נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים



ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויות"צריך לומר להלומי הקרב – שגינו. מהיום נדרוש תקציב"

“צריך לומר להלומי הקרב – שגינו. מהיום נדרוש תקציב”

כך אמר ח"כ אופיר סופר בדיון הבכורה של הוועדה לטיפול בהלומי הקרב. אבא לבן שנפגע: "המדינה הפרה את החוזה בינינו"

הבן של אבי אבוטבול היה חייל מצטיין בצה”ל, צלף בהתמחותו. שבוע לפני השחרור הוא נפגע בהיתקלות, ומאז חייו וחיי המשפחה כולה השתנו. אתמול אבי הגיע לוועדת המשנה לטיפול בהלומי קרב, שקיימה את הדיון הראשון שלה אי פעם, ושיתף את הנוכחים בסיפור של בנו ושלו.

“לבן שלי היה פרופיל 97, הוא היה חייל מצטיין” סיפר האב. “ועכשיו כבר 10 שנים הוא לא יוצא מהחדר, לא עובד, לא לומד. כשהוא יצא מוועדה של אגף השיקום של משרד הביטחון הוא אמר לי – ‘אבא, אני מצטער שהתגייסתי ליחידה קרבית, הפכתי לאויב המדינה'”.

על ההתנהלות של המדינה כלפי בנו הוא מדבר באכזבה ובכעס. “שלחתי את ילדיי ליחידות קרביות, הם היו מוכנים להקריב את חייהם למען המדינה, ואני חשבתי שיש בינינו הסכם שאם קורה להם משהו, המדינה תעמוד מאחוריהם”, אומר האב. “המדינה הפרה את החוזה הזה. אני אישית כבר ראיתי הורים שעומדים בבקו”ם ומנסים לשכנע הורים שלא ישלחו את ילדיהם לקרבי כי אין להם גב. זה אגף השיקום”.

עירית אבוטבול, אמא להלום קרב, סיפרה בוועדה כי פעם אחת, כאשר הגיעה לאגף השיקום כדי לטפל בענייני בנה, אמרו לה כי הוא צריך לבוא ולא היא. “אמרתי להם שהוא לא יכול להגיע”, סיפרה, “שהוא לא יוצא מהבית, שהוא יושב שם כמו שק תפוחי אדמה בלי לזוז, שהוא לא מסוגל לעשות כלום”.

אבי אבוטבול בוועדה. צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

לדבריה, בנה מעדיף להעביר את הלילה בישיבה מאשר ללכת לישון במיטה. “ברגע שהוא נרדם במיטה הסיוטים הנוראיים מתחילים, אז הוא מנסה להימנע מזה”.

ח”כ אופיר סופר (ימינה), שעומד בראש הוועדה, סיפר על הקשר הפרטי שלו לנושא. “אני מגיע לזה מתוך חווית אישית”, שיתף סופר. “באירוע מנהרת הכותל בשנת 1996 ראיתי את המערכת הפיקודית קורסת. באירוע ההוא היו לי פצועים ונפגעים, וזה ליווה אותי שנים רבות בתוך מפקד בצה”ל ומשפיע עד היום על אופן תפקודי”. כאשר דיבר, היה ניכר שהוא מתאמץ לעצור את הדמעות.

“צה”ל ומדינת ישראל לא מפקירים את פצועיהם”, המשיך סופר. “לא במהלך הקרב ולא אחריו. מה שמחזיק את צה”ל זו רוח הלחימה. לוחמים צריכים לדעת שאנחנו נעשה הכול להעניק להם את מה שהם ראויים לו. לכן, אני מבקש ליצור עכשיו היפוך תודעה בכל הקשור לנפגעי הפוסט טראומה. צריך להרים את הראש ולומר – שגינו. מהיום נשנה גישה ונדרוש תקציב. להחזיק מטוסים וציוד עולה כסף, וגם להחזיק בני האדם”.

ח”כ אופיר סופר בוועדה להלומי הקרב. צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

בשמת סלע מפורום “הילדים של הלומי הקרב” ביקשה להעלות נושא שבדרך כלל נדחק לשוליים. “אנחנו הילדים להורים שהפציעה השקופה שלהם הודחקה והפכה לבושה”, אמרה סלע. “גדלנו עם אבות מפורקים בלי להכיר את המונח פוסט טראומה. אף אחד לא הסביר או טיפל בנו. כעת, תם עידן הבושה, ואנחנו רוצים לבקש שהמדינה ששלחה את האבות שלנו להילחם תהיה המגדלור שיאיר את הבית שלנו ואת מדינת ישראל.

“ההכרה היא צעד ראשון כדי לשדר למשפחות שיש להן גב ומענה”, המשיכה סלע, “לנו הילדים, לאמהות שלנו שהתמודדו שנים עם אלימות במשפחה, גירושים קשים ועוד תופעות קשות שאנחנו שומעים עליהן בפורום. אנחנו מחזקים את ידי הוועדה לעשות את השינוי הנדרש כדי לתקן אלפי בתים בישראל”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות