נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותבדיקת "שווים": איך הצביעו ראשי המפלגות על חוקים הקשורים לנכים

בדיקת “שווים”: איך הצביעו ראשי המפלגות על חוקים הקשורים לנכים

חודש לבחירות יצאנו לבדוק למי אפשר להאמין שיטפל באנשים עם מוגבלות, ולמי לא. והיום: גדעון סער, יו"ר תקווה חדשה

גדעון סער, יו”ר תקווה חדשה

לקראת הבחירות לכנסת ה-24, נראה שראשי המפלגות מתחילים להפנים שקהילת הנכים והאנשים עם מוגבלות בישראל היא כוח אלקטורלי משמעותי. חלק מהמפלגות אפילו הקימו מטות מיוחדים שנועדו לשכנע מצביעים עם מוגבלות לתמוך בהן. אז למי מהרשימות אפשר להאמין, ומי סתם מנסה לקושש קולות תוך מתן הבטחות סרק?

בניסיון לתת לכך תשובה, יצאנו באתר “שווים” לבדוק כיצד הצביעו ראשי הרשימות בכל ההצבעות בכנסת הנוגעות לאנשים עם מוגבלות בעשר השנים האחרונות. הראשון ברשימה הוא יו”ר תקווה חדשה ומועמדה לראשות הממשלה גדעון סער, שהציג השבוע את התוכנית של תקווה חדשה המיועדת לאוכלוסיית האנשים עם מוגבלות. “ממשלה בראשותי תפעל לשילוב מלא ותורם בחברה”, אמר סער, “הזכויות שלהם זו החובה שלנו”.

על מה הוא הצביע נגד

8.7.20: הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון – השוואת קצבת נכות לשכר מינימום). הצעת החוק ביקשה להשוות את גובה הקצבה שעל בסיסה מחושבת קצבת הנכות לשכר המינימום, כדי לאפשר לנכים מחיה בכבוד. גדעון סער הצביע נגד יחד עם חבריו לליכוד ולקואליציה. הצעת החוק נפלה.

2.12.20: הצעת חוק הנכים (תגמולים ושיקום) (תיקון – ביטול מבחן הכנסה), התש”ף–2020. הצעת החוק ביקשה לבטל את מבחן ההכנסות שעורך משרד הביטחון לנכי צה”ל שאינם מסוגלים להתפרנס בכוחות עצמם, שכתוצאה ממנו מקוזזים תגמולים למי שיש לו הכנסות נוספות (למשל, תגמול מביטוח לאומי עקב נכות אחרת). גדעון סער הצביע נגד יחד עם חבריו לליכוד ולקואליציה. הצעת החוק נפלה.

18.12.13: הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון – קצבת נכות לעקרת בית). הצעת החוק ביקשה להשוות בין הזכויות של נשים לגברים. נכון להיום אישה נכה מקבלת מעמד של עקרת בית בלי בדיקת יכולת השתכרותה, ומה שקובע הוא רק יכולתה לתפקד במשק הבית. הצעת החוק מציעה לבטל את ההבחנה הקיימת בין אישה וגבר לעניין זה, ולקבוע שהקריטריון לקבלת קצבה ייקבע לגבר ולאישה על פי כושר ההשתכרות בלבד. גדעון סער הצביע נגד יחד עם חבריו לליכוד ולקואליציה, הצעת החוק נפלה.

10.7.10: הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון – נכה שהגיע לגיל פרישה). הצעת החוק ביקשה לתקן את הגדרת “מבוטח” בחוק הביטוח הלאומי, כך שתבוטל הגבלת הגיל הקיימת שמובילה להפסקת קצבת הנכות ולבחירה בינה לבין קצבת הזקנה הפחותה. גדעון סער הצביע נגד יחד עם חבריו לליכוד ולקואליציה, הצעת החוק נפלה.

על מה הוא הצביע בעד

10.7.13: הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון – דמי לידה לעובד שבת זוגו אינה מסוגלת לטפל בילד מחמת נכות או מחלה). הצעת החוק ביקשה לתקן את חוק הביטוח הלאומי, כך שבמשפחה שבה אישה עם נכות או מוגבלות שאין ביכולתה לטפל בילד, ושהיא לא זכאית לקבלת דמי לידה, הבעל יקבל במקומה דמי לידה, על מנת שיוכל להיות בבית ולטפל בילד. גדעון סער הצביע בעד יחד עם חבריו לליכוד ולקואליציה ויחד עם האופוזיציה, הצעת החוק אושרה.

23.7.14: הצעת חוק ייצוג הולם לעובדים עם מוגבלות בגופים ציבוריים (תיקוני חקיקה). הצעת החוק ביקשה לקבוע כי גופים ציבוריים, גם אם מעסיקים פחות מ-25 עובדים, יידרשו לדאוג לייצוג הולם של אנשים עם מוגבלויות, כך שמספרם לא יפחת מ-3% מהמספר הכולל של העובדים והעובדות. גדעון סער הצביע בעד יחד עם חבריו לליכוד ולקואליציה ויחד עם האופוזיציה, הצעת החוק אושרה.

2.6.10: הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (מס’ 96) הצבת תמרור במקום חניה לנכה. הצעת החוק נועדה להבטיח את זכותם של אנשים עם נכות לחנות במקומות חניה שהוקצו בעבורם לפי כל דין, ולהתמודד עם בעיית האכיפה בנושא זה. גדעון סער הצביע בעד החוק יחד עם חבריו לליכוד ולקואליציה ויחד עם האופוזיציה. הצעת החוק אושרה.

לסיכום:

לאורך השנים היה גדעון סער נאמן למשמעת הקואליציונית יותר מאשר לציבור הנכים. בהחלטות הגדולות הנוגעות לאנשים עם מוגבלות, אלה שכרוכות בתקציבים משמעותיים, הצביע סער נגד יחד עם חבריו לקואליציה. כך היה בהצעות החוק שביקשו להשוות את קצבת הנכות לשכר המינימום, לסייע כלכלית לקשישים נכים, וגם לעזור לנכים מונשמים. מנגד, תמך סער במתן דמי לידה לבעל במידה שהאישה לא יכולה לטפל בילד בשל מוגבלותה, וגם בחובת ייצוג הולם לעובדים עם מוגבלות.

בתקווה חדשה הציגו השבוע לבוחרים את התוכנית שלהם ביחס לציבור האנשים עם מוגבלות. המפלגה מבטיחה לפעול למען הנכים בשורה של נושאים: הנגשת מידע ומימוש זכויות תחת משרד ממשלתי אחד, הגדרת ”דד ליין” לטיפול בנכים, הגדלת מספר בתי הספר המכילים, הכשרות מקצועיות ויצירת מקומות תעסוקה מותאמים לאנשים עם מוגבלות, שינוי חוק לרון, שמהווה מחסום פסיכולוגי המקשה על נכים לוותר על הקצבה ולצאת לשוק העבודה, מימון התאמת מקומות עבודה לאנשים עם מוגבלות, הנגשת המרחב הציבורי בכל תחומי החיים, ותמיכה בארגונים ויוזמות הנותנים מענה לילדים עם מוגבלות בחינוך הלא פורמלי.

לגבי הנושא העיקרי שארגוני הנכים נאבקים עליו שנים רבות – העלאת קצבאות הנכות לגובה שכר מינימום – נראה שהוא לא נמצא כרגע על הפרק. השאלה הגדולה באמת היא האם סער יממש את הבטחות הבחירות האחרות שלו. אם מסתמכים על הצבעות העבר שלו בנוגע לנכים, זה לא נראה אופטימי במיוחד. מצד שני, רק לפני כמה ימים הוא השיק את מטה המיוחדים של תקווה חדשה, אז אולי משהו בכל זאת השתנה. מה שבטוח, חובת ההוכחה היא עליו.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות