נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותתוכנית כרטיסי המזון לנזקקים: כמעט כל הנכים נשארו בחוץ

תוכנית כרטיסי המזון לנזקקים: כמעט כל הנכים נשארו בחוץ

הסיבה: קצבת הנכות. נכה מירושלים: "היא נועדה למשפחות מרובות ילדים". משרד הפנים: "יש הזקוקים לסיוע יותר מאחרים"

אוריאל גלעד, בן 60 מירושלים, נכה מעל 95% המתקיים מקצבת נכות בלבד, היה מאושר כאשר שמע שעל רקע משבר הקורונה, משרד הפנים עומד לחלק כרטיסי מזון נטענים לנזקקים. אבל כגודל הציפייה, גודל האכזבה. עד מהרה התברר לו שכמו רוב מוחלט של הנכים, גם הוא אינו עומד בקריטריונים לקבלת ההטבה, שנותרה בעיקר נחלתן של משפחות מרובות ילדים.

מאחורי התוכנית עומדים משרד הפנים בראשות השר אריה דרעי והרשויות המקומיות, ובמסגרתה מחולקים בימים אלה לזכאים כרטיסים נטענים לרכישת מוצרי מזון חיוניים בשלוש פעימות במהלך החודשים מרץ-אפריל 2021. מי שפיספס את ההטבה, יכול להגיש בקשה עד ה-29 באפריל, ואם ייקבע שהוא זכאי, יוכל לממש את הזכאות בין ה-20 במאי ל-10 ביוני.

תוכנית שלו. שר הפנים אריה דרעי

מה גובה ההטבה? בכל פעימה מקבל הזכאי 300 שקל לרכישת מזון, 300 שקל נוספים לבן או בת הזוג שמתגוררים איתו, ועוד 225 שקל לכל אדם נוסף שגר עימו. הזכאות רלוונטית רק למי שמקבלים מהרשות המקומית שבה הם מתגוררים הנחה בארנונה בשיעור של מעל 70% בגין הכנסה נמוכה, או למי שעונים על תנאי הזכאות בהתאם למבחן הכנסות שנקבע.

בכל מקרה, קובעים הכללים, שווי הכרטיסים לזכאים ולמי שמתגוררים עימם לא יעלה על 2,400 שקל בכל פעימה, ו-7,200 שקל על שלוש הפעימות. עדיין, עבור משפחות נזקקות מדובר בסכומים משמעותיים וחיוניים. בסך הכל, אמורה המדינה לחלק כרטיסי מזון בסכום של 700 מיליון שקל לכ-200 אלף משפחות, שהן למעלה ממיליון זכאים.

אז מה הבעיה עם אוריאל גלעד? גלעד, כמו מרבית הנכים בדרגות הגבוהות, מקבל קצבת  נכות של כ-3,300 שקל בחודש. הוא אמנם מקבל הנחה בארנונה מעיריית ירושלים בשיעור של יותר מ-70%, כפי שדורשים הקריטריונים, אבל את מבחן ההכנסה של תוכנית המזון הוא לא עובר. על פי הטבלה שקבעו במשרד הפנים, אדם בודד המשתכר מעל 2,889 שקל בחודש אינו זכאי לקבלת הכרטיסים, והמשמעות היא שמרבית הנכים מצאו את עצמם מחוץ לתוכנית.

נדחה. אוריאל גלעד

בניגוד לקצבת נכות, קצבאות אחרות דווקא לא נחשבות כהכנסות לצורך חישוב הזכאות לכרטיסי מזון. מדובר בין השאר בקצבאות זיקנה, שארים, תלויים, נכות מעבודה וגמלת הבטחת הכנסה (השלמת הכנסה). גם קצבאות ילדים אינן נספרות כהכנסה, מה שתרם לכניסתן של משפחות מרובות ילדים לתוך התוכנית.

בחודש דצמבר האחרון התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג”ץ בטענה ש”אמות המידה שקבע שר הפנים נתפרו במיוחד כך שחלק הארי של הכסף יגיע דווקא לפלח אוכלוסייה אותו מבקש לקדם השר”. כמו כן, נטען בעתירה כי “אמות המידה נקבעו ללא התייעצות עם גורמי המקצוע אשר התמחו בביטחון תזונתי”. לצערה של התנועה לאיכות השלטון, שופט בית המשפט העליון אלכס שטיין החליט לא להקפיא את התוכנית, והעתירה נדחתה.

ובחזרה לאוריאל גלעד: אחרי שהוא מילא את כל הטפסים באתר הרשות המקומית בירושלים, הוא קיבל הודעה כי הוא לא זכאי. “אני מרגיש מרומה”, אמר השבוע לאתר “שווים”. “אני מקבל את כל ההטבות המגיעות לי בהיותי נכה מהרשות, כולל הנחה של מעל 80% בארנונה, אבל בתוכנית המזון אני לא זכאי, זה מרתיח. נראה שהתאימו כאן את הקריטריונים למגזרים מסוימים מרובי ילדים, כי הטבלה לא הגיונית. איך יכול להיות שלא החריגו את קצבת הנכות והחשיבו אותה כהכנסה? בשום מקום זה לא צריך לקרות. העסק היה נראה מסריח מלכתחילה, כמו חלק מקמפיין הבחירות של ש”ס, והנה ההוכחה. בסוף כמעט רק משפחות מרובות ילדים נהנות מכרטיסי המזון, ואילו אנחנו הנכים, שזקוקים לכל שקל, נשארים בחוץ. בפסח בקושי אכלתי מצות מכיוון שאין לי כסף לעשות שיניים. אני צריך להסתמך רק על עצמי, על המדינה כבר ויתרתי”.

נדחה. איגור גורפינקל

גם איגור גרופינקל, בן 32 מראשון לציון, נכה 100% על כיסא גלגלים, פנה לרשות המקומית על מנת להשיג את כרטיסי המזון שציפה לקבל, אך כמו גלעד, גם הוא נדחה והתאכזב. אביו אולג אמר לאתר “שווים”: “אני דואג לבן שלי בהכל. הוא גר בדירה עם מטפל זר, כי הוא לא עצמאי ולא מדבר. מילאתי יחד איתו את כל הפרטים והדרישות השונות. יש לנו הוצאות רבות, בייחוד בתקופה הזאת, והופתענו לגלות שהוא לא זכאי, למרות שיש לו הנחה של מעל 90% בארנונה. מי שקבע מלכתחילה את הקריטריונים לא מבין כנראה את המצוקה הקשה של הנכים”.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

“אני סבורה שהמחוקק התכוון שתלושי המזון האלה יגיעו למי שאין לו הכנסה מינימלית ביותר כלשהי”, אומרת ל”שווים” עו”ד אושרת דרעי, העוסקת בייצוג נכים ומימוש זכויותיהם, ושימשה בעבר עורכת דין במוסד לביטוח לאומי. “אני מניחה שניסו למנוע מצב של חוסר ביטחון תזונתי מאוד בסיסי שנוצר בעקבות הסגרים בתקופת הקורונה, ולכן השימוש הוא בתווי מזון ולא במענק לבנק. אוכלוסיית הנכים שמקבלת קצבאות ממילא לא אמורה הייתה להיות אוכלוסיית היעד של החוק לדעתי. המטרה הייתה לעזור למי שלא הייתה להם כל הכנסה. הנכים המשיכו לקבל את הקצבאות, והקורונה לא השפיעה על רמת ההכנסה מקצבאות. נכים שהקצבאות שלהם נמוכות מהרף המינימלי אשר נקבע בחוק, ואין להם או לבן זוגם הכנסות נוספות, יוכלו לקבל תווי מזון”.

עו”ד אושרת דרעי. צילום: דורון לצטר

ממשרד הפנים נמסר בתגובה: “לכל אדם נתונה הזכות להגיש בקשה לזכאות. בקשה זו תיבדק לפי הפרמטרים של עמידה במבחן ההכנסה בארנונה. ככל שהוא עומד במבחן זה, הוא יקבל כרטיס נטען לרכישת מזון ומוצרים חיוניים. יודגש כי באמות המידה קיימת הבחנה בין נכה שעשוי להיות בעל אמצעים והוא זכאי להנחה בארנונה אך ורק מתוקף נכותו, לבין נכה שאינו בעל אמצעים ועומד בפרמטר של מבחן ההכנסה בארנונה, וזאת על מנת לסייע לכמה שיותר אנשים הזקוקים לסיוע יותר מאחרים”.

טבלת הזכאות לכרטיסי מזון לפי מבחן הכנסה






יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות