נושאים קשורים

הסיבה מס’ 1 לתחלואה ומוגבלות בעולם: בעיות נוירולוגיות

כתב עת מדעי פירסם נתונים מבהילים: בשנת 2021 לכ-3 מיליארד אנשים בעולם הייתה בעיה כלשהי בתפקודי המוח. "קריאה דחופה להגדלת הטיפול המוקדם במצבים האלה"

נוסעים עם מוגבלות? מעתה תיהנו מהנחה מוגדלת בתחבורה ציבורית

ההנחה היא חלק מרפורמת "צדק תחבורתי" של משרד התחבורה. המסלולים המוזלים עשויים לחסוך לנוסעים עם מוגבלות בין 594 ל-3,660 שקלים בשנה

“מי שמכם לשפוט ילד בן 7?”: האב והבן שלא נכנעו לבריונות

דוד ואוריה יפרח הפכו לכוכבי טיקטוק לאחר שהשיבו למגיב שלעג: "המשקל העודף והדיבור הלא ברור הם מהסיבה הפשוטה שאוריה עם אוטיזם"

סטארט-אפ ישראלי פרץ דרך לטיפול באנדומטריוזיס

חברת גייניקה פיתחה תרופה חדשה שהוכחה בניסויים כבעלת פוטנציאל מבטיח לטיפול במחלה, שתוקפת למעלה מ-200 מיליון נשים ברחבי העולם



רמב”ם ישלם 10 מיליון לצעירה שנולדה עם תסמונת נדירה

בית המשפט פסק כי לבית החולים אחריות על הנזקים שנגרמו לה – בהם מום לב ומוגבלות קוגניטיבית – ושהיה צריך לפעול להפסקת ההיריון
ראשיאוטיזםהשופטת מתריעה: להאקר האוטיסט היו ניסיונות אובדניים בכלא

השופטת מתריעה: להאקר האוטיסט היו ניסיונות אובדניים בכלא

שופטת השלום רבקה גלט מתחה ביקורת על התנהלות שב"ס: "אין להם ידע כיצד להתנהל עם אסירים אוטיסטים"

“בינתיים”, כתבה שופטת בית משפט השלום ברמלה רבקה גלט על האסיר האוטיסט, “ניתן להתרשם כי מצבו בכלא אינו שפיר, הוא מרבה להיענש וביצע מספר לא מבוטל של ניסיונות אובדניים”.

אתם מכירים את הנאשם כ”האקר מאשקלון”, נער אוטיסט שהטיל חיתתו על מוסדות בארה”ב, היתל גם באף.בי.איי, ונשפט בישראל לשבע שנות מאסר. כיום, הוא כבר בגיר. בגיל עשרים ושתיים, הוא כבר החליט שהסבל בחייו רב מדי וניסה להתאבד שלוש פעמים. שלא בטובתו, הפך “ההאקר האוטיסט” לאבן הבוחן של שילוב במקום הקשה ביותר מבחינה חברתית – בית הכלא. המערכת מסרבת לשחרר אותו בשל חומרת העבירות, אבל מצד שני איננה מסוגלת לטפל בו בגלל חוסר הבנה של מוגבלותו.

בפסק דין חדש מבקשת השופטת גלט להעניק לו את ההתאמות שיהפכו את חייו לנסבלים יותר.

הנה העובדות, שהצדדים לא חולקים עליהן: “בוקר טוב!” אמר מפקד האגף לאסיר. בתגובה, האסיר שהיה כבול למיטתו בידיו וברגליו, ירק עליו ופגע בפניו.

“זו תקיפת עובד ציבור בעת מילוי תפקידו,” אמרה התביעה. עבירה חמורה, שדינה עד שלוש שנות מאסר. לפי התביעה, ההאקר האוטיסט התכוון לגרום לסוהר תחושת עלבון והשפלה. התביעה דרשה שהוא ירצה את העונש החדש בנוסף לעונש המאסר הקודם שלו, שהוא שבע שנים.

ההאקר מאשקלון. צילום מסך

רגע, אמר עו”ד ביילין, מטעם ההאקר, שאלתם את עצמכם באילו נסיבות זה קרה? “הנאשם קיבל את הזכות לומר את דברו האחרון…ואמר כי העבירה בוצעה כיוון שהיה כבול, וסבל מאוד. כשנתבקש לפרט, אמר שלא ישן כל הלילה, שהמזרון שנכבל אליו היה מסריח מריח של שתן, האזיקים היו חזקים, והדבר נמשך על פני שתים עשרה שעות” (מתוך פסק הדין).

בפני בית המשפט הייתה מונחת חוות דעת, שלפיה ההאקר האוטיסט סובל מהפרעת ויסות חושי. עכשיו, תארו לעצמכם כמה הוא סבל, יותר מאסיר אחר, מהכפיתה, מהאיזוק, מריח השתן, ממגע המזרון רווי השתן בעורו. זו חוויה קשה לכל אדם, אבל אצל אדם בעל רגישות מוגברת היא הופכת לעינוי שהגוף והנפש לא עומדים בו. השתוללות היא תגובה הגיונית לחלוטין במצב הנורא בו היה נתון. בית המשפט הבין היטב את הנקודה הזו וקבע, שבנסיבות אלה, אין לפרש את היריקה כנובעת מכוונה להשפיל את הסוהר, “אלא כמעשה שנתן ביטוי לתסכול והיעדר היכולת של הנאשם להתמודד עם כבילתו, בשל היותו לוקה באוטיזם ובתסמונת וויסות חושי”.

ההאקר האוטיסט עצור מאז מרץ 2019. עד סוף 2019 נחשב כאסיר פסיכיאטרי ונענש בחומרה שוב ושוב. הסוהרים לא הבינו שתגובותיו האימפולסיביות נובעות מרגישותו העצומה. אז, בעקבות המלצת בית המשפט העליון, הועבר לתא לבדו. הנימוק היה שהוא מתקשה להבין את הסביבה ולהסתגל לשינויים.

ב-4.2.2020, בעקבות עתירה שהגיש, מתח השופט א’ יעקב ביקורת על שירות בתי הסוהר, שאין לו נוהל מוסדר לטיפול באסירים אוטיסטים. הוא אף כתב שיש להתאים נוהל כזה באופן פרטני, כי לכל אוטיסט פרופיל ייחודי משלו, צרכים משלו.

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

השופטת גלט מאזכרת את דבריו ומוסיפה: “למקרא פסק הדין בעתירה, עולה בבירור שאין די ידע בשב”ס כיצד להתנהל עם אסירים הלוקים באוטיזם, ולמרבה הצער התוצאה בעניינו של הנאשם היא נקיטת צעדים מחמירים ונוקשים כלפיו, שלא זו בלבד שאינם מותאמים, אלא יש בהם כדי להגביר את מצוקתו”.

בסופו של דבר השופטת סירבה להוסיף לעונשו של ההאקר וקבעה שהוא ירצה את המאסר בגין תקיפת הסוהר בחופף לעונש הנוכחי, וחלקו יישאר כמאסר על תנאי.

יליד 2001, מתל אביב. מסיים תואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה באמנות ומשפט ציבורי. מאובחן כאוטיסט בתפקוד נמוך עם דיספרקסיה (קושי נוירולוגי בביצוע פעולות), שפוגעת בדיבור. מתבטא בהקלדה מגיל צעיר. צייר ששתי תערוכות מאחוריו. כותב שירים שחלקם הולחנו.

כתבות אחרונות