נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםניסנקורן הנחה: 5% מעובדי משרד המשפטים - עם מוגבלויות

ניסנקורן הנחה: 5% מעובדי משרד המשפטים – עם מוגבלויות

שר המשפטים החדש, אבא לילד עם פיגור ואוטיזם, היה בין מובילי החוק שדורש מינימום העסקה של עובדים עם מוגבלות

שר המשפטים החדש אבי ניסנקורן (כחול לבן) הודיע היום כי הנחה את הנהלת משרד המשפטים ואת הנהלת בתי המשפט לדאוג כי חמישה אחוזים מכלל העובדים שלהם יהיו אנשים עם מוגבלות, כפי שדורש החוק.

“אנשים עם מוגבלות הם החולייה הזקוקה לסיוע ולסולידריות יותר מכל”, כתב ניסנקורן, בעצמו אב לילד עם מוגבלות, בחשבון הטוויטר שלו, “אם נקפיד לחזק אותם, נצא מחוזקים כולנו”.

ניסנקורן ואשתו אנדריאה, רופאה נוירולוגית, מגדלים שני ילדים. הקטן שבהם, רון (19), מתמודד עם אפילפסיה קשה, פיגור ואוטיזם. כבר בזמן שכיהן כיו”ר ההסתדרות קידם ניסנקורן את החוק המחייב גופים ציבוריים להעסיק לפחות חמישה אחוזים עובדים עם מוגבלויות. “לצערי רון לא יוכל להשתלב במסגרת חמשת האחוזים האלה”, אמר ניסנקורן בראיון שנתן לפני כמה שנים ל”ידיעות אחרונות”. “הוא ממש תלוי היום בסביבה. הוא מצריך טיפול שוטף והשגחה שוטפת, ובגלל כל הנושא של האפילפסיה צריך להיות לידו. כרגע הוא לא בסטטוס שאני רואה אותו משתלב במקום עבודה לאור היכולות שלו”.

“העניין של רון נמצא כל הזמן ברקע”. אבי ניסנקורן

באותו ראיון סיפרה אשתו של ניסנקורן מה הם למדו כהורים לילד עם מוגבלות. “אם יש משהו שלמדנו מהגידול של רון זה בעיקר לראות אנשים”, אמרה אנדריאה. “החוק להעסקת אנשים עם מוגבלויות זה הבייבי של אבי. אני זוכרת שפעם היה צריך לסגור הסכם עם משרד החוץ. הייתה שם רשימה של מפוטרים, וברשימה היה צעיר עם מוגבלות שכלית שרצו לפטר אותו. אבי לא היה מוכן לחתום על ההסכם. הוא אמר לי ‘אני לא אהיה מסוגל להסתכל בעיניים של הבן שלנו אם העובד הזה מפוטר’. ככה שכל העניין של רון קיים כל הזמן ברקע העשייה שלנו”.

“החוק הזה היה ההסכם הראשון שחתמתי עליו כיו”ר הסתדרות”, אמר ניסנקורן. “מעבר להישג עצמו, זה העלה את הנושא של אנשים עם מוגבלות לקדמת סדר היום הציבורי. כשמצלצלת אליי אמא שבתה בת ה-35, צעירה עם מוגבלות, נקלטה לעבודה עם קביעות בבנק, ואומרת לי שעכשיו הם כהורים ישנים קצת יותר טוב בלילה, אני כל כך מבין את זה. זה נוגע בי ממש”.

לפי תיקון מספר 15 לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, גוף ציבורי גדול, המעסיק 100 עובדים ומעלה, חייב לקבוע יעד לייצוג הולם בין עובדיו של 5% אנשים עם מוגבלות משמעותית. גופים אלה כוללים את הכנסת, צה”ל, משטרת ישראל, השב”ס, משרדי ממשלה, רשויות מקומיות ועוד. החוק קובע דרכים לבירור שיעור העובדים בכל גוף ציבורי, אמצעים שעל הגוף לנקוט כדי להגיע ליעד, וכן  דורש מינוי ממונה תעסוקה ופרסום תוכנית עבודה לקידום תעסוקת אנשים עם מוגבלות באתר האינטרנט של אותו גוף. יש לציין כי עד כה מתקשה המדינה לאכוף את החוק, וגופים ציבוריים רבים אינם עומדים בדרישותיו.

החוק מתייחס גם לחובה של גופים פרטיים בנושא העסקת אנשים עם מוגבלות. לפי סעיף 9 בחוק, מי שמעסיק לפחות 25 עובדים חייב לפעול לייצוג הולם של אנשים עם מוגבלויות בקרב עובדיו. ייצוג הולם ייחשב אם לפחות שלושה אחוזים מהעובדים יהיו עם מוגבלויות. בדומה למגזר הציבורי, גם במגזר העסקי יש קושי גדול באכיפת החוק.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות