נושאים קשורים

משרד החינוך אישר לחזור לפעילות החופש בחינוך המיוחד, אבל לא קבע מתי

המשרד הבוקר: "לאור השינויים במדיניות פקע"ר, הפעילויות החינוכיות בחופשת הפסח יוחזרו בכל רחבי הארץ. החזרה לפעילות תהיה הדרגתית". במרכז השלטון המקומי מתחו ביקורת: "אי אפשר לחזור בלחיצת כפתור"

“הציורים הם רגשותיי, האוטיזם שלי. המציאות שלי”

התערוכה החדשה של האמן האוטיסט דן שטיין, היא ביטוי יוצא דופן של רגש טהור. "אם תראו אותי מצייר, תחשבו שזה מה שאני צריך לעשות לשארית ימי חיי"

גם מחר לא יתקיימו מסגרות בחינוך המיוחד

בעקבות הנחיות פיקוד העורף, אלפי ילדים עם מוגבלויות יאלצו להישאר בבית. אילו מוסדות בכל זאת יהיו פעילים? כל הפרטים

השריפה בהוסטל בירושלים: חשד להיעדר אמצעי כיבוי אש

שני דיירים נהרגו הבוקר בהוסטל לתשושי נפש, המנוהל על-ידי עמותת "עלי שיח". במשטרה בודקים האם מדובר בבית פרטי שהוסב להוסטל – ללא התקנת אמצעי כיבוי כחוק
הסתדרות 480-100

הצגה חדשה חושפת את השכול דרך עיניו של אדם עם מוגבלות

"בוקר של שוטים" מבית תיאטרון עוטף הנגב מציגה את דמותו של עוזאי, אדם עם מוגבלות שאיבד את שני אחיו בעקבות מלחמת לבנון הראשונה
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותהמצע של הנשיא ביידן: מינוי אחראי לנושא מוגבלויות בבית הלבן

המצע של הנשיא ביידן: מינוי אחראי לנושא מוגבלויות בבית הלבן

מה כולל המצע של נשיא ארה"ב הנכנס בנושא אנשים עם מוגבלויות, ומה כדאי לנו בישראל ללמוד ממנו

לארצות הברית יש נשיא חדש, ג’ו ביידן, ואותנו ב”שווים” מעניין לא רק היחס של הממשל הנכנס למדינת ישראל, למרות שזה מאוד חשוב, אלא גם המדיניות המתוכננת שלו כלפי אנשים עם מוגבלויות. אחרי קריאה במצע של ביידן הנוגע לטיפול באנשים עם מוגבלויות, הכולל עשרות אלפי מילים עם הסעיפים הקטנים והספציפיים ביותר, ניתן לומר שפה, בישראל, יש למקבלי ההחלטות הרבה מה ללמוד בנושא מאמריקה של ביידן.

מעל 61 מיליון אנשים עם מוגבלות חיים בארצות הברית, וביידן, שבעצמו התמודד עם גמגום לא קל במהלך חייו, וגם מרבה לדבר בנושא, הציג במהלך מערכת הבחירות תוכנית מקיפה שנועדה לקדם את המענים הניתנים לקהילה. “נתקן את החוקים, המדיניות והתרבות שלנו כדי להבטיח הכללה מלאה של 61 מיליון האנשים עם מוגבלות בארצות הברית בכל חלקי החברה שלנו”, הכריז הנשיא הנכנס במצע שלו. “נתעדף חקיקה ויישום מדיניות המפרקת את חסמי הגישה לאנשים עם מוגבלות החיים והמצליחים בקהילות שבחרו, מה שאומר משרות טובות בתעסוקה תחרותית ומשולבת; דיור בר השגה, נגיש ומשולב; תחבורה נגישה ומשתלמת; וכל השירותים והתמיכה הנדרשים לטווח הארוך”.

הנשיא ה-46 של אמריקה מבטיח לפעול לשילוב מלא של אנשים עם מוגבלות בפיתוח מדיניות ואכיפה אגרסיבית של זכויות האזרח של אנשים עם מוגבלות; להרחיב את הגישה לשירותי בריאות איכותיים במחיר סביר, כולל טיפולי נפש, “ולהרחיב את הגישה לשירותים ביתיים וקהילתיים התומכים במסגרת המשולבת ביותר המתאימה לצרכיו של כל אדם ומבוססת על הגדרה עצמית”.

בנוסף, ביידן מבטיח להרחיב אפשרויות תעסוקה משולבות ותחרותיות לאנשים עם מוגבלות, וכן להגן ולחזק את הביטחון הכלכלי של אנשים עם מוגבלות. את זה, לדבריו, יש לעשות בין השאר באמצעות גישה לתוכניות חינוכיות ולתמיכה הדרושות לתלמידים עם מוגבלויות כדי להצליח, החל מהתערבות מוקדמת וכלה בחינוך העל תיכוני. הנשיא מדבר גם על הרחבת הגישה לטכנולוגיות נגישות, משולבות ובמחיר סביר, תחבורה וטכנולוגיות מסייעות והגנה על אנשים עם מוגבלות במקרי חירום.

אנשים עם מוגבלות יהיו חלק מתהליכי קבלת ההחלטות. נשיא ארה”ב ג’ו ביידן

אחראי על נושא מוגבלויות בבית הלבן

אחד המהלכים הראשונים שביידן מתכנן הוא למנות אדם במשרה בכירה בבית הלבן שיהיה מופקד על נושא הטיפול באנשים עם מוגבלויות – צעד חסר תקדים בארצות הברית. היה משהו דומה ב-2009, כשהנשיא אובמה מינה כיועץ לסנאט בנושא מוגבלויות את ארי נאמן, בחור על הרצף האוטיסטי, שהוא במקרה גם חצי ישראלי. אך הפעם מדובר במינוי בתוך הבית הלבן, שם מתקבלות ההחלטות הכי קריטיות ומשפיעות על מדיניות וחקיקה.

שוב ושוב מדגיש הנשיא את הצורך במעורבות של אנשים עם מוגבלויות בעצמם בתהליכי קבלת ההחלטות הנוגעות לחייהם. “ביידן יזהה ויגייס באגרסיביות אנשים מוסמכים עם מוגבלות למילוי תפקידי מנהיגות ברחבי הממשל, ולא רק תפקידים המתייחסים לתוכניות ומדיניות מוגבלות”, מבטיח המצע.

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

נושא נוסף עליו יושם דגש הוא הגנה על זכויות הורים שהם אנשים עם מוגבלות. במדינות רבות בארה”ב יש חוקים המאפשרים לבחון את מוגבלותו של הורה בקביעה לגבי כשירותו להיות הורה. “ביידן יוודא”, מפרט המצע, “שסוכנויות רווחת ילדים ובתי משפט למשפחה לא יפרו את זכויות ההורים עם המוגבלות, ושגם תהיה להם הכשרה מתאימה להערכה הוגנת של יכולת ההורים באופן שאינו מפלה”.

הדרכות מיוחדות לשוטרים

בארצות הברית, כמו בישראל, יש לא מעט ביקורת על היחס של המשטרה וכוחות האכיפה לאנשים עם מוגבלויות, בייחוד מוגבלות בלתי נראית. לדברי ביידן, הוא מתכוון להכשיר שוטרים וכוחות תגובה אחרים בשטח לקדם אינטראקציות טובות יותר עם אנשים במצוקה רגשית קשה ואנשים עם מוגבלות. האימון של השוטרים יתייחס ספציפית לצרכים המאפיינים כל קהילה, ויבדל אסטרטגיות לקהילת בריאות הנפש ולקהילת הנכים.

נושא שמקבל תשומת לב מיוחדת אצל ביידן הוא תעסוקת אנשים עם מוגבלויות. “עובדים עם מוגבלות ראויים להזדמנויות תעסוקה שוות, וכן למחויבות עוצמתית מצד הממשלה הפדרלית לפרק חסמים, כמו אפליה, שמונעים מהם לחפש, לקבל ולעבוד בתעסוקה משולבת ותחרותית”, מבטיח המצע. “ביידן התחייב לזה לאורך כל הקריירה, וכנשיא הוא ימשיך להיאבק כדי לעזור לעובדים עם מוגבלות למצוא מקומות עבודה שמבטיחים את מקומם במעמד הביניים”.

במהלך הקמפיין עשה הנשיא עבודה מאומצת כדי לזכות בקולותיהם של אנשים עם מוגבלות. בחודש מאי הוא שכר את שירותיה של מולי דוריס פירס, אישה עם Ocd – הפרעה טורדנית כפייתית – כדי שתוביל את הקמפיין בקהילה. גם סגנית הנשיא קמלה האריס ידועה כבעלת מודעות מפותחת לנושא. את קמפיין הבחירות שלה ליווה הצלם והבמאי נסרין אלחביב, אדם עם מוגבלות ופעיל למען זכויות אנשים עם מוגבלות.

לסיכום המצע, ביידן מבקש להעלות מודעות ליום שמצוין מדי שנה בכל העולם, גם אצלנו בישראל, והוא ה-3 בדצמבר – היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות. אם הוא יעמוד אפילו בחלק מההבטחות שלו לאנשים עם מוגבלות באמריקה, זו תהיה בשורה חשובה לא רק להם, אלא גם לקהילה הזו בכל העולם.  

רוצים לקרוא את המצע המלא? הקליקו:

ttps://joebiden.com/disabilities/#

יליד 1986. ממנצ'סטר באנגליה. על הרצף האוטיסטי. הבן השביעי מתוך 14 אחים לרב חרדי. נשוי לאישה גם עם מוגבלויות. משמש כעיתונאי במעריב ובאתר שווים. מתנדב בוועד של עמותת Keep Olim , ובמגן לקהילות.

כתבות אחרונות