נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים
הסתדרות 480-100

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותאז למי מגיע מענק הנכים, ולמי לא

אז למי מגיע מענק הנכים, ולמי לא

אספנו שאלות נפוצות של נכים והורים לילדים עם מוגבלות, וביקשנו מד"ר דפנה אזרזר לסייע עם התשובות. מדריך

בעקבות הודעת משרד האוצר על העברת מענק שנתי חד פעמי לנכים עבור שנת 2020, הגיעו לאתר “שווים” שאלות רבות מצד בוגרים נכים וגם הורים לילדים נכים/עם מוגבלות. את השאלות העברנו לד”ר דפנה אזרזר, מנכ”לית עמותת אהב”ה ויועצת למשרדי ממשלה בענייני נכות וחינוך מיוחד. לפניכם השאלות והתשובות:

  • מדוע משרד האוצר החליט לתת מענק לנכים על 2020?

לפי מתווה חוק הנכים שאושר בממשלה ובכנסת, הפעימה השנייה של התוספת לקצבת הנכות הייתה צריכה להיכנס ב-2020. המשמעות היא שמתחילת השנה הנוכחית הקצבה החודשית הייתה אמורה להיות גבוהה יותר. אלא שהממשלה לא עמדה בהתחייבויותיה, ולכן גובה הקצבאות נותר כפי שהיה בשנה הקודמת. אחרי משא ומתן של ארגוני הנכים עם שר האוצר ישראל כ”ץ, הסכים השר להחזיר את הכסף הזה לנכים בצורת מענק שנתי. המענק צפוי להיכנס לחשבונות הבנק של הנכים בסביבות 28 באוקטובר ובסוף דצמבר, אך לפני כן הוא חייב לעבור חקיקה.

  • מי זכאי לקבל את המענק גם בקרב הבוגרים הנכים וגם בקרב הילדים הנכים?

הנה טבלה שהפיק משרד האוצר, המפרטת את גובה המענק שלו זכאים הנכים השונים, לפי סוג ורמת הנכות. בילד”נ הכוונה היא לילדים נכים.

כפי שאתם רואים, בשורה התחתונה בקרב הילדים הנכים/עם מוגבלות זכאים מי שיש להם או 188% נכות, או 112% נכות. כלומר, ילדים שהתלות שלהם בזולת גדולה יותר.

  • 188% נכות זה דבר ידוע, אבל מה זה 112% נכות?

בשביל לקבל 188% נכות צריך לצבור בבדיקת תלות של הביטוח הלאומי 10 נקודות. בארגוני הנכים הגיעו למסקנה שיש הרבה ילדים בתפקוד נמוך שצברו 8 ו-9 נקודות בבדיקה, ולא היו זכאים עד כה לתוספת שאותה מקבלים ילדים עם 188%. לכן הוחלט (כרגע לצורך חלוקת המענק) לקבוע גמלה חדשה של 112%, שאליה יוכנסו כל אותם ילדים עם 50% נכות ו-100% נכות שצברו 8 ו-9 נקודות בבדיקת הרופא.

להורים לילדים שצברו 7 נקודות כדאי לשקול לבקש בדיקה חוזרת, שאולי תעלה את הניקוד ותאפשר להם לקבל את המענק. המוסד לביטוח לאומי צפוי לפרסם בקרוב מתי וכיצד ניתן להגיש את הבקשה.

  • מכיוון שמדובר בהגדרה חדשה, איך ההורים יוכלו לדעת אם לילד/ה שלהם יש 112% נכות שמזכים במענק?

ראשית, לכל אחד יש היום אזור אישי באתר ביטוח לאומי, וניתן לבדוק שם. למי שיש את הפרוטוקול של ועדת ילד נכה, יוכל למצוא את הניקוד שניתן לו. יש מקרים שבהם לא נוקדה תלות, בדרך כלל כאשר התקיימו ועדות ללא נוכחות הילד, ואז מומלץ, כפי שנכתב קודם, להגיש בקשה לבדיקה חוזרת.

מי שלא מסתדר ועדיין צריך עזרה, יכול לפנות לעמותת אהב”ה בלינק הבא: http://greenbook.co.il/qs/do/9780/3948

  • הורים רבים לילדים עם 100% נכות מאוכזבים מאוד מכך שלא זכו למענק. האם יש איזשהו היגיון שעומד מאחורי חלוקת המענק?

“ד”ר דפנה אזרזר עונה: “ניתן להבין את האכזבה. להורים לילד נכה יש המון הוצאות ללא קשר לדרגת הנכות, וקצבת הנכות אינה מספיקה. זה בהחלט לא צודק שהם לא קיבלו כלום, אבל פשוט לא היה את התקציב הדרוש בשביל זה.

“התקציב שניתן לילדים בפעימה הנוכחית הוא 56 מיליון שקל. עם כל הרצון לתת לכולם, אם היינו מחלקים את הסכום שווה בשווה, כל משפחה הייתה מקבלת כמה עשרות שקלים בלבד. הרגשנו שזה לא נכון לעשות. התקופה המאתגרת הזו של הקורונה גרמה להורים רבים לשלם לעובדים זרים ולמטפלים סיעודיים כפול ממה שמשולם בשגרה. אנחנו מכירים משפחות שהוציאו החודש על מטפלים סיעודיים מעל 20 אלף שקל, ולכן לקחנו את הסכום וחילקנו בדרך כזו שתציל נפשות.

“בפעימה הראשונה ילדים עם 50% נכות קיבלו תוספת חודשית לקצבה, והפעם דאגנו לנכים הקשים ביותר, ובראשם המונשמים. חוץ מזה, אנחנו לקראת מאבק על חלוקה צודקת בפעימה הבאה, שתכלול גם את הילדים עם נכות 100%.

“לכל ההורים לילדים עם 100% נכות שמעוניינים לקחת חלק במאבק הזה, אני מציעה להיכנס ללינק הבא ולמלא פרטים: http://greenbook.co.il/qs/do/9786/2116“.

  • האם ב-2021 הקצבה החודשית תגדל בהתאם לגובה המענק של 2020?

למרבה הצער לא. זה דורש חקיקה נוספת שעליה יעמלו כל ארגוני הנכים ממש בקרוב.

  • אם כך, מתי תעבור התוספת של הפעימה הבאה?

כרגע אין עדיין תקציב ל-2021, וגם לא כל כך ברור מתי יהיה. כאשר זה יקרה, צפוי התקציב החדש לכלול את הפעימה הבאה ואת ההשלמה של קצבת הנכות לבוגר (100%) ל-3,700 שקל בחודש. כמובן שכל תוספת תצטרך לעבור בחקיקה.

  • אם יש לי שני ילדים שמקבלים קצבת נכות, זה משנה את גובה המענק הכללי?

כל ילד נכה שעונה לקריטריונים זכאי למענק. גם מי שיש לו 3 ילדים עם נכות ושלושתם זכאים, הם יקבלו כולם את המענק. בכל מקרה, לא יהיו מענקים של פי אחד וחצי כמו שהיה בעבר, אלא רק המענק שנקבע כפי שהוא.

  • עד מתי ניתן להעלות את רמת התלות ולקבל בגינה את המענק ל-2020?

עד סוף 2020 אפשר לגשת לבדיקת תלות, גם מי שלא זכאי נכון להיום. אם הילד יימצא זכאי, ישולם לו המענק.

ד”ר דפנה אזרזר היא מנכ”לית עמותת אהב”ה, יועצת למשרדי ממשלה בענייני נכות/חינוך מיוחד. אהב”ה היא עמותה המאגדת בתוכה ילדים, נערים ובוגרים מכל סוגי הנכויות ועוסקת בקידום חקיקה, פעילויות ומיצוי זכויות

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות