נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותאלפי אנשים עם מוגבלות לא מנצלים את זכאותם למס הכנסה שלילי

אלפי אנשים עם מוגבלות לא מנצלים את זכאותם למס הכנסה שלילי

כך קובע מבקר המדינה. המבקר: "דבר חמור במיוחד על רקע היעדרו של גורם האחראי למיצוי זכותם למענק"

מדי שנה אלפי אנשים עם מוגבלות לא מנצלים את הזכות שלהם לקבלת מס הכנסה שלילי – כך קובע דוח מבקר המדינה לשנת 2020 שפורסם אתמול. הדוח של המבקר מתניהו אנגלמן, העוסק בתחומי הכלכלה והתשתיות, בדגש על נושאים חברתיים-כלכליים, מצביע על מספר נושאים הלוקים בחסר, אחד מהם הוא מענק העבודה של רשות המיסים, או בשמו המוכר יותר מס הכנסה שלילי.

מה זה מענק עבודה?

מענק עבודה הוא תוספת הכנסה המשולמת על ידי רשות המסים ישירות לחשבונות הבנק של הזכאים העומדים בקריטריונים הקבועים בחוק. מטרתו לשפר את מצבם הכלכלי של העובדים ברמות השכר הנמוכות, לצמצם פערים כלכליים-חברתיים ולהוות תמריץ להשתלבותם בשוק העבודה. המענק לעובדים (כולל שכירים, עוזרות בית ועצמאים) עומד בממוצע על 4,000 שקל בשנה, והוא נקבע לפי קריטריונים אישיים ורמת השכר שהם משתכרים.

“חלק מהאנשים עם מוגבלות מתקשים למצות את זכותם למענק עבודה בעצמם ונדרשים לסיוע של קרוב משפחה, עובד סוציאלי או עמותות פרטיות”, כותב המבקר בדוח. “הדבר חמור עוד יותר בשל היעדרו של גורם האחראי למיצוי זכותם למענק, ולאיתור והסרה של חסמים המונעים את מיצוי זכותם זו, שבידיו כל המידע על הזכאים האפשריים למענק עבודה”.

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן. צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

לדברי המבקר, כ-2,000 אנשים עם מוגבלות מגישים מדי שנה תביעות למענק עבודה, מכלל 5,688 האנשים שהמטה לשילוב אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה (במשרד העבודה והרווחה) קבע להם יכולת עבודה מופחתת. “הדבר מעיד על כך שבקרב אוכלוסיית האנשים עם מוגבלות אין ניצול מלא של התביעות למענק ושל הזכאות למענק”, הוא קובע.

למי מגיע המענק?

לפי אתר כל זכות, למענק זכאים עובדים (כולל שכירים, עוזרות בית ועצמאים) בני 23 ומעלה עם ילדים, או בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, שעומדים בקריטריונים מבחינת רמת השכר שלהם. הזכאים, כאמור, צפויים למענק שנתי ממוצע של 4,000 שקל.

עובדים עם מוגבלות שנקבע להם על ידי המטה לשילוב אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה שכר מינימום מותאם (בגין יכולת עבודה מופחתת) זכאים למענק גם אם אין להם ילדים וגם אם הכנסתם המזכה נמוכה מההכנסה המינימלית של עובד ללא מוגבלות. ההכנסה המזכה תיקבע בהתאם ליחס בין שכר המינימום המותאם שהם מקבלים לבין שכר המינימום הממוצע.

איך מגישים בקשה לקבלת המענק?

בדיקת זכאות לקבלת מענק עבודה באתר רשות המיסים – קישור כאן

סימולטור לחישוב מענק עבודה – קישור כאן

הגשת תביעה מקוונת למענק עבודה באתר רשום המיסים ומשרד האוצר – קישור כאן

הטבות נוספות בתקופת הקורונה

עקב משבר הקורונה העניקה המדינה הטבות נוספות למי שזכאים למענק עבודה. כך למשל, עובד שנמצא זכאי למענק עבודה עבור חודש (אחד או יותר) מהחודשים אפריל עד דצמבר 2020, יקבל תוספת למענק עבור כל חודש של זכאות למענק בתקופה זו. התוספת תהיה בשיעור 62% מסכום המענק שהעובד זכאי לו עבור אותו חודש, ובתנאי שהסכום הכולל של התוספות שישולמו לעובד יהיה 1,000 שקל לפחות.

עובד שהכנסתו מהעבודה משולמת על ידי קרוב משפחתו, ולכן אינו זכאי בהתאם לכללים למענק עבודה, יהיה זכאי למענק בשיעור 62% מסכום המענק שהיה משולם לו עבור החודשים אפריל עד דצמבר 2020 לולא קיבל את שכר העבודה מקרוב המשפחה.

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

חוסר נגישות בתחנות הדלק

נושא נוסף שעולה בדוח המבקר הוא הפיקוח על תחנות הדלק בכל הנוגע לנגישות לאנשים עם מוגבלות, שאותו הוא מגדיר “לוקה בחסר”. מתלונות של אנשים עם מוגבלות למשרד מבקר המדינה עולה שלא ניתן להם מענה מספק לצורכיהם בתחנות התדלוק. כמו כן, כותב המבקר, “תוכנית העבודה של הנציבות לשוויון זכויות אנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים לא כללה בדיקות נגישות בתחנות תדלוק בשנים 2017 עד 2019, וכן לא אותרו בדיקות או חקירות של הנציבות משנים קודמות בעניין זה”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות