נושאים קשורים

“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"

דוח מטריד: שיעור מיטות האשפוז בישראל בירידה

על רקע המלחמה, מפרסם משרד הבריאות נתונים מדאיגים על הצפיפות במוסדות הבריאות השונים. המצב הקשה ביותר – באשפוז הפסיכיאטרי. בוסו: "נקדם את השינויים הנדרשים"

“בונוסים לבכירים יותנו בקליטת עובדים עם מוגבלות”

כך אמרה רשות החברות הממשלתיות במהלך דיון בוועדת הרווחה בהצעת החוק לשילוב עובדים עם מוגבלות בחברות אלה. ההצעה אושרה לקריאה שנייה ושלישית

הכירו: כמה מותגים בינ”ל מהם תוכלו לרכוש בגדים נגישים

בכל שנה מפסידות יצרניות הביגוד כ-3 טריליון דולר בגלל אי הכללת אנשים עם מוגבלויות כקהל יעד. ריכזנו עבורכם שישה מותגים שדווקא כן פועלים לקידום אופנה נגישה



האם זה הרכב הנגיש בעולם?

המעצב הראשי של ענקית רכבי היוקרה יגואר חבר לארגון שמתמחה בהנגשה – ויחד הם עיצבו את ה-eVita, מכונית חשמלית שנועדה לאכסן כיסאות גלגלים בקלות
ראשיאוטיזם"נעול כל היום, כמו כלב": תלונה למשטרה נגד מעון "נווה האירוס" לדיירים...

“נעול כל היום, כמו כלב”: תלונה למשטרה נגד מעון “נווה האירוס” לדיירים עם מוגבלות

התלונה – בעקבות תחקיר כאן 11 אמש, שהציג עדויות וצילומים קשים מהמקום. המעון: "כל הטענות אינן נכונות"

תלונה על התעללות בחסרי ישע הוגשה הבוקר למשטרה נגד מעון “נווה האירוס” בנס ציונה, המשמש כהוסטל לאנשים עם מוגבלות, וזאת בעקבות מסכת עדויות אשר נחשפו אתמול בתחקיר “כאן 11”, שנעשה במשותף עם ארגון “בזכות”. בתחקיר נחשפו בין השאר חשדות להתעללות, פגיעות מיניות בדיירים, כליאה בחדרים, מתן כדורים וזריקות, ואף רשלנות רפואית שהובילה למותו של חוסה.   

מי שהגיש את התלונה הוא ד’, עובד לשעבר של המעון, בן 37, שתיעד את האירועים במצלמתו האישית בסלולרי, ובהמשך שילם על כך במשרתו. לאחר הגשת התלונה אמר ד’ לאתר ”שווים”: “אני עומד מאחורי כל התיעוד שהבאתי, הכל מצולם. זה רק חלק קטן מכל מה שקורה שם. במהלך עבודתי ראיתי במקום דברים מזוויעים, וכבר לא יכולתי לשתוק יותר”.

לדבריו, עד היום הוגשו תלונות רבות למשטרה נגד המעון, אבל שום דבר לא קרה איתן. “תלונות על פגיעות מיניות בין דיירים פוסלים על הסף, מכיוון שלטענת המשטרה לא יודעים האם זה היה בהסכמה או לא”, הוא אומר. “אני מקווה שעכשיו, אחרי החשיפה, דברים ישתנו שם. צריך לבצע חריש עמוק – מהליך קבלת העובדים למעון ועד לטיפול בדיירים. הליך העסקת העובדים שם הוא מתחת לכל ביקורת. אין שום מבחני קבלה לעבוד עם אוכלוסייה כל כך רגישה. יש שם אחות מעשית אחת שאמורה לקשר בין החוסים לרופא, אחת על 130 דיירים. זה הגיוני?”

אחד הסיפורים שהוצגו בתחקיר הוא המקרה הקשה שנחשף כאן באתר ”שווים” על דייר שנפל מהחלון של חדרו ונשאר נכה בכיסא גלגלים לצמיתות. הדייר אכל עם חבריו בחדר, וכאשר סיים ביקש לצאת החוצה, אלא שהדלת הייתה נעולה, כפי שלטענת משפחות של דיירים במקום קורה כל הזמן. בייאושו הוא טיפס על שולחן, נפל מהחלון ונחבט בראשו בעוצמה.

המקרה נחקר על ידי המשטרה ומשרד הרווחה, ואף הובטח כי המשרד עצמו יקים ועדת בדיקה לנושא, אך כל זה הסתיים ללא כלום. “המשטרה והפרקליטות לא מצאו לנכון להגיש כתב אישום”, אמר בתחקיר אחיו של הדייר. “בן אדם יושב היום על כיסא גלגלים, נכה לתמיד, והרשויות החליטו לסגור את התיק”.

במהלך התחקיר נראים דיירי המעון חסרי אונים מול ההתנהלות של הצוות המטפל. באחד הצילומים יש תיעוד של ”החדר הלבן”, אליו נגררים דיירים בכוח על ידי הצוות וננעלים שם למשך שעות. אחד הדיירים אף ננעל למשך כמעט יממה שלמה, מכיוון שהוא נוהג לשוטט כל הזמן. כאשר אחד מחברי הצוות נשאל מדוע הדייר הזה נעול כל הזמן (מבלי לדעת שהוא מוקלט), הוא עונה: “לא יודע, כמו כלב”. “החדר הלבן”, טוען ד’, בעצם משמש להפחדת הדיירים ולענישה. כמו כן, נטען בתחקיר כי הצוות מלעיט את הדיירים בתרופות ובזריקות הרגעה, גם כשאין בזה צורך.

בעדות נוספת המוצגת בתחקיר מספרת אחות במעון על טיפול רשלני בדייר, שהיה מקבל מזון בזונדה בלבד עקב בעיה בריאותית. כאשר אותו דייר פונה לבית חולים אסף הרופא לטיפול בעניין אחר הוא קיבל בטעות אוכל מוצק במקום אוכל רך, ובעקבות זאת מצא את מותו. “שלחו אותו במצב נורמלי”, אמרה אחות מהמעון שהוקלטה ללא ידיעתה, “והרגו אותו שם. נתנו לו ביצה כי אף אחד לא כתב שהוא אוכל רק אוכל מרוסק. אם היה איתו מטפל, אולי היו שמים לב לזה. הרבה תלוי במשפחה. יש חולים מסכנים שאין להם אף אחד ומתייחסים אליהם בהתאם”.  

מעון “נווה האירוס” בנס ציונה. במקום מכחישים את כל הטענות

ממעון “נווה האירוס” נמסר בתגובה:

אירוע שבו חוסה נשלח לבית החולים ללא ליווי של מטפל – הנתונים שאתם מציגים אינם נכונים. הדייר נשלח לבית החולים בליווי של מטפל שלנו, ולאחר שהדייר אושפז צוות בית החולים קיבל מהמטפל עדכון בעל פה, בנוסף למכתב ההפניה, על מצבו של הדייר, כולל מרקם המזון וחובת השמירה עליו. במקרה מצער זה (על פי דיווח בית החולים והמשפחה), המטפל שהוצמד מטעם בית החולים נטש את המקום, ובזמן ארוחה הדייר חטף ביצה מצלחת של חולה אחר ונחנק. יש לציין כי דייר זה מטופל במעון במשך שנים רבות, תוך השגחה ושמירה קפדנית.

לגבי חשד כי במקום מתרחשות פגיעות מיניות של דיירים זה בזה – גם במקרה זה כל העובדות שהצגתם אינן נכונות. נציין כי במקרים של חשד לפגיעה בין דיירים, נכתב דוח שמועבר לפיקוח, ובמידת הצורך גם למשטרה. מעון ‘נווה האירוס’ מטפל בעיקר בדיירים עם בעיות התנהגות והתנהגות מאתגרת, וביניהם גם פוגעים מינית.

לגבי טיפול תרופתי – כל דיירי המעון מטופלים תרופתית באופן קבוע. במעון יש שני פסיכיאטרים שמנהלים את הנושא. בנוסף, בכל שנה הנהלת המעון מכינה דוח מפורט על כל התרופות שחולקו. דוח זה מפורסם לגורמי הפיקוח ולוועד ההורים, ששותף מלא בכל הנעשה במעון.

לגבי נעילת הדיירים בחדרים, כולל הדייר שנפל מהחלון – שוב העובדות לא נכונות. כל האירוע מצולם. המשפחה ראתה את הצילומים, והם הועברו לפיקוח ולמשטרה. הפיקוח הקים ועדת בדיקה, ואתם מוזמנים לפנות אליהם לקבלת המסקנות. אנו לא נועלים דיירים, וכל אמירה שכזו היא שקר מוחלט”.

ממשרד העבודה והרווחה נמסר: “הפרטים שציינתם בפנייתכם אינם נכונים בחלקם ואינם מדויקים בחלקים אחרים. מבדיקת הפיקוח עולה כי הדייר שפונה לבית החולים ממעון ‘נווה האירוס’ בשל תסמיני מחלת הקורונה אשר הלכו והחריפו, לווה על ידי מטפל והגיע לבית החולים בצירוף הניירת הנדרשת, הכוללת מידע רפואי רלוונטי למצבו. יתרה מכך, מהבדיקה עולה כי המטפל עידכן בעל פה את האח הראשי על כך שהדייר לא יכול ללעוס מוצקים, והדבר אף נכתב בטופס קבלתו לבית החולים. רק לאחר שהגיעה השגחה מטעם הצוות הסיעודי, ובהתאם להנחיות בית החולים, עזב המטפל את המקום וחזר למעון.

“במקרה שמתואר בו חשד לפגיעה מינית, הוגשה תלונה למשטרת ישראל על ידי עובדת סוציאלית מחוזית מטעם המשרד, נגבו עדויות על ידי חוקרים המומחים בגביית עדויות מאנשים עם מוגבלות קוגניטיבית, ובסיום החקירה הגישה המשטרה את התיק לפרקליטות עם המלצה לסגור אותו. גם הטענה לנעילה של דייר בחדר איננה נכונה. מבדיקה של מערך הפיקוח לא נמצאו מקרים שבהם דיירים ננעלו באחד החדרים. טענה זו נבדקה באופן מקיף, לרבות ביקורי פתע רבים שנערכו במקום, ולא נמצאו לה שום תימוכין.

“לגבי הטענה על שימוש בתרופות פסיכיאטריות, נציין כי המגמה של הפסיכיאטר המטפל היא דווקא להפחית את השימוש בתרופות אלו. צר לנו שאותם הגורמים חוזרים על אותן הטענות שוב ושוב, כאשר הם אינם מסוגלים להעמיד שום הוכחה, ובכך פוגעים שלא לצורך הן בדיירי המעון והן בצוות המקצועי”.

מבית החולים אסף הרופא, שם נפטר הדייר, נמסר: “הנושא נמצא בבירור במרכזנו. בתום הבירור מרכזנו יפעל בהתאם לנדרש ממנו”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות