נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותצפו: מה מפריע לח"כית החדשה שמגדלת שני ילדים בחינוך המיוחד

צפו: מה מפריע לח”כית החדשה שמגדלת שני ילדים בחינוך המיוחד

את נאום הבכורה שלה הקדישה ח"כ ענבר בזק למשהו אחד שמאוד מפריע לה: "טופס ילד נטול יכולת" של מס הכנסה

“יש הורים שפשוט מוותרים על הטבת המס”. ח”כית ענבר בזק

ליל ההצבעה הדרמטית בכנסת על חוק האזרחות היה ליל שימורים מרובה בנאומים, קריאות ביניים, אמוציות וכל טוב. בתוך כל הבליל הזה פתאום נשמע קול אחר, כן וחודר, שהצליח לגרום לחברי הכנסת להפסיק לרגע להתפרץ ולהימנע מהערות ביניים קולניות. זה קרה במהלך נאומה של חברת הכנסת החדשה ענבר בזק.

ח”כ בזק נכנסה לכנסת לפני כשבוע במסגרת החוק הנורווגי. היא חברת הכנסת ה-24 מטעם יש עתיד, ובעבר שימשה כמרצה באקדמיה וכיועצת עסקית. בשנת 2015 ייסדה את “עצמאים עושים שינוי”, תנועה חברתית לרווחת העסקים הקטנים.

בנאומה הראשון בכנסת, בחרה ח”כ בזק לשתף מחייה האישיים ולהעלות נקודה כואבת במיוחד, כאשר התייחסה לאחת הסוגיות המוכרות לאנשים עם מוגבלות – בחירת מילים והתוצאה שהן יכולות לחולל, לטוב ולרע. הקול שהשמיעה לא הותיר ספק בנחיצות השימוש בשפה מכבדת, כזו שמעלה ולא מורידה.

ח”כ בזק סיפרה בנאום על שני ילדיה, רז וגיל, הלומדים במסגרת החינוך המיוחד בשל לקות למידה עימה הם מתמודדים. “אני רוצה לספר לכם על משהו שמטריד אותי כבר מספר שנים”, אמרה. “בכל פעם שאני נדרשת למלא טפסים של מס הכנסה (על מנת לקבל את הטבת המס עבור שני ילדיה), יש טופס אחד קטן, לכאורה תמים, הנושא את הכותרת ‘בקשה להטבת מס בגין קטין נטול יכולת’.

“מה זה בדיוק קטין נטול יכולת?” שאלה בכאב וסיפרה בגאווה על ילדיה: “הבת שלי רז בת ה-13, ילדה מהממת עם כישרון יוצא דופן בשירה, מנגנת מדהים, מתעמלת, יש לה המון חברים והיא שחיינית מחוננת. אז זה שיש לה דיסלקציה אומר שהיא נטולת יכולת?”

היא המשיכה וסיפרה על בנה גיל, שלדבריה “התחיל לפני כמה חודשים ללמוד לנגן בתופים, והמורה שלו מעיד שלא ראה כזה כישרון. ילד שכל מי שרואה אותו מתאהב בו מיד מרוב שהוא מקסים. זה קטין נטול יכולת?”

ח”כ בזק מודעת לכך שזה עלול להישמע קטנוני ולמה בכלל היא עושה מזה עניין, אך מעידה כי יש הורים לתלמידים בכיתות של ילדיה שפשוט מוותרים על הטבת המס כדי להימנע מההשפלה במילוי הטופס.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

את דבריה סיכמה כך: “רציתי היום רק לדבר על אותם ילדים, אותן משפחות, אותם הורים”, ופנתה לחברי הכנסת בבקשה לתמיכתם: “בימים הקרובים אשמח להחתים אתכם על בקשה לשנות את אותו טופס, ואשמח לתמיכתכם”.

אולי לא נגיע להכרעה בחשיבות ההתעקשות על תקינות פוליטית, והאם היא מקדמת אנשים עם מוגבלות, או לחילופין פוטרת את החברה מעיסוק בדבר האמיתי. אבל הנה, קיבלנו עוד הוכחה לכך שיש למילים חשיבות, משמעות והשלכות בשטח. למדנו שיש הורים לילדים עם מוגבלות שמסרבים לכנות אותם “קטינים נטולי יכולת”, ורוצים שהחברה דווקא תכיר ביכולותיהם הרבות ובכישרונותיהם, או לכל הפחות, לא תקבע עבורם את מסוגלותם האישית.

כותבת ומפיקה ב"שווים", עוסקת בשיווק ובתוכן. יזמית בתחום נופש ופנאי לאנשים עם עיוורון ולקויות ראייה. מרבה לעסוק בנושאים חברתיים הרלוונטיים לאנשים עם מוגבלות.

כתבות אחרונות