נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותלקויי ראייה ועיוורים, למה כדאי לכם לשאת עליכם גם תעודת נכה

לקויי ראייה ועיוורים, למה כדאי לכם לשאת עליכם גם תעודת נכה

בת אל מור גילתה שהתעודה מקנה לחלק מלקויי הראייה זכויות שתעודת העיוור לא נותנת, ובהן פטור מתשלום למלווה

אנשים עם עיוורון ולקויות ראייה, הכתבה הזו בשבילכם. אם יש ברשותכם תעודת עיוור או שאתם זכאים לקצבת ביטוח לאומי עקב לקות ראייה, ייתכן שקיבלתם מתישהו בחייכם תעודת ביטוח לאומי הביתה בדואר, וסביר מאוד שלא היה לכם מושג למה היא משמשת. גם אם אשאל אתכם היום למה היא משמשת, ויותר חשוב מזה, היכן הנחתם אותה – אני משערת שאין לכם באמת מושג.

הסיבה לכך איננה שאתם אנשים לא אחראיים, אלא שאתם נוהגים לשאת איתכם את תעודת העיוור ולהציג אותה במקרים שונים, למשל בתחבורה הציבורית, בפני נותני שירותים ציבוריים וכו’. למרות זאת, כדאי מאוד שתדעו מה מקנה לכם תעודת הנכה מטעם הביטוח הלאומי, שתעודת העיוור לא מקנה.

מאז כניסתו לתוקף של חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, בשנת 2013, נכנסו לתוקפן גם תקנות נגישות השירות, ועימן שינויים בזכויות שמקנה תעודת הנכה מטעם הביטוח הלאומי. בשנים האחרונות הרחיבו את הקריטריון המקורי לזכאים לתעודה, כך שגם מקבלי שר”מ (קצבת שירותים מיוחדים) זכאים לזכויות שהיא מקנה, בהם אוכלוסיית לקויי הראייה בישראל (עדיין באופן חלקי).

למה לא ידעתם על זה? אולי כי בישראל מספרים לנו פחות על זכויות המגיעות לנו, ומקפידים יותר בכל הקשור לחובות. לצערנו, ראינו זאת במקרים נוספים הנוגעים לאנשים עם מוגבלות, לדוגמה בנושא מסלולי העמלות המוזלים בבנקים עבור אנשים עם מוגבלות שנחשף כאן ב”שווים”.

אם הזמנתם בעבר כרטיסים להצגה, כרטיסי כניסה לאתרי טבע וכדומה, ודאי נתקלתם באפליה כלפי מחזיקי תעודת עיוור לעומת תעודת נכה. ההבדל הבולט בין התעודות הוא במתן פטור מתשלום עבור מלווה – הטבה שלא ניתנת בהצגת תעודת עיוור, אלא רק בהצגת תעודת נכה שעליה מצוין פטור מתשלום למלווה. מדוע? ייתכן שלא נדע בשלב הזה. רק נוכל לציין שתעודת הנכה מונפקת על ידי הביטוח הלאומי, ותעודת העיוור מונפקת מטעם משרד הרווחה, ואין כרגע כוונה לאחד בין התעודות.

לצד האפליה המתקיימת בין אנשים עם מוגבלויות שונות בנושא זה, ניסיתי בכל זאת להבין מה מקנה תעודת הנכה מטעם הביטוח הלאומי, המוכרת גם בשם “התעודה הלבנה”, וכיצד היא יכולה לשרת אנשים עם לקויות ראייה ובעלי תעודות עיוור.

פעמים רבות אדם עם עיוורון זקוק למלווה במקום מסוים בשל מוגבלותו – ודווקא הטבה בנושא זה לא ניתנת לו. לאחר בירורים מול גורמי מקצוע בביטוח הלאומי, אני שמחה לציין שיש תשובות מעודדות, שגם הן התקבלו לאחר בדיקה חוזרת של הדברים, שתחילה נענו בשלילה. פרט זה חשוב מאחר שהוא מדגיש את פער הידע הקיים אודות הזכויות הקיימות עבור אוכלוסיית לקויי הראייה, ולא לשם הקנטת עובדי הביטוח הלאומי.

כך נראית תעודת נכה עם פטור מתשלום למלווה

אז מהי תעודת נכה מטעם ביטוח לאומי?

ישנם שלושה סוגי תעודות נכה: אחת רגילה, השנייה מקנה פטור מתשלום עבור מלווה לאדם עם מוגבלות, והשלישית מקנה פטור מעמידה בתור. כל אחת מהן ניתנת בהתאם לאופי הנכות. זכאות לפטור מתור ופטור מתשלום עבור מלווה ניתנה תחילה לאוכלוסיות עם מוגבלות שכלית, נפשית ואוטיזם, אך כאמור, בשנים האחרונות קריטריון הזכאות הורחב, כך שגם מקבלי קצבת שר”מ (שירותים מיוחדים) זכאים לתעודה המקנה פטור מתשלום עבור מלווה.

השינוי הנ”ל הוביל לכך שאנשים עם לקות ראייה או עיוורון המקבלים שר”מ זכאים לתעודת נכה מטעם הביטוח הלאומי, המזכה אותם בפטור מתשלום עבור מלווה. הטבה זו מצוינת על גבי התעודה עצמה.

מדובר בשינוי מהשנים האחרונות, אך מסתבר כי רבים מהזכאים לכך כלל לא יודעים זאת.

כיצד משיגים את התעודה?

מטעם הביטוח הלאומי נמסר כי התעודה נשלחת אוטומטית על ידי הביטוח הלאומי בדואר, והיא תקפה ל-7 שנים או עד תום מענק קצבת הנכות. תנו לי לנחש שאינכם זוכרים היכן התעודה שקיבלתם, אם קיבלתם, וכעת, כשאתם יודעים שהיא עשויה לשרת אתכם, כדאי שתפנו למוקד הביטוח הלאומי בבקשה שישלחו לכם אותה. ממועד הבקשה יש להמתין חודש ימים עד להגעתה אליכם בדואר.

מה מקנה התעודה?

פטור מתשלום עבור מלווה במקומות ציבוריים שונים ובאתרים שונים. בדרך כלל יינתן הפטור במקומות בהם אין צורך להקצות מקום ספציפי (כמו מושב בקולנוע) עבור המלווה, למשל בפארקים ובשמורות טבע. בנוסף, כדאי לדעת כי מקום המקנה פטור מתשלום עבור אדם עם מוגבלות, אינו מחויב בהענקת פטור מתשלום עבור מלווה.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

עוד רצוי לדעת כי תעודת הנכה איננה מציינת את סוג המוגבלות ואינה נושאת תמונה. לכן, בית העסק/האתר המעניק את הפטור מתשלום עבור מלווה רשאי לדרוש הצגת תעודה מזהה יחד עם תעודת הנכה.

חשוב לציין כי קצבת שר”מ ניתנת לזכאים מגיל 18 ומעלה. כך שילדים המחזיקים בתעודת עיוור או מוכרים בביטוח הלאומי בשל לקות הראייה שלהם, אינם זכאים לתעודה זו ולא יכולים לממש את הזכויות שהיא מקנה, אלא להסתפק בזכויות המוכרות בהצגת תעודת עיוור.

 למידע אודות פטור מתשלום למלווה מאתר כל זכות

כותבת ומפיקה ב"שווים", עוסקת בשיווק ובתוכן. יזמית בתחום נופש ופנאי לאנשים עם עיוורון ולקויות ראייה. מרבה לעסוק בנושאים חברתיים הרלוונטיים לאנשים עם מוגבלות.

כתבות אחרונות