי הרבה ילדים עם מוגבלות במערכת החינוך, נשמעות מתחילת השבוע טענות רבות מצד הורים כלפי התנהלות מערך ההסעות, ובעיקר על כך שישנם אזורים שלמים בעיר שאין בהם הסעות כלל. אמא באחת מקבוצות הווטסאפ של הורים מיוחדים בעיר, הסבירה את הבעיה באמצעות דוגמה אישית: “ההסעות מתחלקות לרכבי מוניות שמסיעים עד 3 ילדים פלוס מלווה – 5 אנשים בתוך רכב קטן, ומיניבוסים עם 12 מקומות ישיבה בנוסף לנהג. במיניבוס ילדים יושבים אחד אחרי השני, ובדרך כלל קו כזה כולל 8 ילדים שנוסעים לאותה מסגרת. הנהג שלנו קיבל הנחיה שעכשיו (מטעמי מרחק בטיחותי – א.ח) הילדים מתחלקים ל-4 ילדים יום כן יום לא… בפועל זה אומר שהיום (לדוגמה) בני נסע למסגרת, ומחר הוא לא ייסע למסגרת, כי שנינו הורים שהם עובדים חיוניים ולא ניתן להסיע ילד מדרום תל אביב לרמת החייל ולקחת ב-12:30 חזרה הביתה”.

בעקבות תלונה זו ועוד הרבה אחרות הוציאו בעיריית תל אביב פוסט עדכון להורים דרך קבוצת “המיוחדים.ות של תל אביב-יפו”. בפוסט מפנים בעירייה ביקורת כלפי משרד החינוך ומשרד הבריאות, שניסחו יחד את כללי ההסעות המעודכנים. “על פי מתווה משרד הבריאות והחינוך, רק שליש ממערך ההסעות הפועל בדרך כלל ניתן כרגע להפעלה”, נמסר בהודעת עיריית תל אביב. “לכן, החליטה העירייה להפנות את היקף ההסעות המצומצם לתלמידי החינוך המיוחד המתגוררים ביפו, בדרום העיר ובמזרח העיר”.

בהמשך מבהירה העירייה כי גם התלמידים שזוכים עכשיו להסעות לא מקבלים מענה לכל ימי הלימודים, “וכן לא ניתן מענה להסעות למסגרות מחוץ לעיר”. לגבי כל יתר התלמידים, נכתב כי הם “מוסעים באחריות ההוריםהבלבד”.

לסיכום ההודעה, בעירייה טוענים כי “משרד החינוך אמנם פירסם כי נושא ההסעות נפתר, אולם בפועל הרשויות המקומיות טרם קיבלו את המתווה המדויק, ועל כן לא ניתן עדיין להפעיל את ההסעות במתווה הרגיל. אנחנו בקשר שוטף מול משרד החינוך כדי להבין את המשמעויות שלו, וברגע שהמתווה ייושם בשטח נעדכן”.

שיטוט מהיר בקבוצות ההורים המיוחדים בפייסבוק מלמד כמה תסכול הצטבר אצלם כלפי הרשויות. רבים טוענים לחוסר אכפתיות של מערכת החינוך בנוגע לנושא ההסעות, ולאדישות המוחלטת לכך שההורים צריכים לשאת את הנטל על זה על גבם. ”משרד החינוך הכריז בגאון שהחינוך המיוחד חזר ללימודים”, כתבה איריס, אם לתלמיד בחינוך המיוחד. “רק שכחו שם לספר שהם לא נותנים אישור להסעות. ללא הסעות, הילדים המיוחדים לא יכולים לחזור לבית הספר. זו אחיזת עיניים. זריעת חול בעיניי הציבור. מחלישים את החלשים במקום לעזור ולתמוך”.

אם נוספת מעיר במרכז כתבה: ”אני אם חד הורית לשלושה ילדים, כאשר בתי לומדת בכיתה ב’ בבית ספר לחינוך מיוחד מחוץ לעיר. מכיוון שאין הסעות אני צריכה לנסוע עימה בשני אוטובוסים לבית הספר. מה יהיה כשאני אחזור לעבודה? מי ישמור עליה? אמא שלי, שנחשבת לאוכלוסיית סיכון? כי לקחת אותה לבית הספר זה לא יהיה אפשרי מבחינתי ולא מבחינתה, כי יחד עם הילדה השנייה שלי אי אפשר להחזיר את שתיהן באותה שעה. תודה רבה למקבלי ההחלטות שמחזירים את המשק לפעולה”.

לביקורת הצטרף גם אורן הלמן, מייסד דף הפייסבוק ”סיכוי שווה” ובעצמו אב לילדה עם צרכים מיוחדים. לדבריו, ”החזרת החינוך המיוחד בלי הסעות זו אשליה. רק הורים שיכולים לקחת ולהחזיר ילדים מבת הספר (לפעמים שעה נסיעה) ישלחו. החלשים? ייפגעו”.

מעיריית תל אביב נמסרה התגובה הבאה: “משרד החינוך הנחה את הרשויות המקומיות לא לקיים הסעות בתקופה זו, וכי ההורים יהיו אחראים להביא את הילדים. בכל זאת, החליטה עיריית תל אביב-יפו לקחת על עצמה ולהפעיל את ההסעות מדרום העיר ומיפו, על מנת לסייע להורים מאוכלוסיות מוחלשות. היום הפיץ משרד החינוך מתווה הסעות ממנו עולה כי יש להכפיל ואף לשלש את מספר ההסעות, כך שבכל הסעה יהיו 3 תלמידים ומלווה בלבד, בהתאם להנחיות משרד הבריאות. על פי המתווה, הרשויות יממנו את עלות הפיצולים, כלומר העירייה תיאלץ לממן 70% מעלות הפיצול. מדובר על מיליוני שקלים בחודש שלא סביר להשית על הרשויות בתקופה זו”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות