נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותיש תקציב, יש העלאה בקצבאות הנכות, אז למה יש גם אכזבה

יש תקציב, יש העלאה בקצבאות הנכות, אז למה יש גם אכזבה

הממשלה אישרה את העלאת קצבאות הנכות ל-3,700 שקל, אבל בארגוני הנכים לא מתכוונים להפסיק את המאבק

אחרי שנים של מאבקים וגם אכזבות רבות, הממשלה אישרה, כחלק מתקציב המדינה החדש, את העלאת קצבאות הנכות לסכום של 3,700 שקל בחודש (על 100% נכות). למרות ההישג, בארגוני הנכים לא מתכוונים להפסיק את המאבק נגד משרד האוצר, וזאת לטענתם עקב החלטת אגף התקציבים לקזז מהתקציב המגיע לנכים סך של כחצי מיליארד שקל, “על ידי הכנסת סעיפים תקדימיים ולא חוקתיים”.

בצד החיובי של המשוואה, כאמור, ניצבת העלאת קצבת הנכות באופן קבוע. מ-1 ביולי (לפני חודש), מי שזכאי לקצבה של 100% יקבל תוספת של 379 שקל בחודש, כך שהקצבה הכללית שלו תעמוד מעתה על 3,700 שקל לחודש. על המחצית הראשונה של 2021, כלומר עד 1 ביולי, הוא יקבל רטרואקטיבית תוספת של 190 שקל לחודש, בדומה למענקי הפיצוי שניתנו לנכים ב-2020. כלומר, על ששת החודשים האלה יתקבל החזר של 1,140 שקל.

מה לגבי הנכים האחרים? לפי התקציב, בעלי אי כושר עבודה נמוך מ-100% יזכו לתוספת קבועה של 370 שקל לקצבה החודשית. נכים שהם גם אזרחים ותיקים יקבלו עוד 190 שקל בחודש. ילדים עם נכות של 100% יקבלו תוספת של 83 שקל, וילדים עם 112% (רמת זכאות חדשה) יזכו לעוד 490 שקל מדי חודש. תוספת משמעותית של 5,341 שקל תינתן לנכים מונשמים.  

עוד בשורה חשובה היא שהדיסריגארד יעלה באופן קבוע ל-5,300 שקל בחודש. המשמעות היא שעד לסכום זה – השווה לגובה שכר מינימום במשק – יוכלו הנכים לעבוד מבלי שהמדינה תקזז ולו שקל אחד מקצבת הנכות שלהם. מהלך זה אמור להוות תמריץ לאנשים המקבלים קצבת נכות להיכנס לשוק העבודה. לפי ההערכות, כל הבשורות האלה יהפכו למציאות רק עוד כ-3 חודשים, הזמן שצפוי לקחת לממשלה להעביר את התקציב בכנסת.

הפגנת נכים באיילון בשבוע שעבר. צילום: דוברות “נכה לא חצי בן אדם”

בצד המאכזב, ארגוני הנכים כועסים על החלטת משרד האוצר לקזז מהכספים המגיעים לציבור הנכים כחצי מיליארד שקל. “אנחנו ממשיכים במאבק על יישום מלא של החוק, ולא נעצור עד שנקבל את מה שמגיע לנו בחוק”, הבהיר אתמול אלכס פרידמן, יו”ר ארגון “נכה לא חצי בן אדם”. “לאחר המאבק המשותף של הארגונים, נכון לרגע זה הקיזוז בהטבות המס לנכים ירד מהפרק. יחד עם זאת, לצערנו המחלוקת העיקרית לגבי החישובים המנופחים של אגף התקציבים במשרד האוצר, עומדת בעינה. ישנו ניסיון לגרוע מציבור הנכים כחצי מיליארד שקל על ידי הכנסת סעיפים תקדימיים ולא חוקתיים.

“המהלך הזה”, המשיך פרידמן, “פוגע בהסכמות שהושגו בעבר ותוספות חשובות שתוכננו. למשל, תוספת מלאה לנכים הקשישים, הרחבת הזכאות לקצבת שירותים מיוחדים לאוטיסטים ומתמודדי נפש ועוד. לפיכך, כלל ארגוני הנכים במאבק דורשים יישום מלא של חוק הנכים. בין אם בתיקון החישובים המנופחים, ובין אם בתוספת תקציבית שוות ערך לסכום שנגזל מציבור הנכים שלא בצדק”.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

פרידמן וארגוני הנכים האחרים קוראים לציבור הנכים להגיע להפגנה שתיערך ביום חמישי הקרוב (5.8) בשעה 18:00 בצומת קפלן מול מגדלי עזריאלי בתל אביב.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות