נושאים קשורים

משרד החינוך אישר לחזור לפעילות החופש בחינוך המיוחד, אבל לא קבע מתי

המשרד הבוקר: "לאור השינויים במדיניות פקע"ר, הפעילויות החינוכיות בחופשת הפסח יוחזרו בכל רחבי הארץ. החזרה לפעילות תהיה הדרגתית". במרכז השלטון המקומי מתחו ביקורת: "אי אפשר לחזור בלחיצת כפתור"

“הציורים הם רגשותיי, האוטיזם שלי. המציאות שלי”

התערוכה החדשה של האמן האוטיסט דן שטיין, היא ביטוי יוצא דופן של רגש טהור. "אם תראו אותי מצייר, תחשבו שזה מה שאני צריך לעשות לשארית ימי חיי"

גם מחר לא יתקיימו מסגרות בחינוך המיוחד

בעקבות הנחיות פיקוד העורף, אלפי ילדים עם מוגבלויות יאלצו להישאר בבית. אילו מוסדות בכל זאת יהיו פעילים? כל הפרטים

השריפה בהוסטל בירושלים: חשד להיעדר אמצעי כיבוי אש

שני דיירים נהרגו הבוקר בהוסטל לתשושי נפש, המנוהל על-ידי עמותת "עלי שיח". במשטרה בודקים האם מדובר בבית פרטי שהוסב להוסטל – ללא התקנת אמצעי כיבוי כחוק
הסתדרות 480-100

הצגה חדשה חושפת את השכול דרך עיניו של אדם עם מוגבלות

"בוקר של שוטים" מבית תיאטרון עוטף הנגב מציגה את דמותו של עוזאי, אדם עם מוגבלות שאיבד את שני אחיו בעקבות מלחמת לבנון הראשונה
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותבעקבות תחקיר "שווים": הנחיה לבנקים ליידע לקוחות נכים בהטבות המגיעות להם

בעקבות תחקיר “שווים”: הנחיה לבנקים ליידע לקוחות נכים בהטבות המגיעות להם

כך הודיע בנק ישראל במייל ששלח למנכ"לי הבנקים. במקביל, פנה לביטוח הלאומי ולמשרד הביטחון כדי שיסייעו בנושא

בעקבות תחקיר “שווים”, בנק ישראל פנה בימים האחרונים לבנקים והנחה אותם לפרסם באתרי האינטרנט שלהם את ההטבות בעמלות המגיעות ללקוחות עם מוגבלות. במקביל, פנה בנק ישראל לביטוח הלאומי ולמשרד הביטחון כדי לבדוק איתם את האפשרות לעדכן בזמן אמת את מי שמוכר כנכה (הכוונה לבעלי 40% נכות ומעלה) על ההטבות הבנקאיות המגיעות לו על פי חוק.

בתחקיר, שפורסם לפני כחודש, חשפנו כי למרות הנחיה של בנק ישראל מ-2016, כמעט כל הלקוחות עם מוגבלות בבנקים לא הועברו עד היום באופן אוטומטי על ידי הבנק שלהם למסלול עמלות בסיסי ומוזל. על פי הערכות, מדובר בכ-100 מיליון שקל מיותרים ששילמו לקוחות אלה ב-4.5 השנים האחרונות עבור עמלות בחשבונות העובר ושב.

בבנקים הגדולים טענו כי החוק מ-2016 חייב אותם להעביר אוטומטית רק לקוחות שהציגו בפניהם אישור מהביטוח הלאומי או ממשרד הביטחון על 40% נכות ומעלה, כלומר כאלה שכבר היו רשומים אצלם כלקוחות עם מוגבלות. כאלה יש מעטים ביחס לאוכלוסייה הכללית עם מוגבלות. כך, בעוד שכ-15 אלף לקוחות עם נכות 40% ומעלה הועברו למסלול המוזל ביוזמת הבנקים עצמם, נותרו בחוץ לפי הערכות כ-250 אלף נוספים.

יש לציין כי במסגרת הקשר בין הבנק לבין לקוחות עם מוגבלות אין סיבה בדרך כלל להציג אישור כזה מהביטוח הלאומי או ממשרד הביטחון. סיבה אחת הגיונית היא כחלק מבקשה למשכנתה, אולם ל”שווים” הגיעו שני מקרים של לקוחות שהגישו בעבר אישור כזה כחלק מבקשה למשכנתה, וגם הם לא זכו להעברה אוטומטית למסלול מוזל.

מהו אותו מסלול בסיסי? מסלול זה כולל 10 פעולות בערוץ ישיר ועוד פעולת פקיד אחת במחיר של 9-10 שקלים לחודש, תלוי באיזה בנק מדובר. הערוץ הישיר כולל חיוב בכרטיס אשראי, משיכת מזומן בבנקט, העברה לחשבון אחר, הפקדת צ’ק, כולל בתיבת שירות, ועוד. לעומת זאת, עמלת פקיד היא מה שהלקוח עושה כאשר הוא מגיע לסניף הבנק מול הפקיד עצמו.

נגיד בנק ישראל פרופ’ אמיר ירון

מטבע הדברים, בשנים האחרונות יותר ויותר לקוחות עוברים לנהל את החשבון דרך הטלפון הסלולרי או המחשב. המשמעות היא שרוב האנשים עושים יותר פעולות בערוץ הישיר, ופחות מול פקיד. זו גם הייתה המחשבה של בנק ישראל והפיקוח על הבנקים: בעזרת טכנולוגיה ניתן להוזיל את העלויות ללקוחות מאוכלוסיות מוחלשות, דוגמת אנשים עם מוגבלות ואזרחים ותיקים. אגב אזרחים ותיקים, אלה דווקא כן הועברו כמעט כולם למסלול בסיסי, כי קריטריון הגיל היה פשוט יותר בשביל הבנקים מקריטריון הנכות, וכאן הם כן עשו את המוטל עליהם.

כאמור, בעקבות התחקיר שיגר המפקח על הבנקים בבנק ישראל, יאיר אבידן, מייל למנכ”לי הבנקים, ובו ביקש מהם להביא לידיעת הלקוחות עם המוגבלות את ההטבות המגיעות להם. “בהתאם לכללי הבנקאות”, כתב המפקח, “אדם עם מוגבלות זכאי ל-4 פעולות על ידי פקיד בחודש במחיר פעולה בערוץ ישיר, ובנוסף נדרש התאגיד הבנקאי לצרף אדם עם מוגבלות למסלול העמלות הבסיסי, ככל שמסלול זה כדאי עבורו, ולהודיע לו על צירופו ועל אפשרותו לבטל את הצירוף.

“לאור החשיבות ביידוע לקוחות עם מוגבלות אודות ההנחות להן הם זכאים בעמלות הבנקאיות, ובכדי להגביר את אפקטיביות ההטבה”, המשיך המפקח, “אך זאת מבלי לפגוע בפרטיותם וברגשותיהם של לקוחות אלו, אנו סבורים כי יש מקום שתפעלו להביא לידיעת לקוחותיכם את דבר ההטבה. למשל, באמצעות פרסום באתר האינטרנט של הבנק מידע אודות ההטבה הניתנת ללקוחות עם מוגבלות בגביית עמלות פעולה על ידי פקיד, והדרישה להציג לבנק אישור כאמור לצורך כך, וכן מידע אודות צירופם של לקוחות אלו למסלול העמלות הבסיסי.”

בנוגע למקרים בהם לקוח עם מוגבלות העביר בעבר מסיבה כלשהי מסמך המעיד על נכותו, מבקש בנק ישראל להעניק לו באופן מיידי את ההטבות המגיעות לו: “נבהיר כי על בנק אשר יש ברשומות שלו אישור של לקוח המעיד על נכותו,  גם אם אישור זה נמסר לצורך פעילות בנקאית אחרת של הלקוח, לפעול למתן ההטבות להן זכאי הלקוח בתחום העמלות.  נבקשכם להודיענו במייל חוזר עד ליום 21.6.1 שהנכם פועלים כאמור לעיל בכדי שללקוחותיכם תינתן הזדמנות ראויה למצות את זכויותיהם בתחום זה”.

ח”כ מוסי רז. צילום מסך מכאן 11

כמה ימים אחרי פרסום התחקיר, חבר הכנסת מוסי רז ממרצ פנה לבנק ישראל כדי לברר את הנושא. בתגובה, שלח לו בנק ישראל מכתב תשובה, שבו ציין בין השאר את פנייתו למוסד לביטוח לאומי ולמשרד הביטחון, כדי שיסייעו לעדכן אנשים המוכרים על ידם כנכים בזמן אמת בהטבות הבנקאיות המגיעות להם. “זאת”, הסבירו בבנק ישראל, “מתוך תפיסה שיידוע הלקוח בעיתוי שבו הוכר כנכה על ידי הגוף האמון על כך ופועל כדרך שבשגרה ליידוע נכים אודות זכויותיהם, יהיה אפקטיבי ויביא לכך שאותו אדם יפעל להסדרת זכויותיו בבנק במקביל להסדרתן גם בתחומים נוספים”. על המכתב חתומה נורית פלתר איתן, ראש מחלקת תקשורת, הסברה וקשרי קהילה בבנק ישראל.

אלכס פרידמן, מייסד ויו”ר “נכה לא חצי בן אדם”, אמר בתגובה: “שמחנו לקחת חלק בתחקיר של אתר ‘שווים’ ולסייע לתיקון העוול שנגרם לאנשים עם מוגבלות. מדובר בצעד חשוב של בנק ישראל. יחד עם זאת, יש לעקוב ולדאוג ליישום ההטבות בפועל, כמו גם לפצות את ציבור הנכים על שנים עברו, וכך נמשיך לעשות”.

ההודעה לתקשורת של בנק ישראל

עוד בנושא:

לקוחות עם מוגבלות? 2 פעולות – ואתם עוברים למסלול העמלות המוזל בבנק

הבנקים היו “ראש קטן”; הנכים שילמו עמלות מיותרות ב-100 מיליון ש’

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות