ענף ההסעות בקריסה: אלפי ילדי חינוך מיוחד יישארו בבית

חברות ההסעות, שבהן תלויים אלפי ילדים נכים ותלמידי חינוך מיוחד, מזהירות: אנחנו נקרוס ולא נוכל להסיע אותם

שיתוף הכתבה:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email

״25 אלף נהגים ועובדים לא יוכלו להסיע את אזרחי ישראל, כולל אנשים עם מוגבלות, לעבודה וללימודים״, כך מתריע יושב ראש ארגון חברות ההסעה הארצי, ניסים סרוסי. החברות יקיימו מחר בבוקר (ג׳) כנס חירום שבו יודיעו כי הן על סף קריסה.

"אנשים כנראה לא מפנימים עד הסוף במה מדובר״, אומר סרוסי לאתר שווים, ״אנחנו אלה שמניעים את המשק. בלעדינו תיווצר תגובת שרשרת שתפגע בכל המשק בישראל״. בהיעדר הסעות, עובדים לא יוכלו להגיע לעבודה, או יצטרכו להישאר עם ילדיהם שלא יוכלו להגיע למסגרות.

עם זאת, סרוסי אומר כי בעלי החברות ממשיכים לצאת מדי בוקר לקווים שלהם. ״אנחנו לא אומרים שנשאיר ילדים בבית, אנחנו מרגישים חובה להסיע אותם. מדובר על 22 אלף כלי רכב, שבהם יותר מ-1,000 עם מעלונים לאנשים עם מוגבלות וקשישים שמפוזרים ברחבי הארץ״.

המשמעות היא שתלמידי בית ספר רבים ובהם אלפי תלמידים נכים ותלמידים בחינוך מיוחד, שתלויים בהסעות הללו ולא יכולים לנסוע בתחבורה ציבורית רגילה, יישארו בבית. מכיוון שחלקם לא יכולים להישאר ללא השגחה, הוריהם יצטרכו למצוא להם פתרון או להישאר איתם ולא יוכלו לעבוד.

חניית נכים
הנכים יישארו בבית ללא הסעות

"אם הטענות נכונות, אנחנו צפויים לקשיים לא פשוטים שישפיעו על כולם״, אומרת לשווים אמא לילד מאזור המרכז עם בעיות רגשיות שמגיע בהסעה לבית הספר מדי יום, ״גם ככה יש לא מעט בעיות עם ההסעות והרשויות המקומיות, כעת מרגע שלא יהיו בכלל הסעות אאלץ לחזור הביתה מהעבודה כי אי אפשר להשאיר אותם לבד, ההכנסה שלנו תמשיך להיפגע ואף אחד לא לוקח על כך אחריות".

אב לתלמיד בגן שגם נעזר בהסעות הוסיף "מדובר על בשורה קשה מאוד. אני עובד בחברת הייטק ורק עכשיו החזירו אותנו לעבוד מהמשרד, ברגע שלא יהיו הסעות לגן, אני אצטרך לחזור הביתה ולעשות רונדלים יחד עם אשתי, חוזרים לתקופה לא פשוטה שאף אחד לא רוצה לחזור אליה. אני קורא מפה למשרד האוצר, השלטון המקומי ומשרד החינוך לקחת את הנושא הזה לפתחם ולהגיע לפתרון לפני שיהיה מאוחר מדי".

"אף אחד לא שומע אותנו", מתלונן סרוסי. "לחברות ההסעה השונות יש הסכמים עם משרדי הממשלה, מועצות מקומיות והרשויות. אנחנו היחידים שיש לנו כל כך הרבה הסכמים, אבל מאז תחילת הקורונה אף אחד לא מתייחס אלינו והקווים התקצרו. לבטל הסעות זה קל, אבל אנחנו משלמים מחיר כבד על כך. נהגים משלמים בין 13,000 ל-15,000 שקלים לחודש לאחזקת הרכב. אבל למרות הכל, כולם התגייסו לעבודה ברגע שקראו לנו".

חברות ההסעה בישראל איימו בשבועות האחרונים שלא יוכלו להסיע את תלמידי החינוך המיוחד, והמחלוקת מול משרד החינוך והרשויות המקומיות נפתרה בתחילת החודש, כאשר התלמידים חזרו להסעות בהדרגה, כפי שדיווחנו כאן. "אמרנו שלא נחטא את האוטובוסים אחרי כל נוסע, הם הבינו שזה לא אפשרי, וה׳משבר׳ נפתר. עכשיו כבר מדובר בנושא קיומי".

"המדינה מפצה עסקים שהוציאו עובדים לחל"ת, אבל מצד שני חברות שיש להם הסכמים לא קיבלו כלום. שכחו אותנו. בחודשי יוני יולי תהיה התמוטטות בענף וחברות ייצאו לכינוס נכסים״, אומר סרוסי, ״פנינו למשרד האוצר, התחבורה, ואנחנו פשוט חסרי אונים. אין לנו עם מי לדבר״.

"כולם חושבים שתחבורה ציבורית שולטת בישראל, ההיפך הוא הנכון. אנחנו מסיעים הרבה יותר", סיפר. "אנחנו לא ארגון מאיים ולא רוצים להגיע להשבתה, אלא בסוף מה שיקרה הוא שחברות לא יוכלו להחזיק את עצמם בלי קשר להשבתה שלנו. החיים ישביתו אותם, הבנקים ייסגרו אותנו. אז למה מחכים? שהכל יקרוס? תפתרו את המצב עכשיו כי יהיה אסון ושלא יגידו שלא התרענו, אנחנו לא רוצים להגיע לצעדים דרסטיים, אבל לא יהיה לנו ברירה, רוב החברות ירדו ל-50 אחוז הכנסה וככה פשוט אי אפשר להתקיים״.

שיתוף הכתבה:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email

בואו להיות חלק מקהילה של אנשים כמוכם

קבלו ישירות למייל שלכם את הסיפורים הכי חמים של "שווים"

קראו עוד בשווים

אביחי חיים

אביחי חיים

בן 28, נשוי. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים", מגיש תכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט". נולד עם שיתוק מוחין קל.

גלילה לראש העמוד

בואו להיות חלק מהקהילה שלנו

קבלו ישירות למייל שלכם את הסיפורים הכי חמים של ״שווים״