נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיבריאותשוב: הרפורמה בהתפתחות הילד נדחית

שוב: הרפורמה בהתפתחות הילד נדחית

משרד הבריאות הודיע הבוקר כי הוא דוחה את התקופה לקבלת החזרים עבור טיפולים התפתחותיים פרטיים מ-1 ביולי ל-1 בספטמבר

הרפורמה בהתפתחות הילד נדחית בפעם השנייה: אחרי שמשרד הבריאות החליט לעכב את כניסתה לתוקף מה-1 באפריל 2020 עד ה-1 ביולי, הוחלט עכשיו במשרד לדחות אותה ל-1 בספטמבר, כלומר עוד חודשיים מהיום. הסיבה: משבר הקורונה, אבל גם שיפור ההיערכות ליישומה.

הבוקר, יומיים בלבד לפני שהייתה אמורה להיכנס לתוקף, הוציא משרד הבריאות הודעה של הדקה ה-90 בה הוא מודיע על שינוי התוכניות. “לאחר סדרת דיונים שקיים שר הבריאות יולי אדלשטיין עם גורמים שונים בתחום ועם מנכ”ל משרדו וגורמי המקצוע במשרד, הוחלט על המשך היישום המדורג של התוכנית לשיפור המענה לילדים בתחום התפתחות הילד”, נכתב בהודעה. “לצד תוספת תקציב בסך 80 מיליון שקל (לקופות החולים – א.ח) עבור גידול בכמות הטיפולים לילדים בתחום, וקליטת מטפלים לשירות הציבורי, יפרסמו קופות החולים את זמני ההמתנה לטיפולים ואבחונים השונים בחלוקה למחוזות השונים ולתחומי הטיפול”.

כאן מגיעה הפסקה המשמעותית ביותר עבור ההורים, שנוגעת להחזרים הכספיים הפרטיים שהם מקבלים מקופות החולים עבור טיפולים התפתחותיים של ילדיהם אצל אנשים מקצוע פרטיים (קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק, פיזיותרפיסטים): “על מנת לאפשר היערכות מיטבית ליישום התוכנית, ותוך כדי ההתמודדות של העוסקים בתחום עם השפעות נגיף הקורונה, יחלו הגופים במדידת ופרסום זמני המתנה לשירותים בתחום ותוארך התקופה לקבלת החזרים עד ליום 1 בספטמבר”.

בסוף ההודעה נכתב כי “במסגרת התוכנית שפרסמו משרדי הבריאות והאוצר ישנו תמרוץ להגדלת כמות הטיפולים ביחידות המקצועיות ובפריפריה”.

רק לפני כשבועיים קראה ועדת עבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, בראשות ח”כ חיים כץ (ליכוד), לדחות את יישומה של הרפורמה בשירותים להתפתחות הילד. במסגרת הרפורמה, יופסקו ההחזרים שמקבלים כיום הורים לילדים הצורכים שירותים התפתחותיים באופן פרטי, בשל התורים הארוכים במרכזים הציבוריים.

כיום, זכאים הורים לילדים הממתינים בתור למעלה משלושה חודשים לטיפולים התפתחותיים לפנות לטיפול פרטי ולקבל החזר מקופת החולים. בנובמבר 2019 הכריז משרד הבריאות על רפורמה שמטרתה קיצור התורים במרכזי ההתפתחות הציבוריים. הרפורמה תוקצבה ב-80 מיליון שקל שמטרתם לאפשר לקופות החולים להגדיל את כוח האדם ושעות הטיפול ביחידות הציבוריות.  במקביל, כאמור, הוחלט להפסיק את מתן ההחזרים על צריכת השירותים באופן פרטי

 בדיון אמר רו”ח ליאור ברק ממשרד הבריאות: “ההחלטה לפני כעשור לתת את ההחזרים הייתה נכונה לשעתה. עם השנים זה יצר לא מעט בעיות בשוק. למרות ההחזרים ההורים יכולים להגיע להוצאה כספית של אלפי שקלים בחודש, ולכן סברנו שתופעה זו דורשת תיקון”. עם זאת, לשאלת היו”ר כץ, העריך ברק כי “כדי להגיע למצב אופטימלי אני מעריך שצריך זמן וסכום יותר גדול. לפחות כפול”.

בהתייחס לדברים אמר ח”כ כץ כי “יש אוכלוסיות שלא צריך לנצח אותן ולא לחסוך עליהן. אם אין לנו מספיק – לא ניכנס למשחק. הוועדה הזאת לא תהיה שותפה למהלכים שלא יביאו לתוצאה של 95 ומעלה. אף פעם אין 100, אנחנו לא מושלמים, אבל ללכת למהלך בו אני יכול ליצור נזק בלתי הפיך לילדים? מי נתן לנו את הזכות זאת? אם התקציב לא מספיק, תתחילו עם פיילוט באזור אחד”.

ח”כ קארין אלהרר (יש עתיד) אמרה כי “הרפורמה כמו שהיא היא מכת מוות לילדים האלה. הם רוצים לייבש את השוק הפרטי כדי שלמטפלים לא תהיה ברירה, ואז הם יבואו למערכת הציבורית. אבל 80 מיליון שקל לא מספיקים לכלום וגם הם יינתנו רק בכפוף לביצוע, כלומר אם הקופות לא יצליחו לגייס עוד מטפלים הן כלל לא יקבלו את הכסף. כבר היום המצב הוא קשה, אי אפשר ללכת עוד אחורה. רוצים לבטל את ההחזרים? בבקשה, אבל תעשו זאת רק אחרי שתבטיחו טיפולים לילדים”.

בתום הדיון קרא יו”ר הוועדה כץ לשר הבריאות יולי אדלשטיין לדחות את כניסת הרפורמה לתוקף עד שקופות החולים יציגו זמני המתנה סבירים למתן השירות. עוד הציע לקיים פיילוט באזור אחד ולשלם ליחידות הטיפול תעריף אחיד שמתייחס להוצאה האמיתית של היחידות על הטיפולים. “אם אין לנו כסף, בואו לא נזרוק אותו סתם”, סיכם כץ.

ארגון קשר, אחד מהארגונים שנלחמו נגד יישום הרפורמה במועדה המקורי, ביקש למסור בעקבות ההחלטה על הדחייה: “כפי שטענו, שר הבריאות הבין שאין היערכות של קופות החולים להעניק טיפולים מיטביים ובזמן סביר, ושהרפורמה תפגע בילדים ובמשפחות מיוחדות. לא נאפשר פגיעה בטיפולים חיוניים לילדים והבאת רפורמות ‘חצי אפויות’ שבפועל יאלצו את ההורים המיוחדים לטפל בעצמם בילדים ללא כל סיוע מהמדינה”.

עו”ד מנחם גולדין, מנהל יחידת מיצוי הזכויות בקשר, אמר כי “לצערנו, רק לאחר מאבק של המשפחות המיוחדות הבין השר כי מדובר באיוולת. ארגון קשר ימשיך להיאבק על הנוסחה – או טיפולים איכותיים בזמן לילדים, או פיצוי להורים על עיכובים. זה נכון ליולי, זה נכון לספטמבר, זה נכון תמיד”.

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות