נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים
הסתדרות 480-100

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותהנצחון של הסטודנט שלמד משפטים בשכיבה על הגב

הנצחון של הסטודנט שלמד משפטים בשכיבה על הגב

לשכת עורכי הדין סירבה לאפשר ליוסף רובינוף להתמחות בתנאים שיתאימו לנכותו, אבל הוא לא הרים ידיים

רוב הזמן בשכיבה - יוסף רובינוף
רוב הזמן בשכיבה – יוסף רובינוף

יוסף רובינוף (38), בוגר תואר ראשון במשפטים מהמכללה האקדמית אונו, לא העלה בדעתו כי דווקא לשכת עורכי הדין, שאמורה לסייע לאנשיה מבחינה מקצועית, תעכב את חלומו להיות עורך דין.  

רובינוף למד משפטים כי הוא חולם לעזור לחלשים בחברה. “ביטוח לאומי, משרד הביטחון, סנגוריה ציבורית – אלו המקומות שאני רוצה להתמחות בהם”, הוא סיפר לאתר “שווים”. 

אך בשל מגבלה פיזית, רובינוף לא יכול להשלים 36 שעות שבועיות של התמחות לאורך שנה, כפי שדורשת
הלשכה בתקנותיה. הלשכה סירבה לו לאשר לו לעבוד, ומנעה ממנו להתחיל התמחות. רובינוף סיפר שביקש להשלים את כל השעות הנדרשות כמו כל עורך דין אחר, אך פשוט לפרוש אותן על פני שנה וחצי, כדי שימי העבודה שלו יהיו קצרים יותר, ויאתפשר לו לנוח בין לבין. בלשכה סירבו להנגיש לו את ההתמחות.


נכה מיוחד 
“אני קורא לעצמי נכה מיוחד”, סיפר רובינוף, “אני בקושי יכול לעמוד, לא יכול לשבת, ורוב היום אני במצב שכיבה. הרבה מכללות לא רצו לקבל אותי. חלק אמרו לי שאין להם מקום בכיתה לשים מיטה, חלק אמרו שזה לא מקובל להיות עם 120 סטודנטים ולשכב במיטה והיו עוד טענות שונות ומשונות. עד שמצאתי בקריית אונו את המקום שלי, גם שם זה לא היה פשוט, אבל לפחות הבינו אותי”. 

רובינוף הוא נכה צה”ל. בעת שירותו בחיל התותחנים הוא הרים פגזים כבדים, ולאחר שנה קרס, נפגע בגבו ונאלץ להשתחרר. במשך חמש שנים רובינוף עבר ארבעה ניתוחים בעמוד השדרה באיכילוב, תל השומר ובתי חולים בחו”ל וסבל מכאבים רבים. כיום הוא ממשיך בתהליך השיקום, אך מתנייד עם סגוואי למרחקים ארוכים ועם קביים למרחקים קצרים. רוב היום הוא שוכב. 

סיים את הלימודים - יוסף ואשתו נאוה
סיים את הלימודים – יוסף ואשתו נאוה

“מעולם לא חשבתי שזו תהיה בעיה”, סיפר רובינוף, “פניתי לכל העולם ועדיין הלשכה עמדה בדעתה בנושא. גם נציבות שוויון זכויות ניסתה לעזור לי, כאשר הגענו להסכמה שאשלב התמחות במשרד עם עבודה מהבית. אך לא יכולתי לבצע זאת מכיוון שמצבי הרפואי לא איפשר לי, וההצעה עצמה לא הייתה פתרון מתאים”. 

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************


לבסוף, פנה רובינוף לקליניקה לזכויות אנשים עם מוגבלות באוניברסיטה העברית, על מנת לקבל ייעוץ משפטי וסיוע, כדי שיקבל את ההתאמות הדרושות. שם סייעו לו עו”ד רון דרך, מנחה הקליניקה, והסטודנטים אור שחם וארי סטבסקי. 

“בשנה האחרונה, אמרתי לעצמי שאסור לוותר, אך לא אשקר לך, כמעט הרמתי ידיים”, הוא מודה ,”כמה אתה יכול לנסות וללכת נגד כולם? זה לא פשוט מבחינה נפשית גם להמשיך להילחם. הלשכה התעקשה, ‘זה חוק, אין מה לעשות’. אף אחד לא ניסה לבוא לטובתי. אבל המשפחה תמכה בי ואמרה לי לא לוותר וזאת הייתה תקופה לא פשוטה”.  
 
לאחר מאבק של שנה וחצי, ובהתערבותו אנשי הקליניקה, אישרה הלשכה לפני שבוע את ההתמחות, בהתאם ליכולתיו של רובינוף. בסופו של דבר הוא יקבל הקלה שמעולם לא ביקש, ויצטרך לבצע רק 24 שעות שבועיות שיחולקו מדי שבוע בהתאם ליכולות שלו.

“לא לוותר על החלומות” 

“זאת ההוכחה שצריך להילחם עד הסוף ולא לוותר אף פעם על החלומות”, מסר עו”ד דרך, “כל מי שנתקל בקשיים של המערכת, צריך לדעת שהצדק נמצא אצלו. כעת, כל מי שרוצה להיות עורך דין ונתקל בקשיים, יודע שאפשר להפוך את הקערה ולנצח את המערכת”. 

עורך דין רון דרך
עורך דין רון דרך

עוד הוסיף דרך, “יוסף סיים את לימודי המשפטים בהצלחה ויש לו את כל התכונות והכישורים הדרושים כדי להיות עורך דין. בשנת 2020 אין לקבל מצב שבו אדם כמו יוסף לא יוכל לעסוק בעבודה או במקצוע שבחר לעצמו, ושיש לו הכישורים הדרושים לעבוד בו, רק בשל מוגבלותו. למרות שמלכתחילה יוסף נתקל בסירוב, אנחנו שמחים מאוד שבסופו של דבר לשכת עורכי הדין קיבלה את עמדתנו ואת ההחלטה הנכונה ומייחלים כי המקרה של יוסף יהיה אבן דרך משמעותית בפתיחת והנגשת שערי המקצוע”. 

תגובת ועדת ההתמחות בלשכת עורכי הדין  

“ככלל, מדובר בסוגיה רוחבית שלא נגעה ספציפית רק לפונה. בהתאם לכך התקיימה ישיבה עם משרד המשפטים בחודש פברואר השנה, וסוכם שהם יתנו חוות הדעת, שהתקבלה רק בחודש אוגוסט.  

“הטיפול בעניינו של מר רובינוף על ידי הלשכה החל בעקבות פנייתו שלו, ללא כל קשר לפניית עו”ד מטעמו וזמן רב קודם לכן. הסוגיה שהעלה מר רובינוף עוררה שאלות משפטיות מורכבות של סמכות על פי דין להיענות לבקשתו, למרות הרצון הכן של הלשכה להיענות לה.  

“מיד לאחר קבלת העמדות המשפטיות הוזמן מר רובינוף לוועדת ההתמחות אשר אישרה את בקשתו בהתאם לחוות דעת יועציה המשפטיים וחוות הדעת של משרד המשפטים, וללא כל צורך בהשמעת טיעונים מצד עורך דינו״. 

דרך ביקש להוסיף על תגובה זו: “מצער ומטריד שלשכת עורכי הדין, במקום להודות בטעות, רואה לנכון לשכתב את ההיסטוריה על מנת להציג עצמה באור חיובי”. 

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות