נושאים קשורים

מרגש: אנשי “בית הגלגלים” מנציחים את המתנדבים שנהרגו ב-7 באוקטובר

חברי עמותת בית הגלגלים, המתמודדים עם מוגבלות פיזית קשה, מובילים מיזם הנצחה לאנשי ובוגרי העמותה שהלכו לעולמם. בין היתר, מופיעים באתר החדש שמותיהם של מתנדבים שנהרגו באירועי השבת השחורה

חוקרים: זה מה שגורם לאוטיסטים עם חום להתנהג “נורמלי”

תופעת "אפקט החום", שמשפרת תסמיני אוטיזם בזמן זיהום של הגוף, נחקרה עד כה רק בעכברים. כעת זוג מדענים ינסה לפתח טיפולים לבני אדם שיחקו את התופעה – גם בלי חום

אחרי הדייט הוא סימס “את נוירוטית ונרקסיסטית”. הוא צודק?

"הוא נישק אותי עם ריח של חומוס ולא זכר מתי היה הסקס האחרון שלו, אז העפתי אותו מהבית". אז למה לרננה יש עכשיו מחשבות שניות...

כך הצלחתי (בסוף) להצביע בבחירות

באמת שרציתי להיכנס לקלפי, אבל הגוף שלי נכנס למצב של סטרס. הרגליים נעו לבדן, ופשוט מצאתי את עצמי עומדת בתחנת אוטובוס ורק רוצה לברוח. זה מה שקרה אחר כך
הסתדרות 480-100

אירוע בריונות חמור: צילמו נער אוטיסט בשירותים של בית הספר

שישה נערים ממקיף ט' באשדוד נחקרו במשטרה והושעו מהלימודים לאחר שהתעללו בנער בן גילם מכיתת התקשורת, על הרצף. אמו של הילד: "זו טראומה לכל החיים"
ראשיאוטיזםבואו נדבר על צרכים

בואו נדבר על צרכים

חוסר הטקט, התפרצויות הזעם, הצואה על הרצפה, מזכירים לנו למה הילדים האלה זקוקים לנו. מיומנו של סייע מיוחד

איתן משה (שם בדוי)

בשבועות האחרונים נראה שהמוטיב של צואה מרוחה על הקיר מופיע כמעט בכל כתבה, פוסט או תגובה לנושא האוטיזם. נראה שהורים מציינים את ההתנהגות המאתגרת הספציפית הזו בעיקר כי היא מעוררת רתיעה בכל אדם “נורמלי”, לכאורה. מחברת המאמר “הורים, זה בסדר לשנוא את האוטיזם” השתמשה במוטיב הזה כדי לספק לגיטימציה לשנאת האוטיזם שפיתחה, בעקבות גידול שניים מילדיה.

תנו לי לספר לכם משהו: אני מהמגוון האוטיסטי (מפה ההתעקשות לכתוב תחת שם בדוי), וחלק מתפקידי העבר שלי היו לטפל בצואה של ילדים שהגיעה למקומות שאינם מוגדרים כאסלה. זה קרה במסגרת השירות הלאומי, בו הייתי סייע בכיתת גן לילדים עם אוטיזם. לפני חמש שנים היה מדובר בפריצת דרך. היום, אני מקווה, יש יותר ויותר בני שירות לאומי שבוחרים מקומות שירות בעלי אופי דומה.

הייתי חלק מצוות  האמון על שלומם ורווחתם של שמונה ילדים מקסימים, עדינים, רגישים… ועם אוטיזם. זו הייתה קבוצה הטרוגנית להחריד ומאתגרת להפליא. אחד מהם, ילד לא ורבלי שהתקשה בגמילה, היה נוהג להוריד את מכנסיו אחרי כל יציאה, לא משנה היכן היה באותו רגע. קיבלנו זאת בהבנה, ותמיד ניקינו אותו ואת סביבתו המיידית עם חיוך. לא פעם מצאתי את עצמי מנקה ומנקה את כל סביבתו במשך דקות ארוכות וקשות.

עכשיו, נשאלת השאלה למה דווקא אני, בן שירות צעיר עם שלל רגישויות חושיות, מתעסק במה שאמורה להיות עבודתם של המנקים? אחרי חמש שנים יש לי תשובה: כי אהבתי אותו, ואותם, ואת האוטיזם שלהם. לא יכולתי להרשות לעצמי לחתוך מזירת האסון ולחכות עד שתבוא הישועה, בדמות מנקה החמושה באקונומיקה. המסכנון היה צריך שיחליפו לו בגדים, ושאר הילדים היו זקוקים לשירותים זמינים ונקיים במידה סבירה, כי גם להם הייתה רגישות סנסורית וצרכים אנושיים בסיסיים.

“לא מחכים למנקה עם האקונומיקה”

בסוף אותה שנה הבחנתי שכל ילד מהכיתה נתן לי כמתנת פרידה מחווה שהראתה משהו על הקשר בינינו. אחד הילדים אמר שאני “האבא של הכיתה” (הייתי הגבר היחיד בצוות), או ילד אחר שבנה עבורי “דגם”  של אוטובוס הקסמים, ואותו חמודון שהוזכר מקודם פשוט שלח מבט של ” אז זה מה שרצית שאעשה?” – אחרי שעשה את צרכיו באסלה בפעם הראשונה. אם במקרה אתם רואים את ילדיכם במאמר זה, תדעו שאני חושב עליהם המון. מקווה שיום אחד נחזור להתראות, אפילו רק באופן אקראי.

כמה שנים אחר כך קראתי מאמר של ויניקוט שעוסק בהעברה נגדית של שנאה מהמטפל למטופל. לפי המאמר, זה בסדר לשנוא את המטופל בתנאי שההעברה הנגדית מזוהה על ידי המטפל, והוא מעביר את שנאתו באופן מדוד ומבוקר, כך שהמטופל יידע ללמוד ולהתפתח. אז זו תשובתי הראשונה לאותה אם. אם את שונאת את האוטיזם של בנייך, את לא הופכת אוטומטית לאמא רעה. השאלה היא רק איך הרגשות האלו יכולים להיטיב עם ילדייך.

התשובה השנייה היא שאני לא מתרגש מזה שאת שונאת אוטיזם. לא העברת לי את המסר שאת שונאת את “בני מיני”. זה לא הדבר הכי גרוע שאת יכולה להרגיש. אם היית כותבת שאת אדישה לאוטיזם שלהם, הייתי רואה בך אם מזניחה. השנאה מקרבת. מי ששונא רוצה להכיר היטב את האובייקט השנוא. שנאה היא רגש אינטימי. ואם יש דבר שכמעט “מרפא” אוטיזם, הוא יצירת אינטימיות. זה מה שלמדתי מכל אותן אלפי שעות עם אותן נשמות עדינות. וזה מה שאני מחפש עבור עצמי.

לסיכום, כדברי מאיר אריאל בשיר “מים מתוקים”, דווקא אז אני אוהב אותם יותר. ככל שיאתגרו אותי יותר, כך אקבל את המסר שיש לי עוד תפקיד בחייהם. שיש לי איך ובמה לעזור כמבוגר אחראי. אלו לאו דווקא החיבוקים, החיוכים וקשר העין שגורמים לי להרגיש שאני בכיוון הנכון, אלא חוסר הטקט, הבכי המהול בנזלת, הצואה על הרצפה, הצעקות והתפרצויות הזעם. הרגעים שהאוטיזם יוצא החוצה הם הרגעים שמזכירים לי בשביל מה אני כאן, איתם, באותו חלל. ואם נחזור רגע לויניקוט המנוח, האם הציפייה שלנו מילדים, חניכים או מטופלים נטולי רגעים מאתגרים היא לא גרסה עכשווית “לילד טוב מדי”?  

אז חשוב לי לומר שלמרות הכל, אחרי כל הצואה המילולית שהושלכה לכל עבר בשבועות האחרונים, אני אוהב גם אתכם, הורים יקרים, אפילו אם לא נפגשנו ולא ניפגש. אבל הגיע הזמן לעשות מבצע ניקיון.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות