נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותהנכים: "אם גנץ לא יאשר את הפיצוי ל-2021, נפגין מול ביתו"

הנכים: “אם גנץ לא יאשר את הפיצוי ל-2021, נפגין מול ביתו”

תובעים משר המשפטים לאשר תשלום של חצי מיליארד שקל לחצי שנה, שיפצה על אי העלאת קצבאות הנכות

לקראת החלטת משרד המשפטים האם לאשר את התוכנית להחזרת חצי מיליארד שקל לקצבאות הנכות, ארגוני הנכים מאיימים: “אם שר המשפטים בני גנץ לא יאשר את ההחזר – נצא למחאה”.

קבוצות מחאת הנכים שלחו הבוקר מכתב “התראה” לגנץ, ובו דרשו ממנו לאשר את העברת הכספים, אחרת יקיימו הפגנות מול ביתו ומשרדיו השונים. “אם השרים שאמורים לחתום על העברת הכספים לא יחתמו”, כתב אייל כהן, מנהיג “הנכים הופכים לפנתרים”, “נגיע לביתם ולמשרדם בכדי לדרוש תשובות ברורות ולהפעיל לחץ ציבורי עד להעברת הכספים, שנקבעו לפי החוק להעלאת קצבאות הנכות” .

אישור המהלך, עליו החליטו שר האוצר ישראל כ”ץ ושר הרווחה לשעבר איציק שמולי, נתקל בקשיים עקב העובדה שמדינת ישראל מצויה, שוב, במערכת בחירות, והחשש הוא שהכספים המדוברים ישמשו למעשה כ”שוחד בחירות”. “לאחר דין ודברים הובהר לנו כי המשך התהליך להעברת הכספים תלוי באישור משרד המשפטים”, כתבו הנכים לגנץ. “התהליך נעצר עקב טענה מצד משרדך כי התוספת לקצבה היא תוספת לא חוקית עקב הבחירות – דבר מופרך מיסודו.

“אנו מצרפים למכתב זה הסכם עם האוצר אשר התקבל בשנת 2020 כלפי המשך תשלום הקצבאות גם בשנת 2021”, המשיכו הנכים. “עקב המצב במשק ועקב החלטות הממשלה, אוכלוסיית הנכים נכנסה למצוקה כספית חריגה כתוצאה מהסגר, עם תשלומים גבוהים עבור ימי חופשה למטפלים ואי קבלת סיוע חיצוני מארגונים שונים. להזכירך, עקב הבטחתך לסייע לאוכלוסיית הנכים, גרפת הרבה קולות בוחרים בקלפי מתוך אוכלוסיית הנכים, ועד היום לא נעשה שום דבר מכל ההבטחות שנאמרו על ידך. הפעם אנו מצפים כי אם לא קיימת את ההבטחות מלפני הבחירות, אז לפחות לא תעצור או תחבל בהסכמים אותם הצלחנו להשיג מול האוצר לטובת ציבור הנכים. נבקשך בכל לשון של בקשה לטפל בנושא ולאשר את התוספת בימים הקרובים, כדי לאפשר לאוצר להעביר את הסכום בישיבת הכנסת”.

אייל כהן, מנהיג “הנכים הופכים לפנתרים”

יותר מוקדם הבוקר דווח בגלי צה”ל כי משרד המשפטים צפוי לאשר עוד השבוע את תוכניתם של כ”ץ ושמולי להחזיר חצי מיליארד שקל לקצבאות הנכים עד אמצע 2021. עם זאת, במשרד לא אישרו ל”שווים” כי התקבלה החלטה כזו, ואפילו לא הסכימו להתחייב כי ההכרעה תתקבל עוד השבוע.  

העלאת קצבאות הנכות היא פארסה גדולה ומתמשכת. עוד ב-2018 חוקק חוק שקבע כי קצבת הנכות תעלה בכמה מדרגות עד שתעמוד בסוף 2021, השנה הנוכחית, על 3,700 שקל בחודש (על 100% נכות). למרות החוק, נכון לעכשיו הקצבה עומדת על 3,321 שקל בלבד, אותו סכום חודשי ששולם לנכים ב-2019.

למה זה קרה? ממשלות ישראל פשוט לא טרחו לאכוף את החוק, ותלו זאת בכך שוועדה בינמשרדית שהייתה אמורה לטפל בנושא לא עשתה את שנדרש ממנה. אחר כך הגיעו סבבי בחירות בלתי נגמרים, מה שעיכב את הטיפול בנושא שוב ושוב, ואילץ את המערכת לחפש פתרונות זמניים.

בני גנץ. גם שר המשפטים

בשלב הזה ארגוני הנכים כבר הפעילו לחץ הולך וגובר על הממשלה, שלא עמדה בהתחייבויותיה כלפיהם. בעקבות הלחץ השר כ”ץ יחד עם השר לשעבר שמולי החליטו להעניק לנכים פיצוי חד פעמי כדי שיכסה על אי העלאת קצבאות הנכות ב-2020. במסגרת זו קיבלו הנכים, וגם ילדים עם מוגבלות, סכום חד פעמי שהועבר בשתי פעימות (באוקטובר ובדצמבר 2020), שלמעשה השלים את הפער בין הקצבה שקיבלו בפועל לבין גובה הקצבה שנקבע לפי החוק לשנת 2020 – 3,500 שקל בחודש.

ואז הגיעו עוד בחירות, הרביעיות, ושוב אי אפשר היה לחוקק בצורה מסודרת את העלאת הקצבה, כפי שחייב אותו חוק מ-2018. ארגוני הנכים שוב פנו לשרים שמולי וכ”ץ בתביעה לתת מענק חד פעמי נוסף, ל-2021, עד אשר תקום ממשלה ותאשר את העלאת הקצבאות ל-3,700 שקל באופן קבוע. לפני כשלושה שבועות הודיעו שמולי וכ”ץ כי הקצו סך של חצי מיליארד שקל, שכמו ב-2020 יועבר כמענק חד פעמי לנכים להשלמת הקצבה עד אמצע 2021. אחר כך, הם אמרו, תטפל הממשלה החדשה בנושא באופן מסודר ותקבע את גובה קצבת הנכות על 3,700 שקל.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

לפי תוכנית האוצר, הפיצוי החד פעמי צפוי לעמוד על כ-190 שקלים בחודש (לנכים 100%) לששת החודשים הראשונים של 2021, ובמצטבר על 1,140 שקל לתקופה זו. פרטי המענק אינם סופיים, אך לפי הערכות הוא יינתן בשתי פעימות, האחת במרץ – על שלושת החודשים הראשונים של השנה, והשנייה ביוני, על שלושת החודשים הנוספים.

“את ציבור הנכים לא נשאיר לעולם מאחור, בוודאי לא בשעת משבר”, כתב אז שמולי בעמוד הפייסבוק שלו. “במהלך משותף עם שר האוצר ישראל כ״ץ, החלטתי להמשיך את המענק המיוחד שניתן לנכים (בהיקף של כמיליארד שקל) בשנה שעברה גם לשנה זו. נפעל יחד לקדם את החלטת הממשלה ואת החקיקה בכנסת באופן מיידי”.

האם זה יקרה? אולי בהמשך השבוע נדע יותר.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות