נושאים קשורים

גם אפוטרופוסים יורשו לבדוק ב”הר כסף” ו”הר הביטוח”

חידוש לפלטפורמה לבדיקת חסכונות וביטוחים של משרד האוצר: גם אפוטרופוסים יוכלו לגשת למידע כדי לשפר את המצב הפיננסי של האדם לו הם מסייעים

ביטוח לאומי: נפגעי איבה זכאים למימון טיפולים אלטרנטיביים

בין הטיפולים: דיקור סיני, עיסוי, רפלקסולוגיה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טאי צ'י, ביו פידבק ואפילו גלישת גלים. איך מקבלים את ההחזרים? כל הפרטים בכתבה

לאהבה אין מגבלה: צפו בהצעת הנישואים המרגשת

במהלך ההכנות למירוץ "איתן", דור שירן, ספורטאי אוטיסט, הציע נישואים לבת זוגו טל הוף, גם היא עם מוגבלות. כמובן שהיא הסכימה: "אני מחכה כבר לחתונה"

“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"
הסתדרות 480-100

דוח מטריד: שיעור מיטות האשפוז בישראל בירידה

על רקע המלחמה, מפרסם משרד הבריאות נתונים מדאיגים על הצפיפות במוסדות הבריאות השונים. המצב הקשה ביותר – באשפוז הפסיכיאטרי. בוסו: "נקדם את השינויים הנדרשים"
ראשיאוטיזםמצטיין הדיקן שמצא את עצמו כבול למיטה בבית חולים פסיכיאטרי

מצטיין הדיקן שמצא את עצמו כבול למיטה בבית חולים פסיכיאטרי

צעיר עם אוטיזם נעצר בהילולה במירון ואמו טוענת כי ההתנהלות האגרסיבית כלפיו החמירה את מצבו

יורם (שם בדוי), בן 22 מאזור המרכז שנמצא על הרצף האוטיסטי, נעצר לפני שבועיים בחשד להתפרעות ואי-ציות להוראות בהילולה בהר מירון, ונשלח לכלא צלמון בגליל התחתון. לאחר תום תקופת המעצר, הועבר יורם לבית החולים הפסיכיאטרי שער מנשה בפרדס חנה כרכור, שם ניתנה לו זריקת הלידול שגרמה לו לעילפון.

על פי עורך דינו, מוטי לוי מהסנגוריה הציבורית שייצג את הצעיר יחד עם עו״ד נאוה זרנגר, מטעם הסיוע המשפטי, הוא נקשר בידיו ורגליו בחדר מוזנח ומלוכלך, לא הוצא לשירותים, הקיא ועשה את צרכיו על עצמו. רק ביום חמישי שעבר גילתה אמו כי בנה מאושפז בבית החולים ללא ידיעתה.

”אם לא הייתי מגיע במקרה להחתים אותו על טופס, הוא היה יכול לשבת שם ימים נוספים”, אומר לוי. ”האח שהכניס אותי לחדר אפילו לא חשב על כך שצריך לנקות את החדר, לשחרר אותו מהקשירה כאילו זה טבעי לקשור בן אדם. זה מה שכאב לי שהבנתי שזה הנורמה במקום הזה”. רק לאחר איום בתביעה, שוחרר לבסוף יורם לביתו.

״לא רצו לשחרר אותו מהקשירה ורק כאשר הסברנו לבית החולים כי נגיש עתירה על שחרור מקשירה לבית המשפט, הם הסכימו לשחררו״, מוסיף עו”ד דניאל רז, הממונה באגף לסיוע משפטי שבמשרד המשפטים.

ההודעה על מצבו של יורם תפסה את אמו בהפתעה מוחלטת. ”אני רגילה שהוא נעלם לכמה ימים ואז מתקשר אליי להגיד שהוא בסדר עוד מגיל 18, אבל לא האמנתי כאשר שמעתי את כל מה שעבר”, סיפרה בשיחה עם אתר ״שווים״. ״יש לי עשרה ילדים והוא השלישי שלי. מגיל קטן לא היה פשוט איתו, אבל הוא החיים שלי. הוא ילד מאוד חכם ולא ידענו מה הבעיה שלו. אף אחד לא קלט מה יש לו. רק בגיל 19 קיבלנו את האבחון שהוא על הספקטרום האוטיסטי בתפקוד גבוה. תמיד הוא ישב בחדר שלו עם המחשב, די בבידוד״.

״הפחד מגורמי הרווחה מונע ממנו להשתקם״

יורם נכנס למסגרת אל”צ (אקדמיה לפני צבא) במכללה למנהל בראשון לציון, שם קיבל אות מצטיין דיקן. השאיפה שלו הייתה להיות לוחם סייבר, אך הוא נכנס להתקף פסיכוטי ונאלץ להתאשפז. הוא הגיע למצב נפשי קשה מאוד והחלום לשרת בצה”ל נגוז.

תחת השפעה של סם קשה, נגע יורם בחזה של אישה ללא רצונה, ונעצר. בהתערבות הסנגוריה הציבורית, הועבר לאשפוז נוסף. ”זה מקום נוראי, מבחינתו זה היה סיוט להיות שם״, אמרה אמו, ״ זלזלו בו, דחפו לו תרופות קשות והוא היה שם במשך חודשים רבים, עד שהשופט החליט על גזר הדין הוא שוחרר. הבן שלי מפחד מאוד מגורמי הרווחה כי הוא חושב שכל הזמן רוצים להכניס אותו לבית החולים, ולכן הוא גם לא נותן צ’אנס לאף אחד לעזור לו להשתקם”, היא סיפרה.

לאחר התקרית בצפת הסתבך יורם בשנית בקטטה באילת, במהלכה הטיח בקבוק בראשו של אחד מהמשתתפים ונעצר למשך מספר חודשים. בעקבות המקרה החליט לחזור בתשובה. למירון הוא הגיע עם חברים, אך ללא תעודת זהות וטלפון. כשהתבקש לספק טביעת אצבעות הוא סירב, ומכאן החלה השתלשלות האירועים שהובילה אותו לכלא ולאשפוז בכפייה.

האם טוענת כי מבחינה משפטית בנה היה אמור להשתחרר עם כל העצורים האחרים ממירון, אך נותר במעצר בגלל עברו הפסיכולוגי. ”אחד הפסיכיאטרים החליט להשאיר אותו להסתכלות במשך שלושה שבועות, אני לא מבינה מדוע. על סמך מה החליטו את ההחלטה הזאת מבלי להתייעץ עם אף אחד? דיברתי איתו אחרי שקיבל את זריקת הלידול, הוא נשמע עייף ודיבר בכבדות. החומר הזה לא עושה לו טוב והוא הרגיש כאילו הוא נשרף מבפנים, הם חשבו שהוא נהיה פסיכוטי בגלל הסמים שהם עצמם נתנו לו. סיממו את הבן שלי ואז טענו שהוא לא כשיר? זאת הזיה״.

בעקות המקרה דורשת האם לבטל את האפשרות לתת לבנה את הזריקות בעתיד, גם אם ייעצר. היא שוקלת הגשה של תביעת נזיקין בגלל הסבל שעבר בנה. ״החזרתי אותו הביתה אלי, הלכנו לים להתאוורר והוא נרגע״, היא אומרת. ״הוא יצטרך טיפולים פסיכולוגיים רבים גם בעקבות מה שעבר, וזה עולה הרבה מאוד כסף. אני כבר לא מאמינה במוסדות הבריאות הממשלתיים והבן שלי יהיה איתי, אני אמצא לו מסגרת שיקומית ראויה כי הוא ראוי לכך”.

משב”ס נמסר: “מדובר באדם שלא הזדהה בפני אף גורם בשב”ס ולכן עד עצם יום זה לא ידועה לנו זהותו. נוכל לומר כי לאחר מעצרו שהה מס’ ימים בודדים בביס”ר ‘צלמון’ באגף עצורי ימים, בתנאים שווים לכלל העצורים באגף, ובכלל זה קבלת מזון טיולים בחצר ומקלחת, לא בתנאי ענישה או בידוד.

לאחר מספר ימים הועבר על פי החלטה שיפוטית ובאישור הפסיכיאטר המחוזי לבית חולים פסיכיאטרי ואושפז. לציין כי האחריות על עדכון בני משפחת העצור הינה באחריות תחנת המשטרה שעצרה את האיש״.

ממשרד הבריאות נמסר: ״מדובר בחולה המוכר למערכת הפסיכיאטרית. החולה נמצא בצו הסתכלות כתוצאה מהתפרעות ותקיפת שוטרת. ביום 28.5.20 הצוות נאלץ להגבילו פיזית למען בטיחותו לאחר שנצפה מטיח ראשו ברצפה. המרכז הרפואי מטפל בו בהתאם לכללים ולנהלים המקובלים״.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות