נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים
הסתדרות 480-100

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיאוטיזםטרנד מכוער: סרטונים שלועגים לאנשים עם מוגבלות

טרנד מכוער: סרטונים שלועגים לאנשים עם מוגבלות

הסרטונים, שעלו באפליקציית טיק טוק, מחקים תנועות וקולות של אוטיסטים. אמא לילד מיוחד: "מרגישה בחילה"

טיק טוק היא אחת האפליקציות הפופולריות בקרב בני נוער בעולם, וגם בישראל. הפורמט פשוט וממכר: ילדים/ות ונערים/ות מצלמים סרטונים קצרצרים של עצמם רוקדים ועושים פרצופים, כשברקע מוזיקה (קצבית בדרך כלל). המטרה היא להפוך את הסרטון לכמה שיותר ויראלי, ואולי אפילו להצליח להביא אותו לעמוד הבית של האפליקציה, שם ייחשפו אליו מיליונים ברחבי העולם. עד כאן נשמע נחמד.

אבל לפעמים האפליקציה הזו עשויה להפוך במה לסרטונים ולתכנים מכוערים במיוחד. זה מה שקרה לאחרונה במסגרת אתגר שנקרא autismchallenge#. אתגר הוא סוג של טרנד, המעודד גולשים להעלות סרטונים משלהם סביב נושא מסוים. פעם זה יכול להיות ריקוד אישי, פעם זוגות או קבוצה שרוקדים בתנועות מתואמות, והפעם, למרבה הצער, מדובר בסרטונים משפילים שבהם מחקים הנערים/ות התנהגויות של אנשים עם מוגבלות, בדגש על אוטיסטים.

סרטון מתוך טיק טוק. עושה צחוק מאוטיסטים

סרטונים רבים כאלה עלו לאפליקציה בשבוע האחרון. בני נוער צילמו את עצמם עושים עוויתות בפנים, לפעמים תוך שימוש באפקט בטלפון שמערבל את התמונה והופך אותה למוזרה עוד יותר. אחרים מבצעים תנועות מוזרות בידיים וקפיצות שאופייניות לאנשים על הספקטרום.

באחד הסרטונים המזעזעים חולק המסך לשניים. בצד אחד נראית נערה כשהיא מציגה תמונות של בחור עם צרכים מיוחדים, בזמן שבצד השני נערה עושה תנועות ופרצופים מוזרים שמאפיינים אנשים עם מוגבלות. בסרטון אחר נראות אמא ובת כשהן רוקדות ריקוד ביחד, תוך שהן עושות פרצופים ומעמידות פנים שיש להן מוגבלות.

“הסאן”, העיתון הלונדוני המפורסם, העלה אתמול באתר סרטון של אמא לילד עם מוגבלות שנתקלה באתגר והייתה מזועזעת. “גיליתי את זה ממש לאחרונה”, אמרה האם לאתר, “והאתגר הזה לגמרי נועד ללעוג לאנשים עם מוגבלויות, במיוחד עם אוטיזם. במקרה אחד ראיתי אמא עושה עם הבן שלה את ‘הריקוד’ עם כל הקולות והתנועות. אני רוצה לומר לאמא הזו שאני בשוק, אני מרגישה בחילה ואני מתביישת בשבילה”.

האם פנתה לטיק טוק בדרישה להסיר את הסרטונים הפוגעניים. “אני בטוחה למדי שלהשפיל אוכלוסיות שלמות של אנשים מנוגד לסטנדרטים של החברה”, היא אמרה.

לסיפור הזה יש בכל זאת צד מנחם. גולשים רבים שנחשפו לסרטונים המכוערים העלו סרטונים משלהם שיוצאים נגדם וקוראים להסיר אותם מהרשת. חלק מאותם גולשים הם צעירים עם מוגבלות בעצמם, שביקשו למחות על כך באופן אישי (ראו סרטון למעלה).

בעקבות הלחץ הציבורי חלק גדול מהסרטונים הוסרו, לא ברור אם על ידי יוצרי הסרטונים או על ידי טיק טוק בעצמה. גם ברשתות האחרות, כמו טוויטר ואינסטגרם, הושמעה ביקורת חריפה נגד “אתגר האוטיזם”.         

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות