נושאים קשורים

הסיבה מס’ 1 לתחלואה ומוגבלות בעולם: בעיות נוירולוגיות

כתב עת מדעי פירסם נתונים מבהילים: בשנת 2021 לכ-3 מיליארד אנשים בעולם הייתה בעיה כלשהי בתפקודי המוח. "קריאה דחופה להגדלת הטיפול המוקדם במצבים האלה"

נוסעים עם מוגבלות? מעתה תיהנו מהנחה מוגדלת בתחבורה ציבורית

ההנחה היא חלק מרפורמת "צדק תחבורתי" של משרד התחבורה. המסלולים המוזלים עשויים לחסוך לנוסעים עם מוגבלות בין 594 ל-3,660 שקלים בשנה

“מי שמכם לשפוט ילד בן 7?”: האב והבן שלא נכנעו לבריונות

דוד ואוריה יפרח הפכו לכוכבי טיקטוק לאחר שהשיבו למגיב שלעג: "המשקל העודף והדיבור הלא ברור הם מהסיבה הפשוטה שאוריה עם אוטיזם"

סטארט-אפ ישראלי פרץ דרך לטיפול באנדומטריוזיס

חברת גייניקה פיתחה תרופה חדשה שהוכחה בניסויים כבעלת פוטנציאל מבטיח לטיפול במחלה, שתוקפת למעלה מ-200 מיליון נשים ברחבי העולם



רמב”ם ישלם 10 מיליון לצעירה שנולדה עם תסמונת נדירה

בית המשפט פסק כי לבית החולים אחריות על הנזקים שנגרמו לה – בהם מום לב ומוגבלות קוגניטיבית – ושהיה צריך לפעול להפסקת ההיריון
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויות״סיכנתי את חיי רק כדי להגיע לקבר של אבא שלי״

״סיכנתי את חיי רק כדי להגיע לקבר של אבא שלי״

חלקת הקבר של האב לא הייתה נגישה, המשפחה תבעה בסיוע נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות - וניצחה

חלקת הקבר של משפחת פיטוסי (צילום: באדיבות המשפחה)

אנשים עם מוגבלות נתקלים שוב ושוב בעוולות דווקא באחת התקופות הקשות ביותר בחייהם – קבורה וגישה למקום מנוחתם של האנשים היקרים להם מכל. אודליה פיטוסי (44), לשעבר יו״ר הוועדה המייעצת של נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, חולה במחלת ניוון שרירים ומתניידת בכיסא גלגלים – קיבלה פיצוי של 32,000 שקלים מחברה קדישא, לאחר שחלקת הקבר שרכשה בגבעת שאול לא הייתה נגישה. זאת על אף הבטחות רבות שניתנו לה.

פיטוסי רכשה עבור הוריה מתחם קבורה ייעודו עוד בחייהם, בדגש על היותו נגיש. אחיה, נתנאל פיטוסי ז״ל, נפל במסגרת מילוי תפקידו בתאונת דרכים בצה״ל ונקבר בהר הרצל, ולכן הוריה רצו להיקבר קרוב אליו. לפני שנתיים נפטר אביה של אודליה, משה, בגיל 84. בשנותיו האחרונות היה מרותק לכיסא גלגלים בשל אירוע מוחי. ״היה לנו ברור שמכורח הנסיבות המקום חייב להיות נגיש בגללי ובגלל אבי, זה מה שהבטיחו לנו״, מספרת פיטוסי.

״בפועל זה לא קרה ונאלצתי להגיע לחלקת הקבר שמצוי בקומה השלישית בבניין, תוך שאני מסתייעת ברמפות ידניות שהיו ברכבי. הרמפות הונחו על גרמי המדרגות עד לקומה השלישית, ובעזרת אנשים שהגיעו ללוויה ואחזו בכיסא שלי לאורך מסלול העלייה – הצלחתי בקושי רב ותוך סיכון עצמי להגיע לחלקת הקבר של אבי וכל תשומת הלב הופנתה לעברי״.

היא מגוללת מסע ייסורים ארוך לעצמה ולמשפחתה, וזאת על אף ההבטחות הרבות שקיבלה מחברה קדישא. דרכי הגישה לחלקה לא נגישות וטרם הותקנה מעלית במבנה החדש. בנוסף, לא קיימת דרך נגישה בין החנייה אל חלקת הקבר, ופיטוסי חוששת להגיע למקום לבדה מחשש שלא יישארו מספיק אנשים שיעזרו לה לרדת חזרה מהקומה השלישית. ”סיכנתי את חיי על מנת להגיע לקבר של אבי”, הדגישה אודליה. ”לא חשבתי שביום שבו אבי ילך מהעולם, אני ומשפחתי נחשוב על דרכים כיצד להשתתף בלוויה של אבי”.

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות דרשה 62,500 שקל כפיצוי ללא הוכחת נזק, אך הסכימה להגיע לפשרה שאותה אישר בית משפט השלום בירושלים. ”תארו לכם את ההרגשה לגלות כי אין שום דרך שאוכל להשתתף בלוויה של אבי”, סיפרה פיטוסי בכעס.

״בקושי רב הצלחתי להגיע לחלקת הקבר של אבי״. אודליה ואביה, משה ז״ל (צילום: באדיבות המשפחה)

״במשך שלושה חודשים נמנעתי מלעלות לקבר״

עוגמת הנפש של פיטוסי נמשכה גם חודש לאחר פטירת האב, כשהחברה מתרצת את הסחבת בבעיות עם הקבלן. ”יש לנו מנהג שבכל ראש חודש אנחנו עולים לקבר, בגלל שהמקום לא היה מסודר במהלך שלושה ערבי ראש חודש, נמנעתי מלעלות לקבר של אבי״, מעידה פיטוסי. ״זו תחושה קשה מאוד שהמשפחה הולכת ואני נשארת בבית בגלל שהמתחם לא נגיש”.

רק לאחר ארבעה חודשים ארוכים סודרה בעיית הנגישות, וכעת פיטוסי ובני משפחתה יכולים להגיע לחלקת הקבר ולהתייחד עם זכר אבי המשפחה.

אברמי טורם, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, אמר כי ״לאנשים עם מוגבלות הזכות לנגישות בכל תחומי החיים ולכל אורך החיים – בלימודים, בתעסוקה ובוודאי גם במצבים קשים של קבורת בן משפחה. אודליה פיטוסי פנתה לנציבות שוויון לאחר שברגע הקשה מכל לא יכלה להגיע באופן מכובד ועצמאי לקברו של אביה, כנדרש בחוק.

“נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות הגישה תביעה בעניין”, ממשים הציב טורם. “אנו שמחים כי בסופו של תהליך ממושך שניהלנו בבית המשפט נקבע פיצוי למשפחה. נמשיך לפעול למניעת הפרת זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות ולמען שוויונם המלא”.

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות אברמי טורם

מטעם חברה קדישא נמסר בתגובה: ”הצדדים הגיעו להסכם פשרה בנושא. מדובר באתר קבורה חדש של מספר מבנים לקבורה בקומות, הבנייה של האתר הייתה יוזמה של מספר חברות קדישא ואנחנו בתוכן. לקראת סוף הפרויקט, הקבלן שעימו התקשרנו נכנס לקשיים ומונה לו נאמן ובעקבות כך נטש את עבודות האתר עם חובות כבדים לקבלני משנה.

בין השאר חוב של חצי מיליון שקלים לחברת המעליות שהייתה צריכה להתקין ולהשמיש את המעליות בפרויקט. בעקבות כך, נאלצנו לגייס כמעט מיליון שקלים על מנת להשלים את העבודות בבניין. משפחת המנוח ביקשה לקנות קבר עם מעלית ונאמר להם שעדיין אין ואנחנו פועלים להתקנתה. המשפחה לקחה על עצמה סיכון מכיוון שקנתה קבר לאדם שבעודו בחיים. למרבה הצער הרוכש נפטר לפני התקנת המעלית, והמשפחה לא טרחה לברר אם יש מעלית או אין. במידה והיו מיידעים אותנו, יש לנו צוות שהיה מסייע לאישה בעלת כיסא הגלגלים להגיע לחלקת הקבר של אביה”.

יובל וגנר מייסד ויו”ר עמותת נגישות ישראל, מסר בתגובה: ”כולנו כאזרחי מדינת ישראל מגיעים לאזכרות ולוויות בבתי עלמין. זה בלתי נתפס שרבים מבתי העלמין אינם עומדים בתקנות הנגישות שמחייבות להסדיר תנאי נגישות מינימאליים לאוכלוסיית צרכני הנגישות, ובעיקר למוגבלויות הניידות. האם נראה לכם הגיוני שאם גורלכם הינו להיעזר בכיסא גלגלים, המשמעות היא שרוב הסיכויים שלא תוכלו להגיע לקרבת הקבר? אתם תחכו על השביל בצד, לבד, מרחוק ויתר המשפחה מסביב לקבר’.

”זה מצב בלתי נתפס, לא הגיוני ולא קביל. שישנם מצבים של בתי עלמין ישנים שאת חלקות הקברים לא ניתן לרווח. אבל לא ייתכן שבתי העלמין החדשים לא יהיו מקומות נגישים ויאפשרו לכל אחד להגיע עם ובלי מוגבלות. כפי שהיום לא ניתן לבנות בניין חדש לא נגיש מראש, כך לא מקובל ולא ניתן לבנות ולהרחיב בתי קברות מבלי לוודא נגישותם המלאה. מצופה מחברה קדישא לעשות את כל מה שנדרש למטרה חשובה זו”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות