נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםהתנהגותי, קוגניטיבי, חושי: לאיזה טיפול באוטיזם יש יותר השפעות חיוביות

התנהגותי, קוגניטיבי, חושי: לאיזה טיפול באוטיזם יש יותר השפעות חיוביות

מחקר אוסטרלי ענק סקר מחקרים על כמעט כל שיטת טיפול קיימת, ואנחנו מביאים לכם את הפרטים הקטנים ביותר

מאת שרון ליפקין

לפני כשבוע פירסמנו כאן ב”שווים” מחקר אוסטרלי יוצא דופן בהיקפו, שניסה לבחון את מידת יעילותם של יותר ממאה טיפולים שונים הניתנים לילדים עם אוטיזם. בעקבות פרסום הכתבה פנו אלינו הורים וביקשו לדעת מה היו התוצאות הספציפיות הנוגעות לכל טיפול וטיפול. החלטנו להרים את הכפפה.

מאחורי המחקר עומד ה-CRC, ארגון גג ממשלתי אוסטרלי שמטרתו העיקרית היא לשפר את איכות חייהן של משפחות בהן יש ילדים עם אוטיזם. בחודש שעבר פירסם הארגון מסמך ארוך הכולל 502 עמודים, שנכתב על ידי קבוצה של 12 מדענים. המסמך מבוסס על  סקירת-על, שהתבססה על 58 מאמרי סקירה של למעלה מאלף מאמרים, שעסקו בבחינת היעילות של 111 תוכניות שונות לטיפול באוטיזם.

המחברים מיינו את התוכניות ל-9 קטגוריות:

1. תוכניות טיפול התנהגותיות (ABA).

2. תוכניות טיפול התפתחותיות (למשל DIR).

3. תוכניות טיפול טבעיות והתנהגותיות (למשל NDBI).

4. תוכניות טיפול חושיות (למשל ASI-Ayers Sensory Integration).

5.  תוכניות התערבות טכנולוגיות (למשל Computer Based Intervention- AAC).

6.  טיפולים באמצעות בעלי חיים.

7. טיפולים קוגניטיביים התנהגותיים (למשל CBT).

8. תוכניות חינוכיות (למשל TEACCH).

9. תוכניות אחרות שלא התאימו לקטגוריות הקודמות.

היעילות של הטיפולים נבדקה תוך התייחסות לתוקף ולמהימנות של מתודולוגיית המחקר ולמטרות שהושגו בטיפול. המחברים מציינים שלצערם בכל קטגוריה רק מספר קטן מאוד של השוואות נערכו בצורה מבוקרת ומשביעת רצון. המשמעות היא שצריך להתייחס לתוצאות של המחקר בזהירות, ובוודאי שלא ניתן להסיק מסקנות חותכות לגבי יעילותם של הטיפולים שנבדקו. עדיין, מכיוון שמדובר במחקר חדשני ורחב היקף, החלטנו להביא בפניכם את כל התוצאות.

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

לפני כן כמה הערות חשובות: השפעת הטיפולים על הילדים ומשפחותיהם מסוכמת כחיובית, אפסית או מעורבת.

+ חיובית: משמעות הדבר היא שכל הראיות הזמינות הצביעו על השפעה חיובית של ההתערבות בתוצאה הנתונה של הילד או של המשפחה.

? מעורבת: משמעות הדבר היא שהייתה תערובת של השפעות חיוביות והשפעות אפסיות אשר דווחו לגבי ההתערבות אצל הילד ואצל המשפחה.

O אפסית: משמעות הדבר שכל הראיות הצביעו על אפקט בטל של ההתערבות אשר הוענקה לילד ולבני המשפחה.

איכות הראיות:

  • איכות הראיות שעליהן מתבססים הממצאים סוכמה כגבוהה, בינונית או נמוכה. האיכות היא יחסית לממצאים שעומדים בתקני המינימום על מנת להיחשב בדיווח. אם מצוין “אין ראיות זמינות”, משמעו שלא היו ראיות כתוצאה מהביקורות השיטתיות הכלולות בדוח.

המסמך שלפניכם מסודר לפי קטגוריות טיפוליות (מצוינות באותיות אפורות גדולות). מתחת לכל קטגוריה מופיעה סקירה שיטתית של כל הטיפולים השייכים לה וכלולים במחקר. מתחתיה מפורטים בזה אחר זה כל הטיפולים השונים. גם כותרות הסקירה השיטתית וגם כותרות הטיפולים צבועות באדום, ולידן סימנים אדומים המציינים את השפעת הטיפול. + להשפעה חיובית, O להשפעה אפסית ו-? להשפעה מעורבת. כמובן שככל שמספר הפלוסים גדול יותר, כך לטיפול הייתה השפעה חיובית גדולה יותר.    

ולמרות זאת, שימו לב שהחוקרים נהגו בזהירות רבה וציינו ליד כל השפעה את איכות הראיות שעליהן התבססו. בחלק גדול מהמקרים איכות הראיות היא נמוכה ובינונית, ולכן יש לקחת את הציונים בערבון מוגבל. כאשר מצוין שאין ראיות זמינות, הכוונה היא שלא אותרו במחקרים עדויות להשפעות של הטיפול.

_____________________________________________________________________

טיפולים התנהגותיים

סקירות שיטתיות של התערבויות התנהגותיות שונות: + + + + + + + + + + + +

מספר הביקורות השיטתיות שנערכו: 3

מאפייני הליבה של האוטיזם:

+ מאפיינים כלליים של האוטיזם: השפעה חיובית (עדות אחת של סקירת איכות בינונית)

+ תקשורת חברתית: השפעה חיובית (מתוך עדות אחת של סקירת איכות בינונית)

+ תחומי עניין והתנהגות מוגבלים וחוזרים על עצמם: השפעה חיובית (מתוך עדות אחת של סקירת איכות נמוכה)

+ ויסות חושי:  השפעה חיובית (מתוך עדות אחת של סקירת איכות נמוכה)

כישורים והתפתחויות קשורים:

+ תקשורת: השפעה חיובית (מתוך עדות אחת של סקירת איכות בינונית)

שפה והבעה: לא נמצאו עדויות

הבנת השפה: לא נמצאו עדויות

+ קוגניציה: השפעה חיובית (מתוך עדות אחת של סקירת איכות בינונית)

+ תנועה (מוטורי): השפעה חיובית (מתוך עדות אחת של סקירת איכות בינונית)

+ התנהגות חברתית/רגשית/אתגרים: השפעה חיובית (עדות אחת של סקירת איכות בינונית)

+ משחק: השפעה חיובית (מתוך עדות אחת של סקירת איכות נמוכה)

+ התנהגות אדפטיבית: השפעה חיובית (מתוך עדות אחת של סקירת איכות בינונית)

תוצאה כללית: לא נמצאו עדויות

חינוך ומעורבות: 

+ בית ספר/מוכנות ללימוד: השפעה חיובית (מתוך עדות אחת של סקירת איכות נמוכה)

+ מיומנויות לימוד: השפעה חיובית (מתוך עדות אחת של סקירת איכות נמוכה)

איכות חיים: לא נמצאו עדויות

מעורבות קהילתית: לא נמצאו עדויות

רווחת המשפחה:

אסטרטגיות תקשורת ואינטראקציה עם המטפל: לא נמצאו עדויות

רווחה רגשית וחברתית למטפל: לא נמצאו עדויות

שביעות הרצון של המטפל: לא נמצאו עדויות

שביעות הרצון של הילד: לא נמצאו עדויות

__________________________________________

התערבות התנהגותית מוקדמת אינטנסיבית: + + + + + + + + + O O O

מספר ביקורות שיטתיות: 4

מאפייני הליבה של האוטיזם:

O מאפיינים כלליים של האוטיזם: אפקט אפסי (ראיות כתוצאה מסקירה אחת באיכות בינונית)

+ תקשורת חברתית: אפקט חיובי (ראיות כתוצאה מסקירה אחת באיכות בינונית)

תחומי עניין והתנהגות מוגבלים וחוזרים על עצמם: אין ראיות זמינות

ויסות חושי: אין ראיות זמינות

התפתחות וכישורים קשורים:

+ תקשורת: אפקט חיובי (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

+ כושר הבעה: אפקט חיובי (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

+ הבנת הנשמע: אפקט חיובי (ראיות מסקירה אחת באיכות בינונית)

+ הכרה/קוגניציה: אפקט חיובי (ראיות מסקירה אחת באיכות בינונית)

+ תנועה (מוטוריקה): אפקט חיובי (ראיות כתוצאה מסקירה אחת באיכות נמוכה)

O רגישות חברתית/התמודדות עם אתגרים: אפקט אפסי (ראיות כתוצאה מסקירה אחת באיכות נמוכה)

משחק: אין ראיות זמינות

+ התנהגות מותאמת מצב: אפקט חיובי (ראיות כתוצאה מסקירה אחת באיכות נמוכה)

תוצאות כלליות: אין ראיות זמינות

חינוך ומעורבות:

+ מוכנות ללמידה/ בית ספר: השפעה חיובית (ראיות כתוצאה מסקירה אחת באיכות נמוכה)

+ כישורי למידה: אפקט חיובי (ראיות כתוצאה מסקירה אחת באיכות נמוכה)

איכות חיים: לא קיימות ראיות

מעורבות חברתית: לא קיימות ראיות

רווחת המשפחה:

אסטרטגיית תקשורת ואינטראקציה עם המטפל: לא קיימות ראיות

O תחושת רווחה חברתית רגשית של המטפל: אפקט אפסי (ראיות כתוצאה מסקירה אחת באיכות בינונית)

שביעות רצון המטפל: לא קיימות ראיות

רווחה כלכלית של המטפל: לא קיימות ראיות

שביעות רצון של הילד:  לא קיימות ראיות

__________________________________________

אימון תקשורתי פונקציונלי: + + + + + + ?

מספר ביקורות שיטתיות: 2     

מאפייני ליבה של האוטיזם:

מאפיינים כלליים של האוטיזם: אין ראיות זמינות

+ תקשורת חברתית: אפקט חיובי (ראיות כתוצאה מסקירה אחת ברמה נמוכה)

תחומי עניין והתנהגות מוגבלים וחוזרים על עצמם: אין ראיות זמינות

ויסות חושי: אין ראיות זמינות

התפתחות וכישורים קשורים:

+ תקשורת: אפקט חיובי (ראיות מתוך סקירה אחת באיכות נמוכה)

כושר הבעה: אין ראיות זמינות

יכולת קליטה: אין ראיות זמינות

קוגניציה (הכרה): אין ראיות זמינות

מוטוריקה: אין ראיות זמינות

+ רגישות חברתית/התמודדות עם אתגרים: אפקט חיובי (ראיות מתוך סקירה אחת באיכות נמוכה)

+ משחק: אפקט חיובי (ראיות מתוך סקירה אחת באיכות נמוכה)

+ התנהגות מותאמת מצב: אפקט חיובי (ראיות מתוך סקירה אחת באיכות נמוכה)

? תוצאה כללית: אפקט לא עקבי (ראיות מתוך סקירה אחת באיכות נמוכה)

חינוך ומעורבות:

+ מוכנות ללמידה/ בית ספר: אפקט חיובי (ראיה מתוך סקירה אחת באיכות נמוכה)

כישורי למידה:  אין ראיות זמינות

איכות חיים: אין ראיות זמינות

מעורבות חברתית: אין ראיות זמינות

רווחת המשפחה:

אסטרטגיית תקשורת ואינטראקציה עם המטפל: אין ראיות זמינות

תחושת רווחה חברתית רגשית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של המטפל: אין ראיות זמינות

רווחה כלכלית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של הילד:  אין ראיות זמינות

_________________________________________

אימון שפתי – תוצאתי: +

מספר ביקורות שיטתיות: 1

מאפייני ליבה של האוטיזם:

מאפיינים כלליים של האוטיזם: אין ראיות זמינות

תקשורת חברתית: אין ראיות זמינות

תחומי עניין והתנהגות מוגבלים וחוזרים על עצמם: אין ראיות זמינות

ויסות חושי: אין ראיות זמינות

התפתחות וכישורים קשורים:

+ תקשורת: אפקט חיובי (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

כושר הבעה: אין ראיות זמינות

הבנת הנשמע:  אין ראיות זמינות

קוגניציה (הכרה): אין ראיות זמינות

מוטוריקה: אין ראיות זמינות

רגישות חברתית/התמודדות עם אתגרים: אין ראיות זמינות

משחק: אין ראיות זמינות

התנהגות מותאמת מצב: אין ראיות זמינות

תוצאה כללית: אין ראיות זמינות

חינוך ומעורבות:

מוכנות ללמידה/ בית ספר: אין ראיות זמינות

כישורי למידה:  אין ראיות זמינות

איכות חיים: אין ראיות זמינות

מעורבות חברתית: אין ראיות זמינות

רווחת המשפחה:

אסטרטגיית תקשורת ואינטראקציה עם המטפל: אין ראיות זמינות

תחושת רווחה חברתית רגשית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של המטפל: אין ראיות זמינות

רווחה כלכלית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של הילד:  אין ראיות זמינות

________________________________________

מערכת תקשורת בחילופי תמונות: + O ?

מספר ביקורות שיטתיות: 2

מאפייני ליבה של אוטיזם:

מאפיינים כלליים של האוטיזם: אין ראיות זמינות

+ תקשורת חברתית: אפקט חיובי (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

התנהגויות, מוגבלויות ותחומי עניין החוזרים על עצמם: אין ראיות זמינות

ויסות חושי: אין ראיות זמינות

התפתחות וכישורים קשורים:

תקשורת: אין ראיות זמינות

O כושר הבעה: אפקט אפסי (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

הבנת הנשמע:  אין ראיות זמינות

קוגניציה (הכרה): אין ראיות זמינות

מוטוריקה: אין ראיות זמינות

רגישות חברתית/התמודדות עם אתגרים: אין ראיות זמינות

משחק: אין ראיות זמינות

התנהגות מותאמת מצב: אין ראיות זמינות

? תוצאה כללית: אפקט לא עקבי (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

חינוך ומעורבות:

מוכנות ללמידה/ בית ספר: אין ראיות זמינות

כישורי למידה: אין ראיות זמינות

איכות חיים: אין ראיות זמינות

מעורבות חברתית: אין ראיות זמינות

רווחת המשפחה:

אסטרטגיית תקשורת ואינטראקציה עם המטפל: אין ראיות זמינות

תחושת רווחה חברתית רגשית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של המטפל: אין ראיות זמינות

רווחה כלכלית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של הילד:  אין ראיות זמינות

________________________________________

טיפולים התפתחותיים

סקירות שיטתיות של התערבויות התפתחותיות שונות: + + O  

מספר ביקורות שיטתיות: 2

מאפייני ליבה של אוטיזם:

מאפיינים כלליים של האוטיזם: אין ראיות זמינות

+ תקשורת חברתית: אפקט חיובי (ראיות מסקירה אחת באיכות בינונית)

התנהגויות, מוגבלויות ותחומי עניין החוזרים על עצמם: אין ראיות זמינות

ויסות חושי: אין ראיות זמינות

התפתחות וכישורים קשורים:

O תקשורת: אפקט אפסי (ראיות מסקירה אחת באיכות בינונית)

כושר הבעה: אין ראיות זמינות

הבנת הנשמע:  אין ראיות זמינות

קוגניציה (הכרה): אין ראיות זמינות

מוטוריקה: אין ראיות זמינות

רגישות חברתית/התמודדות עם אתגרים: אין ראיות זמינות

משחק: אין ראיות זמינות

התנהגות מותאמת מצב: אין ראיות זמינות

תוצאה כללית: אין ראיות זמינות

חינוך ומעורבות:

מוכנות ללמידה/ בית ספר: אין ראיות זמינות

כישורי למידה: אין ראיות זמינות

איכות חיים: אין ראיות זמינות

מעורבות חברתית: אין ראיות זמינות

רווחת המשפחה:

+ אסטרטגיית תקשורת ואינטראקציה עם המטפל: אפקט חיובי (ראיות מסקירה אחת באיכות גבוהה)

תחושת רווחה חברתית רגשית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של המטפל: אין ראיות זמינות

רווחה כלכלית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של הילד:  אין ראיות זמינות

______________________________________

טיפול התפתחותי מבוסס מערכת יחסים: O O O  

מספר ביקורות שיטתיות: 1

מאפייני ליבה של אוטיזם:

מאפיינים כלליים של האוטיזם: אין ראיות זמינות

תקשורת חברתית: אין ראיות זמינות

התנהגויות, מוגבלויות ותחומי עניין החוזרים על עצמם: אין ראיות זמינות

ויסות חושי: אין ראיות זמינות

התפתחות וכישורים קשורים:

O תקשורת: אפקט אפסי (ראיות מסקירה אחת באיכות בינונית)

כושר הבעה: אין ראיות זמינות

הבנת הנשמע:  אין ראיות זמינות

קוגניציה (הכרה): אין ראיות זמינות

O מוטוריקה: אפקט אפסי (ראיות מסקירה אחת באיכות בינונית)

רגישות חברתית/התמודדות עם אתגרים: אין ראיות זמינות

משחק: אין ראיות זמינות

התנהגות מותאמת מצב:  אין ראיות זמינות

O תוצאה כללית: אפקט אפסי (ראיות מסקירה באיכות נמוכה)

חינוך ומעורבות:

מוכנות ללמידה/ בית ספר: אין ראיות זמינות

כישורי למידה:  אין ראיות זמינות

איכות חיים: אין ראיות זמינות

מעורבות חברתית:  אין ראיות זמינות

רווחת המשפחה:

אסטרטגיית תקשורת ואינטראקציה עם המטפל: אין ראיות זמינות

תחושת רווחה חברתית רגשית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של המטפל: אין ראיות זמינות

רווחה כלכלית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של הילד:  אין ראיות זמינות

______________________________________

DIR/Floortime: + ?

מספר ביקורות שיטתיות: 2

מאפייני ליבה של אוטיזם

מאפיינים כלליים של האוטיזם:  אין ראיות זמינות

+ תקשורת חברתית: השפעה חיובית (ראיות מסקירה אחת באיכות בינונית)

התנהגויות, מוגבלויות ותחומי עניין החוזרים על עצמם: אין ראיות זמינות

ויסות חושי: אין ראיות זמינות

התפתחות וכישורים קשורים:

תקשורת: אין ראיות זמינות

כושר הבעה: אין ראיות זמינות

הבנת הנשמע:  אין ראיות זמינות

קוגניציה (הכרה): אין ראיות זמינות

מוטוריקה: אין ראיות זמינות

רגישות חברתית/התמודדות עם אתגרים: אין ראיות זמינות

משחק: אין ראיות זמינות

התנהגות מותאמת מצב: אין ראיות זמינות

? תוצאה כללית: השפעה לא עקבית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

חינוך ומעורבות:

מוכנות ללמידה/ בית ספר: אין ראיות זמינות

כישורי למידה:  אין ראיות זמינות

איכות חיים: אין ראיות זמינות

מעורבות חברתית: אין ראיות זמינות

רווחת המשפחה:

אסטרטגיית תקשורת ואינטראקציה עם המטפל: אין ראיות זמינות

תחושת רווחה חברתית רגשית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של המטפל: אין ראיות זמינות

רווחה כלכלית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של הילד: אין ראיות זמינות

________________________________________

אסטרטגיות למידה נטורליסטיות: + + + + + + + + + +

מספר ביקורות שיטתיות: 2

מאפייני ליבה של אוטיזם:

מאפיינים כלליים של האוטיזם: אין ראיות זמינות

+ תקשורת חברתית: השפעה חיובית (ראיות מ-2 סקירות באיכות נמוכה)

התנהגויות, מוגבלויות ותחומי עניין החוזרים על עצמם: אין ראיות זמינות

ויסות חושי: אין ראיות זמינות

התפתחות וכישורים קשורים:

+ תקשורת: השפעה חיובית (ראיות מ-2 סקירות באיכות נמוכה)

כושר הבעה: אין ראיות זמינות

+ הבנת הנשמע: השפעה חיובית (ראיות מתוך סקירה אחת באיכות נמוכה)

+ קוגניציה (הכרה): השפעה חיובית (ראיות מתוך סקירה אחת באיכות נמוכה)

+ מוטוריקה: השפעה חיובית (ראיות מתוך סקירה אחת באיכות נמוכה)

+ רגישות חברתית/התמודדות עם אתגרים: השפעה חיובית (ראיות מתוך סקירה אחת באיכות נמוכה).

+ משחק: השפעה חיובית (ראיות מתוך סקירה אחת באיכות נמוכה)

+ התנהגות מותאמת מצב: השפעה חיובית (ראיות מתוך סקירה אחת באיכות נמוכה)

תוצאה כללית:  אין ראיות זמינות.

חינוך ומעורבות:

+ מוכנות ללמידה/ בית ספר: השפעה חיובית (ראיות מתוך 2 סקירות באיכות נמוכה)

+ כישורי למידה: השפעה חיובית (ראיות מתוך סקירה אחת באיכות נמוכה)

איכות חיים: אין ראיות זמינות

מעורבות חברתית: אין ראיות זמינות

רווחת המשפחה:

אסטרטגיית תקשורת ואינטראקציה עם המטפל: אין ראיות זמינות

תחושת רווחה חברתית רגשית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של המטפל: אין ראיות זמינות

רווחה כלכלית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של הילד:  אין ראיות זמינות

_____________________________________

טיפולים התנהגותיים התפתחותיים נטורליסטיים

סקירות שיטתיות של טיפולי NDBIs שונים: + + + + + + O O O O

מספר ביקורות שיטתיות: 2

מאפייני ליבה של אוטיזם:

O מאפיינים כלליים של האוטיזם: השפעה אפסית (ראיות מסקירה אחת באיכות בינונית)

+ תקשורת חברתית: השפעה חיובית (ראיות מסקירה אחת באיכות בינונית)

O התנהגויות, מוגבלויות ותחומי עניין החוזרים על עצמם: השפעה אפסית (ראיות מסקירה אחת באיכות בינונית)

ויסות חושי: אין ראיות זמינות

התפתחות וכישורים קשורים:

+ תקשורת: השפעה חיובית (ראיות מסקירה אחת באיכות בינונית)

+ כושר הבעה: השפעה חיובית (ראיות מסקירה אחת באיכות בינונית)

+ הבנת הנשמע: השפעה חיובית (ראיות מסקירה אחת באיכות בינונית)

+ קוגניציה (הכרה): השפעה חיובית (ראיות מסקירה אחת באיכות בינונית)

מוטוריקה: אין ראיות זמינות

O רגישות חברתית/התמודדות עם אתגרים: השפעה אפסית (ראיות מסקירה אחת באיכות בינונית)

+ משחק: השפעה חיובית (כאיות מסקירה אחת באיכות בינונית)

O התנהגות מותאמת מצב: השפעה אפסית (ראיות מסקירה אחת באיכות בינונית)

תוצאה כללית: אין ראיות זמינות

חינוך ומעורבות:

מוכנות ללמידה/ בית ספר: אין ראיות זמינות

כישורי למידה: אין ראיות זמינות

איכות חיים: אין ראיות זמינות

מעורבות חברתית: אין ראיות זמינות

רווחת המשפחה:

אסטרטגיית תקשורת ואינטראקציה עם המטפל: אין ראיות זמינות

תחושת רווחה חברתית רגשית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של המטפל: אין ראיות זמינות

רווחה כלכלית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של הילד:  אין ראיות זמינות

_________________________________________

טיפול לגיל הרך – שיטת דנבר: + + + + + + O O O O

מספר ביקורות שיטתיות: 2

מאפייני ליבה של אוטיזם:

O מאפיינים כלליים של האוטיזם: השפעה אפסית (ראיות מסקירה אחת באיכות בינונית)

O תקשורת חברתית: השפעה אפסית (ראיות מסקירה אחת באיכות בינונית)

O התנהגויות, מוגבלויות ותחומי עניין החוזרים על עצמם: השפעה אפסית (ראיות מסקירה אחת באיכות בינונית)

ויסות חושי: אין ראיות זמינות

התפתחות וכישורים קשורים:

+ תקשורת: השפעה חיובית (ראיות מסקירה אחת באיכות בינונית)

כושר הבעה: אין ראיות זמינות

הבנת הנשמע:  אין ראיות זמינות

+ קוגניציה (הכרה): השפעה חיובית (ראיות מסקירה אחת באיכות בינונית)

מוטוריקה: אין ראיות זמינות

רגישות חברתית/התמודדות עם אתגרים: אין ראיות זמינות

משחק: אין ראיות זמינות

O התנהגות מותאמת מצב: השפעה אפסית (ראיות מסקירה אחת באיכות בינונית)

+ תוצאה כללית: השפעה חיובית (ראיות מסקירה אחת באיכות בינונית)

חינוך ומעורבות:

מוכנות ללמידה/ בית ספר: אין ראיות זמינות

כישורי למידה:  אין ראיות זמינות

איכות חיים: אין ראיות זמינות

מעורבות חברתית: אין ראיות זמינות

רווחת המשפחה:

+ אסטרטגיית תקשורת ואינטראקציה עם המטפל: השפעה חיובית (ראיות מסקירה אחת באיכות בינונית)

+ תחושת רווחה חברתית רגשית של המטפל: השפעה חיובית (ראיות מסקירה אחת באיכות בינונית)

+ שביעות רצון של המטפל: השפעה חיובית (ראיות מסקירה אחת באיכות בינונית)

רווחה כלכלית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של הילד:  אין ראיות זמינות

_______________________________________________

טיפול בתגובה מרכזית: + + + + ? ? ? O

מספר ביקורות שיטתיות: 3

מאפייני ליבה של אוטיזם:

מאפיינים כלליים של האוטיזם: אין ראיות זמינות

? תקשורת חברתית: השפעה לא עקבית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

+ התנהגויות, מוגבלויות ותחומי עניין החוזרים על עצמם: השפעה חיובית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

ויסות חושי: אין ראיות זמינות

התפתחות וכישורים קשורים:

O תקשורת: השפעה אפסית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

+ כושר הבעה: השפעה חיובית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

הבנת הנשמע:  אין ראיות זמינות

קוגניציה (הכרה): אין ראיות זמינות

מוטוריקה: אין ראיות זמינות

רגישות חברתית/התמודדות עם אתגרים: אין ראיות זמינות

+ משחק: השפעה חיובית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

התנהגות מותאמת מצב:  אין ראיות זמינות

? תוצאה כללית: השפעה לא עקבית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

חינוך ומעורבות:

+ מוכנות ללמידה/ בית ספר: השפעה חיובית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

כישורי למידה:  אין ראיות זמינות

איכות חיים: אין ראיות זמינות

מעורבות חברתית: אין ראיות זמינות

רווחת המשפחה:

אסטרטגיית תקשורת ואינטראקציה עם המטפל: אין ראיות זמינות

? תחושת רווחה חברתית רגשית של המטפל: השפעה לא עקבית (ראיות מסקירה אחת באיכות  נמוכה)

שביעות רצון של המטפל: אין ראיות זמינות

רווחה כלכלית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של הילד:  אין ראיות זמינות

__________________________________________

טיפולים מבוססי חושים

סקירות שיטתיות של התערבויות שונות המבוססות על חושים: + ? O O

מספר ביקורות שיטתיות: 3

מאפייני ליבה של אוטיזם:

מאפיינים כלליים של האוטיזם: אין ראיות זמינות

תקשורת חברתית: אין ראיות זמינות

התנהגויות, מוגבלויות ותחומי עניין החוזרים על עצמם: אין ראיות זמינות

ויסות חושי: אין ראיות זמינות

התפתחות וכישורים קשורים:

O תקשורת: השפעה אפסית (ראיות מתוך סקירה אחת באיכות בינונית)

כושר הבעה: אין ראיות זמינות

הבנת הנשמע:  אין ראיות זמינות

קוגניציה (הכרה): אין ראיות זמינות

מוטוריקה: אין ראיות זמינות

רגישות חברתית/התמודדות עם אתגרים: אין ראיות זמינות

משחק: אין ראיות זמינות

התנהגות מותאמת מצב: אין ראיות זמינות

O תוצאה כללית: השפעה אפסית (ראיות מ-2 סקירות באיכות בינונית)

חינוך ומעורבות:

+ מוכנות ללמידה/ בית ספר: השפעה חיובית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

כישורי למידה: אין ראיות זמינות

איכות חיים: אין ראיות זמינות

מעורבות חברתית: אין ראיות זמינות

רווחת המשפחה:

אסטרטגיית תקשורת ואינטראקציה עם המטפל: אין ראיות זמינות

? תחושת רווחה חברתית רגשית של המטפל: השפעה לא עקבית (ראיות מסקירה אחת באיכות  נמוכה)

שביעות רצון של המטפל: אין ראיות זמינות

רווחה כלכלית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של הילד:  אין ראיות זמינות

_____________________________________

טיפול באינטגרציה שמיעתית: O O

מספר ביקורות שיטתיות: 3

מאפייני ליבה של אוטיזם:

מאפיינים כלליים של האוטיזם: אין ראיות זמינות

תקשורת חברתית: אין ראיות זמינות

התנהגויות, מוגבלויות ותחומי עניין החוזרים על עצמם: אין ראיות זמינות

ויסות חושי: אין ראיות זמינות

התפתחות וכישורים קשורים:

O תקשורת: השפעה אפסית (ראיות מסקירה אחת באיכות בינונית)

כושר הבעה: אין ראיות זמינות

הבנת הנשמע:  אין ראיות זמינות

קוגניציה (הכרה): אין ראיות זמינות

מוטוריקה: אין ראיות זמינות

רגישות חברתית/התמודדות עם אתגרים:  אין ראיות זמינות

משחק: אין ראיות זמינות

התנהגות מותאמת מצב: אין ראיות זמינות

O תוצאה כללית: השפעה אפסית (ראיות מ-2 סקירות באיכות בינונית)

חינוך ומעורבות:

מוכנות ללמידה/ בית ספר: אין ראיות זמינות

כישורי למידה:  אין ראיות זמינות

איכות חיים: אין ראיות זמינות

מעורבות חברתית: אין ראיות זמינות

רווחת המשפחה:

אסטרטגיית תקשורת ואינטראקציה עם המטפל: אין ראיות זמינות

תחושת רווחה חברתית רגשית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של המטפל: אין ראיות זמינות

רווחה כלכלית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של הילד:  אין ראיות זמינות

_________________________________________

שילוב חושי של איירס: ? ? ? ? ? ? + + + + + O

מספר ביקורות שיטתיות: 4

מאפייני ליבה של אוטיזם:

? מאפיינים כלליים של האוטיזם: השפעה לא עקבית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

? תקשורת חברתית: השפעה לא עקבית (ראיות מ-2 סקירות באיכות נמוכה)   

התנהגויות, מוגבלויות ותחומי עניין החוזרים על עצמם: אין ראיות זמינות

? ויסות חושי: השפעה לא עקבית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה ואחת באיכות בינונית)

התפתחות וכישורים קשורים:

? תקשורת: השפעה לא עקבית (ראיות מ-2 סקירות באיכות נמוכה)

כושר הבעה: אין ראיות זמינות

הבנת הנשמע:  אין ראיות זמינות

+ קוגניציה (הכרה): השפעה חיובית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

+ מוטוריקה: השפעה חיובית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה ואחת בינונית)

+ רגישות חברתית/התמודדות עם אתגרים: השפעה חיובית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

O משחק: השפעה אפסית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

? התנהגות מותאמת מצב: השפעה לא עקבית (ראיות מסקירה אחת באיכות בינונית)

? תוצאה כללית: השפעה לא עקבית (ראיות מסקירה באיכות בינונית)

חינוך ומעורבות:

מוכנות ללמידה/ בית ספר: אין ראיות זמינות

+ כישורי למידה: השפעה חיובית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

איכות חיים: אין ראיות זמינות

+ מעורבות חברתית: השפעה חיובית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

רווחת המשפחה:

אסטרטגיית תקשורת ואינטראקציה עם המטפל: אין ראיות זמינות

תחושת רווחה חברתית רגשית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של המטפל: אין ראיות זמינות

רווחה כלכלית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של הילד:  אין ראיות זמינות

____________________________________

העשרה סביבתית: O

מספר ביקורות שיטתיות: 1

מאפייני ליבה של אוטיזם:

מאפיינים כלליים של האוטיזם: אין ראיות זמינות

תקשורת חברתית: אין ראיות זמינות    

התנהגויות, מוגבלויות ותחומי עניין החוזרים על עצמם: אין ראיות זמינות

ויסות חושי: אין ראיות זמינות

התפתחות וכישורים קשורים:

תקשורת: אין ראיות זמינות

O כושר הבעה: השפעה אפסית (ראיות מסקירה אחת באיכות בינונית)

הבנת הנשמע:  אין ראיות זמינות

קוגניציה (הכרה): אין ראיות זמינות

מוטוריקה: אין ראיות זמינות

רגישות חברתית/התמודדות עם אתגרים: אין ראיות זמינות

משחק: אין ראיות זמינות

התנהגות מותאמת מצב: אין ראיות זמינות

תוצאה כללית: אין ראיות זמינות

חינוך ומעורבות:

מוכנות ללמידה/ בית ספר: אין ראיות זמינות

כישורי למידה:  אין ראיות זמינות

איכות חיים: אין ראיות זמינות

מעורבות חברתית: אין ראיות זמינות

רווחת המשפחה:

אסטרטגיית תקשורת ואינטראקציה עם המטפל: אין ראיות זמינות

תחושת רווחה חברתית רגשית של המטפל:      אין ראיות זמינות

שביעות רצון של המטפל: אין ראיות זמינות

רווחה כלכלית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של הילד:  אין ראיות זמינות

_____________________________________

טיפול במוזיקה: + + + + + + + ? ?

מספר ביקורות שיטתיות: 4

מאפייני ליבה של אוטיזם:

מאפיינים כלליים של האוטיזם:  אין ראיות זמינות

+ תקשורת חברתית: השפעה חיובית (ראיות מסקירה אחת באיכות בינונית)    

התנהגויות, מוגבלויות ותחומי עניין החוזרים על עצמם: אין ראיות זמינות

ויסות חושי: אין ראיות זמינות

התפתחות וכישורים קשורים:

+ תקשורת: השפעה חיובית (ראיות מסקירה אחת באיכות בינונית)

כושר הבעה: אין ראיות זמינות

הבנת הנשמע:  אין ראיות זמינות

קוגניציה (הכרה): אין ראיות זמינות

+ מוטוריקה: השפעה חיובית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

+ רגישות חברתית/התמודדות עם אתגרים: השפעה חיובית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

+ משחק: השפעה חיובית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

? התנהגות מותאמת מצב: השפעה לא עקבית (ראיות מ-2 סקירות באיכות נמוכה)

? תוצאה כללית: השפעה לא עקבית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

חינוך ומעורבות:

+ מוכנות ללמידה/ בית ספר: השפעה חיובית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

כישורי למידה: אין ראיות זמינות

איכות חיים: אין ראיות זמינות

מעורבות חברתית: אין ראיות זמינות

רווחת המשפחה:

אסטרטגיית תקשורת ואינטראקציה עם המטפל: אין ראיות זמינות

+ תחושת רווחה חברתית רגשית של המטפל: השפעה חיובית (ראיות מסקירה אחת באיכות בינונית)

שביעות רצון של המטפל: אין ראיות זמינות

רווחה כלכלית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של הילד:  אין ראיות זמינות

_________________________________

דיאטה סנסורית: O

מספר ביקורות שיטתיות: 1

מאפייני ליבה של אוטיזם:

מאפיינים כלליים של האוטיזם: אין ראיות זמינות

תקשורת חברתית: אין ראיות זמינות    

התנהגויות, מוגבלויות ותחומי עניין החוזרים על עצמם: אין ראיות זמינות

ויסות חושי: אין ראיות זמינות

התפתחות וכישורים קשורים:

תקשורת: אין ראיות זמינות

כושר הבעה: אין ראיות זמינות

הבנת הנשמע:  אין ראיות זמינות

קוגניציה (הכרה): אין ראיות זמינות

מוטוריקה: אין ראיות זמינות

רגישות חברתית/התמודדות עם אתגרים:  אין ראיות זמינות

משחק: אין ראיות זמינות

התנהגות מותאמת מצב:  אין ראיות זמינות

O תוצאה כללית: השפעה אפסית (ראיות מסקירה אחת באיכות בינונית)

חינוך ומעורבות:

מוכנות ללמידה/ בית ספר: אין ראיות זמינות

כישורי למידה:  אין ראיות זמינות

איכות חיים: אין ראיות זמינות

מעורבות חברתית: אין ראיות זמינות

רווחת המשפחה:

אסטרטגיית תקשורת ואינטראקציה עם המטפל: אין ראיות זמינות

תחושת רווחה חברתית רגשית של המטפל:  אין ראיות זמינות

שביעות רצון של המטפל: אין ראיות זמינות

רווחה כלכלית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של הילד:  אין ראיות זמינות

__________________________________________

TEACCH: תוכנית מחקר, שירות ואימון לטיפול באוטיזם ובעיות תקשורת אחרות

שיטת TEACCHסקירות שונות של הטיפול: O

מספר ביקורות שיטתיות: 1

מאפייני ליבה של אוטיזם:

מאפיינים כלליים של האוטיזם: אין ראיות זמינות

O תקשורת חברתית: השפעה אפסית (ראיות מסקירה אחת באיכות בינונית)   

התנהגויות, מוגבלויות ותחומי עניין החוזרים על עצמם: אין ראיות זמינות

ויסות חושי: אין ראיות זמינות

התפתחות וכישורים קשורים:

תקשורת: אין ראיות זמינות

כושר הבעה: אין ראיות זמינות

הבנת הנשמע:  אין ראיות זמינות

קוגניציה (הכרה): אין ראיות זמינות

מוטוריקה: אין ראיות זמינות

רגישות חברתית/התמודדות עם אתגרים: אין ראיות זמינות

משחק: אין ראיות זמינות

התנהגות מותאמת מצב:  אין ראיות זמינות

תוצאה כללית: אין ראיות זמינות

חינוך ומעורבות:

מוכנות ללמידה/ בית ספר: אין ראיות זמינות

כישורי למידה:  אין ראיות זמינות

איכות חיים: אין ראיות זמינות

מעורבות חברתית: אין ראיות זמינות

רווחת המשפחה:

אסטרטגיית תקשורת ואינטראקציה עם המטפל: אין ראיות זמינות

תחושת רווחה חברתית רגשית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של המטפל: אין ראיות זמינות

רווחה כלכלית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של הילד:  אין ראיות זמינות

_________________________________

הוראה מובנית: ?

מספר ביקורות שיטתיות: 1

מאפייני ליבה של אוטיזם:

מאפיינים כלליים של האוטיזם: אין ראיות זמינות

תקשורת חברתית: אין ראיות זמינות              

התנהגויות, מוגבלויות ותחומי עניין החוזרים על עצמם: אין ראיות זמינות

ויסות חושי: אין ראיות זמינות

התפתחות וכישורים קשורים:

תקשורת: אין ראיות זמינות

כושר הבעה: אין ראיות זמינות

הבנת הנשמע:  אין ראיות זמינות

קוגניציה (הכרה): אין ראיות זמינות

מוטוריקה: אין ראיות זמינות

רגישות חברתית/התמודדות עם אתגרים: אין ראיות זמינות

משחק: אין ראיות זמינות

התנהגות מותאמת מצב:  אין ראיות זמינות

? תוצאה כללית: השפעה לא עקבית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

חינוך ומעורבות:

מוכנות ללמידה/ בית ספר: אין ראיות זמינות

כישורי למידה:  אין ראיות זמינות

איכות חיים: אין ראיות זמינות

מעורבות חברתית: אין ראיות זמינות

רווחת המשפחה:

אסטרטגיית תקשורת ואינטראקציה עם המטפל: אין ראיות זמינות

תחושת רווחה חברתית רגשית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של המטפל: אין ראיות זמינות

רווחה כלכלית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של הילד:  אין ראיות זמינות

_________________________________

טיפולים מבוססי טכנולוגיה

 סקירות שיטתיות של טיפולים שונים המבוססים על טכנולוגיה: + + + + + + + O O O  ?

מספר ביקורות שיטתיות: 5

מאפייני ליבה של אוטיזם:

מאפיינים כלליים של האוטיזם: אין ראיות זמינות

O תקשורת חברתית: השפעה אפסית (ראיות מתוך סקירה אחת באיכות בינונית)        

התנהגויות, מוגבלויות ותחומי עניין החוזרים על עצמם: אין ראיות זמינות

ויסות חושי: אין ראיות זמינות

התפתחות וכישורים קשורים:

+ תקשורת: השפעה חיובית (ראיות מתוך סקירה אחת באיכות נמוכה)

כושר הבעה: אין ראיות זמינות

הבנת הנשמע:  אין ראיות זמינות

+ קוגניציה (הכרה): השפעה חיובית (ראיות מתוך סקירה אחת באיכות נמוכה)

+ מוטוריקה: השפעה חיובית (ראיות מתוך סקירה אחת באיכות נמוכה)

O רגישות חברתית/התמודדות עם אתגרים: השפעה אפסית (ראיות מתוך סקירה אחת באיכות בינונית)

+ משחק: השפעה חיובית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

+ התנהגות מותאמת מצב: השפעה חיובית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

? תוצאה כללית: השפעה לא עקבית (ראיות מ-2 סקירות באיכות נמוכה)

חינוך ומעורבות:

+ מוכנות ללמידה/ בית ספר: השפעה חיובית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

+ כישורי למידה: השפעה חיובית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

איכות חיים: אין ראיות זמינות

מעורבות חברתית: אין ראיות זמינות

רווחת המשפחה:

אסטרטגיית תקשורת ואינטראקציה עם המטפל: אין ראיות זמינות

תחושת רווחה חברתית רגשית של המטפל: אין ראיות זמינות

O שביעות רצון של המטפל: השפעה אפסית (ראיות מתוך סקירה אחת באיכות בינונית)

רווחה כלכלית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של הילד:  אין ראיות זמינות

_______________________________

אפליקציות: O O O O O +

מספר ביקורות שיטתיות: 5

מאפייני ליבה של אוטיזם:

מאפיינים כלליים של האוטיזם: אין ראיות זמינות

O תקשורת חברתית: השפעה אפסית (ראיות מסקירה אחת באיכות גבוהה)    

התנהגויות, מוגבלויות ותחומי עניין החוזרים על עצמם: אין ראיות זמינות

ויסות חושי: אין ראיות זמינות

התפתחות וכישורים קשורים:

O תקשורת: השפעה אפסית (ראיות מסקירה אחת באיכות גבוהה)

O כושר הבעה: השפעה אפסית (ראיות מסקירה אחת באיכות גבוהה)

O הבנת הנשמע: השפעה אפסית (ראיות מסקירה אחת באיכות גבוהה)

+ קוגניציה (הכרה): השפעה אפסית (ראיות מסקירה אחת באיכות גבוהה)

O מוטוריקה: השפעה אפסית (ראיות מסקירה אחת באיכות גבוהה)

רגישות חברתית/התמודדות עם אתגרים: אין ראיות זמינות

משחק: אין ראיות זמינות.

התנהגות מותאמת מצב: אין ראיות זמינות

תוצאה כללית: אין ראיות זמינות

חינוך ומעורבות:

מוכנות ללמידה/ בית ספר: אין ראיות זמינות

כישורי למידה:  אין ראיות זמינות

איכות חיים: אין ראיות זמינות

מעורבות חברתית: אין ראיות זמינות

רווחת המשפחה:

אסטרטגיית תקשורת ואינטראקציה עם המטפל: אין ראיות זמינות

תחושת רווחה חברתית רגשית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של המטפל: אין ראיות זמינות

רווחה כלכלית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של הילד:  אין ראיות זמינות

___________________________________

AAC – תקשורת משלימה ואלטרנטיבית: + + + + + ? ? ?

מספר ביקורות שיטתיות: 3

מאפייני ליבה של אוטיזם:

מאפיינים כלליים של האוטיזם:  אין ראיות זמינות

? תקשורת חברתית: השפעה לא עקבית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה ואחת בינונית)         

התנהגויות, מוגבלויות ותחומי עניין החוזרים על עצמם: אין ראיות זמינות

ויסות חושי: אין ראיות זמינות

התפתחות וכישורים קשורים

+ תקשורת: אפקט חיובי (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

כושר הבעה:    אין ראיות זמינות

הבנת הנשמע:  אין ראיות זמינות

קוגניציה (הכרה): אין ראיות זמינות

+ מוטוריקה: אפקט חיובי (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

+ רגישות חברתית/התמודדות עם אתגרים: אפקט חיובי (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

+ משחק: אפקט חיובי (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

התנהגות מותאמת מצב: אין ראיות זמינות

? תוצאה כללית: השפעה לא עקבית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

חינוך ומעורבות:

מוכנות ללמידה/ בית ספר: אין ראיות זמינות

+ כישורי למידה: השפעה חיובית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

איכות חיים: אין ראיות זמינות

מעורבות חברתית: אין ראיות זמינות

רווחת המשפחה:

אסטרטגיית תקשורת ואינטראקציה עם המטפל: אין ראיות זמינות

תחושת רווחה חברתית רגשית של המטפל: אין ראיות זמינות

? שביעות רצון של המטפל: השפעה לא עקבית (ראיות מסקירה אחת באיכות בינונית)

רווחה כלכלית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של הילד:  אין ראיות זמינות

_________________________________

תקשורת מסייעת: O

מספר ביקורות שיטתיות: 1

מאפייני ליבה של אוטיזם:

מאפיינים כלליים של האוטיזם: אין ראיות זמינות.

תקשורת חברתית: אין ראיות זמינות    

התנהגויות, מוגבלויות ותחומי עניין החוזרים על עצמם: אין ראיות זמינות

ויסות חושי: אין ראיות זמינות

התפתחות וכישורים קשורים:

תקשורת: אין ראיות זמינות

כושר הבעה: אין ראיות זמינות

הבנת הנשמע:  אין ראיות זמינות

קוגניציה (הכרה): אין ראיות זמינות

מוטוריקה: אין ראיות זמינות

רגישות חברתית/התמודדות עם אתגרים:  אין ראיות זמינות

משחק: אין ראיות זמינות

התנהגות מותאמת מצב: אין ראיות זמינות

O תוצאה כללית: השפעה אפסית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

חינוך ומעורבות:

מוכנות ללמידה/ בית ספר: אין ראיות זמינות

כישורי למידה:  אין ראיות זמינות

איכות חיים: אין ראיות זמינות

מעורבות חברתית:  אין ראיות זמינות

רווחת המשפחה:

אסטרטגיית תקשורת ואינטראקציה עם המטפל: אין ראיות זמינות

תחושת רווחה חברתית רגשית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של המטפל: אין ראיות זמינות

רווחה כלכלית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של הילד:  אין ראיות זמינות

__________________________________

טיפול בעזרת בעלי חיים

סקירות שיטתיות של טיפולים שונים בעזרת בעלי חיים: ?

מספר ביקורות שיטתיות: 2

מאפייני ליבה של אוטיזם:

מאפיינים כלליים של האוטיזם: אין ראיות זמינות

תקשורת חברתית: אין ראיות זמינות

התנהגויות, מוגבלויות ותחומי עניין החוזרים על עצמם: אין ראיות זמינות

ויסות חושי: אין ראיות זמינות

התפתחות וכישורים קשורים:

תקשורת: אין ראיות זמינות

כושר הבעה: אין ראיות זמינות

הבנת הנשמע:  אין ראיות זמינות

קוגניציה (הכרה): אין ראיות זמינות

מוטוריקה: אין ראיות זמינות

רגישות חברתית/התמודדות עם אתגרים: אין ראיות זמינות

משחק: אין ראיות זמינות

התנהגות מותאמת מצב: אין ראיות זמינות

? תוצאה כללית: השפעה לא עקבית (ראיות מ-2 סקירות באיכות נמוכה)

חינוך ומעורבות:

מוכנות ללמידה/ בית ספר: אין ראיות זמינות

כישורי למידה:  אין ראיות זמינות

איכות חיים: אין ראיות זמינות

מעורבות חברתית: אין ראיות זמינות

רווחת המשפחה:

אסטרטגיית תקשורת ואינטראקציה עם המטפל: אין ראיות זמינות

תחושת רווחה חברתית רגשית של המטפל:  אין ראיות זמינות

שביעות רצון של המטפל: אין ראיות זמינות

רווחה כלכלית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של הילד:  אין ראיות זמינות

________________________________

התערבויות בעזרת כלבים: ?

מספר ביקורות שיטתיות: 2

מאפייני ליבה של אוטיזם:

מאפיינים כלליים של האוטיזם: אין ראיות זמינות

? תקשורת חברתית: השפעה לא עקבית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה ואחת בינונית)

התנהגויות, מוגבלויות ותחומי עניין החוזרים על עצמם: אין ראיות זמינות

ויסות חושי: אין ראיות זמינות

פיתוח כישורים הקשורים לנושא:

תקשורת: אין ראיות זמינות

כושר הבעה:    אין ראיות זמינות

הבנת הנשמע:  אין ראיות זמינות

קוגניציה (הכרה): אין ראיות זמינות

מוטוריקה: אין ראיות זמינות

רגישות חברתית/התמודדות עם אתגרים:  אין ראיות זמינות

משחק: אין ראיות זמינות

התנהגות מותאמת מצב: אין ראיות זמינות

תוצאה כללית: אין ראיות זמינות

חינוך ומעורבות:

מוכנות ללמידה/ בית ספר: אין ראיות זמינות

כישורי למידה:  אין ראיות זמינות

איכות חיים: אין ראיות זמינות

מעורבות חברתית:  אין ראיות זמינות

רווחת המשפחה:

אסטרטגיית תקשורת ואינטראקציה עם המטפל: אין ראיות זמינות

תחושת רווחה חברתית רגשית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של המטפל: אין ראיות זמינות

רווחה כלכלית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של הילד:  אין ראיות זמינות

_______________________________

התערבויות בעזרת סוסים: ? ? ? ? ? O O O O +

מספר ביקורות שיטתיות: 3

מאפייני ליבה של אוטיזם:

מאפיינים כלליים של האוטיזם:  אין ראיות זמינות

O תקשורת חברתית: השפעה אפסית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

התנהגויות, מוגבלויות ותחומי עניין החוזרים על עצמם: אין ראיות זמינות

+ ויסות חושי: השפעה חיובית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

פיתוח כישורים הקשורים לנושא:

O תקשורת: השפעה אפסית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

כושר הבעה: אין ראיות זמינות

הבנת הנשמע:  אין ראיות זמינות

O קוגניציה (הכרה): השפעה אפסית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

? מוטוריקה: השפעה לא עקבית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

? רגישות חברתית/התמודדות עם אתגרים: השפעה לא עקבית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

משחק: אין ראיות זמינות.

O התנהגות מותאמת מצב: השפעה אפסית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

? תוצאה כללית: השפעה לא עקבית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה ואחת באיכות בינונית)

חינוך ומעורבות:

מוכנות ללמידה/ בית ספר: אין ראיות זמינות

כישורי למידה:  אין ראיות זמינות

? איכות חיים: השפעה לא עקבית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

? מעורבות חברתית: השפעה לא עקבית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

רווחת המשפחה:

אסטרטגיית תקשורת ואינטראקציה עם המטפל: אין ראיות זמינות

תחושת רווחה חברתית רגשית של המטפל:  אין ראיות זמינות

שביעות רצון של המטפל:  אין ראיות זמינות

רווחה כלכלית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של הילד:  אין ראיות זמינות

_________________________________

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

סקירות שיטתיות של טיפולים קוגניטיביים התנהגותיים: + + + + + + + + ?

מספר ביקורות שיטתיות: 4

מאפייני ליבה של אוטיזם:

? מאפיינים כלליים של האוטיזם: השפעה לא עקבית (ראיות מסקירה אחת באיכות בינונית)

+ תקשורת חברתית: השפעה חיובית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

התנהגויות, מוגבלויות ותחומי עניין החוזרים על עצמם: אין ראיות זמינות

+ ויסות חושי: השפעה חיובית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

התפתחות וכישורים קשורים:

+ תקשורת: השפעה חיובית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

כושר הבעה: אין ראיות זמינות

הבנת הנשמע:  אין ראיות זמינות

+ קוגניציה (הכרה): השפעה חיובית (ראיות מסקירה אחת באיכות נמוכה)

מוטוריקה: אין ראיות זמינות

+ רגישות חברתית/התמודדות עם אתגרים: השפעה חיובית (ראיות מ-2 סקירות באיכות נמוכה)

משחק: אין ראיות זמינות

+ התנהגות מותאמת מצב: השפעה חיובית (ראיות מ-2 סקירות באיכות נמוכה)

תוצאה כללית: אין ראיות זמינות

חינוך ומעורבות:

+ מוכנות ללמידה/ בית ספר: השפעה חיובית (ראיות מ-2 סקירות באיכות נמוכה)

+ כישורי למידה: השפעה חיובית (ראיות מ-2 סקירות באיכות נמוכה)

איכות חיים: אין ראיות זמינות

מעורבות חברתית: אין ראיות זמינות

רווחת המשפחה:

אסטרטגיית תקשורת ואינטראקציה עם המטפל: אין ראיות זמינות

תחושת רווחה חברתית רגשית של המטפל:  אין ראיות זמינות

שביעות רצון של המטפל: אין ראיות זמינות

רווחה כלכלית של המטפל: אין ראיות זמינות

שביעות רצון של הילד: אין ראיות זמינות

____________________________________

לסיכום, זהו תקציר המאמר כפי שפירסמה כאן לפני שבוע אסתר דרומי,  פרופ’ בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל-אביב, קלינאית תקשורת בעלת ניסיון רב וחוקרת תקשורת, שפה ודיבור באוכלוסיות מיוחדות:

  1. תוכניות ABA אינטנסיביות השיגו תוצאות טובות, אבל התוצאות ממוקדות במטרות ספציפיות שבהן הילד תורגל.
  2. רק חלק מהתוכניות ההתפתחותיות הראו שיפור שניתן להוכחה. תוצאות טובות הושגו בעיקר בתוכניות שהתבססו על אסטרטגיות טיפול טבעיות וכללו שיתוף הורים.
  3. תוכניות NDBI  שהופעלו בבתי הילדים הראו תוצאות טובות ומוכללות לזמן ארוך, הן גם נבדקו בצורה מבוקרת.
  4. רק תוכנית סנסורית אחת (ASI) השיגה תוצאות ברורות של הפחתת גרייה, שיפור הרגלי למידה והשתתפות בקהילה.
  5. תרפיה במוזיקה עזרה לתקשורת בינאישית ושיפרה תחושת מיטביות ורווחה נפשית במשפחה.
  6. אפליקציות מחשב שונות הביאו לשיפור היכולת הקוגניטיבית ולא שיפרו תקשורת הדדית.
  7. תוכניות תקשורת תומכת חליפית (AAC) הביאו לתוצאות טובות בתחום התקשורת, ההתנהלות המוטורית, רמות המשחק ויכולת לימודית.
  8. בגיל בוגר תוכניות קוגניטיביות התנהגויות (CBT) הביאו לשיפור בתחום חברתי, חושי, תקשורת, חשיבה והסתגלות. בקבוצה זו נמנו תוכניות פרטניות וגם השתתפות בקבוצות חברתיות.
מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות