נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםתכירו את גיבור העל האוטיסט הראשון

תכירו את גיבור העל האוטיסט הראשון

סופרמן? וונדר וומן? הצחקתם אותו. קבלו את איי-ג'יי גאדג'טס, אחד מכוכבי סדרת אנימציה אמריקאית חדשה לילדים

על מי אתם חושבים כשאתם שומעים את צמד המלים גיבורי על? מן הסתם על סופרמן, על ספיידרמן, על וונדר וומן, אולי על גל גדות שמגלמת אותה. אז זה הזמן להכיר גיבור על חדש וקצת אחר. קוראים לו AJ, הוא תלמיד בית ספר יסודי, והוא גם אוטיסט.

AJ ושלושה חברים נוספים, כולם מאותו בית ספר וכולם בעלי כוחות מיוחדים, הם גיבורי העל של סדרה חדשה בשם ” Hero Elementary”, שעלתה לאחרונה ב-PBS KIDS, ערוץ הילדים של רשת הטלוויזיה הציבורית בארה”ב.

גיבורי העל של “Hero Elementary”. מימין: AJ

מלבד היותו על הספקטרום, AJ הוא פריק של טכנולוגיה ומחזיק במערך גאדג’טים משוכללים, שעוזרים לחבורה הצעירה במשימות ובאתגרים שלפניה. ילד נוסף יודע לעשות את הלא יאומן ולעוף, אבל מצד שני חושש מאוד מגבהים; הילדה היחידה בחבורה מסוגלת לשגר את עצמה ממקום למקום; ועוד ילד מתמחה ביצירת שדות כוח של בועות.

AJ, או בכינוי המלא AJ Gadgets, נמצא איפשהו בקצה העליון של הרצף. הוא לא אוהב רעשים חזקים ובגדים רטובים, וגם לא להישאר ללא התרמיל האהוב שלו. למרות זאת, מקומו בצוות מאוד בטוח והוא תמיד נכון לעזור לחבריו.

“אנחנו מרגישים שיש כל כך הרבה כוח ברעיון של הצגת ילד על הספקטרום כמו כל אחד מהילדים, ובלי לעשות עניין גדול מהאוטיזם שלו”, אומרת כריסטין פררו, שיצרה את הסדרה יחד עם קרול לין פרנטה.

במהלך הסדרה נדרשת חבורת גיבורי העל להתמודד עם משימות שונות, למשל עם כדור ענק שמתגלגל ברחבי העיר, או עם טיפול בברבור תינוק שזה עתה נולד. כאשר חברי הרביעייה נתקלים בקשיים הם זוכים לעזרה מהמורה שלהם, שמעודד אותם להמשיך ולמצוא פתרונות, תוך כדי לימוד מיומנויות כמו התבוננות, חקירה וניבוי.

“המבוגרים בתוכניות שלנו תמיד אומרים ‘טוב, אתה יודע, זו שאלה טובה. איך אתה חושב שעלינו להגיע לתשובה הזו?'”, מספרת לינדה סימנסקי, האחראית על התוכן ב-PBS KIDS. “הם גם מקניטים את הילדים, כמו שזה קורה לעתים קרובות בחיים האמיתיים”.

פררו ופרנטה לא תיכננו “ללהק” ילד עם אוטיזם לסדרה, אבל תוך כדי הבנייה של הדמות של AJ זה התחיל להיות הגיוני. “זה פשוט התרחש בצורה אורגנית כזו,” מספרת פררו. “לרוב זה לא מוקד תשומת הלב בכלל. הוא רק אחד מהחבורה. וזה משהו שאנחנו לא רואים הרבה בטלוויזיה. בגלל זה חשבנו שזה באמת חשוב”.

חבריו לקבוצה של AJ מודעים לצרכיו ולהעדפותיו. באחד הפרקים, לדוגמה, הם מחפשים נואשות אחר התרמיל האבוד שלו, ויוצרי התוכנית מקווים שהצופים הצעירים יוכלו ללמוד מכך מהי אמפתיה ולנרמל את הרעיון שכל הילדים שונים זה מזה.

https://www.youtube.com/watch?v=Q2xlOS5qQ_M
שיר הנושא מתוך הסדרה

“אני חושבת שזה מראה איך אתה יכול, עם כמה התאמות, להסתגל לחבר עם צרכים שונים, בין אם זה אוטיזם או כל דבר אחר”, אומרת פרנטה. וסימנסקי מוסיפה: “יש מקום לילדים עם אוטיזם. הם יהיו קצת אחרים, יהיו להם צרכים שונים, אבל יש להם מקום והם יביאו לזה גם משהו משלהם”.

הסדרה מיועדת לילדים בגילאי 4-7, ומוצגת גם בפלטפורמות דיגיטליות של PBS Kids. כל פרק נמשך כ -11 דקות.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות