נושאים קשורים

בתם של ברוס וויליס ודמי מור: אני אוטיסטית

טלולה וויליס שיתפה את עוקביה באינסטגרם כי קיבלה את האבחון בקיץ האחרון. בפוסט חשוף היא צירפה סרטון מהילדות עם אביה: "תאמרו לי שאני אוטיסטית מבלי לומר לי שאני אוטיסטית"

כך תפגע העלייה בשכר המינימום בציבור גדול של נכים

מ-1 באפריל: עשרות אלפי נכים ייאלצו לשלם שכר גבוה יותר למטפלים זרים. יו"ר "נכה לא חצי בן אדם" אלכס פרידמן: "הם יצטרכו להוציא כסף מהכיס מדי חודש"

הסיבה מס’ 1 לתחלואה ומוגבלות בעולם: בעיות נוירולוגיות

כתב עת מדעי פירסם נתונים מבהילים: בשנת 2021 לכ-3 מיליארד אנשים בעולם הייתה בעיה כלשהי בתפקודי המוח. "קריאה דחופה להגדלת הטיפול המוקדם במצבים האלה"

נוסעים עם מוגבלות? מעתה תיהנו מהנחה מוגדלת בתחבורה ציבורית

ההנחה היא חלק מרפורמת "צדק תחבורתי" של משרד התחבורה. המסלולים המוזלים עשויים לחסוך לנוסעים עם מוגבלות בין 594 ל-3,660 שקלים בשנה



“מי שמכם לשפוט ילד בן 7?”: האב והבן שלא נכנעו לבריונות

דוד ואוריה יפרח הפכו לכוכבי טיקטוק לאחר שהשיבו למגיב שלעג: "המשקל העודף והדיבור הלא ברור הם מהסיבה הפשוטה שאוריה עם אוטיזם"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותגם בחדר החקירות, לאנשים עם מוגבלות יש זכויות

גם בחדר החקירות, לאנשים עם מוגבלות יש זכויות

איל שחל שוחח עם רפ"ק מיטל גרף, ראש תחום חקירות אנשים עם מוגבלויות במשטרת ישראל. זה מה שהוא למד

אין דבר מפחיד יותר מהבלתי ידוע. רוב האנשים, ובכללם אנשים עם מוגבלות, רואים תחנת משטרה בסדרות טלוויזיה, אבל לא נכנסים לתחנה הקרובה למקום מגוריהם אלא אם יש סיבה ספציפית לכך. מטרתי בכתבה זו היא לשפוך מעט אור על אחת מהתחנות החשובות בדרכו של אדם עם מוגבלות בתוך היקום המשטרתי הזה. יידע הקורא: בין אם עבר עבירה ובין שהוא קורבן עבירה, יש לאדם עם המוגבלות זכויות.

נניח, שאדם עם מוגבלות שכלית בא להגיש תלונה על כך שנפל קורבן להונאה. עבריינים חשבו שהוא פגיע כפליים בזמן סגרים של קורונה ורימו אותו. או שאדם עם מוגבלות תקשורתית נעצר לאחר שמשך את חברתו בשערותיה מבלי לדעת שזו עבירה שקרויה “תקיפה”.

עוברים את המודיעין בתחנה, את הבידוק – ומה הלאה? אני מנסה לדמיין את עצמי במקומו של השוטר מעבר לדלת. “אדם עם מוגבלות”, שם כללי מאוד, נכנס לתחנה. אחד זקוק לרמפה, שני – למתורגמן לשפת סימנים. אדם נוסף זקוק לעזרה בהבנת השאלות, ומי שיש לו נכות “שקופה” (שלא בולטת לעין) אולי זקוק לכך שהשוטר מולו יידע לזהות את הסימנים. לא פשוט לאדם עם המוגבלות ולא פשוט לשוטר.

רפ”ק עו”ד מיטל גרף, ראש תחום חקירות אנשים עם מוגבלויות במשטרת ישראל, מתקנת אותי. “הקושי העיקרי שלנו,” היא אומרת, “הוא באי דיווח על פגיעות מכל הסוגים. אנו לומדים ממחקרים ומסקרים כי אנשים עם מוגבלות נרתעים מלהגיע למשטרה ולדווח על פגיעה בהם מסיבות שונות: הטירחה בהגשת התלונה (היום ניתן להגיש תלונה מקוונת באמצעות האינטרנט), החשש שלא יאמינו להם, החשד שלא יטפלו בזה ולא יעשו עם זה דבר וכו׳. אנו שואפים שייתנו בנו אמון ויחשפו פגיעות על מנת שתהיה לנו את ההזדמנות לטפל”.

רב פקד עו”ד מיטל גרף

השלב הבא, אם כך, הוא חקירה. המטרה, היא אומרת לי, היא חקר האמת. לדעת מה קרה, איפה, מתי. זה לא כל כך פשוט כפי שזה נשמע. תפקידו של החוקר הוא לעזור לאדם עם המוגבלות לספק את הגירסה שלו למה שקרה, גירסה מלאה ומדויקת, עם התחלה, אמצע וסוף. זו ההזדמנות של האדם לספר בקולו שלו את הסיפור שלו.

אבל נניח שאני, אוטיסט שלא מדבר, מגיע לחקירה. אילו התאמות אני אקבל?

רפ”ק גרף עונה: “אנחנו מגלים גמישות רבה בהתאם לצורך. אם לאדם יש קושי בלדבר והוא מסתייע באמצעי תקשורת חלופי, עדותו תיגבה באמצעות כלי תקשורת זה. בעבירות מסוימות עדותו תיגבה על ידי חוקר מיוחד שהוא עובד סוציאלי בסביבה ‘רכה’ יותר. יש לו זכות למלווה והמגבלות שלו יילקחו בחשבון לגבי אמינותו. לדוגמה, אם בשל מגבלה מסוימת אין לו יכולת ליצור קשר עין, תתווסף לתיק חוות דעת בנושא, ועובדה זו, המעידה בדרך כלל על חוסר אמינות, לא תיזקף לרעתו”.

החוויה של אדם עם מוגבלות בתחנת משטרה היא בוודאי חוויה קשה יותר מהרגיל, כי רובנו חשים ממילא פגיעים יותר מהרגיל. יותר ויותר אנשים עם מוגבלות מגיעים לחקירה לאחר חוויה טראומטית אחרת – מעצר. כיצד אתם מנסים לעזור לאותו אדם להתגבר על הקושי הנפשי?

“בשש עשרה תחנות משטרה בישראל הוקמו מחלקי משפחה, ואנו שואפים להקים מחלקים כאלה בכל הארץ. במחלקי המשפחה השוטרים לא לובשים מדים, ובחלק מהם הכניסה נפרדת. כחלק מהצוות יש עובד סוציאלי שהוא שוטר, ולאדם עם מוגבלויות מסוימות יש זכות למלווה בזמן התלונה ועוד”.

האם יש הבדל בין החקירה של אדם עם מוגבלות כקורבן, כעד או כחשוד?

“יש הבדל בין חקירה של קורבן עד או חשוד. אוטיסט החשוד בעבירה ייחקר על ידי חוקר מיוחד שהוא עובד סוציאלי בהכשרתו ואינו שוטר. קורבנות ועדים ייחקרו על ידי חוקר מיוחד רק בעבירות מסוימות”.

שמעתי אותה מרצה על הנושא. אודה ולא אבוש: דמעות ניקוו בעיניי כשסיפרה כיצד נלחמה אחת מהחוקרות על השלמת עדותה של מתמודדת נפש, שהייתה נסערת מדי ולא הצליחה לספק את הפרטים המדויקים לתלונה. היא הזמינה את האישה, שוב, ביום אחר.

לסיום, לא התאפקתי. שאלתי אותה על הפרשה שהותירה פצע בלבי, וגם בלבות אנשים אחרים שהם אוטיסטים או הוריהם. הפרשה מכונה “ההאקר מאשקלון”, והיא זכתה לפרסום רב. מדובר בנער מוכשר מאוד במחשבים, שניצל את כישוריו לפריצה לאתרים רגישים בארה”ב ולשאר מעשים שהוא חשב שהם משעשעים מאוד, והאף.בי.איי חשב שפחות. הנער, שכיום מרצה עונש מאסר ארוך, נחקר כמה פעמים, וגם עבר מבדקים של אנשי מקצוע.

הזכרת בהרצאה שלך את ההאקר מאשקלון. אמרת, לדעתי בצדק רב, שעל אף שהוא אינטליגנטי ומתבטא היטב, הוא לא הבין את חומרת מעשיו. האם מסקנה כזו נכללת בדו”ח שאתם מעבירים לתובע המשטרתי, כחלק מהאמת של אותו אדם?

“אני חוזרת על הדברים שאמרתי. בעת גיבוש עמדה באם להעמיד לדין או לא נשקלים שיקולים רחבים ורבים, בהם מה הערך ההרתעתי שבהגשת כתב האישום. מידת ההבנה של הצד הפוגע את מעשיו בהחלט נלקחת בחשבון. ראוי להדגיש שעצם המגבלה לא מהווה הגנה מפני העמדה לדין, וגם אם אדם מסוים לא מבין את חומרת מעשיו, אין זה אומר שהוא לא מודע לזה שהמעשה שעשה הוא אסור ויש לתת עליו את הדין”.

בשלב זה, חלק מהקוראים, שהם צופים נאמנים בסדרות משטרה, ודאי שואלים: ואיפה עורך הדין של האדם עם המוגבלות? ובכן, חשוב לדעת שלאדם הנחקר מותר להסתייע במלווה, אבל לעורך הדין שלו אסור לנכוח בחקירה. אם אתם חשים שאתם זקוקים לעורך דין, צרו איתו קשר לפני החקירה, או כשייאמר לכם בתחילת החקירה שאתם זכאים לעורך דין.

ומה השלב הבא? החוקרים ימשיכו לאסוף ראיות ועדויות, ועם השלמת החקירה ישלחו את הממצאים לתובע המשטרתי או לפרקליט. הוא יבדוק את החומרים ויחליט על העמדה לדין או על סגירת החקירה.

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

אני מודה לרפ”ק מיטל גרף ולערן, דובר אגף החקירות במשטרת ישראל, שעזרו לי לפתוח דלת לעצמי ולקוראיי לעולם הזה של עבודה משטרתית, שדרכיו וחוקותיו לא תמיד ברורים במבט מבחוץ. לזכותם ייאמר שלאחר שהסברתי מהי המוגבלות שלי (אני בקושי מדבר), רפ”ק גרף התראיינה בכתב והתשובות שלה היו מהירות כאילו שוחחנו פנים אל פנים.

אדם עם מוגבלות, ששואף לחיות חיים מלאים בקהילה, לצאת מביתו למרחב הציבורי, ללמוד, לעבוד, לבלות, לקנות – עלול להיקלע שלא בטובתו למצב בו הוא קורבן של עבירה בגלל מוגבלותו, או עובר עבירה שהרקע שלה הוא מוגבלותי. כלומר, העבירה נובעת לחלוטין מתפיסות לא נכונות של מצב, שמוכתבות על ידי המוגבלות. והוא, מבוהל כולו, נכנס לעולם בלתי מוכר. הייתי רוצה שתזכרו מהכתבה הזו שלאנשים עם מוגבלות יש זכויות גם בחדר החקירות, וישנם גם שוטרים שהנושא קרוב ללבם והם מוכנים לעזור. ביד המושטת הזו כדאי להיעזר.

יליד 2001, מתל אביב. מסיים תואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה באמנות ומשפט ציבורי. מאובחן כאוטיסט בתפקוד נמוך עם דיספרקסיה (קושי נוירולוגי בביצוע פעולות), שפוגעת בדיבור. מתבטא בהקלדה מגיל צעיר. צייר ששתי תערוכות מאחוריו. כותב שירים שחלקם הולחנו.

כתבות אחרונות