נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים



ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיחדשותעכשיו תורנו ההורים להתגייס למען מורי החינוך המיוחד

עכשיו תורנו ההורים להתגייס למען מורי החינוך המיוחד

כולנו צריכים לדרוש לחסן מיד את צוותי ההוראה של החינוך המיוחד. אורן הלמן בטור אורח

מאת אורן הלמן

החינוך המיוחד פועל כסדרו כמעט לכל אורך משבר הקורונה, ובצדק. מוצדקת התעקשותו של שר החינוך יואב גלנט להמשיך ולהפעיל את הגנים ובתי הספר של החינוך המיוחד לאורך הסגרים האחרונים, גם כאשר התחלואה נמצאת בעלייה חדה. לילדי החינוך המיוחד צרכים ייחודיים, והמערכת מבינה שעליה לעשות מאמצים יוצאי דופן כדי לעזור להם ולמשפחותיהם לצלוח את ימי המגפה.

לא פעם השוו בשנה האחרונה – שוב, בצדק – בין צוותי הרפואה, המגיעים יום יום לבתי החולים לטפל בנדבקים, בחולים ובמונשמים, לבין צוותי ההוראה בחינוך המיוחד, שמתייצבים מדי יום בגנים ובבתי הספר כדי לתת מענה לתלמידיהם. גם אלה וגם אלה מבינים את האחריות שיש להם כלפי מי שנזקקים להם. גם אלה וגם אלה מסכנים במודע את בריאותם שלהם, וגם של קרוביהם, כדי לסייע לחלשים מהם.

עם הגעת החיסונים הראשונים לארץ היה ברור לכולם כי צוותי הרפואה צריכים להיות בעדיפות ראשונה לקבל אותם, מכיוון שרק כך יוכלו להמשיך לתת טיפול מיטבי לחולים הפוקדים בהמוניהם את בתי החולים. רק כאשר האחיות והרופאים יהיו מוגנים בעצמם מהנגיף המסוכן, ניתן יהיה להמשיך במלאכת הטיפול והחיסון של אזרחי המדינה.

אותו עיקרון, אומר ההיגיון הפשוט, צריך להתקיים לגבי הגננות והמורים של החינוך המיוחד. כולם מבינים את המשמעות הייחודית של עבודתם בזמן המשבר. עובדה, בזמן ששאר מערכת החינוך סגורה ועוברת ללימודים מרחוק בלבד, הממשלה מתעקשת להחריג את החינוך המיוחד ולהמשיך לדרוש מהצוותים להגיע ללמד.

משום מה, מה שכל כך מובן לגבי רופאים ואחיות, איננו מובן לגבי מורים וגננות בחינוך המיוחד. כבר כמה שבועות שמזכ”לית הסתדרות המורים יפה בן דוד דורשת לחסן את צוותי ההוראה בעדיפות גבוהה, ובפרט את צוותי החינוך המיוחד. אם נגן על בריאותם, היא מסבירה, נגן גם על בריאות תלמידי החינוך המיוחד, וגם נוכל לקיים שגרת לימודים טובה יותר.

מה שהבינו לגבי צוותי הרפואה, לא הבינו לגבי צוותי החינוך המיוחד

אלא שדרישתה נפלה על אזניים ערלות. לפני כעשרה ימים, כשהבינה שאיש לא באמת מקשיב לה, הכריזה סכסוך עבודה. בינתיים, יחל הלילה בחצות הסגר השלישי, והיחידים שאמורים להמשיך להגיע ללימודים הם תלמידי ומורי החינוך המיוחד. אתמול ביקשה בן דוד מהמורים להחזיק מעמד עד יום שלישי הבא, אז – כך רמזה – תוכל להשבית גם את החינוך המיוחד כהמשך לסכסוך העבודה.

לא צריך לחכות לשלישי הבא. עכשיו כולנו – ההורים לילדים בחינוך המיוחד – צריכים לדרוש מהממשלה לחסן לאלתר את צוותי ההוראה של החינוך המיוחד. לא רק כי זה יבטיח את השארת בתי הספר והגנים פתוחים, אלא כי זה צודק. זה נכון. זה מגיע למורים ולגננות של הילדים שלנו.

נכון, פעמים רבות אנחנו לא רואים איתם עין בעין. זה מובן. מטבע הדברים ההורים ממוקדים בעיקר בטובת הילד שלהם, המורים הם חלק ממערכת שיש בה כללים ונהלים. אבל הפעם שני הצדדים חייבים לשלב ידיים יחד ולדרוש לתת להם עדיפות בחיסון. חובה עלינו להגן על צוותי ההוראה, ולהגן עליהם משמעו להגן על הילדים שלנו.

החשופים ביותר להידבקות

לצוותים בחינוך המיוחד יכולת התגוננות נמוכה יותר מפני הקורונה, בגלל מאפייני התלמידים. לפי הנחיות המדינה, הילדים פטורים מחבישת מסיכות בכל הגילאים. מטבע הדברים, המורים נמצאים במגע הדוק יותר איתם.  חלק מהתלמידים מתקשים יותר לשמור על כללי הזהירות מקורונה: מרחק והיגיינה. יש לעתים מקרים של התפרצויות, והצוות חייב להיות במגע פיזי. יש מקרים שנדרשת האכלה של תלמידים, גם החלפת בגדים.

בעצם, מלבד עובדי רפואה בתוך מחלקות הקורונה, צוותי ההוראה של החינוך המיוחד הם כנראה החשופים ביותר להידבקות. ואף על פי כן, כמעט כולם מגיעים מדי יום ללמד, למרות שאם היו רוצים היו יכולים להשתמש בשלל תירוצים ולהתחמק.   

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

אז בואו נתגייס הפעם למענם, ונדרוש לחסן אותם עכשיו, מיד. ויש כאן עוד מסר חשוב. אנחנו, כהורים, נראה שאנחנו מסוגלים לראות גם את הצרכים המיוחדים של הגננות והמורים של הילדים שלנו, ובכך גם נכיר להם תודה על מה שהם עושים בשבילנו.

________________________________________________________________________

אורן הלמן הוא אבא לילדה בחינוך המיוחד ומייסד דף הפייסבוק “סיכוי שווה” לשילוב אנשים עם מוגבלות בעבודה ובחברה

עוד בנושא:

מורים בחינוך המיוחד זועמים; יפה בן דוד רומזת לשביתה מיום שלישי הבא

ההסתדרות דורשת: לחסן מיד את 5,000 עובדי החינוך המיוחד ברשויות

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות