נושאים קשורים

“חוסר תום לב:” כך קיצצה חברת “הראל” את הקצבה של נכה צה”ל

הסוהר הילאל ביסאן נפצע אנושות מירי של אסיר בכלא ונותר עם נכות קשה. אחרי מאבק מול משרד הביטחון, נאלץ לעבור שוב מלחמה – הפעם מול חברת הביטוח

האפליקציה הזו תנגיש מופעי תרבות לחירשים ולקויי שמיעה

בעזרת פתרון סטרימינג מתקדם, סטארטאפ ישראלי וחברת טכנולוגיות ההנגשה הגדולה באירופה יהפכו אולמות תרבות רבים למותאמים קולית עבור אנשים עם מוגבלות שמיעתית. ככה זה עובד

לא אישרו טיפול? זה מה שקופות החולים יחויבו לעשות מעתה

ועדת הבריאות בכנסת אישרה אתמול תיקון לחוק בריאות ממלכתי שנועד לתקן את מצב שלא נאכף: "השינוי יאפשר למבוטח להבין את ההחלטה בצורה ברורה"

הוחלט: נכי עבודה לא ייכללו ברפורמה השנויה במחלוקת

בדיון בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת הועלו טענות קשות נגד הרפורמה במכשירי השיקום: "נכים מקבלים כיסאות קשים ולא נוחים"
הסתדרות 480-100

לקויי ראייה? מתקשים בקריאה? גוגל תקריא לכם את הכתבה הזאת

ענקית החיפוש השיקה פיצ'ר חדש בדפדפן כרום, שיקריא לכם בקול עמודי עתירי טקסט. ניתן לשלוט במהירות הדיבור, ואפילו לבחור את הקריין. כל הפרטים
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותלקוחות עם מוגבלות? 2 פעולות - ואתם עוברים למסלול העמלות המוזל בבנק

לקוחות עם מוגבלות? 2 פעולות – ואתם עוברים למסלול העמלות המוזל בבנק

אתמול חשפנו: מ-2016 נכים שילמו 100 מיליון ש' לבנקים בעמלות מיותרות. מדריך קצר שימנע את זה מעכשיו

למרות הנחיה של בנק ישראל מ-2016, כמעט כל הלקוחות עם מוגבלות בבנקים – אלה עם 40% נכות ומעלה – לא הועברו עד היום באופן אוטומטי על ידי הבנק שלהם למסלול עמלות בסיסי ומוזל – כך חשפנו אתמול כאן ב”שווים”. על פי הערכות, מדובר בכ-100 מיליון שקל מיותרים ששילמו לקוחות אלה ב-4.5 השנים האחרונות עבור עמלות בחשבונות העובר ושב.

בבנקים הגדולים טענו מנגד כי החוק מ-2016 חייב אותם להעביר אוטומטית רק לקוחות שהציגו בפניהם אישור מהביטוח הלאומי או ממשרד הביטחון על 40% נכות ומעלה, כלומר כאלה שכבר היו רשומים אצלם כלקוחות עם מוגבלות. כאלה יש מעטים ביחס לאוכלוסייה הכללית עם מוגבלות. כך, בעוד שגג 15 אלף לקוחות עם נכות 40% ומעלה הועברו למסלול המוזל ביוזמת הבנקים עצמם, נותרו בחוץ לפי הערכות כ-250 אלף נוספים.

יש לציין כי במסגרת הקשר בין הבנק לבין לקוחות עם מוגבלות אין סיבה בדרך כלל להציג אישור כזה מהביטוח הלאומי או ממשרד הביטחון. סיבה אחת הגיונית היא במסגרת בקשה למשכנתה, אולם ל”שווים” הגיעו שני מקרים של לקוחות שהגישו בעבר אישור כזה כחלק מבקשה למשכנתה, וגם הם לא זכו להעברה אוטומטית למסלול מוזל.    

מהו אותו מסלול בסיסי? מסלול זה כולל 10 פעולות בערוץ ישיר ועוד פעולת פקיד אחת במחיר של 9-10 שקלים לחודש, תלוי באיזה בנק מדובר. הערוץ הישיר כולל חיוב בכרטיס אשראי, משיכת מזומן בבנקט, העברה לחשבון אחר, הפקדת צ’ק, כולל בתיבת שירות, ועוד. לעומת זאת, עמלת פקיד היא מה שהלקוח עושה כאשר הוא מגיע לסניף הבנק מול הפקיד עצמו.

מטבע הדברים, בשנים האחרונות יותר ויותר לקוחות עוברים לנהל את החשבון דרך הטלפון הסלולרי או המחשב. המשמעות היא שרוב האנשים עושים יותר פעולות בערוץ הישיר, ופחות מול פקיד. זו גם הייתה המחשבה של בנק ישראל והפיקוח על הבנקים: בעזרת טכנולוגיה ניתן להוזיל את העלויות ללקוחות מאוכלוסיות מוחלשות, דוגמת אנשים עם מוגבלות ואזרחים ותיקים. אגב אזרחים ותיקים, אלה דווקא כן הועברו כמעט כולם למסלול בסיסי, כי קריטריון הגיל היה פשוט יותר בשביל הבנקים מקריטריון הנכות, וכאן הם כן עשו את המוטל עליהם.    

אז איך עוברים למסלול העמלות הבסיסי

הכי חשוב, מה ניתן לעשות עכשיו כדי שהבנק שלכם לא ימשיך לגבות עמלות גבוהות יותר מהעמלות המגיעות לכם. אז ככה, אם אתם אנשים בוגרים עם 40% נכות ומעלה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון, ואין לכם בעיה לחלוק את זה עם הבנק (על פניו לא צריכה להיות שום בעיה), צלצלו למוקד הבנק שלכם ותאמרו שאתה לקוחות עם מוגבלות, ושאתם מעוניינים לעבור למסלול העמלות הבסיסי, או למסלול המורחב יותר (50 פעולות בערוץ ישיר ועוד 10 פעולות פקיד ב-20-30 שקל לחודש) – תלוי כמובן במספר הפעולות בערוץ הישיר שאתם עושים בחודש אחד.

לידיעה:  מ-6 או 7 פעולות בערוץ הישיר ומעלה בחודש אחד, כבר ישתלם לכם לעבור למסלול הבסיסי. אם אתם עושים פחות פעולות, כלומר 6 ומטה, ייתכן שגובה העמלות שלכם בחודש נמוך מעשרה שקלים, ואז לא משתלם לכם לעבור. בכל מקרה, אתם יכולים לבדוק את זה בחשבון שלכם בסלולרי או במחשב, או להיעזר במוקד לשם כך.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

שורה תחתונה, אם תגלו שהמעבר למסלול הבסיסי משתלם עבורכם – בקשו מהפקיד, והוא יעביר אתכם. חשוב לציין: כל לקוח בנק, ולא משנה אם יש לו או אין לו מוגבלות, יכול לבקש העברה למסלול בסיסי או מורחב. מדוע שווה בכל זאת לציין שאתם לקוחות עם מוגבלות? כי מלבד העברה למסלול משתלם יותר מכאן ואילך, כדאי גם לנסות לבקש רטרואקטיבית הפרשי עמלות ששילמתם ביתר עד עכשיו. הבנק אמנם לא חייב להחזיר לכם את הכסף, אבל זה עדיין שווה ניסיון. לפחות לקוח אחד עם נכות שפנה לבנק בעקבות התחקיר קיבל רטרואקטיבית החזר על הפרשי העמלות מתחילת 2020 “לפנים משורת הדין”, כהגדרת המוקד. בכל מקרה, ככל שיותר לקוחות עם מוגבלות יבקשו – כך יגדל הלחץ על הבנקים לפעול בנושא.

בשביל לוודא שאתם אכן אנשים עם מוגבלות, במוקד יבקשו מכם לשלוח אישור של ביטוח לאומי או של משרד הביטחון שיש לכם 40% נכות ומעלה. אחרי שיחת הטלפון למוקד ושליחת האישור – אתם אמורים לעבור למסלול המוזל. בהצלחה.

עוד בנושא:

הבנקים היו “ראש קטן”; הנכים שילמו עמלות מיותרות ב-100 מיליון ש’

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות