נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותהיועמ"ש לממשלה אישר; הפיצוי לנכים וילדים עם מוגבלות מתקרב

היועמ”ש לממשלה אישר; הפיצוי לנכים וילדים עם מוגבלות מתקרב

מדובר בפיצוי ל-2021. שר האוצר: "אפעל למען ביצוע מהיר של ההחלטה על מנת שהכסף יגיע לחשבונות הנכים בהקדם"

אחרי שורה של עיכובים, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אישר היום את מתן המשך הפיצוי לנכים ולילדים עם מוגבלות בגין אי העלאת קצבאות הנכות, כפי שהממשלה התחייבה לעשות בחוק שחוקק ב-2018. מאחורי העיכוב עמדה התלבטות במשרד המשפטים האם ניתן להעביר את חצי מיליארד השקלים המדוברים במהלך מערכת בחירות, ולבסוף הוחלט שהמהלך קביל מבחינה משפטית.

שר האוצר ישראל כ”ץ הודיע לפני מספר דקות כי האישור למהלך אכן ניתן. “תודה למנהיגי ציבור הנכים על המעורבות והסיוע”, מסר כ”ץ. “כעת אפעל למען ביצוע מהיר של ההחלטה, על מנת שהכסף יגיע לחשבונות הנכים בהקדם האפשרי, כפי שמגיע להם”.

דובר ארגון “הנכים הופכים לפנתרים”, נאור לביא, מסר כי “לאחר דין ודברים בין משרד המשפטים לבין ארגון ‘הנכים הופכים לפנתרים’, ולאחר פנייה של הארגון  ישירות לשר המשפטים בני גנץ, אנו שמחים לבשר לציבור הנכים כי אושרה סופית תוספת הפיצוי כהמשך לפיצוי שניתן עבור שנת 2020. אנו מקווים כי הכסף יועבר לחשבון הנכים כבר בחודש הבא, בגין ההפרש בין הקצבה הנוכחית לגובה הקצבה שעליה התחייבה הממשלה”.

לדברי לביא, בשלב הזה כבר נסגר התשלום שיינתן עבור הרבעון הראשון של 2021, ובשבוע הבא יימשכו המגעים עם האוצר לסגירת התשלום עד אמצע 2021. בסך הכל מדובר בפיצוי של חצי מיליארד שקל. “אנו מודים לשר האוצר ישראל כ”ץ על הרצון והנחישות בעזרה לביצוע תשלום התוספת”, סיכם הדובר.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. צילום מסך מיוטיוב

יש לציין כי לקראת החלטת היועץ המשפטי לממשלה איימו ארגוני הנכים כי אם התוספת לא תאושר – הם ייצאו למחאה. קבוצת מחאת הנכים אף שלחה מכתב “התראה” לגנץ, ובו דרשה ממנו לאשר את העברת הכספים, אחרת יקיימו הפגנות מול ביתו ומשרדיו השונים. “אם השרים שאמורים לחתום על העברת הכספים לא יחתמו”, כתב אייל כהן, מנהיג “הנכים הופכים לפנתרים”, “נגיע לביתם ולמשרדם בכדי לדרוש תשובות ברורות ולהפעיל לחץ ציבורי עד להעברת הכספים, שנקבעו לפי החוק להעלאת קצבאות הנכות”.

כזכור, העלאת קצבאות הנכות היא פארסה גדולה ומתמשכת. עוד ב-2018 חוקק חוק שקבע כי קצבת הנכות תעלה בכמה מדרגות עד שתעמוד בסוף 2021, השנה הנוכחית, על 3,700 שקל בחודש (על 100% נכות). למרות החוק, נכון לעכשיו הקצבה עומדת על 3,321 שקל בלבד, אותו סכום חודשי ששולם לנכים ב-2019.

למה זה קרה? ממשלות ישראל פשוט לא טרחו לאכוף את החוק, ותלו זאת בכך שוועדה בינמשרדית שהייתה אמורה לטפל בנושא לא עשתה את שנדרש ממנה. אחר כך הגיעו סבבי בחירות בלתי נגמרים, מה שעיכב את הטיפול בנושא שוב ושוב, ואילץ את המערכת לחפש פתרונות זמניים.

ישראל כץ
שר האוצר ישראל כ”ץ

בשלב הזה ארגוני הנכים כבר הפעילו לחץ הולך וגובר על הממשלה, שלא עמדה בהתחייבויותיה כלפיהם. בעקבות הלחץ השר כ”ץ יחד עם השר לשעבר שמולי החליטו להעניק לנכים פיצוי חד פעמי כדי שיכסה על אי העלאת קצבאות הנכות ב-2020. במסגרת זו קיבלו הנכים, וגם ילדים עם מוגבלות, סכום חד פעמי שהועבר בשתי פעימות (באוקטובר ובדצמבר 2020), שלמעשה השלים את הפער בין הקצבה שקיבלו בפועל לבין גובה הקצבה שנקבע לפי החוק לשנת 2020 – 3,500 שקל בחודש.

ואז הגיעו עוד בחירות, הרביעיות, ושוב אי אפשר היה לחוקק בצורה מסודרת את העלאת הקצבה, כפי שחייב אותו חוק מ-2018. ארגוני הנכים שוב פנו לשרים שמולי וכ”ץ בתביעה לתת מענק חד פעמי נוסף, ל-2021, עד אשר תקום ממשלה ותאשר את העלאת הקצבאות ל-3,700 שקל באופן קבוע. לפני כשלושה שבועות הודיעו שמולי וכ”ץ כי הקצו סך של חצי מיליארד שקל, שכמו ב-2020 יועבר כמענק חד פעמי לנכים להשלמת הקצבה עד אמצע 2021. אחר כך, הם אמרו, תטפל הממשלה החדשה בנושא באופן מסודר ותקבע את גובה קצבת הנכות על 3,700 שקל.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

על פי תוכנית שר האוצר לחצי שנה הראשונה של 2021, הפיצוי החד פעמי צפוי לעמוד על כ-190 שקלים בחודש (לנכים 100%) ובמצטבר על 1,140 שקל לתקופה זו. באשר לילדים עם מוגבלות, הסכומים זהים למה שניתן כפיצוי ב-2020. כלומר, ילד עם 100% נכות צפוי לקבל 83 שקלים בחודש, ובחצי שנה 498 שקלים. כמובן שככל שהנכות חמורה יותר, הפיצוי צפוי להיות גבוה יותר.

מארגון “נכה לא חצי בן אדם”, שהיה מעורב במהלך, נמסר כי “אנחנו שמחים על האישור שניתן. זה היה תהליך ארוך וקשה עם המון שיחות והתכתבויות מול היועץ והשרים. יחד עם הארגונים השותפים הצלחנו. תודה גדולה כמובן לשר האוצר ישראל כ”ץ, שהסכים לבקשתנו להאריך את המענק, הקצה חצי מיליארד שקלים ונלחם כדי שזה יקרה, בשיתוף פעולה עם שר הרווחה איציק שמולי והמוסד לביטוח לאומי.
בשבועות הקרובים נעביר את ההסדר בחקיקה מהירה בכנסת, בשאיפה שהמענקים ישולמו בחודשים מרץ ויוני, כל פעם על שלושה חודשים. הסכומים יהיו זהים למענק הקודם, בהמשך נפרט שוב. חשוב להבהיר, זה חלק ממה שמגיע לנו בהסדר קבע, שיוסדר אחרי הבחירות ברגע שיהיה תקציב מדינה. לצערנו אין דרך להעביר אותו לפני, ואנחנו שמחים שמצאנו דרך לא להשאיר את הנכים בהמתנה בלי כלום, כמו שהיה בבחירות הקודמות”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות