נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים



ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותקשה לצפייה: צעיר עם תסמונת דאון מככב בסרטונים משפילים

קשה לצפייה: צעיר עם תסמונת דאון מככב בסרטונים משפילים

הסרטונים מועלים לטיק טוק על ידי משפחת הנער וזוכים להמוני צפיות. האמא: "אוהבים אותו, הוא לא נפגע מזה"

מאת עידן מוטולה ואביחי חיים

שלא ברצונו, הפך לאחרונה בן (שם בדוי), צעיר עם תסמונת דאון בן 21, לכוכב רשת.

הפלטפורמה היא הרשת החברתית טיקטוק, הדף שייך לאחד מאחיו הצעירים ממנו, שי (שם בדוי), ולסרטונים שלו יש כבר 137 אלף עוקבים ו-10.6 מיליון לייקים. קהל גדול, ברובו בני נוער.

הצלחת הדף רשומה בעיקר על בן, השחקן הראשי בסרטונים. הסיטואציות מגוונות: פעם הוא יושב בשולחן ואוכל, פעם רובץ על ספה, פעם מתנדנד בנדנדה, פעם “מבלה” עם האחים וחברים שלהם. הרעיון אותו רעיון: במרכז כל סרטון התנהגות חריגה כזו או אחרת שלו – התקף זעם, צעקות, יריקות – ומסביב נערים ונערות המגיבים בדרך כלל בצחוק מתגלגל. הנוסחה זוכה להצלחה: עוד צפיות, עוד עוקבים, עוד תגובות חיוביות בטיקטוק.

מצפייה בסרטונים אפשר ללמוד שבן נמצא בתפקוד נמוך. הוא לא מדבר, אולי פה ושם מילים בודדות, בעיקר נהמות. הוא סובל מהתפרצויות זעם, ולעתים מרביץ לקירות ומשליך חפצים על הסובבים אותו. ניתן להעריך שהוא לא מסוגל להבין מה מתרחש סביבו, ובוודאי לא לקלוט כמה פופולרי הוא הפך ברשת. כל כך פופולרי עד שלאחרונה החלו לעלות בטיקטוק סרטוני חיקוי מבזים במיוחד שלו.

מי שהפנה את תשומת לבנו לסרטונים הוא “בזכות”, מהארגונים הוותיקים בתחום זכויות אנשים עם מוגבלויות, ולעתים הם קשים מאוד לצפייה. אנשים שצפו בהם לבקשתנו השתמשו במונח “חיית קרקס” כדי לתאר את היחס כלפי בן. “זה נראה שלא מסתכלים עליו כמו על אדם, אלא יותר כמו על בעל חיים שצריך לסחוט כמה שיותר מחיאות כפיים מהקהל”, הם אמרו. “גם אפשר לראות שלפעמים הילדים מסביבו מתגרים ומציקים לו כדי להוציא ממנו את ההתנהגות שתהפוך את הסרט למעניין. יכול להיות שמישהו שם התלהב יותר מדי מהלייקים ומהעוקבים, ומשהו השתבש בשיקול הדעת”.

צפינו בסרטונים רבים המופיעים בדף. חלקם הגדול מעמידים את בן באור משפיל ומבזה. לעתים קרובות הסביבה מספקת לו בכוונה גירויים כדי שיובילו להתנהגות התבניתית המתבקשת – תסכול, צעקות והרמות יד. אך צריך לומר שישנם גם סרטונים שנותנים ביטוי לחום ולאהבה שמעניקים לו בני המשפחה: סרטון שבו מכינים לו ארוחת צהריים טובה, מלווים אותו כשהוא יורד מההסעה, או כשהוא מנסה לרכוב על קורקינט, או סתם חיבוקים ונשיקות.  

בשיחה שקיימנו עם אמא של בן, שגם מופיעה מדי פעם בסרטונים, היא הדגישה את האהבה של המשפחה כלפיו, וגם אמרה כי אין לדעתה שום בעיה עם המצבים המביכים/משפילים שבהם הוא מצולם, מכיוון שהוא “לא מבין כלום וגם לא שם על זה”.   

אז מה רואים שם?

קודם כל נציין שבכל הסרטונים בטיקטוק מצולמים המשתתפים בפנים גלויות. גם בן וגם הנערים והנערות שמסביבו. אנחנו כמובן טישטשנו את פניהם, גם כדי לעמוד בדרישות החוק וגם כדי להימנע מביזוי נוסף שלו ושלהם.

סרטון ראשון: בן יושב עם אחיו וחברים שלו לאכול צהריים. כשהחברים מלהיבים אותו הוא מתחיל לשחק עם האוכל, ובאיזשהו שלב יורק אותו לעבר אחד מהם, בזמן שהחבורה מתגלגלת מצחוק. הכל מתועד. בסרטון אחר מאותה ארוחה מגישים לו חתיכת סטייק, והוא מתקשה ללעוס אותה. “נסיך, אתה מסתדר?” שואל אותו אחיו שי בזמן שהוא מצלם אותו, “נסיך, תשחרר מהסטייק… זו מלחמה”. המצלמה מתמקדת בבן לועס ולועס ומתקשה לבלוע, כששוב ברקע צחוק גדול. הכל מתועד.

סרטון שני: כאמור, כדי להוציא ממנו התנהגויות חריגות ומשעשעות, לפחות בעיני המצלמים, הסביבה דואגת לייצר לו גירויים מתאימים. כאן, למשל, שי מכריז “מלחמה” בין בן לשלוש חברות שמתארחות בבית. “קרב ידיים”, הוא קורא לזה, ומראה לבנות איזו תנועת יד לעשות לעבר בן. אחת מהן חוזרת על התנועה, ובתגובה בן מתעצבן, צועק “די” ומחזיר לה בתנועה דומה. אחר כך הוא משמיע נהמה, לקול צחוקן של הבנות. הכל מתועד.

סרטון שלישי: פה מתועד התקף זעם של בן. הוא יושב על כדור התעמלות גדול, משמיע נהמות, עושה תנועות מאיימות, ובהמשך קם מהכדור ומכה באגרופים בכעס על עמוד תומך בבית. נערה, ככל הנראה אחותו, שעומדת ומנקה את הרצפה, אומרת לו “אני אזרוק עליך משהו”. נער נוסף שעובר לידם, כנראה חבר שלה, אומר לה בתגובה: “תעזבי אותו, הוא סתם מתעצבן”, והיא עונה לו “שיתעצבן”. הכל מתועד.

סרטון רביעי: כאן מתמקדים בתוכי של המשפחה, שמדקלם להנאת הצלם את המילה “שלום”. ברקע נראה בן שוכב על הרצפה וצורח שוב ושוב “לא”, כאילו מגיב ל”שלום” של התוכי. אם המשפחה עוברת לידם עם חנוכייה ביד בדרך להדלקת נרות. בסרטון אחר, אגב, נראית האם כשהיא חובשת פאה בלונדינית גדולה על ראשו של בן. הכל מתועד.  

תגובות הגולשים: הרוב מפרגנות

כשעברנו על התגובות לסרטונים הופתענו לגלות יותר תמיכה מאשר ביקורת. פה ושם ישנם גולשים שכותבים שמדובר בהתנהגות אכזרית כלפי בן, אבל הרוב נראים בעיקר משועשעים. “קורע מצחוק”, “זה הדבר הכי טוב שקיים בטיקטוק”, “אני לא נושמת”, “אני לא יכולה, דמעות” – הן רק חלק מהתגובות החיוביות שקראנו. אפילו נתקלנו בגולשות שביקשו שבן יעשה להן כבוד ויזכיר במהלך הסרטונים את השמות שלהן.

צד הביקורת כולל גולשים שכועסים מאוד על ההתנהלות המשפחה. “נשבע שאני אפרסם את הסרטונים שלך ואיך שאתם מתעללים בו”, כתב אחד מהם. “יוציאו אותו מהבית סוף סוף”. גולש אחר כתב: “למה אתם מוחאים לו כפיים כמו חיה, יא מתעללים?” גולש שאיתו שוחחנו סיפר שכאשר כתב ביקורת חריפה נגד הסרטונים, אחות של בן ענתה לו שהוא מקנא בגלל הכמות הגדולה של הלייקים שהם מקבלים. בשורה התחתונה המספרים מדברים, והדף שבו מככב בן זוכה לפופולריות הולכת וגוברת.

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

אמש שוחחנו עם אמא של בן ושאלנו אותה האם הסרטונים לא מבזים אותו ופוגעים בכבודו. “אנחנו מאוד אוהבים את בן”, היא הבהירה, “זה לא משפיל אותו. אנשים מכירים את בן, אנשים אוהבים אותו עוד יותר בגלל זה. כל התגובות על בן מצוינות, ובן גם לא מבין כלום”.

באחד הסרטונים רואים אותו יורק אוכל בזמן שכולם בשולחן מסביב צוחקים, זה לא מבזה?

“הוא עשה את זה בשביל להצחיק את אח שלו. רואים שם שגם הוא בעצמו צוחק ומבסוט מזה. אם בן היה מרגיש מושפל או מובך, בחיים לא הייתי מרשה אפילו רבע סרטון. אבל בגלל שלא אכפת לו והוא לא שם על שום דבר, הוא עושה מה שהוא רוצה. אנשים מכירים ככה את בן ואוהבים אותו, ובן לא דופק לזה חשבון, זה לא מעניין אותו”.

השאלה למה 137 אלף עוקבים צריכים לראות אותו במצבים משפילים כאלה

“ה-137 אלף עוקבים רואים את בן בכל המצבים. הם רואים אותו כשהוא כועס, כשהוא צוחק, כשהוא רוקד. רואים אותו כשהוא מחבק, והם אוהבים אותו ככה. זו האמת שלנו”.

זה נכון להראות אותו גם במצבים הקשים והמביכים שלו?

“שוב, אם זה היה פוגע בו, לא היינו מראים. מאחר שזה לא פוגע בו ולא מפריע לו ולא מזיז לו, אז אין בעיה. זה פשוט לא מעניין אותו”.

הוא לא מבין, זה ברור. אבל כלפי חוץ זה נראה שלא מכבדים אותו.

“אנחנו מכבדים אותו”.

יש סרטון שבו רואים חברות של האח עושות לו בכוונה תנועה עם היד כדי לגרום לו להגיב בכעס

“כל החברים והחברות מכבדים אותו. שורה תחתונה, אנחנו אוהבים את בן ומציגים את האמת”.

התנהגות לא לגיטימית

התלבטנו לא מעט אם לפרסם את הסיפור. כפי שכתבנו, בסרטונים נוספים רואים שבן מקבל גם אהבה וחום בבית, בדומה למה שאמו אומרת. לא ניכר שיש זדון או חלילה רצון להכאיב לו במודע. חשוב לציין גם שגם לא נתקלנו באלימות פיזית כלפיו בסרטונים.

יחד עם זאת, התחושה היא שנעשה בו שימוש על ידי קרוביו, לפעמים תוך כדי התגרות אקטיבית, כדי “שיספק את הסחורה”, ועל מנת שהסרטונים יהיו מעניינים וויראליים יותר. ההצקות מצד הנערים והנערות בוודאי לא גורמות לו להרגיש טוב יותר, וגם להן עשויים להיות מחירים נפשיים, גם אם המשפחה לא מבחינה בזה.

שני נימוקים מרכזיים הכריעו את הכף לטובת פרסום. אחד, לסרטונים האלה יש קהל ענק, ובני הנוער שנחשפים אליהם עלולים לחשוב בטעות שהתנהגות כזו כלפי נער עם מוגבלות היא לגיטימית. עובדה, יש הרבה לזה הרבה צופים והרבה תגובות מפרגנות. ובכן, היא לא לגיטימית בכלל. העובדה שבן “לא נפגע”, כדברי האם, מפרסום חייו לצורך שעשוע המונים, אינה מסירה את האחריות מבני משפחתו לדאוג לכבודו כאדם, גם אם חסר ישע.

הנימוק השני נוגע לאחריות של הפלטפורמה. לא מעט נכתב בעבר, כולל ב”שווים”, על כך שטיקטוק מאפשרת לפרסם אצלה חומרים גזעניים ופוגעניים, כולל נגד אנשים עם מוגבלויות. הדבר הזה חייב להיפסק, וחייב להיפסק עכשיו. שינוי חיובי וגדול מתרחש בעולם ובישראל ביחס כלפי אנשים עם מוגבלות. אסור לתת לדברים מהסוג הזה לפגוע בתהליך החשוב הזה.

מטיקטוק נמסר בתגובה: “המשימה של טיקטוק היא לעורר יצירתיות ולהביא שמחה. מדיניות הבטיחות המחמירה שלנו היא בראש סדר העדיפויות, ולכן אנחנו פועלים ללא הרף בכדי להפוך את טיקטוק לסביבה בטוחה עבור כולם. בהתאם לכללי הקהילה שלנו, אנו לא מאפשרים הפצת סרטונים המכילים תוכן פוגעני כלפי אף קבוצת אוכלוסייה מסויימת, ובאופן כללי יש לנו אפס סובלנות כלפי התנהגות שכזו, ולכן סרטונים המזוהים ככאלה יוסרו ואף חשבונם ייחסם לצמיתות. במקרה האמור שדווח לנו, חלק מהסרטונים אכן מפרים את הנחיות הקהילה שלנו, ולכן נפעל להסרתם”.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות