נושאים קשורים

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה

נפגעתם במלחמה? הכשרות בהייטק מחכות לכם בעלות סמלית בלבד

מפעל הפיס, איכילוב, סיסקו וחברות מובילות נוספות משיקים קורסים טכנולוגיים לנפגעי "חרבות ברזל" במסגרת פרויקט "שווים בתעסוקה". כל הפרטים בכתבה

“החיים הם מתוקים. כל דבר שיש לנו, אנחנו צריכים להעריך”

אלישע מדן איבד את שתי רגליו במלחמה, אבל הוא ממש לא מתכוון לשקוע בדיכאון: "אני מתענג על כוס מים, כלום לא מובן מאליו". צפו בסרטון המרגש
הסתדרות 480-100

ביטוח לאומי: 131,666 שורדי שואה זכאים כיום לקצבאות

רגע לפני יום השואה, פרסם ביטוח לאומי נתונים עדכניים שמעלים דאגה עמוקה לגורלם של מי שעברו את הנורא מכל. מעל 40 אלף שורדים מקבלים השלמת הכנסה, ו-70% מהם מקבלים קצבת סיעוד
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותיש לכם מוגבלות ואתם חולמים על פוליטיקה? זה המחקר בשבילכם

יש לכם מוגבלות ואתם חולמים על פוליטיקה? זה המחקר בשבילכם

מחקר בריטי חדש: מצביעים נוטים לתפוס מועמדים פוליטיים עם מוגבלות כבעלי יכולת, כנים ואכפתיים יותר

בישראל, כמו בעולם, מתקיים תת-ייצוג של אנשים עם מוגבלות בפוליטיקה. דבר זה עשוי לנבוע מכמה גורמים, ובהם חשש שהבוחרים עשויים לתפוס מועמד פוליטי עם מוגבלות באופן סטריאוטיפי כחלש או פגיע יותר. אלא שמחקר בריטי חדש, שפורסם ב-Frontiers in Political Science, דווקא מצא כי מצביעים נוטים לתפוס מועמדים פוליטיים עם מוגבלות כבעלי יכולת, כנים ואכפתיים יותר.

כדי ליצור רושם על אחרים, ובהיעדר מוטיבציה ומשאבים לחפור מתחת לפני השטח, בני אדם נוטים להשתמש בסטריאוטיפים של קבוצות חברתיות כבסיס למידע. אנו עושים זאת גם בהקשר הפוליטי. “סטריאוטיפים יכולים לשמש קיצורי דרך למידע”, אומרת ד”ר סטפני רהר מאוניברסיטת סטרטקלייד בגלגזו, סקוטלנד, שערכה את המחקר. “להיות מודע לאופן שבו סטריאוטיפים והנחות יכולים להשפיע על אמונותיו של האדם עשוי לעזור לבוחרים לקבל החלטות מכוונות יותר”.

רהר מתארת ​​שני סוגים של סטריאוטיפים שעשויים להשפיע על תפיסת הבוחרים לגבי מועמדים עם מוגבלות: סטריאוטיפים תכונתיים וסטריאוטיפים אודות יכולת ואמונות פוליטיות של מועמדים. סטריאוטיפים של תכונות פועלים אם הבוחרים תופסים מועמדים עם מוגבלות כחלשים או פגיעים יותר, אך גם כאמיצים או מעוררי השראה. סטריאוטיפים של מסוגלות ואמונות פועלים אם המצביעים עשויים לתפוס מועמדים עם מוגבלות כעסוקים יותר בבריאות ובזכויות מיעוט, ופחות עוסקים בענייני ביטחון, למשל.

כדי לחקור את תפיסת הבוחרים לגבי מועמדים עם מוגבלות, סקרה רהר 1,500 משתתפים בריטים. בסקר המקוון הוצגו למשתתפים תיאורים של שני מועמדים פיקטיביים, והם התבקשו להעריך אותם בכמה מימדים. התיאורים נתנו מידע רקע על המועמדים: מין, גיל, רקע אתני, מקצוע, שנות פעילות פוליטית וניסיון קודם בתפקיד הנבחר. בנוגע למועמד אחד לא הזכירו שום נכות, ולגבי השני בחרו אחת משלוש מוגבלויות נבחרות: שיתוק מתחת למותניים, עיוורון או חירשות.

בריסקו קיין (מימין), אוטיסט שנבחר לסנאט בארה”ב. צילום מפייסבוק

אחרי ניתוח התוצאות הגיעו החוקרים למסקנה כי בסך הכל המצביעים לא מיישמים סטריאוטיפים של תכונות שליליות, כגון חוסר יכולת וחולשה, כאשר הם מעריכים מועמדים עם מוגבלות. הבוחרים דווקא תופסים אותם כאכפתיים יותר, עם הבדל של בין 4% ל -6% ממועמדים שאינם נכים, ויותר כנים, עם הבדל ל בין 3% ל-5%.

הממצאים מצביעים גם על כך שההשפעות של סטריאוטיפים מסוג מסוגלות ואמונות גדולות מהשפעות של סטריאוטיפים תכונתיים. באופן ספציפי, הבוחרים תופסים מועמדים עם מוגבלות כעסוקים יותר בזכויות מיעוטים, בריאות ורווחה חברתית, עם הבדל של בין 4% ל -12% ממועמדים ללא נכות. מעניין שמועמדים עם מוגבלות נתפסו כשמאלנים יותר, עם הבדל של בין 3% ל -5%.

“המחקר מציע כי המצביעים רואים באנשים עם מוגבלות כבעלי מסוגלות גבוהה למלא את משימותיהם כנבחרים”, אומרת רהר. ”למעשה, נראה כי חוויית הנכות נתפסת אפילו כנכס בחלק מתחומי המדיניות, כולל ביטוח לאומי ובריאות”.

לדברי רהר, “הממצא כי המצביעים אינם תופסים מועמדים עם מוגבלות ככשירים פחות מאשר מועמדים שאינם מוגבלים הוא חיוני מאוד עבור ממשלות ומפלגות פוליטיות, כמו גם לפוליטיקאים שאפתנים עם מוגבלות”.

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

אז עולה השאלה אם המצביעים אינם תומכים פחות במועמדים מכיוון שיש להם מוגבלות, מה מונע מהם להגיע לעמדות כוח פוליטיות? רהר מעריכה שכאןנכנסים לתמונה גורמים כמו חוסר נגישות, חוסר בתמיכה כספית להתאמות סבירות, ואולי גם היסוס במפלגות למנות אנשים עם מוגבלות כמועמדים”.

בכל מקרה, אם אתם ישראלים עם מוגבלות שחולמים להיכנס לחיים הפוליטיים אך חוששים, אולי כדאי שתיקחו בחשבון את המחקר הזה.

למחקר המלא

 
 
מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות