נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםמחקר ענק: רעלת הריון מגדילה סיכון לאוטיזם ב-30%

מחקר ענק: רעלת הריון מגדילה סיכון לאוטיזם ב-30%

המחלה גם מעלה דרמטית את הסיכוי לשיתוק מוחין, מוגבלות שכלית ואובדן ראייה או שמיעה

רעלת הריון היא מצב מסוכן, לעתים אפילו מסכן חיים, עבור האם – זה כבר דבר ידוע. מה שפחות ידוע הוא שרעלת הריון עשויה לסכן באופן משמעותי גם את ההתפתחות התקינה של הילד.

מחקר שהתפרסם לאחרונה ב-jama psychiatry, כתב העת של איגוד הרפואה האמריקאי, מצביע על קשר בין הרעלת, שהיא למעשה לחץ דם גבוה המופיע אצל אישה במהלך חודשי ההריון, לבין סיכון מוגבר להפרעות נוירולוגיות אצל הילד, ובהן אוטיזם, שיתוק מוחין, מוגבלות שכלית התפתחותית, אובדן ראייה או שמיעה, אפילפסיה ואפילו הפרעת קשב וריכוז.

לדברי החוקרים, מהמכון הלאומי לבריאות בארצות הברית, עד עתה הם ידעו במפורש רק על קשר בין רעלת הריון לבין שיתוק מוחין. במחקר החדש הם ביקשו לדעת האם ישנו קשר גם להפרעות נוירולוגיות אחרות.

כדי לבדוק את הנושא הם אספו נתונים רשמיים של כמיליון ילדים ממרשם הלידות הרפואי של נורווגיה, שנולדו בין 1991 ל-2009. המעקב התבצע בממוצע עד גיל חמש, וכלל נתונים סטטיסטיים רשמיים נוספים של המדינה. 

מתוך כמיליון ילדים, כ-28 אלף נחשפו כעוברים לרעלת הריון של האם. בנטרול משתנים כגון גיל האם, רמת ההשכלה של ההורים, מין, משקל לידה ועוד, מצאו החוקרים כי חשיפה לרעלת הריון מעלה את הסיכון לשורה של הפרעות נוירולוגיות בילד: 50% יותר סיכוי ללקות שכלית התפתחותית (לעומת ילד שלא נחשף לרעלת הריון), 50% יותר סיכוי לאפילפסיה, וכ-20% יותר סיכוי לאובדן ראייה או שמיעה.

לילד שאמו עברה רעלת הריון יש סיכוי של 30% יותר להיות על הרצף האוטיסטי, לעומת ילד שלאמא שלו לא הייתה רעלת. בדומה, גם הסיכון לשיתוק מוחין (30%) ולהפרעת קשב וריכוז (18%) אצל הילד גדול יותר באופן ניכר. 

“כיום אנו בעיקר יודעים שרעלת הריון מהווה איום מבוסס על האם”, כותבים החוקרים בשורת המסקנות שלהם. “פרט לסכנות הקשורות ללידה מוקדמת כתוצאה מהרעלת, הסיכונים לילדים מכך נחשבים בדרך כלל פחות משמעותיים. אלא שממצאי המחקר החדש מראים כי רעלת הריון כן עשויה להשפיע לאורך זמן על ההתפתחות העצבית של הילד”.

ד”ר אלן ג’יי ווילקוקס, חוקר בכיר במכון הלאומי לבריאות, ביקש למתן מעט את הלחץ מהמסקנות. “הנתונים האלה מייצגים עלייה בסיכון היחסי”, הוא הבהיר, “הסיכון המוחלט להפרעות האלה אצל תינוקות הוא קטן מאוד”.

החוקר הבכיר הוסיף שנשים עם רעלת הריון לא צריכות להוסיף את זה לרשימת הדאגות שלהן, “אבל יחד עם זאת הופתענו לראות במאגר המידע הגדול הזה עדויות לכך שרעלת הריון מגבירה את הסיכון לספקטרום רחב של בעיות התפתחות עצביות”.

מסוכנת גם להתפתחות הילד. רעלת הריון

מהי רעלת הריון? באתר קופת חולים כללית מסבירים כי מדובר במחלה שמופיעה אצל נשים בהריון אחרי השבוע ה-20 ועשויה לסכן את האם ואת העובר. השם ניתן לה מכיוון שבעבר הניחו שהמחלה נגרמת מרעלן הנמצא בגוף. בהנחה זו, כותבים מומחי הכללית, יש מידה של אמת, כי היום מניחים שמה שגורם למחלה הוא חומר שמופרש מהשילייה של האם.

הסימנים המוכרים לרעלת הריון הם יתר לחץ דם ונוכחות של חלבון בבדיקת שתן, ולעתים גם הפרעות בתפקוד מערכות שונות בגוף. העלייה בלחץ הדם עלולה להיות מלווה בכאב ראש, בטשטוש ראייה או בכאב בחלק העליון של הבטן.

לתקציר המאמר הקליקו כאן (המאמר המלא בתשלום)

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות