נושאים קשורים

דיסנילנד נגד הונאות נכים: “מי שיזייף תעודה יורחק לצמיתות”

ענקית פארקי השעשועים טוענת לעלייה במספר המתחזים לאנשים עם מוגבלות – כדי לקצר תורים. הודיעה: "מי שימסור הזהרת כזב, יורחק מכל הפארקים שלנו ללא אפשרות חזרה"

משרד החינוך אישר לחזור לפעילות החופש בחינוך המיוחד, אבל לא קבע מתי

המשרד הבוקר: "לאור השינויים במדיניות פקע"ר, הפעילויות החינוכיות בחופשת הפסח יוחזרו בכל רחבי הארץ. החזרה לפעילות תהיה הדרגתית". במרכז השלטון המקומי מתחו ביקורת: "אי אפשר לחזור בלחיצת כפתור"

“הציורים הם רגשותיי, האוטיזם שלי. המציאות שלי”

התערוכה החדשה של האמן האוטיסט דן שטיין, היא ביטוי יוצא דופן של רגש טהור. "אם תראו אותי מצייר, תחשבו שזה מה שאני צריך לעשות לשארית ימי חיי"

גם מחר לא יתקיימו מסגרות בחינוך המיוחד

בעקבות הנחיות פיקוד העורף, אלפי ילדים עם מוגבלויות יאלצו להישאר בבית. אילו מוסדות בכל זאת יהיו פעילים? כל הפרטים
הסתדרות 480-100

הצגה חדשה חושפת את השכול דרך עיניו של אדם עם מוגבלות

"בוקר של שוטים" מבית תיאטרון עוטף הנגב מציגה את דמותו של עוזאי, אדם עם מוגבלות שאיבד את שני אחיו בעקבות מלחמת לבנון הראשונה
ראשיאנשים עם מוגבלויות40% מהגופים הציבוריים לא עומדים בחוק להעסקת אנשים עם מוגבלות

40% מהגופים הציבוריים לא עומדים בחוק להעסקת אנשים עם מוגבלות

הדו״ח של נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות חושף אפליה כלפי נכים בעבודה וחוסר נגישות

רק כ-60% מהמגזר הציבורי עמד ביעד העסקת אנשים עם מוגבלות ב-2019 – כך עולה מהדו״ח השנתי של נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים שהתפרסם היום (ב׳).

החל מ-2016 כל גוף ציבורי שמעסיק 100 עובדים ומעלה חייב לפעול להעסקת לפחות 5% עובדים עם מוגבלות משמעותית. לפי הדו״ח, 22% מהגופים עמדו ביעד ברמה בינונית (3.5% מהעובדים עם מוגבלות), 15% עמדו ביעד ברמה נמוכה (2% מהעובדים) ו-3% לא עמדו ביעד כלל (פחות מ-2% מהעובדים). במהלך השנה החולפת נשלחו 53 מכתבי התראה והוצאו 36 צווי ייצוג הולם לגופים ציבוריים שלא עמדו ביעד העסקת אנשים עם מוגבלות.

בבדיקה בקרב הרשויות המקומיות נמצא כי 62% מהרשויות עומדות ביעד הייצוג ההולם, 23% עומדות ברמה בינונית ו-15% עומדות ברמה נמוכה. יחד מדובר ב-38% מהרשויות שאינן עומדות בדרישות החוק.


אלפי פניות על בעיות נגישות

במהלך שנת 2019 התקבלו 5,200 פניות בנושאי נגישות, אפליה ותעסוקה לנציבות. על פי ממצאי הדו״ח, אנשים עם מוגבלות מהווים 18% מהאוכלוסייה בישראל, ומתוכם 790 אלף הם בגילאי עבודה.

מעבר לנכים
מעבר לנכים

התלונה העיקרית: חוסר נגישות

התלונות המפורטות בדו״ח (2,910) מופנות כלפי בתי עסק, תחבורה ציבורית ומשרדי ממשלה בלתי נגישים. בשבועות האחרונים פרסמנו ב״שווים״ תלונות דומות על חופי ים בלתי נגישים וקווי אוטובוס בינעירוניים שאינם מותאמים לאנשים עם מוגבלות. יתרת הפניות שמתאר הדו״ח עוסקות באפליה של אנשים עם מוגבלות בבתי עסק ובתעסוקה.

מן הצד השני, מדווחת הנציבות על ביצוע 1,300 פעולות פיקוח חדשות בענייני נגישות, שהובילו ל-79 צווי נגישות. כלומר, מקומות בלתי נגישים הוכרחו בצו לתקן את הליקויים שבהם. את רשימת המוסדות שכלפיהן בוצעו פעולות פיקוח מובילים מוסדות חינוך (כ-18%), כשאחריהם ברשימה מסעדות (כ-9%) ואולמות מופעים ואירועים (כ-9%). בין היתר, במסגרת מבצע פיקוח נרחב לרגל חגיגות יום העצמאות ה-71 של ישראל, ניתנו 22 מכתבי התראה לגורמים הרלוונטיים.

במהלך הבחירות לכנסת באפריל ובספטמבר, ביצעה הנציבות בדיקה ומצאה כי כ-30% מן הקלפיות כללו כניסות לא נגישות, וב-64% מהן לא נשמרו חניות נכים כנדרש. מנגד, שיבח הדו״ח את הפקת האירוויזיון, ומציין לטובה את רמת הנגישות הגבוהה בשטח ובשידורים הדיגיטליים. תאגיד השידור הפעיל ביוטיוב ערוצים מיוחדים עם תרגום ופישוט של האירוע.

סיוע בבית המשפט

בסך הכל הגישה הנציבות 115 תביעות וחוות דעת לבתי המשפט במהלך 2019, עלייה של 30% בהשוואה ל-2018. נושאי התביעה המרכזיים ב-2019 היו: תעסוקה (31%), אפליה (27%), נגישות (19%) ונגישות פרטנית בחינוך (15%).

ב״שווים״ דיווחנו לאחרונה על טל לדרמן, עיוורת שלא התקבלה לעבודה כי רשת משען, שאליה התראיינה, לא רצתה לשלם על הנגשת התוכנה שלה. לדרמן קיבלה פיצוי לאחר שהגישה תביעה בסיוע הנציבות.

מסגרות לאנשים עם מוגבלות

ב-2019 התקיימו 36 ביקורי פתע במעונות, הוסטלים, דירות מיוחדות ובתי חולים פסיכיאטריים, על מנת לבחון את תנאי חייהם של אנשים עם מוגבלות במסגרות. בעקבות התראה שהנציבות הוציאה אחרי ביקור באחת המסגרות, הוחלפה הבעלות על המקום על ידי משרד הרווחה.

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות אברמי טורם

שר המשפטים, אבי ניסנקורן, מסר בתגובה לממצאי הדו״ח: ״יחד עם הנציבות, פועלות לקידום הנושא יחידות נוספות במשרד, שדואגות לתת מעטפת משפטית כוללת להגנה ולשמירה על זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות.  אני מברך את צוות הנציבות על פעילותם ומתחייב כי בתקופת כהונתי יקודמו נושאים אלה ביתר שאת”.

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, אברמי טורם: “סיכום 2019 שפורסם היום משקף את עשייתנו הרבה לאורך כל השנה ליצירת חברה שוויונית, מכילה ונגישה יותר. חברה שבה אנשים עם מוגבלות יוכלו לחיות כשותפים שווים, שבה יתאפשר להם לבחור לנהל חיים מלאים ומשמעותיים לאורך כל שלבי החיים״.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות