נושאים קשורים

הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?
הסתדרות 480-100

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג
ראשיאנשים עם מוגבלויות"אם לא הייתי בכיסא גלגלים - חיי היו בסכנה"

“אם לא הייתי בכיסא גלגלים – חיי היו בסכנה”

איאד אלחלאק, האוטיסט שנורה למוות בירושלים, ממש לא לבד. היד הקלה של המשטרה על ההדק מעלה הרבה שאלות קשות

לא-פעם שואלים אותי מה אני מרגיש ביחס לכיסא הגלגלים. אולי הייתי מעדיף להיות עם מגבלה קטנה או קלה יותר? אז קודם כל – אני מאוד שלם בנכות שלי. אני גם מאוד רגוע שאני לפחות נכה בכיסא גלגלים, כי לאור המאורעות האחרונים, אלמלא המגבלה הפיזית הנראית לעין וכיסא הגלגלים – אולי חיי היו בסכנה.

בשבת האחרונה, איאד אל-חאלק, צעיר ערבי על הרצף האוטיסטי, נורה למוות במזרח ירושלים. על פי הדיווחים, עלה חשד כי איאד החזיק כלי נשק ולכן נורה ע׳׳י שוטרי מג״ב. לאחר בירור נוסף התגלה כי הוא לא החזיק נשק כלל. זהותו, המקום והסיבות לכאורה לירי הופכים במהירות את מותו של איאד לשיח פוליטי.

אבל הוא ממש לא המקרה היחידי. בינואר אשתקד נורה למוות יהודה ביאדגה ז׳׳ל. צעיר אתיופי, הלום קרב, שהיה בהתקף נפשי בזמן האירוע ויצא מהבית עם סכין. המשפחה דיוחה עליו למשטרה, ועל פי הדיווחים בחדשות למשטרה לקח כשעה לאתר אותו ולהגיע אליו. שוטר הסיור שהגיע למקום טען שהוא חש מאוים. השוטר ירה, יהודה ביאדגה מת.

איאד אלחלאק (צילום: מרכז ”אלווין” במזרח ירושלים)

בימי הקורונה והחלת הסגר, פורסמו עדויות של שוטרים מבצעים מעצר ברוטלי ואלים כלפי צעיר חרדי עם מוגבלות נפשית ושכלית בירושלים, בטענה כי הוא מפר את כללי הסגר. זה קרה אף על פי שאביו ואזרחים רבים ביקשו להסביר את מצבו. לולא האזרחים, היינו כנראה רואים תמונות קשות יותר.

לפני כחודש נורה למוות בלא פחות מ-16 כדורים שיראל חבורה ז׳׳ל, לוקה בנפשו המוכר לגורמי הרווחה, לאחר שדקר את השוטר. בשעות שקדמו לאירוע הטראגי שיראל הרגיש כי הוא במצוקה נפשית, לכן ביקש להתפנות לטיפול. מצבו השתנה במהירות, מה שמאפיין מתמודדי נפש, הוא חווה התקף והחל להיות תוקפני לכן משפחתו ביקשה את עזרת המשטרה. אין צל של ספק שהשוטר היה בסכנה וחש מאויים, אך יש כאן שאלות קשות על התנהלות המשטרה והשוטר ברגעים שקדמו לאירוע.

https://www.facebook.com/kan.news/videos/585308225672125/?v=585308225672125

היד הקלה של המשטרה על ההדק מעלה הרבה שאלות קשות, נוכח האירועים הללו. מה ההכשרה שעוברים שוטרים במקרים שבהם מעורב אדם מגבלה ומהם הנהלים לטיפול בחשודים כאלה? ואם יש נהלים כאלה- מדוע האירועים הללו חוזרים שוב ושוב? יש חוקים שנכתבו בדם, הדם נשפך מספיק – הגיע הזמן לעשות ולחוקק.

בן 29 מראש העין, רווק (פנוי להובלות). יזם ופעיל חברתי. שותף-מייסד בחברת Palta אופנה לאנשים עם מוגבלות. מרצה ומייעץ לארגונים וחברות על מוגבלות. כותב מאמרי דעה ברשתות החברתיות וב"שווים". מתנייד בכיסא גלגלים ממונע עקב ניוון שרירים מולד.

כתבות אחרונות