נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויות8 טכנולוגיות נגישות שיכולות לעשות את החיים שלכם קלים יותר

8 טכנולוגיות נגישות שיכולות לעשות את החיים שלכם קלים יותר

AirPods בשירות לקויי שמיעה, רמקול של אמזון ללקויי ראייה, XBOX מונגש לנכים ועוד פיתוחים נגישים ומסקרנים

נכון לשנת 2021, יותר ממיליארד בני אדם ברחבי העולם מתמודדים עם מוגבלות – כך עולה מנתוני ארגון הבריאות העולמי. ככל שהביקוש למכשירי עזר מצד אוכלוסייה זו גובר, יותר ויותר חברות בענף הטכנולוגיה, וגם סטארט אפים, מפתחים מכשירים ותוכנות המונגשים במיוחד לאנשים עם מוגבלויות ומיועדים לסייע להם. ביו חברות אלה ניתן למצוא את הגדולות ביותר בעולם, דוגמת גוגל, מייקרוסופט, אפל ואמזון.

לפניכם שמונה מכשירים ופיתוחים נבחרים שיוצרו עבור אנשים עם מוגבלויות, או שעברו התאמות מיוחדות בשבילם. אתם מוזמנים לקרוא ולהכיר את הטכנולוגיות החדשות שעשויות לסייע גם לכם להתמודד טוב יותר עם אתגרי היומיום.

זה לא רק AirPods, זה גם מכשיר שמיעה

לא כולם יודעים, אבל AirPods, האוזניות האלחוטיות המפורסמות של אפל, יודעות להיות גם מכשיר שמיעה, הודות לתכונת ההאזנה בזמן אמת שלהן. למעשה, חברת הענק ייעדה את התכונה הזו לאוכלוסיית לקויי השמיעה.

איך עובדים עם זה? נכנסים ל”הגדרות” (Settings) במכשיר האייפון, לוחצים על “מרכז הבקרה” (Control Center), נכנסים ל”בקרות מותאמות אישיות” (Custom Controls) ומפעילים את תכונת ה”שמיעה” (Hearing) באמצעות המתג הירוק. עכשיו הפעלתם את יישום ההאזנה בזמן אמת. זה הזמן לחבר את האוזניות לאייפון, ללחוץ על מרכז הבקרה (Control Center) ולבחור את כפתור “האזנה בזמן אמת” (Live Listen).

אייר פודס של אפל. גם מכשיר שמיעה

Xbox לשחקנים עם מוגבלות מוטורית

Xbox של חברת מייקרוסופט היא אחת מקונסולות המשחקים הפופולריות בעולם. בשביל שגם שחקנים עם מוגבלות מוטורית ייהנו ממנה, פיתחה החברה את בקר ה- Xbox Adaptive. הבקר נראה כמו קופסה לבנה מלבנית עם שני כפתורים שחורים גדולים, הניתנים לתכנות מחדש, ולחצן היגוי קטן יותר.

בגב הבקר יש עשרות שקעים, אותם ניתן לחבר למתגים חיצוניים, כפתורים וג’ויסטיק. בקר ה-Xbox Adaptive הוא אלחוטי ויש לו סוללה נטענת מובנית, אך הוא יכול לעבוד גם עם חיבור USB קווי. ניתן להשתמש בבקר עם קונסולת Xbox One ו-Windows 10.

מגזין Time בחר ב-Xbox Adaptive כאחת מההמצאות הגדולות של 2018.

אקס בוקס של מייקרוסופט. גם למוגבלות מוטורית

הרמקול החכם של אמזון בשירות לקויי ראייה

ה-Echo Smart Speaker של אמזון הוא רמקול חכם פופולרי שהצרכן שולט בו באמצעות הקול, ללא צורך בשימוש בידיים. בדומה לסירי של אפל, כאשר האקו מחובר לאינטרנט הוא יכול לסייע במגוון משימות: לבצע חישובים בסיסיים, לקרוא סיפורים, להגדיר תזכורות ועוד – והכל באמצעות שימוש בהוראות קוליות.

כל התכונות הללו הופכות אותו לכלי אפקטיבי ביותר עבור אנשים עם מוגבלות בראייה. כך למשל, אדם עיוור יכול להשתמש באקו לביצוע שיחות, שליחה וקבלה של הודעות, השגת מידע מהאינטרנט, עריכת רשימת משימות, הדלקה וכיבוי של אורות ועוד.

מה שמייחד את אקו היא העובדה שהוא מבוסס על דיבור בלבד, ללא לחצני הפעלה בכלל. בנוסף, כדי לבצע פעולות רבות אין צורך לזוז או לשנות תנוחות – דבר חשוב ביותר עבור לקויי ראייה.

אקו סמארט ספיקר של אמזון. בשירות לקויי ראייה

כתוביות בזמן אמת ללקויי שמיעה

במטרה לסייע לאנשים לקויי שמיעה, ענקית הטכנולוגיה גוגל השיקה לאחרונה תוכנה המתמללת בזמן אמת כתוביות עבור פודקאסטים, סרטונים ואפילו מסרונים קוליים בטלפונים ניידים.

לאחר הפעלת התכונה “Live Caption”, התוכנה תזהה את התוכן הקולי המושמע בטלפון ותתחיל להציג באופן אוטומטי כתוביות על המסך. בשלב זה התוכנה אינה תומכת בעברית (ניתן להשתמש בכתוביות באנגלית), ובכל מקרה יש צורך בחיבור לאינטרנט כדי שהיא תעבוד.

Live Caption זמינה כרגע בטלפונים של גוגל ובכמה טלפונים חכמים של Android (כולל סדרת Galaxy S20).

גוגל לייב קפשן. בשירות לקויי שמיעה

לאפשר ללקויי ראייה לאמוד מרחקים

במקור, חיישן ה- LiDAR של חברת אפל נועד לשפר את חוויית המציאות המדומה במכשירי האייפון 12 Pro Max ו-12 Pro שלה. אבל בחברה החליטו לעשות שימוש בחיישן הלייזר גם כטכנולוגיה מסייעת עבור משתמשים עם מוגבלות בראייה.

באמצעות הטכנולוגיה הזו יכולים לקויי ראייה ועיוורים לאמוד את המרחק בינם לבין חפצים בחדר וגם בינם לבין אנשים אחרים. תוהים עד כמה האדם שאתם מדברים איתו קרוב אליכם? החיישן של אפל ייתן לכם תשובה ברורה ומהירה.

סיפורים לפני השינה לילדים חירשים

StorySign של חברת Huawei הוא יישום חינמי שנועד לעזור לילדים חירשים ללמוד לקרוא וליהנות מסיפורים לפני השינה. האפליקציה משלבת מציאות רבודה וטכנולוגיית בינה מלאכותית, ומשתמשת בדמות וירטואלית לתרגום ספרי ילדים נפוצים לשפת הסימנים.

המטרה מאחורי האפליקציה היא לשפר את חוויית הלמידה של ילדים חירשים שעובדים קשה כדי ללמוד לקרוא. ניתן להוריד אותה מ-Huawei AppGallery, חנות Google Play ו- iOS.

מקלדת ברייל בטלפון

Talkback, מתברר, זה לא רק תגובה לכתבה, אלא גם מקלדת ברייל לעיוורים שפיחתה חברת גוגל עבור טלפונים מסוג אנדרואיד. Talkback מאפשרת לכל עיוור להקליד בטלפון הנייד מבלי להזדקק לשום חומרה נוספת.

איך זה עובד? המקלדת כוללת פריסה של שישה מקשים, כאשר כל מקש מייצג אחת משש נקודות ברייל. היישום תומך בברייל מדרגה 1 ו-2 וזמין כרגע רק בשפה האנגלית.

את Talkback ניתן להפעיל דרך ההגדרה “נגישות” בהגדרות הטלפון של אנדרואיד, והיא עובדת בכל המכשירים עם אנדרואיד 5 ואילך.

מתנדבים להיות עיניים עבור עיוורים

Be My Eyes היא אפליקציה חינמית שמתווכת בין עיוורים ולקויי ראייה לבין מתנדבים רואים דרך חיבור וידיאו מרחוק, על מנת לסייע לעיוורים בביצוע פעולות מגוונות.

הישומון, שהומצא על ידי יצרן רהיטים דני לקויי ראייה בשם האנס יורגן ויברג, מחובר למצלמה של הטלפון הנייד, ובאמצעותו יכולים העיוורים לתקשר עם המתנדבים ולהיעזר בהם בפתרון בעיות הקשורות בראייה. קריאת טקסט מודפס על אריזת קפה היא דוגמה יומיומית אחת לכך.

מאז שהאפליקציה הושקה, הורידו אותה בסביבות 270 אלף עיוורים ויותר מ-3 מיליון מתנדבים מ-150 מדינות ברחבי העולם. ניתן להוריד אותה דרך Google Play ו- APP store.

Be My Eyes. בשירות לקויי ראייה

כתבות אחרונות