נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותנהג אוטובוס צעק על נער לקוי ראייה: "אתה מתחזה לעיוור"

נהג אוטובוס צעק על נער לקוי ראייה: “אתה מתחזה לעיוור”

הנער ואחיו הגישו תביעה נגד הנהג וחברת האוטובוסים "מטרופולין - וזה מה שהחליט בית המשפט

בית משפט השלום בפתח תקווה חייב נהג אוטובוס של חברת “מטרופולין” ואת החברה עצמה לשלם 55 אלף שקל פיצויים והוצאות לשני אחים שהושפלו על ידו כאשר עלו על האוטובוס. אחד האחים, קטין הסובל מלקות ראייה, כונה על ידי הנהג “מתחזה לעיוור”, ואחיו שניסה לצלם אותו הותקף על ידו. הנהג, לפי פסק הדין של השופטת מירב כפיר, גם כינה את האחים “דתיים מסריחים”.

הסיפור התחיל כאשר שני האחים עלו לקו 68 של “מטרופולין” לכיוון כפר סבא יחד עם חבר נוסף. כשהאח הצעיר, הלוקה במחלת עיניים, תיקף את הרב-קו שלו, הבחין נהג האוטובוס שכתוב עליו “עיוור” ושאל: “אתה עיוור אתה? על מי אתה עובד?”

הנהג המשיך לצעוק עליו: “אתה המתחזה לעיוור, בוא, בוא, יש לך תעודת עיוור?” בעקבות זאת אחיו של הצעיר ניגש לנהג וביקש לקבל את פרטיו, תוך שהוא מנסה לצלם אותו בטלפון הנייד. בתגובה הדף הנהג את ידו והתקשר למשטרה בטענה ש”יש כאן מתחזים לעיוורים”.

בתביעת לשון הרע שהגישו שני האחים נגד הנהג ו”מטרופולין”, באמצעות עו”ד זוהר הלוי, נטען שמדובר באמירות מכפישות ומבזות שפגעו בשמם הטוב. בנוסף, נטען כי הנהג ביצע עוולות של תקיפה וכליאת שווא כיוון שמנע מהנערים לרדת מהאוטובוס עד שהמשטרה הגיעה.

אוטובוס של חברת מטרופולין. הקו אינו קשור לנאמר בכתבה. צילום: מתוך ויקיפדיה

בתגובה, הנתבעים הגישו תביעה נגדית לפיצויים על תקיפת הנהג ופגיעה בפרטיות. הנהג, שהכחיש שאמר את הדברים שיוחסו לו, טען כי הנערים החלו להשתולל ותקפו אותו כיוון שסירב לעצור להם שלא בתחנה, והוא הזמין משטרה משום שחש מאוים.

בית המשפט לא קיבל את גרסתו וקבע כי אל מול עדויות הנערים העקביות והמהימנות שנתמכו בסרטון ובדו”ח הפעולה של המשטרה, עדות הנהג הותירה רושם שלילי ביותר. השופטת ציינה כי בחקירתו במשטרה הוא כינה אותם “פושטקים” רק בשל המראה החיצוני שלהם, וגם בבית המשפט המשיך לזלזל וללגלג עליהם.

עצם העלאת הספק בנכות של התובע – הבהירה השופטת – מעידה על התנהלות לא ראויה ועל חוסר רגישות כלפי נכויות, דווקא ממי שנותן שירות לציבור ואמור להיזהר כפליים. “ראוי שהנתבעת תוודא כי נהגיה אינם עולבים בנוסעים שיש להם תעודת נכה”, כתבה השופטת כפיר.

עוד היא קבעה כי הנהג פגע קשות בשמו הטוב של קטין בעל לקות ראייה והשתמש בכינויים פוגעניים רק בשל חזותם של התובעים וללא כל עוול בכפם. כמו כן, היא קיבלה את הטענה שההדיפה של אחד האחים בידי הנהג מהווה תקיפה, אם כי דחתה את הטענה לכליאת שווא, כיוון שלא הוכח שנמנע מהנערים לרדת מהאוטובוס.

“בנסיבות העניין, לאחר שהבאתי בחשבון את חומרות הדברים שנאמרו, תחושת ההשפלה והעלבון של התובעים, העובדה שהדברים נאמרו במרחב ציבורי, אולם מנגד לא בנוכחות אנשים רבים, כמו גם העובדה כי הנהג המשיך אף בעדותו ולא הסתיר זאת כי קרא לתובעים מתחזים, מצאתי כי יש לחייב את הנתבעים לשלם לתובעים פיצוי”, סיכמה השופטת.

עו”ד זוהר הלוי, שייצג את האחים, הוא גם יו”ר צמד – עמותת עיוורים הנעזרים בכלבי נחייה. “חשוב שאנשים יתעדו את הפגיעה בהם ואת העוולות כי זה ממחיש לשופט בבית המשפט את האירוע עצמו”, אמר עו”ד הלוי ל”שווים”. “כשאין תיעוד זה יוצר קושי. כמו כן, כיו”ר צמד החלטתי על רכישת מצלמות גוף לחברי העמותה שלנו על מנת שיהיה להם קל לתעד כל פגיעה”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות