נושאים קשורים

במצוקה בגלל המלחמה? איפה תוכלו לקבל טיפול ללא תשלום

משרד הבריאות מפרסם את מספרי הטלפון של מרכזי החוסן ומרכזי החירום והתמיכה הרגשית של קופות החולים, המספקים טיפולים נפשיים ללא עלות

כך פועלת הונאת ה”פטור מתור” שמציפה את הרשת

מיוחד ל"שווים": גם אתם נתקלתם לאחרונה במודעה הזאת? מדובר בנוכלות. כך נראתה השיחה שלנו עם "נציג המכירות" שמבטיח תעודה רשמית מהביטוח הלאומי

ללמוד על קבלת האחר – דרך משחק קלפים מיוחד

משחק הזיכרון החדש, "בלון וכובע", לא רק מבדר, אלא גם מלמד על סובלנות ואמפתיה, תוך תרומה לילדים חולי ניוון שרירים דושן-בקר

תקף וירק: כתב אישום נגד אח שהתעלל בקשישה סיעודית

סאלח היאג'נה, בן 26, נאשם על ידי פרקליטות המדינה לאחר שתקף קשישה בת 77 במרכז הגריאטרי "גולדן קר" בנס ציונה



טיפול ישראלי מעלים כאבים קשים באמצעות “ניתוק עצבי”

מרפאה חדשנית הפועלת באיכילוב מציעה פתרון להפחתת כאב – באזורים שלא ניתנים לריפוי. איך זה בדיוק עובד, למי זה מיועד והאם יש תופעות לוואי? שיחה עם ד"ר עידו שטראוס
ראשיחינוך מיוחדהרפורמה בחינוך המיוחד: עשינו לכם סדר בהנחיות בעקבות הבג"ץ

הרפורמה בחינוך המיוחד: עשינו לכם סדר בהנחיות בעקבות הבג”ץ

ההנחיות הוצאו על ידי משרד החינוך בעקבות הבג"ץ נגד יישום הרפורמה. כנסו לבדוק איזה שינויים נוגעים לילדכם

הרפורמה בחינוך המיוחד: ההנחיות החדשות של משרד החינוך (תקציר)

כל הוועדות ממשיכות להתקיים עד להודעה חדשה

בקשה שהוגשה לוועדת חריגים מכיוון שחלף המועד המקורי תיחשב כוועדת זכאות רגילה

דיון בוועדת השגה שהוגשה בשל החלטה על בסיס שאלון הראמ”ה, יתקיים על סמך המסמכים וחוות הדעת המוצגים בפני הוועדה ללא התייחסות לשאלון הראמ”ה

אם ועדת זכאות מצאה כי רמת התפקוד שהתקבלה בשאלון הראמ”ה אינה תואמת את התרשמותה, קרי גבוהה או נמוכה יותר, על הוועדה לקבוע את רמת התפקוד בהתאם לחוות דעתה המקצועית והמסמכים שהוצגו על ידי כלל משתתפי הדיון

גם אם אין שינוי ברמת התפקוד, יכולה הוועדה להמליץ על תוספת תמיכה מסל מוסדי (סל בית הספר) או סל מחוזי, בכפוף למשאבי המחוז ובהנחיית מנהל/ת המחוז

במקום להגיע לוועדת השגה, תלמיד שהוריו אינם מרוצים מקביעות ועדת הזכאות יופנה בחזרה לוועדת זכאות ואפיון כדי ליישב את אי ההבנות ולאפשר דיון נוסף

הורים שביקשו לילדם גן/כיתה לחינוך רגיל והגישו השגה על היקף הסל האישי שנקבע ועדיין אינם שבעי רצון, יכולים לשנות חזרה את בחירתם ולבחור בסוג מסגרת לחינוך מיוחד

וגם להיפך: הורים שבחרו להישאר במסגרת לחינוך מיוחד יכולים לשנות את בחירתם לגן/כיתה לחינוך רגיל עם סל אישי

הסל האישי של תלמידים מחדשי זכאות בשנת הלימודים הבאה יהיה כפי שהיה בשנת הלימודים תש”פ. “אף תלמיד לא ייפגע”

צוות השיבוץ ברשות המקומית אינו רשאי לשנות את אפיון המוגבלות בשל היעדר מוסד חינוכי או כיתה המתאימים לאפיון

שר החינוך יואב גלנט

לפני כשלושה שבועות הגישו שורה של ארגונים, בהובלת ארגון “בזכות”, עתירה לבג”ץ נגד אופן יישום הרפורמה בחינוך המיוחד, וכבר ניתן לראות תוצאות ראשונות למהלך: בימים האחרונים הוציא משרד החינוך הנחיות חדשות הנוגעות לרפורמה ולהתנהלות הוועדות השונות מעתה ועד לתחילת שנת הלימודים הבאה.

ההנחיה הראשונה קובעת כי כל המועדים שנקבעו לסיום עבודת הוועדות מושהים לעת עתה, והוועדות ימשיכו להתקיים עד להודעה חדשה. הכוונה היא לוועדות זכאות ואפיון רגילות וחריגות, ועדות השגה (ערעור על ועדות זכאות), דיוני צוות רב מקצועי (במוסדות החינוך) ודיוני פילוח התמיכות. הרשימה כוללת גם בקשות לשינוי סוג המסגרת שבחרו ההורים בהמשך לוועדת זכאות ואפיון.

בנוסף, נקבע כי כל בקשה שהופנתה לוועדת חריגים מכיוון שחלף מועד ועדת הזכאות והאפיון, יש להתייחס ולדון בה כוועדת זכאות ואפיון רגילה ולא כוועדה חריגה.

ההנחיה הבאה נוגעת לשאלון הראמ”ה (שאלון רמת התפקוד). בעתירה לבג”ץ טענו העותרים כי למרות ההתחייבות להציג להורים את כל המסמכים הנוגעים לילדם טרם ועדת הזכאות, בפועל איש מההורים לא קיבל לידיו את השאלון. משרד החינוך טען בתשובה לבית המשפט כי הדבר נובע מסיבות טכנולוגיות והתחייב לבצע את ההתחייבות עד חודש ספטמבר הקרוב.

בינתיים, עד שזה יקרה, מנחה משרד החינוך כי “השגה שהוגשה בגין החלטה שנקבעה על בסיס שאלון הראמ”ה, הדיון בוועדת ההשגה יתקיים על סמך המסמכים וחוות הדעת המוצגים בפני הוועדה ללא התייחסות לשאלון הראמ”ה, וזאת בשל העובדה כי ההורה לא יכול היה לעיין בשאלון ולהתייחס אליו”.

במקרים בהם נקבעה זכאות בוועדת הזכאות והאפיון – כך קובעות ההנחיות המעודכנות – חברי הוועדה יגבשו את דעתם ביחס לרמת התפקוד של התלמיד, תוך התייחסות למסמכים ולחוות הדעת שהוצגו בפניהם, וכן לנתון שהתקבל בשאלון הראמ”ה. “אם מצאה הוועדה כי רמת התפקוד שהתקבלה בשאלון הראמ”ה אינה תואמת את התרשמותה, קרי גבוהה יותר או נמוכה יותר, על הוועדה לקבוע את רמת התפקוד בהתאם לחוות דעתה המקצועית המעודכנת, ולנמק את קביעתה על בסיס חוות הדעת והמסמכים שהוצגו על ידי כלל משתתפי הדיון”.

גם סעיף זה הוא תוצאה ישירה של העתירה שהוגשה לבג”ץ, שבה נטען כי “משרד החינוך רוקן מתוכן את סמכות הוועדות, כאשר הנחה אותן לתת משקל מכריע לתוצאה מספרית המתקבלת באמצעות תוכנת מחשב המפעילה נוסחה עלומה, וזאת מבלי לקיים דיון מקצועי ושקוף בכל שאר המסמכים המצויים בפני הוועדה”.

גם אם אין שינוי ברמת התפקוד, מציין המסמך המעודכן, יכולה הוועדה להמליץ על תוספת תמיכה מסל מוסדי (סל בית הספר) או סל מחוזי, בכפוף למשאבים העומדים לרשות המחוז ובהנחיית מנהל או מנהלת המחוז.

בנוהל הרגיל, בשגרה, תלמיד שהוריו אינם מרוצים מקביעות ועדת הזכאות, יכולים לפנות לוועדת השגה. לפי ההנחיות החדשות, במקום להגיע לוועדת השגה, התלמיד יופנה בחזרה לוועדת זכאות ואפיון כדי ליישב את אי ההבנות ולאפשר דיון נוסף, וזאת ללא צורך בעתירה מנהלית. הדיון הזה יתקיים כוועדה רגילה (לא חריגה) בהשתתפות חברי ועדה ומוזמנים.

הנחיה חדשה וחשובה ביותר נוגעת לסוג מסגרת הלימודים אליה ילך הילד בשנת הלימודים הבאה. “תלמידים הלומדים במסגרת לחינוך מיוחד (כיתת חינוך מיוחד בבית ספר רגיל או גן/בית ספר לחינוך מיוחד)”, נכתב במסמך, “שהוריהם ביקשו לימודים בגן/כיתה לחינוך רגיל, הגישו השגה על היקף הסל האישי שנקבע ועדיין אינם שבעי רצון, יכולים לשנות חזרה את בחירתם ולבחור בסוג מסגרת לחינוך מיוחד. הדבר נכון גם למצב ההפוך בו בחרו להישאר במסגרת לחינוך מיוחד ושינו את בחירתם לגן/כיתה לחינוך רגיל עם סל אישי”.

לאור פניות הורים בנוגע להפחתה בסל האישי לתלמידים מחדשי זכאות, מבהירים במשרד החינוך כי הסל האישי של התלמיד בשנת הלימודים הבאה יהיה כפי שהיה בשנת הלימודים תש”פ ועד למועד חידוש הזכאות. “יש לממש את שעות התמיכה שניתנו מאותם מקורות תקציביים, במענה פרטני או קבוצתי, בהתאם לצורכי התלמיד וכפי שניתן לו בעבר (סל מוסדי, שעות תמיכה מהמתי”א, שעות פרטניות, שעות תגבור אחרות במוסד החינוכי וכיו”ב)”. במשרד מדגישים כי לא תהיה פגיעה בזכאותו של תלמיד ביחס להיקף התמיכות שקיבל בעבר.

עוד מבהירים במשרד החינוך כי צוות השיבוץ ברשות המקומית, שמתכנס לאחר שוועדת הזכאות קבעה רמת זכאות, אינו רשאי לשנות את אפיון המוגבלות בשל היעדר מוסד חינוכי או כיתה המתאימים לאפיון. כמו כן, אין לקבוע חשד למוגבלות לשנה בשל רצון לשבץ בסוג כיתה שונה מזה של אפיון המוגבלות. בכל מקרה, חשד למוגבלות לשנה התאפשר בהתייחס לכלל המוגבלויות (ולא רק למוגבלות שכלית התפתחותית) אך ורק בתקופת משבר הקורונה 2020.

ודבר אחרון: לפי ההנחיות המעודכנות, זכאות לסל אישי, ובכלל זה לקבלת טיפולים ממקצועות הבריאות, הינה מתוקף חוק החינוך המיוחד. טיפולים בקהילה הינם מתוקף חוק הבריאות. לאור זאת, ניתן לקבל טיפולים ממקצועות הבריאות כחלק מהסל האישי לתלמיד, גם אם הוא מקבל טיפול נוסף, שונה או דומה, בקהילה, ואין להתנות מתן זכאות לסל אישי בכך שההורים יפנו לקבלת טיפול בקהילה.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות