נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותאבא שלי, אני, הגורל הצבאי המשותף והמשחקים הפראלימפיים

אבא שלי, אני, הגורל הצבאי המשותף והמשחקים הפראלימפיים

מחר ייפתחו המשחקים בטוקיו, ויובל וגנר נזכר איך אביו, נכה צה"ל כמותו, חזר משם ב-1964 עם מדליה. טור שהוא כולו סגירת מעגל

משמאל: יובל וגנר. מימין: אבא שלו דן וגנר במשחקים בטוקיו 1964

מאת יובל וגנר

המשחקים הפראלימפיים שייפתחו מחר בטוקיו הם חגיגת ספורט עולמית, אבל בשבילי הם גם סגירת מעגל אישית ומשפחתית.

אבא שלי, דן וגנר, שנפצע בתאונת אימונים אחרי מבצע קדש ונותר משותק, היה שם לפני 57 שנה. בנובמבר 1964 יצאה לטוקיו, יפן, משלחת ישראל למשחקים הפארלימפיים. אני טרם נולדתי, אבל כילד, שנים קדימה, אני זוכר את עצמי מגיע עם אבא שלי לאימונים בבית הלוחם. צופה בשחקני נבחרת הכדורסל מתגלגלים בכיסאות מתכת, מתנגשים, מתהפכים, צועקים ונלחמים על עוד סל ועוד ניצחון.

אני יכול לומר בדיעבד שמצפייה מהצד באבא שלי ובחברים שלו למדתי על הפוטנציאל והעוצמה שיש לאנשים עם מוגבלות. ב-1987, במהלך שירותי בחיל האוויר, התרסק המסוק שהטסתי. נפצעתי קשה ונותרתי משותק. כמו אבא. את ההשראה להתמודד ולא לוותר, לקחתי ממנו ומחבריו. זה מה שהוביל אותי בין השאר להקים כעבור שנים את עמותת “נגישות ישראל”.

אז לא הייתה נגישות. שוטרים יפנים מורידים את דן וגנר מהמטוס

מעט רקע: הספורט הפארלימפי נולד באנגליה ב-1948 תחת השם “משחקי סטוק מנדוויל”, על שמו של בית החולים שבו נערכו. השתתפו בהם רק ספורטאים עם פגיעה בעמוד השדרה. ב-1960 ברומא החלו המשחקים הפארלימפיים עצמם, בהשתתפות נפגעי חוט שדרה היושבים ונעזרים בכיסאות גלגלים. רק ב-1976, במשחקי טורונטו, קנדה, נוספו קטגוריות של מוגבלויות אחרות.

באותה תקופה התקשורת כמעט לא כיסתה את המשחקים הפארלימפיים. רק בשנים האחרונות החלו כלי התקשורת בארץ לדווח יותר ויותר ולתת במה למשלחת הישראלית ולהישגיה. בעולם, אגב, הספורט הפארלימפי זוכה לאהדה ולתשומת לב רבה.

“משחקי הנכים בטוקיו”. כרטיס המשתתף של דן וגנר ב-1964

מטוקיו 1964 חזרה נבחרת הכדורסל של אבא שלי עם מדליית ארד. באותם ימים המשלחת הישראלית כולה מנתה 20 ספורטאים פארלימפיים (או נכי צה”ל או מאיל”ן), והם שבו לארץ עם 7 מדליות זהב, 3 מדליות כסף, 11 מדליות ארד ו-3 שיאי עולם. מדובר, כמובן, בהישג מדהים, ועיני העולם היו נשואות לבולטות של ישראל בתחום.

מעניין לדעת שבמשך שנים רבות – עד לונדון 2012 – כמעט לא היו התאמות נגישות לספורטאים בהתאם למוגבלותם. בשנים האחרונות יש עיסוק רב בהנגשת המשחקים, הן לספורטאים עם המוגבלויות והן לצופים עם המוגבלויות. זווית מעניינת נוספת היא הטכנולוגיות המאפשרות לספורטאים הפארלימפיים להשתפר ולהגיע לשיאים חדשים. כך למשל, תותבות הריצה, כיסאות הגלגלים המתקדמים וההתאמות האישיות למוגבלויות השונות.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

אז עוד 24 שעות זה מתחיל, והפעם משלחת ישראל למשחקים הפארלימפיים בטוקיו מונה 33 ספורטאים וספורטאיות עם מוגבלות, שיתחרו על מקום בפודיום. הם יעשו זאת אחרי טיסה ארוכה, ללא משפחות וצופים, ותוך שמירה על כללי הריחוק בקורונה.

עבורי זה לא משנה עם איזה מדליות הם יחזרו. בשבילי הם אלופים מראש על הדרך הארוכה ומלאת האתגרים שעשו במשך שנים כדי להשתתף במשחקים. כל מדליה, כל שיא אישי, ישראלי או עולמי, הם בונוס. בהצלחה!!!

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות