נושאים קשורים

פיתוח ישראלי: מברשת שיניים לאנשים עם מוגבלות

"אוטודנט" פיתחו מברשת אוטונומית, שעוזרת לאנשים עם מגבלות מוטוריות בפעולת הצחצוח. בחברה מתגאים: "צריך רק ללחוץ על כפתור, והמברשת עושה את כל העבודה"

דיסנילנד נגד הונאות נכים: “מי שיזייף תעודה יורחק לצמיתות”

ענקית פארקי השעשועים טוענת לעלייה במספר המתחזים לאנשים עם מוגבלות – כדי לקצר תורים. הודיעה: "מי שימסור הזהרת כזב, יורחק מכל הפארקים שלנו ללא אפשרות חזרה"

משרד החינוך אישר לחזור לפעילות החופש בחינוך המיוחד, אבל לא קבע מתי

המשרד הבוקר: "לאור השינויים במדיניות פקע"ר, הפעילויות החינוכיות בחופשת הפסח יוחזרו בכל רחבי הארץ. החזרה לפעילות תהיה הדרגתית". במרכז השלטון המקומי מתחו ביקורת: "אי אפשר לחזור בלחיצת כפתור"

“הציורים הם רגשותיי, האוטיזם שלי. המציאות שלי”

התערוכה החדשה של האמן האוטיסט דן שטיין, היא ביטוי יוצא דופן של רגש טהור. "אם תראו אותי מצייר, תחשבו שזה מה שאני צריך לעשות לשארית ימי חיי"



גם מחר לא יתקיימו מסגרות בחינוך המיוחד

בעקבות הנחיות פיקוד העורף, אלפי ילדים עם מוגבלויות יאלצו להישאר בבית. אילו מוסדות בכל זאת יהיו פעילים? כל הפרטים
ראשיאוטיזםאילון מאסק לא לבד: תכירו עוד 6 מפורסמים עם אספרגר

אילון מאסק לא לבד: תכירו עוד 6 מפורסמים עם אספרגר

ה"יציאה מהארון" של יזם החלל והמיליארדר עשתה הד גדול. קבלו עוד דוגמאות לידוענים שאובחנו (רשמית וגם לא)

אובחנו עם אספרגר. אנתוני הופקינס, דריל האנה ודן אקרויד

מאת ג’ני בלו

ארה”ב גועשת סביב הופעתו של המיליארדר, יזם החלל והבעלים של חברת טסלה אילון מאסק, שהכריז בעת שהנחה את התוכנית המיתולוגית “סאטרדיי נייט לייב” כי הוא מתמודד עם תסמונת אספרגר. מאסק טען כי הוא המנחה הראשון בתוכנית שאובחן עם אספרגר, אולם הוא טועה. המנחה הראשון הוא דווקא השחקן דן אקרויד, חבר הקאסט המקורי של התוכנית משנות ה-70, אשר חשף בשנת 2013 שגם הוא מתמודד עם אותה תסמונת. אקרויד נוהג לספר בגאווה כי האבחון וההכרה הם שעזרו לו לפתח את דמותו המוכרת בלהיט הקולנוע שובר הקופות “מכסחי השדים”.

תסמונת אספרגר היא שוני התפתחותי שמתאפיין לרוב בקשיים באינטראקציות חברתיות ובתקשורת שאינה מילולית. הלוקים בה הם לרוב אנשים בעלי רמת אינטליגנציה תקינה, לעיתים גבוהה מהממוצע, מצד אחד בעלי זיכרון טוב במיוחד, יכולת טובה בהבנת הנקרא ולימוד שפות, ומצד שני בעלי תחומי עניין מצומצמים וקושי או התנגדות לרכישת תחומי עניין חדשים. בנוסף, המערכת הנוירולוגית של האספרגרים עשויה לפרש גירויים חיצוניים בעוצמה גבוהה או נמוכה מדי, דבר שגורם להם לחוות את הסביבה בצורה שונה. 

אבחון מאוחר מגיע לא פעם אחרי שנים רבות של אבחונים שגויים והתמודדויות רגשיות לא פשוטות, כמו במקרה של מאסק, שיצא בשנת 2017 בסדרת ציוצים על הקשיים הנפשיים והרגשיים איתם הוא מתמודד. למעשה, ישנה רשימת הולכת וגדלה של מפורסמים בתחומים שונים, בהם מדע ואמנות, שכולנו מכירים, אך לא ידענו שמאחורי ההצלחה, לפעמים אפילו הזוהר, עומדים אנשים שמתמודדים עם אספרגר, ואולי זה היה בכלל סוד קסמם.

אילון מאסק. ה”יציאה מהארון” עוררה הד עצום

אז בנוסף למאסק ואקרויד, אילו עוד מפורסמים אובחנו, או לפחות נחשבו לאספרגרים. הנה עוד חמש דוגמאות:  

סר אנתוני הופקינס

שחקן התיאטרון והקולנוע הוולשי, זוכה פרסי אוסקר, לנצח ייזכר  כחניבעל לקטר בסרט “שתיקת הכבשים”. לאחרונה הוא אף נבחר כשחקן המבוגר ביותר אי-פעם שזכה בפרס הכי יוקרתי בעולם הקולנוע בקטגוריית השחקן הטוב ביותר על תפקידו בסרט “האב”. הופקינס, שאובחן עם תסמונת אספרגר בגיל מבוגר, סיפר בעבר כי “ניגשתי לאבחון כאשר אשתי רצתה להבין למי היא נשואה”.

דריל האנה

שחקנית הקולנוע האמריקאית השתתפה בעשרות סרטים הוליוודיים, חלקם שוברי קופות כגון “קיל ביל”, ספלאש”, “בלייד ראנר” ו”מגנוליות מפלדה”. כילדה הייתה ביישנית מאוד, נמנעה מסיטואציות חברתיות, ובהמשך אובחנה עם אספרגר. בשל נדודי שינה מהם סבלה, סיפרה האנה בשלב מאוחר יותר, בילתה שעות רבות מול המסכים, אז גם נולדה אהבתה הגדולה לקולנוע. 

סטיב ג’ובס

המנכ”ל הראשון והמייסד של אפל, והדמות המרכזית מאחורי הזינוק המטאורי של החברה, מעולם לא אובחן עם אספרגר באופן רשמי. למרות זאת, מומחים וביוגרפים טוענים כי מאפייני אישיותו והתנהגותו תאמו מאוד לאדם עם התסמונת. ג’ובס, מחלוצי המחשוב האישי, נמנה עד למותו בשנת 2011 עם עשירי העולם, וההון האישי שלו הוערך נכון לאז ביותר מ-7 מיליארד דולר.

אנדי וורהול

אמן הפופ ארט האמריקאי שבר לאורך השנים לא מעט מוסכמות אמנותיות. בין היצירות הנודעות שלו: “בקבוקי קוקה קולה” והפורטרט המפורסם של מרילין מונרו. שכפול פניה הפך אותה מכוכבת קולנוע בלתי מושגת לכוכבת נגישה יותר לקהל מעריציה. ד”ר ג’ודית גולד, מנהלת מרכז האבחון המוביל בבריטניה לאוטיזם, טוענת כי וורהול היה בעל תסמונת אספרגר כמעט בוודאות, וייתכן שמשם נבטה הגאונות שלו.

מרילין מונרו 

מונרו, שנולדה בשם נורמה ג’ין בייקר, הפכה בבגרותה לדוגמנית, שחקנית וזמרת אמריקאית מהידועות בעולם. הנוכחות הבימתית שלה, יופייה, מאהביה הנודעים והרבים ומותה המסתורי, הפכו אותה לסמל מין ולאייקון תרבות פופולרית. יש הטוענים כי מונרו המוחצנת היא האלטר אגו של נורמה ג’ין חסרת הביטחון, אשר התמודדה לאורך השנים עם שלל בעיות רגשיות. בעולם הפסיכולוגיה ישנו מונח בשם “תסמונת מרילין מונרו”, והוא מתייחס לתיעוב עצמי מתמשך, דחייה עצמית וחיפוש בלתי פוסק אחר אהבה. מונרו מעולם לא אובחנה באופן רשמי, אולם מומחים טוענים שככל הנראה גם היא נשאה את התסמונת.

עוד בנושא:

המיליארדר אילון מאסק בשידור חי: “יש לי אספרגר”

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות