נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשות"אם לא ייפתר המחסור במטפלות וקלינאיות, נשקול להשבית את החינוך המיוחד"

“אם לא ייפתר המחסור במטפלות וקלינאיות, נשקול להשבית את החינוך המיוחד”

כך אמרה נציגת הסתדרות המורים בדיון בכנסת. אמא מהדרום: "אלפי ילדים כאן נפגעים באופן בלתי הפיך"

בדיון שהתקיים השבוע בוועדת החינוך של הכנסת הזהירה נציגת הסתדרות המורים כי אם לא יימצא פתרון למחסור בטיפולים של מטפלות וקלינאיות תקשורת בגנים ובבתי הספר, תשקול ההסתדרות להשבית לראשונה את החינוך המיוחד עם פתיחת שנת הלימודים.

הדיון בוועדה עסק בטיפולי מקצועות הבריאות במערכת החינוך ובחוסר במטפלות פרא רפואיות. ד״ר מיכל בן דוד, הממונה על החינוך המיוחד בהסתדרות המורים, אמרה כי במצב הנוכחי אין מענה לכ-160 אלף תלמידים עם צרכים מיוחדים המשולבים בחינוך הרגיל. הדבר, לדבריה, חמור עוד יותר על רקע הרפורמה בחינוך המיוחד, שתכניס בשנת הלימודים הקרובה למסגרות המשלבות עוד ילדים רבים שזקוקים לטיפולים.

ד”ר בן דוד ציינה שקלינאיות תקשורת וגננות ומורות נודדות (גננות שילוב, מרפאות בעיסוק, קלינאיות, פיזיותרפיסטיות ומטפלות באמנות) נאלצות להגיע ל-10-15 מסגרות בשבוע, כאשר עם כל ילד הן נפגשות לטיפול פעמיים בשבוע. “מדובר בטיפול לא מקצועי ששוחק את המטפלות”, אמרה. הפתרון, לדעתה, הוא תגמול המטפלים הפרא רפואיים בשטח וכן הגדלת התקנים.

יו”ר ועדת החינוך של הכנסת רם שפע (צילום: אתר הכנסת)

“מזכ”לית הסתדרות המורים יפה בן דוד מבקשת לתת תיקוף לחוזר המנכ”ל שבוטל בעבר, המגביל את מספר הילדים שמקבלים טיפול ביום אחד”, הוסיפה ד”ר בן דוד. “בדרום לוקח כמעט שעה להגיע ממסגרת למסגרת, וזה בלתי אפשרי. הנסיעות הן על חשבון המטפלים שנשחקים מהר, נוטשים את המקצוע ומכבידים על מי שנשאר. פנינו בנושא הזה כבר בעבר. המזכ”לית הודיעה שאם המצב הזה יימשך, היא תיאלץ להשבית את החינוך המיוחד”.

מזכ”לית הסתדרות המורים יפה בן דוד

נציגת ההורים בדיון, עדי רודריגז ברנע, ביקשה להצביע על הקושי המיוחד בדרום הארץ. “אנחנו מכירים את המחסור במטפלות ובקלינאיות באופן אישי”, היא סיפרה. “יש כאן אלפי ילדים שההתפתחות שלהם נפגעת באופן בלתי הפיך”.

במהלך הישיבה הציג רועי דרור ממשרד ראש הממשלה את המתווה החדש למקצועות הבריאות המגובש בימים אלה במשרדו. לדבריו, בעקבות הגידול במספר התלמידים הזקוקים לטיפולים פרא רפואיים, תיאלץ מערכת החינוך להוסיף עוד מועסק על כל אחד שנמצא כיום במערכת.

“אם רוצים מגזר ציבורי איכותי, אנחנו צריכים להבין מה מושך אנשים למקצוע, ולהיות מספיק אטרקטיביים כדי לגייס את בעלי המקצוע האיכותיים”, אמר דרור. “אנחנו צריכים לתת הכשרות, להגדיל את כמות הלומדים, למצות את הפוטנציאל הקיים ולתת פתרונות נקודתיים לאזורים ספציפיים”.

לפי דרור, בשנת הלימודים 2018-2019 מנתה מערכת החינוך המיוחד כ-259,700 תלמידים, מתוכם כ-161,400 תלמידים בשילוב. משרד החינוך אמון על אספקת טיפולי הפיזיותרפיה, קלינאות תקשורת וריפוי בעיסוק עבור תלמידי החינוך המיוחד, וזאת מתוקף חוק החינוך המיוחד. הטיפולים ניתנים במוסדות החינוך המיוחד ובמוסדות החינוך הרגיל עבור תלמידים משולבים. אחת הבעיות, לטענתו, היא שבמשרד החינוך יש קושי לשמור על אנשי המקצוע, דבר המוביל לפגיעה במתן הטיפולים.

ח”כ רם שפע (כחול לבן), יו”ר ועדת החינוך, הבטיח להמשיך ללוות את הנושא מקרוב. “ברור שבהמשך להמלצות המתווה שהציג משרד ראש הממשלה, יש צורך בהגדלת השכר למטפלות ולקלינאיות התקשורת”, אמר שפע. “צריך להידרש לסוגיה הזאת באופן דחוף וכל הזמן ללכת באפיקים מקבילים. ועדת החינוך תעקוב אחר גיבוש המתווה ותקיים ישיבות בנושא על מנת לשמוע את כל הצדדים, ובעיקר את ההורים”.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות