נושאים קשורים

חוששים מדמנציה? 7 הרגלים שישמרו על חדות המוח שלכם

שינויים קטנים באורח החיים, לאורך זמן, יכולים לסייע לנו לשמור על צלילות ככל שמתבגרים. אלו ההמלצות של מומחים עולמיים בתחום המוח – קראו ושתפו

13,220 פצועי צה”ל במלחמה: “למשפחות אין מספיק מעטפת”

ח"כ רייטן בוועדת החוץ והביטחון: "אין הגנה מפיטורים להורי החייל הפצוע, חסרים מענים לאחר שחרורו מביה"ח ואין תמיכה נפשית מספקת לאחים"

המשטרה מבקשת: צרו קשר אם אתן מזהות את החשוד

מאיר גבריאל (35) מקריית אונו נעצר בחשד לאינוס במרמה של נערות עם מוגבלות, והמשטרה מפרסמת את תמונתו כדי לאתר מתלוננות נוספות

גאווה: 6 סטודנטים עם מוגבלות שכלית סיימו תואר ראשון

הלימודים נערכו באוניברסיטת בר אילן, ביוזמת פרויקט "עוצמות" שמפעיל מודל הכשרה ייחודי. אחת הבוגרות: "תמיד יש תקווה. אפילו בגיל מבוגר אפשר ללמוד ולהגשים חלומות"



פיתוח ישראלי: מברשת שיניים לאנשים עם מוגבלות

"אוטודנט" פיתחו מברשת אוטונומית, שעוזרת לאנשים עם מגבלות מוטוריות בפעולת הצחצוח. בחברה מתגאים: "צריך רק ללחוץ על כפתור, והמברשת עושה את כל העבודה"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותגם ב-2020: בכ-40% מהגופים הציבוריים לא היה ייצוג הולם לעובדים עם מוגבלות

גם ב-2020: בכ-40% מהגופים הציבוריים לא היה ייצוג הולם לעובדים עם מוגבלות

כך מפרסמת נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. הצד החיובי: למרות הקורונה לא נרשמה הרעה בנתונים

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים מפרסמת נתונים חדשים ומעודכנים אודות הייצוג ההולם של עובדים עם מוגבלות בגופים ציבוריים גדולים בשנת 2020. חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות קובע כי גופים ציבוריים המעסיקים 100 עובדים לפחות, מחויבים לפעול להעסקה של לפחות 5% אנשים עם מוגבלות משמעותית כהגדרתה בחוק. החוק נועד לסייע בקידום העסקה של אנשים עם מוגבלות, אשר נתקלים לא אחת בחסמים ובקושי להשתלב בשוק העבודה, ולפתוח עבורם את דלתות המעסיקים הגדולים.

מהנתונים עולה כי מבין 312 גופים ציבוריים גדולים, 61% (189 גופים ציבוריים) עומדים ביעד ההעסקה של 5%, 26% (82 גופים ציבוריים) עומדים ברמה בינונית  (5%-3.5%), 12% (39 גופים) עומדים ברמה נמוכה (3.5%-2%), ו-1% (2 גופים ציבוריים) אינם עומדים ביעד כלל. בין הגופים הציבוריים שעמדו ביעד העסקת אנשים עם מוגבלות ברמה נמוכה: בנק ישראל, מוזיאון תל אביב לאומנות, מפעל הפיס, החברה לפיתוח בית”ר עילית, החברה לחינוך תרבות ופנאי בחבל מודיעין והרשות ניירות ערך.

הנתונים מעידים על כך שעל אף משבר הקורונה, אשר השפיע בצורה משמעותית על שוק התעסוקה, שיעורי העמידה בייצוג ההולם נשמרו, ואף  ניתן לראות שיפור בנתונים כאשר פחות גופים נמצאים ברמת אי עמידה או ברמה נמוכה. כמו כן, מניתוח הנתונים עולה כי גם השנה נשמר המאזן החיובי, כאשר 35 גופים ציבוריים עלו ברמת העמידה ביעד, לעומת 31 גופים ציבוריים שירדו ברמת העמידה. זאת, בהמשך לשנה שעברה, בה 40 גופים ציבוריים עלו ברמת העמידה ביעד, לעומת 27 גופים שירדו ברמת העמידה.

רשויות מקומיות

בקרב הרשויות המקומיות, המהוות כ-72% מרשימת הגופים הציבוריים הגדולים (224 רשויות מתוך 312), נמצא כי 61% עומדות ביעד הייצוג ההולם, 28% עומדות ברמה בינונית, 10.5% עומדות ברמה נמוכה ו-0.5% לא עומדות ביעד. כמו כן, בקרב מועצות אזוריות רק 49% מהמועצות עומדות ביעד הייצוג ברמה של עמידה מלאה, ובקרב מועצות מקומיות רק 55% עומדות ביעד באופן מלא, וזאת על אף עלייה של  2% (4 גופים) ביחס לשנה שעברה.

צילום: ביגסטוק

בין הרשויות המקומיות שעמדו ביעד העסקת אנשים עם מוגבלות ברמה נמוכה: שהם, קריית ארבע, כפר ורדים, עיריית בני ברק, תל שבע, מועצה אזורית עמק הירדן, מועצה אזורית חוף השרון. מועצה דתית מטה בנימין ומועצה דתית קדומים אינן עומדות כלל ביעד ההעסקה המינימלי של אנשים עם מוגבלות, זו שנה רביעית ברציפות .

אכיפה ופיקוח

על פי החוק, מעסיקים נדרשים לבצע שורה של פעולות לקידום הייצוג ההולם בקרב עובדיהם, וביניהם מינוי ממונה תעסוקה שיהיה אמון על הנושא. חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מקנה לנציבות סמכויות פיקוח ואכיפה,  ומכוחן פועלת הנציבות כלפי הגופים שלא עמדו בחובותיהם על פי החוק. בשנה החולפת הוציאה הנציבות מכתבי התראה ל-67 גופים שלא עמדו ביעד הייצוג ההולם,  ובנוסף לא מילאו את חובותיהם למנות ממונה תעסוקה ולהכין תוכנית שנתית לקידום העסקתם של אנשים עם מוגבלות. רוב הגופים להם הוצאו מכתבי התראה מילאו את חובותיהם, ואילו ל-24 גופים שלא מילאו את ההנחיות במכתב ההתראה הוצא צו. בהמשך לפעולות האכיפה, כל הגופים הציבוריים שלא עמדו ביעד הייצוג ההולם הכינו תוכנית שנתית ומינו ממונה תעסוקה.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

“הנתונים המתפרסמים אודות הייצוג ההולם מעידים על כך שגם בשנת הקורונה הקשה, אשר פגעה בכלל המועסקים במשק ובאנשים עם מוגבלות בפרט, גופים ציבוריים רבים הצליחו לשמור על שיעורי הייצוג ההולם, וכ–35 גופים אף הצליחו להשתפר”, אמרה דינה דומיניץ, מ”מ נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. “עם זאת, הנתונים מעידים כי קיים עוד מקום לשיפור רב ולפעילות מוגברת מצד הגופים הציבוריים לקידום ההעסקה של עובדים חדשים ולשמירה על עובדים קיימים. הנציבות תמשיך לפעול כדי לאכוף את החוק בכל הקשור לייצוג ההולם ולמגר תופעות של הפליה ופערים בין אנשים עם מוגבלות לכלל האוכלוסייה, באמצעות כל הכלים שברשותה”.

לטבלה עם רשימת כל הגופים הציבוריים והאם עמדו ביעד הייצוג ההולם >> https://bit.ly/3rZs0qh

הדוח הקודם

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות