נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאלו"ט תערוך סדנאות לכוחות הביטחון למניעת פגיעה באוטיסטים

אלו”ט תערוך סדנאות לכוחות הביטחון למניעת פגיעה באוטיסטים

מחר יחל מבצע ההתרמה השנתי למען ילדים ובוגרים עם אוטיזם. לינק לתרומות - בכתבה

פגיעה של כוחות הביטחון והשיטור באנשים עם מוגבלות לא נראית, ובהם אוטיסטים, הפכה לצערנו לתופעה שכיחה. לשיא הגיעו הדברים בשנה החולפת, כאשר שוטר בעיר העתיקה ירה למוות באיאד אל חלאק, צעיר עם אוטיזם ממזרח ירושלים, לאחר שחשד שמדובר במחבל. מחבל הוא לא היה. הוא בסך הכל הלך ברגל למרכז היום שלו, ושילם על כך בחייו.

בעקבות האירוע הטראגי החליטו בעמותת אלו”ט לצאת עם תוכנית חדשה, שבאמצעותה יוכשרו אנשי אכיפה וכוחות הביטחון כיצד לנהוג נכון וזהיר יותר במפגשים בשטח עם אנשים על הרצף.

*****************************************************

ביום שני (מחר) יחל מבצע ההתרמה השנתי למען ילדים ובוגרים עם אוטיזם בהובלת אלו”ט והעמותה לילדים בסיכון. לתרומות הקליקו >>>> http://bit.ly/2LgXVkq

*****************************************************

“כוחות הביטחון צריכים לתת מענה לאוכלוסיות עם מוגבלות, וברוב המקרים הם לא מצליחים בכך”, אומרת לאתר ”שווים” יעל גבר, אחראית תחום חינוך והכשרות לכוחות הביטחון באלו”ט. “הלקויות של ילדים ובוגרים על הספקטרום האוטיסטי לא תמיד נראות לעין, כמו במקרה המצער של איאד ז”ל, או המעצר האלים של הצעיר החרדי עם האוטיזם על ידי שוטרים, ועוד מקרים רבים”.

כזכור, מספר ימים לאחר טרגדיית איאד אל חלאק העניק נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין חסות להקמת ועדה בין משרדית לשיפור הטיפול של כוחות הביטחון באנשים עם מוגבלות. לוועדה הוזמנו נציגים רבים, אך דווקא נציגי המשטרה והמשרד לביטחון פנים מיאנו להגיע. “ברגע שהמשטרה לא נמצאת בשולחנות העגולים, אז מה הטעם בכך?”, שואלת גבר. “הם אלה שאמורים לבצע את הפעולות שאנחנו דנים עליהן בשטח, ולצערי זה לא קורה. זה הפך את השולחנות העגולים מקול תרועה גדולה ואופטימית למשהו שלא יודעים אם תהיה לו בכלל השפעה”.

אז באלו”ט החליטו שהם לא מחכים למשטרה, והקימו בעצמם מערך הסברה ארצי. ההסברה נעשית באמצעות סדנאות, שבהן משתתפים אנשים של אלו”ט יחד עם נציגים של גופי ביטחון רבים. הבעיה היא, שוב, שהמשטרה – ארגון האכיפה הגדול מכולם – נמצאת עדיין מחוץ לתמונה.

בסדנאות מסבירים מה זה אוטיזם, מה מאפיין אנשים אוטיסטים, נותנים טיפים לזיהוי מהיר של אדם עם אוטיזם בשטח. “עד היום, למשל, המשטרה לא מבינה את הפטורים שניתנים לילדים ובוגרים עם אוטיזם מחבישת מסכות”, אומרת גבר. “רבים מהם עדיין נתקלים בקשיים רבים מול כוחות השיטור. יש לנו עוד דרך ארוכה לעבור, אך בסוף זה מצב של ווין וויין, כולנו נרוויח מכך. אני חושבת שהרבה פעמים יש לשוטרים יד קלה על ההדק, אך יחד עם זאת אני בטוחה שאף שוטר לא היה רוצה לדעת שהוא פגע באדם חסר ישע, אוטיסט, פגוע נפש או כל אדם עם מוגבלות. לכן, חשוב מאוד לשנות את השיח וההסברה”.

איאד אל חלאק ז”ל

בסדנאות, מספרת גבר, חושפים המשתתפים את המקרים האישיים שלהם ואת הקרבה שלהם לנושא האוטיזם. “הסטטיסטיקה היום אומרת שאחד מכל 100 ילדים בישראל הוא על הספקטרום”, היא אומרת, “ובמהלך השנים המספר הזה כנראה יילך ויגדל. רוב הסיטואציות היומיומיות של כוחות הביטחון הן ברמה היומיומית של לשים מסכה, לעבור בידוק ביטחוני, ואלו לא אמורות להגיע לכדי הסלמה”.

כעבודת הכנה לכתיבת הסדנא שוחחה גבר עם בחור שהקים את מערך ”אלק” בארה”ב. מדובר בכבאי, שהוא גם הורה לילד על הספקטרום, שהחל לפני 17 שנה בתהליך הסברה לכוחות הביטחון בנושא, על מנת להוריד את מספר מקרי האלימות מול אוכלוסייה זו. “זה פרויקט מדהים, ומה שמיוחד הוא שאנשי כוחות הביטחון וההצלה עצמם מעבירים את הסדנאות האלה. את ההוכחות רואים בשטח, והמספרים של האירועים ירדו משמעותית”.

הגיל השלישי וגם חנות אינטרנטית

בשנה הקרובה, לראשונה, מתכוונים באלו”ט להקצות משאבים גם לטיפול בנושא אנשים עם אוטיזם בגיל השלישי. “עד לאחרונה לא התמודדנו עם אנשים בגיל השלישי על הרצף, וההזדקנות מייצרת אתגרים חדשים”, אומרת אורנה דותן, מנהלת תוכנית הגיל השלישי באלו”ט. “ולכן נדרשת עבודה מעמיקה בתחום הזה. צריך להבין צרכים ומגמות, ולפתח פתרונות מתאימים”.

לדבריה, קיימות שאלות רבות שיש לבחון, למשל כיצד תיראה הזיקנה של אוטיסטים ובמה היא שונה מזיקנה אצל אוכלוסייה רגילה; האם יש שוני בין זיקנה אצל אוטיסטים לבין אנשים אחרים עם צרכים מיוחדים; וכמובן יש את השאלה הגדולה איך בונים מסגרות מותאמות לצרכים המשתנים של אוכלוסיית האוטיסטים המזדקנים.

סבוני פאזל (סמל האוטיזם) של אלו”ט

“החזון שלנו הוא ליצור תנאים מכבדים המאפשרים התבגרות וזיקנה בכבוד בבתים לחיים ובקהילה”, אומרת דותן. “השנה נצא עם שני מודלים במסגרת פיילוט בתים לחיים של אלו”ט. אלו”ט תהיה חוד החנית ברמה הארצית, ופירות המודלים יהוו בסיס להמשך ההתאמה של מערך השירותים ברמה הלאומית”.

פאזל של אלו”ט

ויש עוד משהו נחמד שבעמותה עומדים לעשות בפעם הראשונה, וזה להקים חנות אינטרנטית שתמכור מוצרים הקשורים לאוטיזם, וזאת לטובת גיוון מקורות ההכנסה של אלו”ט. “בתפיסת העולם העכשווית של עמותות וארגונים חברתיים, יש חשיבות גדולה לפיתוח מקורות הכנסה עצמאיים”, מסבירה עדית יערון, האחראית על הפרויקט, “על מנת לגוון את מקורות ההכנסה ולהוריד את התלות של הארגונים בפילנתרופיה ותרומות. המודל היום הוא ‘תקנה ותעשה משהו טוב’. למעשה, אנחנו הולכים לייצר מוצרים מדליקים, מעוצבים ברמה הגבוהה ביותר, ולמכור במסגרת החנות שלנו. הכוונה היא לייצר מוצרים שאנשים ירצו לקנות גם ללא קשר לתרומה”.

החנות האינטרנטית תישא את המסר של העמותה “להכיר. לקבל. לשלב”. לכל המוצרים יהיה חיבור אישי לתחום האוטיזם, בין אם הם ייעשו על ידי אנשים על הרצף או יעוצבו על ידי בני משפחה. לדוגמה, פאזלים שמאפיינים את האוטיזם, סבונים, תכשיטים ועוד. החנות צפויה להיפתח במהלך השנה הקרובה.

*****************************************************

ביום שני (מחר) יחל מבצע ההתרמה השנתי למען ילדים ובוגרים עם אוטיזם בהובלת אלו”ט והעמותה לילדים בסיכון. לתרומות הקליקו >>>> http://bit.ly/2LgXVkq

*****************************************************

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות